Efter två vilodagar efter bonkningen i söndags tog jag mig upp till Col du Gd-St-Bernard idag. Fokus på att dricka och äta hela tiden för att undvika kramp.
Behöver pressa på för att hålla fart som kan rädda mig från repet. Loppet kommer i mitt fall att bli en decimalrysare. På dagens 154km och 4783 höm lyckades jag hålla fart som låg lite över sista repet vid 295km.
Det som talar emot att jag klarar repet 16/7.
# fyllde bara flaskor idag och ett par nävar extrasaltade jordnötter.
# Stod aldrig stilla för att äta annat än när jag fyllde flaskorna idag. Åt baguett m ost o marmelad i uppförsbackarna.
# Loppet är ytterligare 176 km.
Det som talar för
# Loppet har snittlutning på 2,51%. Idag var snittlutningen 3,1%. Om man tänker att det är antingen uppför eller utför skulle det innebära 1% mindre lutning i klättringarna på resterande 176km.
# KANSKE kan ha nytta av att ligga på rulle ibland. (Tveksamt)
# Höll idag drygt 1km/h högre fart än det som krävs under loppet. Skulle betyda att resterande 174 skulle tåla 2km/h lägre fart.
Hmmm. Till sista repet är det bara ca 140km ?. Därefter kan man bara NJUTA ?
# Slipper jag strul (inte så troligt). Idag insektsbett på väg ner till botten på Bernard backen. Var rädd det var geting. Har drabbats av anafylaktisk chock av geting ett par gånger. Stannade. Tog ett par antihistamin och rullade lugnt genom byn en stund för att vara observant på symtomen jag känner igen. Fyllde vatten vid vattenhålet jag beskrev tidigare. Drack mycket och blandade sportdryck. Kändes ok och tog mig an backen upp till Champex Lac.
Nästa strul kom i backen upp från Martinique mot Forclaz. Plötsligt ”trasslade” kedjan. Visade sig att skallen på en av kedjans nitar saknades varvid länken ”gapade” och fastnade i stora klingan.
Eftersom jag brukar meka det mesta själv så hade jag direkt en tanke hur det skulle fixas. Fram med kedjebrytare på mitt
TopPek multitool. Lyckades hitta hålet där den huvudlösa niten suttit och pressade in biten lite extra.
Höll resterande 25km hem till Le Buet.
Reservplanen var att byta länken till en ”missing link”.
Var bara 7 grader i morse och bara 38 grader i backen hem från Martinique (Forclaz). ? I söndags var det 40 grader.
Stora skillnaden var mer dricka och inte bara vatten.