Oväntat gavs det möjlighet att cykla idag och med tråden i bakhuvudet försökte jag analysera lite. Några av tankarna var:
* Vid två utförspassager är jag helt säker på att
@Valhalla_ skulle ha använt dropper
* Sannolikt även vid ganska många andra ställen
* Jag använder inte dropper där för att jag inte behöver, för mig blir det ett onaturligt steg som stör rytmen i cyklingen.
* Jag har lärt mig att cykla utan dropper. Var det brant fick man hänga bak rumpan så långt bak som behövdes. Riskerade man att slå sadeln i överkroppen fick man stanna och sänka sadeln. Jag har inga problem att känna sadeln och gör mig lite "hjulbent" om sadeln behöver passeras. Jag kan dock förstå om man inte vill känna att det finns en sadel där och istället ha den längre ner. Liksom
@josofin fick jag nog lite blåmärken i början, men nu går det automatiskt. Blåmärken för man ändå några i början...
Slutsatser till TS:
* Allt annat lika är det bättre med dropper än utan
* Det blir aldrig allt annat lika och då måste för- och nackdelar vägas mot varandra
* I tråden har ett antal fördelar tagits upp. Till nackdelar hör högre kostnad eller sämre spec på cykeln i övrigt, det blir ytterligare en sak som måste underhållas och kan gå sönder samt högre vikt
Det är mao inte självklart att man ska välja att ha dropper, vilket var det jag ville belysa med mitt första inlägg i tråden. Beroende på hur och var man cyklar samt vad man prioriterar i övrigt kan man komma till olika slutsatser. Jag skulle inte prioritera ned framgaffeln för att få dropper. Ju mer teknisk cykling desto större behov av dropper, men då lämnar vi även instegssegmentet.
Ni får bestämma vad ni tror blir bäst för just er.