Remdriven

Belt

Medlem
Remdriven
Hej!

Jag är ute efter en remdriven cykel, hybrid. Någon som äger och vilka har ni?

Någon ni någon att rekommendera? Vill helst köpa en ny i affär men i nödfall kan beg funka.

Nishiki PRO blt verkar fin men verkar slut överallt.

Remdriven
Hej!

Jag är ute efter en remdriven cykel, hybrid. Någon som äger och vilka har ni?

Någon ni någon att rekommendera? Vill helst köpa en ny i affär men i nödfall kan beg funka.

Nishiki PRO blt verkar fin men verkar slut överallt.

Jag skulle inte vilja ha annat för stadspendling. Har en Scott Sub 10 men den säljs inte längre.
Men kolla Cube som har någon eller flera modeller med rem.

Remdriven
Okej, vad är det du saknar med en Remdriven på längre turer?

Att rem enbart finns i kombination med navväxlar som kanske inte är så effektiva som man kunde önska. Ett pris man får betala för underhållsfriheten.
Fast är du stadd vid kassa kan du titta på en cykel med Rohloffnav såklart, som tex en Shand. Alla cyklar som finns med Rohloff finns på Rohloffs hemsida om jag inte minns fel.

(Edit, de vanligaste Shimanonaven på remdrivna är Alfine 8 och 11. Jag har en 8 som har lite underliga språng mellan växlarna, 11 lär vara både effektivare och jämnare mellan stegen. Längsta resan jag gjort på min är väl runt 7 mil och visst går det också bra. Det är bara det att det finns så mycket bättre för det ändamålet)

Senast ändrad:
Remdriven
Har en Cube Travel. 8-delad Nexus som inom kort ska ersättas med ett 11-delat Alfine. Tråkig men funkar. Inget underhåll hittills (vilket är ganska trevligt).

Remdriven
Förr kanske, men nu lämnar jag inte hunden utanför affären längre..
-Remdrift känns ungefär lika tryggt.
images.jpeg

Remdriven
Kedja och icke-navväxel (icke alfine i alla fall). Har inte cyklat längre än 14 mil i sträck på min men längre än 6-7 är inte roligt. Tänker sälja den men får inte häcken-ur...
Har kört mycket Alfine 11 och det funkade ok sånär som ett steg i mitten av rangen vilket var lite kinkigt. Höll inte när barnen lånade cykeln, och det var ett litet helsike om man behövde ta av bakhjulet för att byta däck. Märkbart segare än vanliga utanpåliggande växlar dock.

Remdriven
Bump. Även jag är numera inne på att köpa en Cube Travel EXC eller en Cube Hyde Race + stänkskärmar. Känns som ett bra val för pendling året om. CDX har fått riktigt bra betyg, samtidigt som CDN fått väldigt blandad respons.

Vad säger ni?

Remdriven
Bump. Även jag är numera inne på att köpa en Cube Travel EXC eller en Cube Hyde Race + stänkskärmar. Känns som ett bra val för pendling året om. CDX har fått riktigt bra betyg, samtidigt som CDN fått väldigt blandad respons.

Vad säger ni?

Var bor du och hur är föret där du kör?

Remdriven
Göteborg. Blött(?).

Ja det finns ju en tråd om det :-)

Jag har en Scott med rem, gissar det är CDN (Blir vilse i pannkakan bland Gates modeller men eftersom det är en Scott Sub 10 som vägar bly är det nog ingen felgissning) Kört i Malmö, där det också är blött, sedan många år och garanterat över 20000 km med samma rem och drev. Pendlade i många år 30 km om dagen året runt och även i snö. Vid de sällsynta tillfällen sånt ramlade ner. Nu är cykeln liksom jag själv degraderad till pensionär och går stort sett bara till kyrkan varannan söndag. Typ. Men fortfarande utan protester.

Remdriven
Ja det finns ju en tråd om det :-)

Jag har en Scott med rem, gissar det är CDN (Blir vilse i pannkakan bland Gates modeller men eftersom det är en Scott som vägar bly är det nog ingen felgissning) Kört i Malmö, där det också är blött, sedan många år och garanterat över 20000 km med samma rem och drev. Pendlade i många år 30 km om dagen året runt och även i snö. Vid de sällsynta tillfällen sånt ramlade ner. Nu är cykeln liksom jag själv degraderad till pensionär och går stort sett bara till kyrkan varannan söndag. Typ. Men fortfarande utan protester.
Så, om jag förstår dig rätt är CDN lika bra för vanlig pendling. Den finns nämligen en enklare modell på Travel som heter Pro som då också skulle funka.

Remdriven
Så, om jag förstår dig rätt är CDN lika bra för vanlig pendling. Den finns nämligen en enklare modell på Travel som heter Pro som då också skulle funka.

Det skulle jag tro. Kan tänka mig problem med renhållning kan uppstå om man använder hojen i lerig terräng. Snö har varit oproblematisk.

Tillbaka
Topp