Finns stigdäck med både bra grepp och rull?

• Trådstartare Trådstartare hbn
  • Start datum Start datum
Hur tycker du Rekon funkar på blöta och kalla berghällar och rötter? Jag har kört Forekaster bak men det kräver ganska lågt lufttryck för att greppa men då blir däcket väl flimsigt för min kroppshydda.

//Stefan
Har inte kört Rekon eller Forekaster, men vet vad du menar. Jag väger nästan 90 kg och har haft stort problem med sladdriga bakdäck - men framförallt när bakfälgen blir smal. 25 mm fälg (innerdiameter) så blir vanliga stigdäck sladdriga vid rätt tryck, men vid 30 mm så blir det en helt annan grej.

Jag gör tolkningen att fälgbredd har stor betydelse för däckets stabilitet mao.

Just klipphällar har jag inte erfarenhet av. Vi har inget sånt nere i södern att tala om.
Jag har Rekon 2.4 och Forekaster 2.6.
Jag håller med om att Forekaster kan upplevas flimsigt med lågt tryck. Rekon känns stadigare där.
Jag väger in på ca 73kg i mässingen och kör 18psi bak på Rekon med ib 35mm på fälgarna.
Inga genomslag att tala om på vanlig stigcykling, sen om det beror på ganska lite sten, att jag är feg eller ninjasmooth får någon annan uttala sig om...
Tack för ditt svar.
Jag är betydligt, ca 20 kg, tyngre och har kört på ungefär samma tryck på mina Forekaster 2.35 på 30 mm fälg. Det har hänt att det slagit igenom men inget allvarligt. Och jag är inte smooth utan snarare klantig.

//Stefan

Nu har jag köpt två nya däck: Dissector 29, 24 Exo Max Terra och Xr4 29,2,4 Team Issue. Kör för tillfället MM soft fram och Hr2 bak. Ser verkligen fram emot att byta ut HR2 bak, känns både trögrullat och har dåligt klättergrepp.
Förmodligen behåller jag MM fram fram till våren men frågan är om jag ska köra dissector eller xr4 bak? Hade först tänk köra xr4 fram (på tipps av Westman) men eftersom jag behåller MM fram ett tag kan jag ju välja. Kanske har EXO lite kraftigare stomme än Xr4 och ändå passar bättre bak?

Svarar mig själv i denna tråd. Nu har jag testat att köra Dissector fram och Xr4 bak i ett par turer. Fungerar grymt bra trots det kladdiga före vi har här nu. Väldigt imponerad av hur snabbt xr4 rullar bak, och Dissector känns klart tryggare fram än Xr4 (vände på ordningen, tidigare hade jag Dissector bak och XR4 fram). Nu är det bara att hoppas att XR4 håller och inte punkar, det är trots allt ett däck runt 800g.

Bak funkade XR4 2.6 för mig med Pepis Revolution insert utan punkor för snabb och hård (inte vårdslös) cykling i stökig terräng förra försommaren 40mil, var mäkta förvånad faktiskt =) Men då är det både 2.6 och insert på 120g som skyddar och behövde köra 1,55 bar då för stabilitet på 25id fälg.
Föredrar dock DHR II bak vid sån cykling, större dobbar och glesare, är uppenbart bättre grepp när det går utför men är det hårt och torrt funkade XR4 bra!

Bak funkade XR4 2.6 för mig med Pepis Revolution insert utan punkor för snabb och hård (inte vårdslös) cykling i stökig terräng förra försommaren 40mil, var mäkta förvånad faktiskt =) Men då är det både 2.6 och insert på 120g som skyddar och behövde köra 1,55 bar då för stabilitet på 25id fälg.
Föredrar dock DHR II bak vid sån cykling, större dobbar och glesare, är uppenbart bättre grepp när det går utför men är det hårt och torrt funkade XR4 bra!

Gött, låter mkt lovande! Jag körde med insert delar av förra säsongen men tycker inte det är värt kladdet det innebär att byta däck etc. Jag kör 2,4:or nu på 30 i fälg men profilen blir rund och fin ändå. Upplever inget behov av jättelågt tryck som många gillar så jag kör runt 1,7-1,8 och har hittills inga problem med genomslag :).

Någon som kan jämföra XR4 mot Dissector bak när det är halt?
Jag har XR4 fram och bak på stighjulen och kört väldigt lite med det fram pga dålig tejpning av mig men bak har jag kört iaf 25mil. Klättrar tillräckligt bra men upplever greppet rätt dåligt på rötter o sten, kör DC bak men är ju väldigt ozipeade hårda dobbar i mitten så kanske förståeligt. Funderar på vad som rullar bra men ändå greppar tillräckligt bak när det är blött. Är det bara DHR II i maxxterra eller finns något vettigt däck i 800-900gram.

Jag har XR4 fram och bak på stighjulen och kört väldigt lite med det fram pga dålig tejpning av mig men bak har jag kört iaf 25mil. Klättrar tillräckligt bra men upplever greppet rätt dåligt på rötter o sten, kör DC bak men är ju väldigt ozipeade hårda dobbar i mitten så kanske förståeligt. Funderar på vad som rullar bra men ändå greppar tillräckligt bak när det är blött. Är det bara DHR II i maxxterra eller finns något vettigt däck i 800-900gram.
Jag har jämfört XR4 2,4” mot Dissector 2,4” DC som bakdäck på 30 mm-fälg och Dissector är mycket bättre i blöta förhållanden. Detta är med CushCore och tryck runt 1,2-1,3 bar.

Bytte ut mina XR4 direkt då jag precis som du upplevde dem dåliga på blöta rötter. Körde sen MM/HD i soft och kör nu DHF fram och Dissector Maxxterra bak. Tycker det funkar fint, greppet på Dissector i bak är absolut tillräckligt bra på rötter och hällar.

Bytte ut mina XR4 direkt då jag precis som du upplevde dem dåliga på blöta rötter. Körde sen MM/HD i soft och kör nu DHF fram och Dissector Maxxterra bak. Tycker det funkar fint, greppet på Dissector i bak är absolut tillräckligt bra på rötter och hällar.
Dissector i MaxxTerra måste ju ta slut direkt som bakdäck, eller? Jag tycker DC går åt fort…

Dissector i MaxxTerra måste ju ta slut direkt som bakdäck, eller? Jag tycker DC går åt fort…

Min heldämpade stigcykel är den som jag cyklar minst med har jag insett så helt ok med slitage. Tycker de har hållit bättre än HD i soft. Jämför med golf där man kan stå och slå bollar i vattnet så är ju däckskostnaden helt ok ;).

Provat maxxterra vs dual på Dissector bak? Tänker att mönstret är byggt för att inte vika sig något så är ändå skeptisk till våtgreppet även i maxxterra.

Jag skulle kunna skriva ett jättelångt inlägg om jakten på optimum grepp/rull - men svaret är Bontrager XR4 Team Issue 2,4. Lätt, rullar snabbt och greppar förutsägbart (mer än hans dampf, marginellt mindre än Magic Mary trailstar/addix soft trots väsentligt bättre till).
Är detta fortfarande din övertygelse? Hur står de sig emot wolfpack cross/race, wicked will och ground control?

Smart Sam är det optimala grepp/rull för mig. Vittoria Mezcal hade säkert osckå funkat. Måste bara poängtera att jag är långdistans i all terräng.

Senast ändrad:
Beställde precis Dissector i Maxterra fram och Rekon i Dual bak i 2.6” till min HT. Tror att det skall bli bra. Tog även med en uppsättning Pepi’s inserts.

Jag gillar min uppsättning Conti Trailking 2,2 (det som går in) bak och Mountainking 2,4 fram. Nu när bakdäcket är slitet kan det släppa något på löst underlag. Rullet är det inget fel på.

Våtgreppet på blöt häll är finfint. Jag kör SS så däcken märks.

Senast ändrad:
Är detta fortfarande din övertygelse? Hur står de sig emot wolfpack cross/race, wicked will och ground control?
Jag har inte aktivt fortsätt experimentera under 21 och 22, och har därför inte provat t ex senaste WW. GC har jag provat i för få blandningar för att uttala mig om.

Jag har kort sagt slutat leta då jag anser mig funnit det bästa för mig och min cykling.

Jag tycker alltså fortfarande XR4 Team är den bästa kombon vikt/rullmotstånd/förutsägbart grepp/bra kurvgrepp jag provat i stigsegmentet. Toppnöjd, kör det numera på ganska många cyklar, och verkar ha influerat en hyfsad andel andra att testa, och de verkar lika nöjda. Förutom allt ovanstående visar det sig också slitas oväntat lite både i sidoväggar och dobbar för mig. Har inget negativt att säga om det.

Jag inväntar nu egentligen bara att börja få betalt för att jag rekommenderar däcket såpass varmt..

Jag har inte aktivt fortsätt experimentera under 21 och 22, och har därför inte provat t ex senaste WW. GC har jag provat i för få blandningar för att uttala mig om.

Jag har kort sagt slutat leta då jag anser mig funnit det bästa för mig och min cykling.

Jag tycker alltså fortfarande XR4 Team är den bästa kombon vikt/rullmotstånd/förutsägbart grepp/bra kurvgrepp jag provat i stigsegmentet. Toppnöjd, kör det numera på ganska många cyklar, och verkar ha influerat en hyfsad andel andra att testa, och de verkar lika nöjda. Förutom allt ovanstående visar det sig också slitas oväntat lite både i sidoväggar och dobbar för mig. Har inget negativt att säga om det.

Jag inväntar nu egentligen bara att börja få betalt för att jag rekommenderar däcket såpass varmt..
Perfekt ! Vad jag ville höra ! Lutar på att det tjacka ett par och testa, samt även kanske jämföra mot någon combo av eliminator/ground control eller gc/gc samt såklart wolfpack cross/race (som jag kör nu) samt rocket ron (som jag tycker rullar lite bättre och jag avser sätta på för race)

Tillbaka
Topp