Gravel eller racer?

Saga

Medlem
Gravel eller racer?
Hej! ?

Ny här och nyfrälst vad gäller cyklandet. Började cykla till och från jobbet i mars, vilket snabbt utökades, så pass att Tjejvättern hägrade alldeles för starkt för att kunna avstås. Genomförde loppet på min hybrid Crescent Anaris. Redan innan loppet har funderingarna på att införskaffa en gravel eller en racer börjat, frågan är väl vilken av dessa typer som är bäst att köpa? Gravel för att kunna cykla överallt eller en racer för landsväg? Tänker att jag har ju trots allt hybriden kvar… Alla dessa val ?. Budgeten är 20’, har skor, kläder och hjälm. Hur resonerar ni eller skulle råda mig att tänka/välja. Tar tacksamt emot era tips på någon vettig cykel?

Gravel eller racer?
Jag har både Gravel och Landsvägscykel och om jag ska välja en så är det tveklöst gravel. Nu har jag en stål-gravel som inte ens är lätt, älskar den ändå mer än min 7kg carbon-racer. Användningsområdet är enormt. Med det sagt, om du har plats för två, så är det tveklöst två du ska ha. Finns mycket fint att hitta till riktigt bra priser!

Gravel eller racer?
Beror lite på vad man cyklar oftast, jag har närmare till fin landsväg än fin gravel så jag prioriterar en schysst racer. Har dock en hybrid till pendling och en mtb som funkar till skog och lite grusväg ibland.

Gravel eller racer?
Det finns ju grader i gravelsegmentet.

Det finns de med superbreda, flareade styren, 1x, monsterdäck på 55 mm, breda kedjestag och skruvfästen överallt för packväskor och andra tillbehör. De är väldigt olika en komforträser och är gjorda för grusvägar och traktorstigar.

Det jag skulle välja (och faktiskt själv har valt) om man vill ha en pigg och trevlig cykel för fina asfaltvägar men med möjligheten att styra mot fina hårda grusvägar är en 2x, skivbromsad "allroad", t ex som en Specialized Diverge. Man får plats med 33-35 mm däck samtidigt som den har lite kortare hjulbas och lägre placerat vevlager som en landsvägscykel. Det bästa av två världar!

Gravel eller racer?
Skulle säga att det beror nog på var du tror att du vill och kommer att cykla. Är det asfalt så kan du välja en gruscykel men det går bra mycket fortare med en riktig racer, är det mera grus så blir valet såklart en gravelbike. Jag hade en racer sedan innan, och en hybrid, men köpte nyligen en gravelbike (som jag har satt stänkisar och pakethållare på) för att ha något litet roligare att pendla på. Och kanske svänga in på den där grusvägen en dag... Skulle dock aldrig göra mig av med racern, för på den är jag snabb på riktigt. (Eller OK, jag är inte snabb, men jag känner mig snabb.)

Gravel eller racer?
Ska du cykla landsväg i grupp med andra bör du ha en likvärdig cykel som de andra i gruppen. Kör de racer bör du nog göra likadant. Annars skulle jag tveklöst säga gravel. En gravel med framväxel (jo, de finns fortfarande) och som inte är alltför tung och tråkig. Släng på någorlunda lätta typ 42mm slicks och du kan cykla i praktiken var som helst som inte är teknisk/brötig stig.

Gravel eller racer?
Tack alla för era svar med bra input ?! T r o r att jag är mer inne på gravelspåret, men vacklar av alla era ovannämnda anledningar. Gillar att cykla mer längs grusvägar i skogen än landsväg, men det var just det där med att när man ska cykla längs landsväg, vilket det kommer att bli. Så, med det sagt så får det nog bli en gravel med dubbla hjulpar så att man kan sko om ´an till landsväg.
Kikade efter en Specialized Diverge som nämndes i tråden, men det är ganska soprent i butikerna/online i min storlek (52)? Finns dock en lätt begagnad på Blocket i Stockholm. Finns det andra cyklar som ni kan rekommendera?

Gravel eller racer?
Jag tycker själv bäst om stålcyklar, ofta behålls de också väldigt länge så det är nog fler än jag som tycker så och just det att ha en cykel under lång tid ger en speciell känsla för cykeln.

Gravel eller racer?
Tack alla för era svar med bra input ?! T r o r att jag är mer inne på gravelspåret, men vacklar av alla era ovannämnda anledningar. Gillar att cykla mer längs grusvägar i skogen än landsväg, men det var just det där med att när man ska cykla längs landsväg, vilket det kommer att bli. Så, med det sagt så får det nog bli en gravel med dubbla hjulpar så att man kan sko om ´an till landsväg.
Kikade efter en Specialized Diverge som nämndes i tråden, men det är ganska soprent i butikerna/online i min storlek (52)? Finns dock en lätt begagnad på Blocket i Stockholm. Finns det andra cyklar som ni kan rekommendera?
Kolla in Happys köp och sälj-del med. Finns mycket bra där. ?

Gravel eller racer?
Du gör helt rätt att köpa en beggad hoj med den historiken, perfekt sätt att spara pengar och få fina grejer.

En gravel är en komfortracer med möjlighet till större däck. Någon skriver högre upp att en gravel inte är lika snabb som en racer men det beror mycket på setup (ffa däck). (Sist jag kollade så var benen en mer avgörande faktor för hastighet…)
Som du kör hade jag satsat på en Gravel med 2X och då inte en adventure modell (ex Grizl utan en mer race betonad gravel) och laborerat lite med däck, troligen passar G-one speed eller om du vill ha lite mer grepp så ett par Pathfinder PRO.

Gravel eller racer?
Du gör helt rätt att köpa en beggad hoj med den historiken, perfekt sätt att spara pengar och få fina grejer.

En gravel är en komfortracer med möjlighet till större däck. Någon skriver högre upp att en gravel inte är lika snabb som en racer men det beror mycket på setup (ffa däck). (Sist jag kollade så var benen en mer avgörande faktor för hastighet…)
Som du kör hade jag satsat på en Gravel med 2X och då inte en adventure modell (ex Grizl utan en mer race betonad gravel) och laborerat lite med däck, troligen passar G-one speed eller om du vill ha lite mer grepp så ett par Pathfinder PRO.

Den känns helt okej som en första cykel och det medföljer en hel del tillbehör som känns rätt trevliga att ha ?.

Hur är Corratec kvalitetsmässigt månne? Den känner jag inte till, såg några under Tjejvättern, däremot Specialized känner jag till bättre.

Gravel eller racer?
Om du ska hitta en bra do-it-all-cykel plus ett extra hjulset så kostar det över din budget. Framförallt om den också ska vara kompetent som racer. Om du däremot vill ha en helt ok cykel att gravel på och samtidigt kunna köra lite landsväg så är nämnda Diverge ett utmärkt val. Har haft en i 6 år, briljant som gravel, ok som racer såvida man inte har för höga förväntningar.

Gravel eller racer?
Om du ska hitta en bra do-it-all-cykel plus ett extra hjulset så kostar det över din budget. Framförallt om den också ska vara kompetent som racer. Om du däremot vill ha en helt ok cykel att gravel på och samtidigt kunna köra lite landsväg så är nämnda Diverge ett utmärkt val. Har haft en i 6 år, briljant som gravel, ok som racer såvida man inte har för höga förväntningar.
Så sant, det här kräver lite mer fundering känner jag. Och tänker även som så att om det blir ett köp av den ovanlänkade Diverge, behöver jag inte det extra hjulsetet förrän till våren, inbillar jag mig. Nu känner jag tack vare er alla att jag har mer på fötterna för att kunna gå vidare med funderingarna, vilket inte är så lätt när man är helt ny med alla tankar och ingen att bolla med, ytterst tacksam över alla svaren jag har fått.

Gravel eller racer?
Visst är det najs med flera hjulpar och olika däck, olika stegade kassetter mm. Men, handen på hjärtat, hur lång tid tar det att byta däck (ja, om man inte har slanglöst förstås) och hur ofta behöver man göra det? Med de 42'orna som jag har på (gravelking slick) är det väl bara ren skogsstig och alltför nylagd makadam som är jobbig. Sen har jag tuffare däck om jag vill köra tuffare terräng, men det sker inte så ofta så då tar jag en kvart och byter däck.

Gravel eller racer?
Canyon Endurance CF har plats för breda däck och är lite mer åt landsvägshållet i geometrin. Ser trevlig ut tycker jag.

Den där gillade jag skarpt ?! Tidigaste leverans i december som först..., men den som väntar på något gott ??.

Visst är det najs med flera hjulpar och olika däck, olika stegade kassetter mm. Men, handen på hjärtat, hur lång tid tar det att byta däck (ja, om man inte har slanglöst förstås) och hur ofta behöver man göra det? Med de 42'orna som jag har på (gravelking slick) är det väl bara ren skogsstig och alltför nylagd makadam som är jobbig. Sen har jag tuffare däck om jag vill köra tuffare terräng, men det sker inte så ofta så då tar jag en kvart och byter däck.

Ytterligare en bra synpunkt/aspekt på det hela ?. Kommer väl att sluta med att jag sitter med ett gäng med cyklar innan jag har velat färdigt ?. Yngsta dottern har precis flyttat hemifrån, får konvertera hennes rum till cykelverkstad/-förråd ??.

Gravel eller racer?
Den där gillade jag skarpt ?! Tidigaste leverans i december som först..., men den som väntar på något gott ??.

Ytterligare en bra synpunkt/aspekt på det hela ?. Kommer väl att sluta med att jag sitter med ett gäng med cyklar innan jag har velat färdigt ?. Yngsta dottern har precis flyttat hemifrån, får konvertera hennes rum till cykelverkstad/-förråd ??.

Kan ju finnas begagnade tidigare årsmodeller av Endurance CF. En får ha korpgluggar och sökmotorer öppna...

Gillar attityden till dotterns rum :cool:

Gravel eller racer?
Visst, byter man en gång på våren och en gång på hösten funkar det att byta däck. Men ska man göra det inför var och varannan runda så är det helt klart värt att investera i ett andra hjulpar.

Det tar inte en kvart för mig att byta däck ens med mina snällaste däck och fälgar, bara att tvätta händerna efter ett däcksbyte tar ju 10 minuter.

Gravel eller racer?
Eller gravel + extra hjul ( 28 mm däck ) med tajtare kasset .
PRECIS!

Tror jag nått min personliga utopi-lösning med en BMC Roadmachine X + ett par "finhjul" med 25mm släta däck. Utöver det finns skärmar för vintern.

Det tar mig 4 minuter att byta mellan hjulen beroende på vilket underlag som står på agendan, visst... den är inte lika rapp som andras på landsväg eller sväljer lika mycket grov terräng som en rejäl gravel, men för mig personligen gör den båda delarna väl nog för att jag ska vara nöjd. Sen åker skärmarna och fulhjulen med vinterdäck på när det är den tiden, men det pratar vi inte om just nu va?

Det var mitt tips för kombinationen om man inte har plats/råd/lust med fler än en cykel.

Finns såklart fler modeller... MB31 Gravel, Canyon har flera olika, Topstone etc.

Gravel eller racer?
Visst, byter man en gång på våren och en gång på hösten funkar det att byta däck. Men ska man göra det inför var och varannan runda så är det helt klart värt att investera i ett andra hjulpar.

Det tar inte en kvart för mig att byta däck ens med mina snällaste däck och fälgar, bara att tvätta händerna efter ett däcksbyte tar ju 10 minuter.
På grus vill man ha slanglöst så hur lång tid tar det med dina elakaste däck/fälg-kombos.

Gravel eller racer?
För 20K hade jag köpt en 3-5 år begagnad fälgbromsad racer. Det är dom mest prisvärda cyklarna som finns just nu pga många vill ha skivbromsar. För 20K får du en toppmodell under 7 kg med prestanda som en ny räser för 50-120000 kr.
Behåll hybriden för regnpendling och grus.

Gravel eller racer?
Den känns helt okej som en första cykel och det medföljer en hel del tillbehör som känns rätt trevliga att ha ?.

Hur är Corratec kvalitetsmässigt månne? Den känner jag inte till, såg några under Tjejvättern, däremot Specialized känner jag till bättre.
Har ingen egen erfarenhet av märket, men har svårt att tro att de inte kan snickra ihop en ram. Resten av delarna kommer ju från andra tillverkare, Shimano o.s.v.

Gravel eller racer?
Jag hade nog inte köpt en beg. toppmodell med Dura Ace och liknande som relativt nybliven cyklist. För vad skall man sen köpa när man har mera erfarenhet och vill uppgradera? Samt att man måste se upp så att den inte är slutkörd, en cykel använd av en som aktivt tränar och tävlar kan vara ganska sliten.

Gravel eller racer?
Kan bara säga att det kommer bli så roligt för dig att gå från hybrid till racer/gravel! Jag tyckte min gamla Specialized Sirrus var en rätt kul cykel tills jag råkade köpa en Diverge. Och då snackar vi inte ens top of the line. Lycka till! ???

Gravel eller racer?
Kapar TS tråd med en följdfråga.
Vilken skulle ni föredra mellan:

Gravel med road tires eller Road bike med gravel tires?

Tänker mig max 32mm med road bike.

Gravel eller racer?
Det där med dubbla hjulpar låter väldigt överdrivet för någon som inte skall tävla i högsta motionsklass eller elitnivå. En uppsättning 35-40mm däck utan mönster fungerar utmärkt både till långcykling på asfalt och grus.
Man kan sänka trycket något om man skall köra en längre sträcka på grus och på så vis höja komfort och grepp.

Gravel eller racer?
För mig så är ju bredden och volymen en stor del av "gravel", inte mönstret. Då är det 40mm eller över, även om jag haft både 35 och 38 på min gravelhoj
+1
Har aldrig förstått vad mönstret fyller för funktion på grus. Är det lösgrus så rullar det mot det hårdare underlaget alldeles oavsett däckmönster och är det inte lösgrus så biter sig gruset ändå fast i ett slätt däck.

När, var, hur hjälper tramsdobbarna på ett graveldäck?

Gravel eller racer?
+1
Har aldrig förstått vad mönstret fyller för funktion på grus. Är det lösgrus så rullar det mot det hårdare underlaget alldeles oavsett däckmönster och är det inte lösgrus så biter sig gruset ändå fast i ett slätt däck.

Med släta däck blir det ganska instabilt på rullgrus och det är stor skillnad mot däck med lite mönster. Jag har släta däck på min ena och första gångerna var det riktigt läskigt, nu har jag till en del vant mig och lärt mig behärska tekniken men jag sänker också farten jämfört med min andra cykel som har samma körställning men med Schwalbe Marathon som åtminstone har lite mönster.

Gravel eller racer?
Med släta däck blir det ganska instabilt på rullgrus och det är stor skillnad mot däck med lite mönster.
Min erfarenhet är att det blir det oavsett däcksmönster men heller aldrig så att jag upplever det som ett direkt problem förutom när man skall svänga i korsningar.
Finns säkert en skillnad om du säger det men det är i varje fall inget jag reagerat på och skulle därför heller inte prioritera sämre rull för den sakens skull.

Gravel eller racer?
+1

Jag tycker det är rätt stor skillnad när man svänger eller håller lite högre fart. Dobbarna greppar tag och gör det blir lite mer grepp när man verkligen behöver det. Men det kan vara placebo? Rakt fram i måttlig fart tycker jag inte det märks någon större skillnad. På stigar och när det är lerigt är mönster och dobbar rätt nice.

Gravel eller racer?
Håller (helt subjektivt) med de som rekommenderar en grushoj med dubbla hjulpar (alternativt att man gillar att byta däck). Är i Toscana nu och hojar asfaltsvägar med mina LVG-hjul och känner ingen skillnad mellan den fälgbromsade Tarmac jag hade förra gången med den skivbromsade Diverge jag har nu. I mitt fall är det benen som är den stora begränsningen. Men hade jag mest hojat asfalt hemma hade jag nog valt en racer. Kanske...

Gravel eller racer?
+1

När det är lerigt. T.ex i stora pölar. Dessutom måste man ju inte hålla sig till normala grusvägar. Skogsvägar hemma o grusvägar utomlands blir trevligare med ett mönstrat framdäck.

Gravel eller racer?
+1

Mnjaaa, på skånsk våt höstgrus kan jag intyga att WTB Byways är ett riktigt dåligt val…

Gravel eller racer?
Jag tycker det är rätt stor skillnad när man svänger eller håller lite högre fart. Dobbarna greppar tag och gör det blir lite mer grepp när man verkligen behöver det. Men det kan vara placebo? Rakt fram i måttlig fart tycker jag inte det märks någon större skillnad. På stigar och när det är lerigt är mönster och dobbar rätt nice.
På blött gräs gör de stor nytta

Tillbaka
Topp