Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

tror tyvärr jag behöver en större då jag är 192 lång ??? annars hade jag gärna köpt!
Haha ja då är det nog lite väl litet ?

Hittar du någon så sitter jag iallafall på en extra uppsättning GRX 915 växlar, bromsar samt handtag jag inte tänkte göra något bra alls med!

Hur skulle utväxlingen 175.0 mmvev, 30-46 fram, 11-30 bak? Grx 600.

Vill kunna köra lite asfalt också.

Hur skulle utväxlingen 175.0 mmvev, 30-46 fram, 11-30 bak? Grx 600.

Vill kunna köra lite asfalt också.
Det duger väl till det mesta skulle jag säga! Jag är gammal och svag och kör en del stök, så jag vill ha lite lägre lägstautväxling än 1:1, men jag har 30/33 som lägsta, så inte jättemycket skillnad egentligen.

Alla är ju olika. Kör också 46/30 11-30 och tycker det är klockrent för det mesta. Men har en 11-36 att slänga på för bikepack eller annat där jag tror att mina ben behöver lättare än 1:1

Verkligen!!

Beställde bara en ram mattsvart :) har inte köpt några grejjer ännu, hade hoppats att hitta iaf hjul begagnade, sen blir de kanske GRX600, om jag inte hittar begagnade saker där också!

Hur har det gått för dig? :)

Trevligt!
Det lutar åt en CFR707, vill plåga mig själv med helt integrerad dragning.
Sugen på en rival axs grupp i såna fall. Den kommer ersätta min nuvarande cykel så lite halv påkostat får det bli.

71VzAys2vOL._AC_SL1500_.jpg

GRL40S1.jpg

Jag kör med hjul från Yishunbike, mycket nöjd. Finns/fanns att köpa via deras Tyska filial.

Visa bilaga 562544

Jag kör med hjul från Yishunbike, mycket nöjd. Finns/fanns att köpa via deras Tyska filial.
Fick pris på 759euro för detta fälgar med DT240 nav från Tyskland, dvs ingen tull..
Ord pris var 960 som jag förstod det.. DT350 naven var slut..

Bra pris? Prisvärt?

Kör med liner inne i ramen!
Funkar utmärkt.
Fråga från en novis :) hur drog du in dessa? Vajer i linern som följde med, sedan jagqire linern över vajrarna? :)

Aha! Kan man köra "ren" vajer på resterande :)?
Visst går det, men varför inte ha helkapslat hela vägen, om det går?
Så har jag gjort på de cyklar där jag har använt helkapslat och även om det blir lite mer pyssel vid installationen är det inget jag har ångrat. Tvärtom kommer det att bli helkapslat på fler cyklar.
Helkapslat är ju helkapslat, eller?

Tror vi pratar om olika saker, liner vs hölje. Kör hölje hela vägen, men du behöver bara liner där det finns risk för att det ska ”skvalpa runt”

Ahaaa, så liner drar man inne i höljet? dvs de svarta på utanpåliggande vajrar?
Såg att till mitt gruppset jag köpte så följde de bara med 30 respektive 60cm vajerhölje (De svarta)...
Så jag måste köpa mer "hölje"? :)

Nä asså Liner är för att dra runt höljet, så det inte slår emot inuti ramen när det skumpar/ svänger.

Så du har, inifrån och ute = vajer, hölje och sen liner / skum.

Du kommer nog behöva mer hölje, men bäst att bara köpa helt nya uppsättningar av växelvajer+hölje. Du kan eventuellt också behöva köpa nya bromskablar.

Ska inte komplicera det mer nu…

Haha, det lär väl visa sig när jag får hem ramen............ :) Blir kanske en singelspeed med bara frambroms... :D

Nä asså Liner är för att dra runt höljet, så det inte slår emot inuti ramen när det skumpar/ svänger.

Så du har, inifrån och ute = vajer, hölje och sen liner / skum.
Det är en annan liner än den jag skrev om ovan och som finns i helkapslade vajrar+höljen
Så här
XEX-19.jpg

Bild från

Ska inte komplicera det mer nu…
+1

Kör med dem fälgarna, Dtswiss 240 nav och Sapim CX ekrar! :)

Är de några av er som kör ramväskor :)? Vad kör ni för väskor? upp med bilder :D
Ramstorlek styr ju en del i vilka modeller som blir bra. Jag kör en 52 och faktiskt mest använt Red Cycling EVO TR (tror jag den heter) för att den sitter bra och rymmer tillräckligt för en dagstur, eventuellt i kombination med väska på toppröret. Samtidigt tillåts två flaskor varav den bakre i fullhöjd, utan att meka med positionen på flaskställen. Nackdelen är kvaliten på dragkedjan då "dragaren" lossnat. Har sett fler som haft samma problem i deras recensioner. Kom på det nu och begärt reklamation hos bikester. Får se vad de säger.

original_7bcfdc19-0fef-499f-8a2c-04ee15d180e6_20210813_133510.jpg

Sen har jag kört två bikepackingturer med Acepac framebag strl M. Den sitter som skräddarsydd. Kräver att jag flyttar ner flaskstället i denna setup

2022-07-07 13_30_14-Foto - Google Foto.png

Sen har jag köpt, men aldrig använt, en Revelate Ripio i S, den passar också kanon i utrymmet på 52an

1657615580356.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp