Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Provade lite ny setup idag, assegai Exo+ fram ihop med forekaster bak, samt med 34t-/11-42t så nu kommer man upp lite lättare än innan med 32t-11-36t. Däck combon kändes nice idag men får köra några rundor till.
IMG_20220611_130137_463.jpg
IMG_20220611_131112_226.jpg
IMG_20220611_134340_491.jpg
IMG_20220611_134604_6.jpg

Fastnade för hardtail igen efter massa år på fullgung. Fick ihop en vitus sentier från begagnat ramkit, inte hunnit testa än.
framtida fix är: skaffa bakbroms, sänka gaffel från 140 till 130mm och kanske mindre brötiga däck inser jag.

Visa bilaga 561432

Bröt hardtail ska man har! Jag överlever inte med mindre brötiga däck. Och estetiskt passar dom väldigt fina!

Har mått väldigt konstigt i en veckas tid och läkarna är clueless. Kändes läge att lufta HT:n på en snäll tur då det nog var 2 år sist. Tro fan att jag ändå hamnar på vanliga brötstigar ändå ? Glömt bort hur lätt, rapp och enkel att bunnyhopa den är. Hade även glömt hur ont det gör att landa hopp och dropp ?
IMG_20220615_170814.jpg

minns inte om jag ställt den här frågan innan, men vilka ramar finns det som är:
- stål (alu är godtagbart men helst stål)
- sliding drop-outs för ss
- 64-65 hta
- inom EU helst (om det existerar)

De jag har koll på är:
- Pace 627/529
- Pipedream Moxie
- Kona Honzo ESD
- Stanton Switchback
- Santa Cruz Chameleon 2022

Har jag missat ngn?

Esd är 63 grader eller minns jag fel?

Har inte cotic nåt?
Jo men den är väl anpassad för en rätt fläskig gaffel så om man undergafflar den till typ 140 lär den väl hamna på ca 64 tänker jag. Men har ärligt talat aldrig sett den till salu så har inte så höga förhoppningar på att hitta den heller.. cotic kör väl med standard drops i bak har jag för mig? såg att chromag hade nån med sliding oxå..

Jo men den är väl anpassad för en rätt fläskig gaffel så om man undergafflar den till typ 140 lär den väl hamna på ca 64 tänker jag. Men har ärligt talat aldrig sett den till salu så har inte så höga förhoppningar på att hitta den heller.. cotic kör väl med standard drops i bak har jag för mig? såg att chromag hade nån med sliding oxå..
Ja, cotic verkar inte ha nån. My bad
Marino erbjuder sliding.

Var en beggad esd på ks precis

Stanton har inte haft sliding dropouts på sin hemsida på länge. Vet inte om de slutat tillverka, har varit borta så länge att de annars borde ha hunnit få in på lager mer än en gång.

Kingdom (Köpenhamn) Vendetta kan fås med sliding dropout, inte gratis ram dock (titan).

Senast ändrad:
minns inte om jag ställt den här frågan innan, men vilka ramar finns det som är:
- stål (alu är godtagbart men helst stål)
- sliding drop-outs för ss
- 64-65 hta
- inom EU helst (om det existerar)

De jag har koll på är:
- Pace 627/529
- Pipedream Moxie
- Kona Honzo ESD
- Stanton Switchback
- Santa Cruz Chameleon 2022

Har jag missat ngn?
Pipedream Sirius

Du ser ju ut att ha en lång dropper, så uppenbarligen är den rätt bra längd för dig?
Ja, men det var inte vad efterfrågades.
170mm
Jodå den passar mig bra men Laufeyns sadelrör har ju varit på tal tidigare. Min är dessutom extra ståtlig då det är en XL ram.

Måste du ha syrgasmask när du cyklar på den? ?
Japp, fick ersätta vätskeblåsan med en tub ?

Kommer inte ens in i P-hus utan att sänka droppern

170mm
Jodå den passar mig bra men Laufeyns sadelrör har ju varit på tal tidigare. Min är dessutom extra ståtlig då det är en XL ram.
Yes, var nog jag som förde det på tal :p
Utseende är ju sekundärt över funktion. Men hade jag "uppgraderat" min gamla 2016 HT i XL till en Laufey i XL så hade jag inte längre fått in min 150-dropper, trots att jag är lång.
Så lite bitterhet fanns det över att den detaljen sabbade en i övrigt på pappret perfekt ram.

Men det finns alltid nån som är längre, grattis till en passande hoj :)

Är det dom som egentligen är Sick-ramar? Eller blandar jag ihop namnen?

Intressant! Visste inte om det. Och ramen är tillverkad i Peru.

Intressant! Visste inte om det. Och ramen är tillverkad i Peru.

Plöjde igenom hela den långa forumtråden om Sick nyss :p

Enda stället där man kan hitta Marino-bikes utanför Peru, gissar jag.

PlanetX kör en rea på Hello Dave-ramar (igen). £199 för de vita varianterna är smått oslagbart och hade jag inte redan haft en HT som inte används så hade jag haft svårt att inte klicka hem en ram.
Ser också att den brittiska skatten plockas bort vid Checkout, om någon undrade.

Visa bilaga 563002
Mucho gracias för tipset! Fick ett ryck och plockade hem en vit :)

Gillar texten hos On One: "Hello Dave is our Sickest steel hardtail for properly insane Park and Alp action or just bombing the maddest trails in your local woods." :-)

Lite sugen är man ju allt.. om man bara bodde närmare berg.

Senast ändrad:
Har de ett begränsat lager, tillverkar Marino nya eller har de sin vanliga leverantör att svetsa upp nya?

Bra pris, annars hade jag hellre beställt direkt från Peru med lite justerad geo. Eller det har jag ju gjort men baserat på ESD som är tillräckligt sick för mig

PlanetX kör en rea på Hello Dave-ramar (igen). £199 för de vita varianterna är smått oslagbart och hade jag inte redan haft en HT som inte används så hade jag haft svårt att inte klicka hem en ram.
Ser också att den brittiska skatten plockas bort vid Checkout, om någon undrade.

Visa bilaga 563002
Tack för tips! Kunde inte motstå frestelsen att köpa hem en i Stealth Black. :-P Bra pris även om de vita så klart var slut vid det här laget.

Marino sålde också ut sick-ramar men har för mig att det inte var mycket billigare än custom.

Apropå Marino i Europa så fanns det väl någon marino-uk historia men det kanske inte hjäper oss nu. Det som behövs är bara att 2-3 beställer samtidigt så frakten blir lite rimligare. Tyvärr är nog den skånska Marino omsättningen per vecka rätt begränsad

Marino sålde också ut sick-ramar men har för mig att det inte var mycket billigare än custom.

Apropå Marino i Europa så fanns det väl någon marino-uk historia men det kanske inte hjäper oss nu. Det som behövs är bara att 2-3 beställer samtidigt så frakten blir lite rimligare. Tyvärr är nog den skånska Marino omsättningen per vecka rätt begränsad
Uk är väl dyrare än Peru numera?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp