Tour du Mont Blanc

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc

Har inte sett att det finns något forum som tar upp bara detta lopp.
Är själv sugen att passera startlinjen 05:00 16 juli 2022.

Hoppas ni som kört vill dela era erfarenheter med mig och alla andra.

Min tanke är att åka söderöver redan mitten nästa vecka och testa banans olika delar bit för bit.

I mitt fall handlar det om att klara reptiderna så det blir inget fotande under själva loppet. Bilder kan det bli veckorna före.

Hörs vidare 👍

Berk

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Visste inte att den fanns! Rutten är fantastisk, men också riktigt tuff.

Jag har aldrig cyklat där, men kört hela italienska delen och hälften i Schweiz i bil föera gånger. Vägerna är bra, men ofta inte så breda. Italienska och franska turisterna börja att komma kring mitten av juli, hoppas att trafiken fortfarande är lungt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc

Har inte sett att det finns något forum som tar upp bara detta lopp.
Är själv sugen att passera startlinjen 05:00 16 juli 2022.

Hoppas ni som kört vill dela era erfarenheter med mig och alla andra.

Min tanke är att åka söderöver redan mitten nästa vecka och testa banans olika delar bit för bit.

I mitt fall handlar det om att klara reptiderna så det blir inget fotande under själva loppet. Bilder kan det bli veckorna före.

Hörs vidare 👍
Reptider....
Om man ändå vore ledig om dagarna, fantastiskt äventyr. Om du är sugen på att projektleda ombyggnationer i industrin så är jag frivillig att byta😉

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Lokala skrytbacken (Olshyttebacken) 18 ggr i morse.
110 km 2500 höjdmeter
Backen stiger 120m på 1,8 km. Lägg på några meter bromssträcka för vändning.

Kom iväg först 05:45.
Behagliga 14 grader som steg till typ 24 innan jag var hemma.

2500 m motsvarar nästan 30% av den klättring som väntar 16/7.
Alltså 6000m ytterligare. Blir ödmjuk.
Dock stärkande att snittet dryga 21 under varven i backen är ca 4km/h snabbare än det som krävs för att klara sista repet vid 275km av de totala 330.

Masstart 16/7 med en hel del fallhöjd första biten.gör att man KANSKE kan suga lämpliga hjul i början och hålla upp snittet något ytterligare.
Närmar sig farten 60 km/h ”trampar man dock ur” 34/11 så nyttan att ligga bakom andra med 34/11 är tveksam.

Bilagor

• 4D0FB43A-20F5-4BC3-B02E-972E4B66CA07.jpeg
    4D0FB43A-20F5-4BC3-B02E-972E4B66CA07.jpeg
    753.2 KB · Besök: 26

fhloston

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Lokala skrytbacken (Olshyttebacken) 18 ggr i morse.
110 km 2500 höjdmeter
Backen stiger 120m på 1,8 km. Lägg på några meter bromssträcka för vändning.

Kom iväg först 05:45.
Behagliga 14 grader som steg till typ 24 innan jag var hemma.

2500 m motsvarar nästan 30% av den klättring som väntar 16/7.
Alltså 6000m ytterligare. Blir ödmjuk.
Dock stärkande att snittet dryga 21 under varven i backen är ca 4km/h snabbare än det som krävs för att klara sista repet vid 275km av de totala 330.

Masstart 16/7 med en hel del fallhöjd första biten.gör att man KANSKE kan suga lämpliga hjul i början och hålla upp snittet något ytterligare.
Närmar sig farten 60 km/h ”trampar man dock ur” 34/11 så nyttan att ligga bakom andra med 34/11 är tveksam.

Träningsprogram Luskammen 😜

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Precis!

Jag ser dessutom att du kan rulla i utförsbacke halva tiden sträckan. Klart bättre än om du cyklar i Sverige, då måste du ju trampa hela tiden!
Ligger något i vad du skriver.
Cyklade ÖlandRunt en gång på 80 talet.
Var tvungen att trampa HELA dagen för att hänga med gruppen. Inte mycket vila.
Detta blir helt annat.
Båda >30 mil.
Testade (det andra räknar ut) när man ”trampar ur” med 50/11.
Vid 60km/h krävs det kadens ca 105.

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
07F768E8-3618-4340-B5D8-9F5883756DDA.jpeg
Nu på väg ner mot Chamonix-Mont-Blanch via Schweiz för att besikta banan. Såg för sent Manhurin2s erbjudande om att få byta till sig arbetsledare roll 😊
Som av en händelse vaknade jag i bilen ca 11km ifrån Båstad i morse. Kunde liksom inte hålla mig utan plockade fram cykeln o körde Taravägens klättring 4ggr. Som brantast 16%. Vill ju inte tappa prestanda pga av resan ner.
Nu passerat Hanover och hoppas det flyter på så det kan bli någon bild från Grand Saint Bernal till helgen.

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Delar av vägen från Megéve och Chamonix var nyasfalterad.
Hur viste Franska Vägverket att jag skulle komma??
Eller
D7972864-4AC1-4F0E-928E-72A149703C99.jpeg
Kring 30 grader och jag bara myser i värmen.
108km o 1870 höm som uppvärmning idag.
I morgon siktar jag på att försöka ta mig härifrån Buet upp till Col d Grand St Bernard och tillbaka. Kan bli 170km.
Vädret får styra lite

Berk

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Eller
Visa bilaga 564638
I morgon siktar jag på att försöka ta mig härifrån Buet upp till Col d Grand St Bernard och tillbaka. Kan bli 170km.
Vädret får styra lite

Jag passerade Gran St Bernard på torsdag (i bil). Där asfalterar dom på schweiziska sidan och gör vägen lite bredare. Det behövs på riktigt!

Inte så mycket trafik där: några cyklister, motorcyklar, gamla Porsche och nya Lamborghini.

mattel

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Vi var några från KBCK som körde TdMB första året 2010 varav ca 50% kom runt och det gällde även hela startfältet.

Även senare år har ett par kört men tvingats bryta pga regn o kyla.

Det måste ha blivit bättre men första året var det en del baguette, ost och kall pasta som mat som sköljdes ned med te eller pepsi. Jag längtade efter något salt och hallicunerade efter en kall, kolsyrad cola på lilla st:bernard.

Det är ett fantastiskt lopp på alla sätt och jag hade tänkt köra det någon gång till meeeen.. Så lycka till och njut av vyerna, kör lugnt utför och ta ditt tempo upp. 👍

WSMC

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Eller
Visa bilaga 564638
Vädret får styra lite
Om du vill skarva på sträckan kan du vika av efter 6.3 km och ta stigningen upp till Lac d´Emosson.
Ca 900 hm på ca 14 km. Fin sträcka som jag gjorde för ett par år sedan.
Hur som helst lycka till på loppet!

mattel

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Just det, ha en vettig lampa fram iaf. Det är mörkt första timmen typ och för mig var det även skymning och mörkt nerför Roseland vilket var lite spännande till o från..

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Tack Berk, Mattel och WSMC för input !
Blev väldigt jobbigt igår. 130km och 4000m. Garmin visade 40 grader varmt på hem vägen upp mot Col de Forclaz. Skulle behövt mer vatten. Hittade ett par vattenhål i bergen och köpte 1,5 liter kall bubbel för
4,5€ !!! med 15km kvar hem vid Col de Forclaz. Just där tittade jag lite avundsjukt på de övergödda motorcyklisterna som inte hade krampkänningar.
Startade från 80 km och påbörjade klättringen mot C d G St Bernal. Körde fel några gånger från Martigny. Skulle ha följt den större vägen (21) lite längre. Hamnade på små smala gränder med som mest 20%. Kändes bra till Martigny Efter 5h började krampen komma krypande. Brukar hända samma efter 6-7 h på VR och även hänt på GC en varm dag för flera år sedan.
7D320C1C-6BB8-428C-8B28-1A31BD52A2EB.jpeg

0D8F9D75-014F-4639-B3BB-A11FFDB32174.jpeg

Champex Lac är ett fantastiskt fint ställe. Sjöbilden tagen på väg hem när jag behövde vila lite.
30243237-04BD-4459-BB86-6FA33C6E1E3A.jpeg A9303116-EE3B-45AD-9B6F-3F1BC8B2D724.png 77D7D7D7-C177-4A13-A483-41D7DF4DD767.jpeg
För den som själv ska köra kan det vara intressant att känna till detta vattenhål. När man i utförsbacke passerat skylten Prayon ca 129km når man Som-la-Proz och svänger vänster. Vattenhålet inringat på satellitbilden. Oooups. Ser att jag ritat höger på satellitbilden. GPXen gäller.
Fortsättning följer.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
35D19F98-1E44-42BC-92AF-0D0E0FF164CC.jpeg
EB70D914-2681-4451-B5C6-176564927C48.jpeg

Här var jag riktigt seg och tvingades stretcha ena benet. Det är på väg upp från Martigny. Km skyltar visade att de flesta kilometrarna bjöd på drygt 8% vilket normalt inte ska vara några stora problem. Så höll det på ända upp till Col de Forclaz. Här kör man alltså utför 16/7.
Berk skrev om Porsche och Lamborghini. Såg en gul Lamborghini som var ute o finåkte fram och åter. En gång blev det kö framför Lamborghinin varvid föraren visade upp alla hästkrafter och körde om just före kurva. Gick bra.
Höll däremot på att smälla när jag låg bakom bred svart Ferrari cab på hemväg ner mot Valettes. Ferrarin var för bred (eller så var föraren rädd om lacken) så den bromsade kraftigt vid möte. En gång var det riktigt nära att jag inte han få stopp. Låste bakhjulet men det gick som tur var bra.
Igår lyckades jag inte alls hålla den fart som krävs för att klara repen 16/7. Vilar nu ett par dagar så får vi se hur det funkar med liknande tur framåt onsdag.
Angående vattenhål..... linbanestationen på höger sida i början av Champex Lac har toalett nära vägen. 750ml flaska gick att fylla.
Kika efter linbanans vajrar som jag tror syntes en stund innan.

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
74812018-E366-49DC-A115-49C80C966DC1.jpeg

Efter två vilodagar efter bonkningen i söndags tog jag mig upp till Col du Gd-St-Bernard idag. Fokus på att dricka och äta hela tiden för att undvika kramp.
Behöver pressa på för att hålla fart som kan rädda mig från repet. Loppet kommer i mitt fall att bli en decimalrysare. På dagens 154km och 4783 höm lyckades jag hålla fart som låg lite över sista repet vid 295km.
Det som talar emot att jag klarar repet 16/7.
# fyllde bara flaskor idag och ett par nävar extrasaltade jordnötter.
# Stod aldrig stilla för att äta annat än när jag fyllde flaskorna idag. Åt baguett m ost o marmelad i uppförsbackarna.
# Loppet är ytterligare 176 km.

Det som talar för
# Loppet har snittlutning på 2,51%. Idag var snittlutningen 3,1%. Om man tänker att det är antingen uppför eller utför skulle det innebära 1% mindre lutning i klättringarna på resterande 176km.
# KANSKE kan ha nytta av att ligga på rulle ibland. (Tveksamt)
# Höll idag drygt 1km/h högre fart än det som krävs under loppet. Skulle betyda att resterande 174 skulle tåla 2km/h lägre fart.
Hmmm. Till sista repet är det bara ca 140km 😀. Därefter kan man bara NJUTA 😜
# Slipper jag strul (inte så troligt). Idag insektsbett på väg ner till botten på Bernard backen. Var rädd det var geting. Har drabbats av anafylaktisk chock av geting ett par gånger. Stannade. Tog ett par antihistamin och rullade lugnt genom byn en stund för att vara observant på symtomen jag känner igen. Fyllde vatten vid vattenhålet jag beskrev tidigare. Drack mycket och blandade sportdryck. Kändes ok och tog mig an backen upp till Champex Lac.
Nästa strul kom i backen upp från Martinique mot Forclaz. Plötsligt ”trasslade” kedjan. Visade sig att skallen på en av kedjans nitar saknades varvid länken ”gapade” och fastnade i stora klingan.
Eftersom jag brukar meka det mesta själv så hade jag direkt en tanke hur det skulle fixas. Fram med kedjebrytare på mitt
TopPek multitool. Lyckades hitta hålet där den huvudlösa niten suttit och pressade in biten lite extra.
Höll resterande 25km hem till Le Buet.
Reservplanen var att byta länken till en ”missing link”.

Var bara 7 grader i morse och bara 38 grader i backen hem från Martinique (Forclaz). 😎 I söndags var det 40 grader.

Stora skillnaden var mer dricka och inte bara vatten.

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Den höjdprofilen verkar inte stämma. Colle San Carlo är inte med i år. Undrar förresten varför.
3FC20FF0-CBEB-40AA-95C7-885BC8974BF4.jpeg

Träffade dessa två lokala Cyklister och åkte med dem sista 11km upp till Col Petit Saint Bernard i eftermiddag. Den äldre av dem nämnde Colle San Carlo. Han viste att den inte är med på årets TdMB. När jag frågade varför så sa han att ”den är för tuff. Snitt 10% och Max 16%”.
Bilden tagen nära toppen. Notera snöfläcken bakom mina nya vänner.

Dagens tur från Italiens Pre-Saint-Didier och 50km till Bourg Saint Mauritce och tillbaka gick riktigt bra. Mycket trevligt att komma ifatt de två på bilden. Märkte tydlig skillnad att ligga bakom. Särskilt när det blåste emot. Färre höm/km gynnar farten.
FANTASTISKT landskap. Man får knappt luft för det är så vackert mest hela tiden.

Upplevde igår att sista biten upp till Grand Bernal hade en jämn behaglig lutning. Krävde få växlingar. Lätt att hitta eget tempo.
C64156C5-B5EB-4630-AA3B-E54EA252822B.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Den äldre av dem nämnde Colle San Carlo. Han viste att den inte är med på årets TdMB. När jag frågade varför så sa han att ”den är för tuff. Snitt 10% och Max 16%”.

Visste att Colle San Carlo är brant. Det fanns skyltar med lutningen (med två decimaler) längs hela klättringen sedan giron från 2006. Skyltarna är nu borta, vet inte varför.

Hade inte koll på andra collarna och visste inte att dom är mindre branta. Det blir enkelt då!

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Visste att Colle San Carlo är brant. Det fanns skyltar med lutningen (med två decimaler) längs hela klättringen sedan giron från 2006. Skyltarna är nu borta, vet inte varför.

Hade inte koll på andra collarna och visste inte att dom är mindre branta. Det blir enkelt då!
Från Bourg till Petit var det skyltar (stenar) varje km som räknar ner hur långt det är kvar. Dessutom skyltar som jag tror beskrev något lopp upp till Rosa byn en bit före toppen. De skyltarna beskrev hur långt man åkt från start.
Liknande stenar har jag sett upp till Galibier och Madelen från båda håll.
Ikväll har vi åkt bil ner till Aosta. 3 mil utför om än inte så brant. Alltså 5 mil nästan konstant motlut från Aosta till Petit Grand Bernal. 1600 höjdmeter. 4% om jag räknar rätt. Den sträckan vore det trevligt att ha sällskap. Gärna med någon som vet vart man kan fylla vatten snabbt.

Berk

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Från Bourg till Petit var det skyltar (stenar) varje km som räknar ner hur långt det är kvar. Dessutom skyltar som jag tror beskrev något lopp upp till Rosa byn en bit före toppen. De skyltarna beskrev hur långt man åkt från start.
Liknande stenar har jag sett upp till Galibier och Madelen från båda håll.
Ikväll har vi åkt bil ner till Aosta. 3 mil utför om än inte så brant. Alltså 5 mil nästan konstant motlut från Aosta till Petit Grand Bernal. 1600 höjdmeter. 4% om jag räknar rätt. Den sträckan vore det trevligt att ha sällskap. Gärna med någon som vet vart man kan fylla vatten snabbt.

Man möter många cyklister på statale 26. Jag skulle gärna cykla i alla dalarna till suden av den vägen, men inte på statale.

I varje by finns flera gamla kar med vatten som rinner (nästan) direkt från gletsjer och berg. På bild en exempel i Pré-Saint-Didier. Om man känner igen kar har man tillgång till iskallt jättegott vatten i varje by!

Screenshot_20220707-225529.png

GoranS

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
OSM Cycle-kartorna har också vattenpåfyllningsmöjligheter utsatta. Den är inte 100% korrekt men ger en god indikation. Om det är (norra) Italien och inte så långt mellan byarna är det dock sällan ett problem att hitta vatten enligt min erfarenhet.
1657228889679.png

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Tack för tipps om vattenställen!!
Blev lite stukad igår när jag stannade vid ngt jag trodde var dricka ställe men fick inte fram något vatten.
Eftersom loppet för mig handlar om att klara maxtiden så måste drickat gå fort o lätt.
Bi- sticket jag fick i förgår börjar rodna och öka på sig. Vilar nog idag med sikte på sträckan Aosta - Grand Bernal i morgon.

daco

Ny medlem
Tour du Mont Blanc
Hej Paul, är på vägen ner för att köra loppet själv.
Ska trampa med samma förutsättningar som dig.
Planen är att vara på plats i les saisies dagen innan.
Dvs om inte SAS ställer in det planerade flight torsdag den 14.
Annars blir det att bila ner några dagar i förväg.
Kul om vi kunde träffas innan start!

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Hej Paul, är på vägen ner för att köra loppet själv.
Ska trampa med samma förutsättningar som dig.
Planen är att vara på plats i les saisies dagen innan.
Dvs om inte SAS ställer in det planerade flight torsdag den 14.
Annars blir det att bila ner några dagar i förväg.
Kul om vi kunde träffas innan start!
MYCKET TREVLIGT Daco!!!
Träffar dig gärna!!!!
Är kanske onödigt feg utför.
Mitt intensivvårdskonto är nämligen redan övertrasserat och frugan vägrar köra husbilen hem.
Tror det är svårt att hålla ihop en hel runda utan att man sinkar varandra men vi tar det som det kommer.
Vår gamla husbil kommer att stå på parkeringen nära start.
Har du kört tidigare??
För mig är det som säkert framgått första gången. Vill göra ett försök nu några få år före 70. Sedan kan det vara för sent.
Publicerar bilder från dagens morgon tur till CdStBernal senare.
Magiskt

GoranS

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Du menar cykla bredvid med en ryggsäck med kylda drycker och snacks samt ett skuggbringande paraply att gömma sig under för att fly solens värmande strålar? Jo, det vore ju trevligt. Tyvärr är det tveksamt om jag skulle greja att komma över startlinjen. Och utan möjlighet att köra något fordon tror jag inte jag skulle kunna bidra med något för att hjälpa er. Effekten skulle nog mest vara deppande från min sida över att f.n. inte kunna cykla i bergen.

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Du menar cykla bredvid med en ryggsäck med kylda drycker och snacks samt ett skuggbringande paraply att gömma sig under för att fly solens värmande strålar? Jo, det vore ju trevligt. Tyvärr är det tveksamt om jag skulle greja att komma över startlinjen. Och utan möjlighet att köra något fordon tror jag inte jag skulle kunna bidra med något för att hjälpa er. Effekten skulle nog mest vara deppande från min sida över att f.n. inte kunna cykla i bergen.
Förstod att du om någon skulle förstå innebörden av uppdraget in på minsta detaljnivå 😊.
Tråkigt att din bergsprestanda just nu inte är vad den varit ☹️

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
26F5C02C-F8AE-4D30-A718-438C9C19C8E3.jpeg AB067A05-CF4A-4FD6-BEC2-9D34FD3C42DD.png 9B5F0465-A89B-43E5-B11C-81498BF0411D.jpeg E1BC8273-D64D-4323-A762-84C6E108465B.jpeg
Gårdagens erövring av Col du Saint Grand Bernal från söder (Italien). Bilderna tagna ganska nära toppen.
Önskar verkligen alla er som vill ta er cykling till nya höjder möjligheten att göra liknande resa. Loppet kan man vara utan om man inte är lagd åt det mer självplågande släktet. TdMB kartan kan vara till vägledning.
27 på skylten hänvisar till avstånd från (oklar) plats nära Aosta.
Nästa skylt 100 meter senare ”heter” 27 l (romersk etta). Så är det uppmärkt var 100de meter hela vägen upp.

Paul D

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
84E22BA6-6F7C-49F4-9F71-A9C7C8094CF8.jpeg 9A93254A-23A2-475E-BC16-57DDC0EEFE8A.jpeg
Skulle ni någon gång nära Aosta behöva cykeldelar (behövs ju alltid oavsett vart man är 😎) så kan jag rekommenderar denna butik. Finns med som en av tre butiker på TdMB kartan. Deras Garminskåp var stort som vårat grytskåp hemma. Där fanns laddkabeln jag behövde. De bytte även framhjulslager på campahjul.
Markerat parkeringen med lila där vi fricampade utan problem.

C-dale

Aktiv medlem
Tour du Mont Blanc
Bara att hyra en elcykel.

Topp