Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja är det superstökigt cyklar jag ju hellre med MTB. Så det är främst fråga om grusvägar med stenkross och lite sämre vägar generellt. Med 33 mm känns de vägarna lätt osköna idag, så frågan är ifall jag ska kika efter en cykel som tar 40 mm i alla fall...Personligen har jag landat i att runt 38-40 mm på 700c är lite av en sweetspot för mig. Så mycket mer än däckbredd som avgör komfort, grepp och rullmotstånd. Sen kör jag 650b med 2,1”-svålar när det är verkligt stökigt, men det händer mer sällan.
Jag går aldrig över 35 mm.Ja är det superstökigt cyklar jag ju hellre med MTB. Så det är främst fråga om grusvägar med stenkross och lite sämre vägar generellt. Med 33 mm känns de vägarna lätt osköna idag, så frågan är ifall jag ska kika efter en cykel som tar 40 mm i alla fall...
Sen misstänker jag att ifall tillverkaren säger max 36 mm så kan det nog gå in ett par mm till...
nishiki.se
Tycker den ser helt ok ut. För 13,5k får man inte jättemycket idag. Eller rättare sagt när alla förväntar sig kolfiber och elektroniska växlar så kommer man inte långt på de pengarna, men man får en helt ok kul cykel att börja med. Utrustad med okej växelomfång (kanske lite mer landsväg än grus, men har du god form ska 1:1 som lättaste växel räcka långt) och 40mm breda däck vilket jag tycker är den optimala däckbredden att börja med.Har börjat kika lite på att skaffa mig en gravel. Dock har jag noll koll på cyklar och dess komponenter.
Tittat lite på Nishiki Allroad, är den reko? Eller finns det något annat att rekommendera för max 13.5k (och som finns i lager )?
Sidan hittades inte
nishiki.se
Tack för svaret! Jag är som sagt nybörjare och rullar runt på en gammal tantcykel just nu så vad jag än skaffar lär vara en trevlig cykel. Sen vill jag såklart inte köpa grisen i säcken.Tycker den ser helt ok ut. För 13,5k får man inte jättemycket idag. Eller rättare sagt när alla förväntar sig kolfiber och elektroniska växlar så kommer man inte långt på de pengarna, men man får en helt ok kul cykel att börja med. Utrustad med lämpligt växelomfång och 40mm breda däck vilket jag tycker är den optimala däckbredden att börja med.
Standard-rekommendationen för billig gruscykel är annars White/XXL på rea som de har ibland, träffar man in det kan man spara ett par tre tusen mot andra budgetalternativ.
Beror ju mkt på var du cyklar. På vårdade svenska grusvägar klarar man sig bra med 38mm, i alla fall bak, fram vill jag gärna ha minst 42 mm för lite mer komfort o mindre risk att framhjulet skär iväg i lösgrus. På råa skogsvägar o t.ex grus på Gran Canaria eller höga bergstrakter där vägarna bara slätas till ibland med en Caterpillar vill man nog ha så mycket dämpning som möjligt med feta däck o lågt lufttryck. Kört med 50mm fram o 1.5 bar för att ögonen inte skulle hoppa ut när man fick upp farten.Däckbredd.
Det här var svårt, cykeln jag har kom med Maxxis Rekon Race (29x2.25) och jag köpte för ett tag sedan ett par Teravail Washburn 700x38.
2,25 är perfekta på vintern men för mycket sommartid.
700x38 känns alldeles för smala (köpteförejagtänkte), men i ärlighetens namn kan det vara så att jag tycker det på grund av estetiska skäl. Alldeles för mycket luft i gaffel/triangel.
För de allra flesta grusvägar räcker 38mm. Jag har kört 33mm sedan 2009 tills alldeles nyss då jag kör med 40mm. 40mm är för det mesta bättre med rätt lufttryck, jag har 1,8 fram och 2 bak. Med det sagt, 33mm har funkat bra på alla möjliga grusvägar och stigar, det som skiljer är hur snabbt det går och hur försiktigt du cyklar. Den enda nersidan med 40mm vs 33mm är att jag upplever kurvgreppet bättre på de smalare då de inte rullar över grus lika lätt. Så imho, för gruscykel på grusvägar så blir nog dina 38mm bra. Mtb däck skulle jag kanske överväga till bikepacking eller om jag skulle cykla stig.Däckbredd.
Det här var svårt, cykeln jag har kom med Maxxis Rekon Race (29x2.25) och jag köpte för ett tag sedan ett par Teravail Washburn 700x38.
2,25 är perfekta på vintern men för mycket sommartid.
700x38 känns alldeles för smala (köpteförejagtänkte), men i ärlighetens namn kan det vara så att jag tycker det på grund av estetiska skäl. Alldeles för mycket luft i gaffel/triangel.
Jäkla tur att det är just en cykel i paketet eftersom jag tog det bokstavligt. ?Jag tycker det blir lättare att vänta på paket om man fikar mycket :)
Hoppas det blir bra med cykeln!
Tack!Tjena. Ett litet heads up till er som cyklar grus i söderort. Sista backen innan skogspartiet mot kilsätra ängar/bagis via söderbysjön har det dykt upp en jobbig sten i slutet av backen. Ser lite fjuttigt ut på bild men stor nog att ställa till med problem, speciellt om man har fin fart.
Den kommer innan. Du vet när man svänger höger till den kuperade vägen mot kilsätra/bagis ist för att ta vänster ner till hellas efter träbron?Tack!
Är det i backen vid masten?
Wow...
Hämtade cykeln idag och skruvade ihop den. Konstaterade snabbt att serious måste vara felstavat - Sirius Black får han heta ??
Var självklart tvungen att ta en jungfrurunda på de närmsta grusvägarna. Inte allt för stökiga, ett par mil i blåst och kvällssol. Hade så klart förväntat mig att det skulle vara skillnad mot trekkinghojen, men det här var över all förväntan. 15 kilo lättare och så mycket tyngre upplevelse!
Visa bilaga 567519
Visa bilaga 567517
Visa bilaga 567518
Visa bilaga 567520
Visa bilaga 567521
Tack för tipset, nybörjare och inte en tanke på plats ?Oj oj, har du lagt den med drivlinan ner?
Tack, ska ge mig på det idag, är tanken. Kändes som att det blev lite som det blev med både sadel och styre, men ville hinna ut innan solen hann ner.Grattis!
Knasig vinkel på styret. Med flit, eller bara inte i justerat än?
Kolla you tube och sök på bikefit. Finns många bra videos på hur du skall komma igång.Tack, ska ge mig på det idag, är tanken. Kändes som att det blev lite som det blev med både sadel och styre, men ville hinna ut innan solen hann ner.
Det lär väl finnas bra tips här på Happy, tänker jag, så det inte vara blir learning by doing.
Det här funkar bra tycker jagTack, ska ge mig på det idag, är tanken. Kändes som att det blev lite som det blev med både sadel och styre, men ville hinna ut innan solen hann ner.
Det lär väl finnas bra tips här på Happy, tänker jag, så det inte vara blir learning by doing.
Tack, ska ge mig på det idag, är tanken. Kändes som att det blev lite som det blev med både sadel och styre, men ville hinna ut innan solen hann ner.

Tjusig! Nästan för tjusig, var är allt grusdamm? ?Vet inte om denna cykeln är riktigt ”gravväl enough”...
Jag har dessutom varken skägg eller hår. Kör hyvel från axlarna och uppåt.
Men när bränslepriserna stack iväg i våras såg jag chansen att ha en bra ursäkt till att köpa en till hoj. Blev en Nishiki Xone.
Är riktigt nöjd med den hojen!
Årliga smygreklamen, var ute och testade 116 km-banan på Storuman Gravel (nudge nudge, wink wink) igår. Startade en bra bit in på banan eftersom det var brorsans säsongspremiär(!) och han ville ha en kortare loop, så han fick köra 38 km-svängen från Långänget till Ullisjaur/Vackerliden genom Rönnbergets naturreservat och förbi Stor-Fetögat och Baktisvägen tillbaka upp på berget.
Själv fortsatte jag köra resten. Några extra kilometrar pga avlämningen av brorsan så blev 120 km och 1350 höjdmeter till slut ?. Färre anmälda till längsta banan i år, de flesta vill köra 70 km förutom några storfräsare som kör fulla distansen. Hoppas några fler tillkommer så här på slutet av anmälningsperioden. Jag som trodde grusfolket fnyste också åt 116 km som för kort ?. Hursomhelst, med min träningsbakgrund kände jag att det var alldeles lagom... traditionsenlig kramp i låret under natten efter. Man vaknar till.