Vad är skillnaden på Thule cykelhållare?

Jodå, kolla manualen du hittar här: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-xpress-2-_-970000
Du kan flytta lås-mojängen neråt på de två vertikala armarna för att få högre spänning mot kulan. Sidan 4 i manualen.
Har sett detta men fick för mig att den redan var längst ned.. Slarvigt av mig! Flyttat ned den ett steg nu, sitter bättre men vrider sig fortfarande.. Tack iaf! Blir nog att införskaffa sig en cykelhållare för tak istället, trött på detta nu haha.

Säger bara Easy Fold XT. Därför att bästa sättet att frakta cykel är bak, därför att hållaren är snabb och enkel att montera/demontera och därför att den tar liten plats. Bara att lägga in i bagaget när man drar på tur så slipper man idioter som inte respekterar andras egendomar.Visa bilaga 500985
Vad är det som gör att du vill kunna stoppa den i bagaget när du drar på tur? Litar du inte på låset (för det finns väl ett sådant?)?

Har sett detta men fick för mig att den redan var längst ned.. Slarvigt av mig! Flyttat ned den ett steg nu, sitter bättre men vrider sig fortfarande.. Tack iaf! Blir nog att införskaffa sig en cykelhållare för tak istället, trött på detta nu haha.
Bättre med ett bra ställ för dragkula, om du nu har en sådan.

Då blir ju följdfrågan finns det någon här som fått ett Thuleställ, ex en Velospace (lutar lite åt ett sådant), stulet sittandes på kulan?
Inte personligen. Men läst om minst en, här eller på ”vi som älskar mountainbike” på Facebook, som blivit av med ett velocompact. Tror det var medans han cyklade med familj i flottsbro

alltså risken är nog inte lika som med en hoj, monterad på stället. Men obefintlig är risken inte. Låser känns mer som något som hindrar armen att ploppa upp, alternativt för att stoppa de där tjuvarna som kanske inte riktigt är en tjuv.

Vad är det som gör att du vill kunna stoppa den i bagaget när du drar på tur? Litar du inte på låset (för det finns väl ett sådant?)?
Som övriga säger så ger jag inte mycket för låset. Det finns lås både för stället på draget och för hållarna till cyklarna. Men å andra sidan finns det inga lås som skyddar mot stöld. Det handlar bara om hur lång tid det tar att forcera.

Sent svar men det blev just en easyfold XT. Nöjd, men, kan tycka att armarna inte riktigt (på ett enkelt sätt) passar på en modern kålfiberram (mtb).

Jag har svårt att inte få "vrid" i armarna när jag ex vill sätta klämman på överröret. Sadelröret kommer jag inte åt alls.

Är Thule enda seriösa alternativet i Sverige? Det känns som utbudet är mycket större i USA, vi började med ett Thule T2 Pro XT rack som jag tyckte var lite plastig och inte så stabil.

Vi har nu bytt till ett 1-up som känns betydligt mer välbyggt.

Sent svar men det blev just en easyfold XT. Nöjd, men, kan tycka att armarna inte riktigt (på ett enkelt sätt) passar på en modern kålfiberram (mtb).

Jag håller med. Jaghar en Easyfold XT för 3 cyklar. Min racer passar bäst längst in med armen sittande längst upp på sidan, precis så att den nästan börjar sitta i kröken. Den hade varit betjänt av en bredare båge, men då hade de nog behövt konstruera bågen på något hopfällbart sätt. Och kanske 90 graders vinkel istället för en krök, då hade det blivit några cm extra effektiv rör-längd att fästa i.

En fråga till någon som är bättre på aerodynamik än vad jag är…

Som nämnt ovan har jag en krok-hållare för 3 cyklar. Om jag sätter på 2 cyklar, så tänker jag att det aerodynamiskt är bäst att sätta cyklarna i de två inre platserna? Om jag sätter en innerst och en ytterst så slipper jag vinkla styret på den (MTB) som annars sitter i mittenpositionen. Ingen stor grej, men skulle vara skönt om jag slapp vinkla styret, och det aerodynamiskt inte spelar roll.
Elbil, så därför lite intresse av att optimera :cool:

En fråga till någon som är bättre på aerodynamik än vad jag är…

Som nämnt ovan har jag en krok-hållare för 3 cyklar. Om jag sätter på 2 cyklar, så tänker jag att det aerodynamiskt är bäst att sätta cyklarna i de två inre platserna? Om jag sätter en innerst och en ytterst så slipper jag vinkla styret på den (MTB) som annars sitter i mittenpositionen. Ingen stor grej, men skulle vara skönt om jag slapp vinkla styret, och det aerodynamiskt inte spelar roll.
Elbil, så därför lite intresse av att optimera :cool:

I högre hastigheter är flödet bakom bilen helt turbulent, så jag tror att det gör ingen märkbar skillnad.

Men om du har en elbil kan du enkelt prova och mäta.

Jag har svårt att inte få "vrid" i armarna när jag ex vill sätta klämman på överröret. Sadelröret kommer jag inte åt alls.
Om jag fattar vad du menar så tycker jag oftast det är ett problem längst in där armen är så kort så klämman vrids i nån vinkel direkt om cykeln är högre med lutande överrör tex. Skulle kunna avhjälpas med en kulled typ RAM som kläms åt samtidigt som klämman runt ramen eller var för sig. Om det inte finns redan ?
ram-tough-claw-15-kula-0.jpg

Man kan fortfarande köra släp och vanliga hållare med ett fix4bike-drag men tvärt om funkar inte, en fix4bike-hållare passar inte på vanliga drag.
Kan någon bekräfta detta? Jag ska just beställa en till nuvarande bil (standard) och mycket talar för att mina kommande bilar (Volvo) kommer har F4B.

Kan någon bekräfta detta? Jag ska just beställa en till nuvarande bil (standard) och mycket talar för att mina kommande bilar (Volvo) kommer har F4B.

Så här skriver Thule

Screenshot_20220723-110743.png

Tycker inte det framgår tydligt att vanliga hållare passar F4B krokar.
En F4B-krok borde inte vara kunna inkompatibel med alla vanliga ställ, då skulle man inte kunna använda släp heller. De extra pinnarna sitter nere på halsen där vanliga ställ och släp inte går ner till.

En F4B-krok borde inte vara kunna inkompatibel med alla vanliga ställ, då skulle man inte kunna använda släp heller. De extra pinnarna sitter nere på halsen där vanliga ställ och släp inte går ner till.
Ställen kan nå längre ner än en släpkoppling då det förstnämnda inte ska kunna röra sig! Ingen aning om de når så långt ner dock.

Tillbaka
Topp