Sveriges bästa bikefitter ?!

N
Berätta gärna varför och vad dom gör som skiljer sig från andra ? :)
När jag gjorde Bikefit där så gicks både cykelns inställningar igenom och mina svagheter kroppsligt.
Fick en hoper övningar för att få ut det som behövdes för att kunna trampa på ordentligt utan att slita på kroppen.

Frågan har ju varit uppe då och då, och utifrån de trådarna går det nog att dra slutsatsen att det finns riktigt bra bikefitters både i Skåne, Gbg-området och Mälardalen. Kanske även andra ställen.
Jag som bor i Uppsala har bara hört gott om Jacob Moe, fd proffscyklist och dessutom utbildad kiropraktor:
Men det finns andra beroende på var du bor.

Frågan har ju varit uppe då och då, och utifrån de trådarna går det nog att dra slutsatsen att det finns riktigt bra bikefitters både i Skåne, Gbg-området och Mälardalen. Kanske även andra ställen.
Jag som bor i Uppsala har bara hört gott om Jacob Moe, fd proffscyklist och dessutom utbildad kiropraktor:
Men det finns andra beroende på var du bor.
Jag har läst lite om bikeoptimizer i Uppsala. Gillar skarpt att han både är duktig på kroppen och bikefit. För dom två sakerna går verkligen hand i hand. Har du själv vart hos honom ?

Jag tror inte att det varit någon tävling så det är svårt att svara på.
Jag är helt nöjd med Adam på Art-v i Gbg.
Gör Adam fit med rigg eller sätter han dig på din befintliga cykel och justerar?

Anledningen till att jag undrar är för att jag skulle vilja göra en fit för att hitta mina optimala mått, snarare än hur jag kan bråka med min nuvarande cykel för så bra position som möjligt.

Gör Adam fit med rigg eller sätter han dig på din befintliga cykel och justerar?

Anledningen till att jag undrar är för att jag skulle vilja göra en fit för att hitta mina optimala mått, snarare än hur jag kan bråka med min nuvarande cykel för så bra position som möjligt.
Han har en rigg som jag tror även är optimerad i nån mån.

Min erfarenhet är att optimala mått varierar nästan från gång till gång beroende dagsform, distans, terräng osv.

Vad är måtten optimala med avseende på? Utan att ange hur man mäter hur bra en inställning är och vilka begränsningar som finns blir det i mina ögon rätt suspekt att tala om optimal inställning.

Det finns inga optimala mått, förutom möjligtvis sadelhöjden. Allt är personliga preferenser. För att sitta bekvämt i en optimal position på en räser krävs många månader (år?) av dedikerad träning för att bygga styrka och flexibilitet. I början gör det ont. När det börjar kännas bra är det dags att sänka styret 10mm och kämpa vidare. ?
Dessutom beror det såklart på vad du skall göra. 40 minuters GP-rejs eller rando?

Han har en rigg som jag tror även är optimerad i nån mån.
OK! Tack :)

Min erfarenhet är att optimala mått varierar nästan från gång till gång beroende dagsform, distans, terräng osv.
Vad är måtten optimala med avseende på? Utan att ange hur man mäter hur bra en inställning är och vilka begränsningar som finns blir det i mina ögon rätt suspekt att tala om optimal inställning.
Det finns inga optimala mått, förutom möjligtvis sadelhöjden. Allt är personliga preferenser. För att sitta bekvämt i en optimal position på en räser krävs många månader (år?) av dedikerad träning för att bygga styrka och flexibilitet. I början gör det ont. När det börjar kännas bra är det dags att sänka styret 10mm och kämpa vidare. ?
Dessutom beror det såklart på vad du skall göra. 40 minuters GP-rejs eller rando?
Bra input. Det jag menar är att jag överväger nytt cykelköp och vill ha input kring vilka ramgeometrier jag ska titta på.
Givetvis är det olika rekommendationer beroende på gren, vilket torde göra det ännu viktigare att ha en rigg man kan justera för att visa på skillnaderna mellan dessa.

Känns generellt som att det måste vara väldigt svårt att avgöra exv. upplevd komfort utifrån ett kort test på en rigg. Antar att man kanske skulle kunna göra en mätning av effekt och puls (?) under testrundor för att få någon metrik i det hela.

Sen kan man ju alltid kolla på typ bikefitjames på IG som minskar reachen och höjer styret för alla räsergubbar som haft hybris när dom ställt in cykeln

Känns generellt som att det måste vara väldigt svårt att avgöra exv. upplevd komfort utifrån ett kort test på en rigg. Antar att man kanske skulle kunna göra en mätning av effekt och puls (?) under testrundor för att få någon metrik i det hela.

Sen kan man ju alltid kolla på typ bikefitjames på IG som minskar reachen och höjer styret för alla räsergubbar som haft hybris när dom ställt in cykeln
En sån gubbe som bikefitjames vill man ju ha i Sverige, som verkligen förstår varför och hur man ska sitta på en cykel för att uppnå antingen komfort eller maximal aero eller en kombination. ?

Jag skulle säga att utan rigg så är det ingen riktig bikefit. Då blir det ju mer en ”optimering” av befintlig cykel, så gott det nu går.

Jag har läst lite om bikeoptimizer i Uppsala. Gillar skarpt att han både är duktig på kroppen och bikefit. För dom två sakerna går verkligen hand i hand. Har du själv vart hos honom ?
Nej, jag har inte gjort nån själv, men har som sagt bara hört gott om honom. Har också sett hans rigg och situp i gamla TeamSportia-butiken vilket såg väldigt seriöst ut. Jag tror också på kombinationen gedigen cykelerfarenhet och kunskap om kroppens rörelseapparat.

Jag har gjort bikefit hos Jakob i Uppsala.
vart kanon tycker jag då jag har problem med en fot.
Har fotledsprotes har fungerat för mig.
Gjorde en förut i Täby men köpte ny cykel tog dom måtten men vart inte helt ok.
Åkte då till Jakob o han juster om lite.
klart bättre bike fit i Uppsala mot Täby.
Mvh Tom

Jag skulle säga att utan rigg så är det ingen riktig bikefit. Då blir det ju mer en ”optimering” av befintlig cykel, så gott det nu går.
Om det är en vettig storlek på cykeln går det väl att få en lika optimal bikefit på den som på en rigg.Anton på Art-V gjorde så när jag köpt en ny cykel.Han satte mig sedan på en Retul-rigg mest för att konstatera att jag trampade väldigt lika med båda benen.
Något som vore intressant är att prova ut sadel med hjälp av tryckkänslig folie mellan sadel o bak.

Skulle jag göra en fit för racer eller uci-legal tt hade jag gått till Adam på Art-V.
Har gjort bikefit för triathlon hos Björn Andersson ihop med en kompis. Vi cyklade hyggligt fort i förhållande till watt när vi körde Kalmar men inte uci-legal… (som referens: 18mil, 36,5km/h på 210w avg, 190cm 95kg, kompisen snittade precis under 40km/h på ~265w, samma mått men lite aggressivare position)

PainFreePower i kista, så sjukt bra kundbemötande och extremt kunnande i bikefit.
och med tanke på att han jobbar med t.ex Jonas bohr, Lisa Nordén osv :-)

OK! Tack :)

Bra input. Det jag menar är att jag överväger nytt cykelköp och vill ha input kring vilka ramgeometrier jag ska titta på.
Givetvis är det olika rekommendationer beroende på gren, vilket torde göra det ännu viktigare att ha en rigg man kan justera för att visa på skillnaderna mellan dessa.
Jag gjorde en BikeFit hos Musette i Malmö under samma förutsättningar. Hade ögonen på en racer som jag gillade, men hade inte en aning om ifall den "passade" mig.

Det var en ruskigt bra upplevelse, väldigt proffsigt och bra. Använder en rigg.

Som av en positiv slump så hade hon som hjälpte mig tävlingserfarenhet på just en sån modell jag var intresserad utav, och vi avslutade med att konstatera att modellen funkade fint för mig med mina mått och min kropp/rörlighet, och vilken storlek jag skulle ha. När jag köpt cykeln så lämnade jag in den till Musette för justering utifrån min BikeFit. Har nu njutit i typ tre år utav att aldrig suttit så bra på en racer.

Beror såklart på var man bor, man ger fem av fem stjärnor till Musette.

Någons erfarenhet av ProBikeFit?

Klas verkar ju onekligen erfaren, men vore kul med personliga erfarenheter (kör han på rigg, eller är det titt på befintlig cykel som gäller?)

Jag har en enkel hoj jag köpte i blindo, men bikefit för mig är lika mycket att sitta bra på nuvarande som att hitta ”rätt” geometri för nästa cykelköp som jag verkligen hoppas bli rätt.

Tillbaka
Topp