Vilka bromsar?

Hedbergl

Medlem
Vilka bromsar?
Hej!
Jag behöver hjälp med val av bromsar till hojen...
Har en Trek Top Fuel 8 som är snart 1 år och på den sitter det Sram Level T som ju inte är direkt populära om man läser lite på nätet. Tänkte att dom duger åt mig, men nu har jag cyklat en del på den, bland annat veckan som var, var vi uppe i Rörbäcksnäs och Lindvallen och bromsarna är ju ingen höjdare alltså... Dom nyper knappt och det är bara en massa "skrapande" ( ja jag har gjort rent dom). Vad ska jag byta till som inte bär iväg för mycket i pris och som ger mycket för pengarna? Lagom bra helt enkelt. Cyklar mest hyfsat enkel stig så det måste ju inte vara några as som kan stoppa en lastbil. Någon enstaka gång kommer det bli lite downhill igen, men det är inget som ska styra mitt val tänker jag.
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Linus

Vilka bromsar?
Level T är verkligen ingen höjdare för dh. Finns inget som kan rädda dem. Svagare broms får man leta efter..

Gå upp i storlek på skivorna är det enklaste du kan göra för att öka på bromskraften märkbart, där kan du vinna en del genom att gå upp från 160 till 200 t.ex. Det är det första jag hade gjort tror jag. Men steget upp till helt ok bromsar är inte stort, t.ex enkla Deorebromsar, eller SLX. Då börjar vi prata vettiga grejer, även om prislappen inte är hög.

Men alltså, vad är det för fel att ha båtankare till bromsar även för enklare stigcykling? Själv tycker jag man ska satsa på maximal bromskraft, för det det innebär är att man kan slappna av lite mer i händerna, och så har man sen det där båtankaret man kan kasta ut vid behov.

Vilka bromsar?
Level T är verkligen ingen höjdare för dh. Finns inget som kan rädda dem. Svagare broms får man leta efter..

Gå upp i storlek på skivorna är det enklaste du kan göra för att öka på bromskraften märkbart, där kan du vinna en del genom att gå upp från 160 till 200 t.ex. Det är det första jag hade gjort tror jag. Men steget upp till helt ok bromsar är inte stort, t.ex enkla Deorebromsar, eller SLX. Då börjar vi prata vettiga grejer, även om prislappen inte är hög.

Men alltså, vad är det för fel att ha båtankare till bromsar även för enklare stigcykling? Själv tycker jag man ska satsa på maximal bromskraft, för det det innebär är att man kan slappna av lite mer i händerna, och så har man sen det där båtankaret man kan kasta ut vid behov.
Lutar åt SLX tror jag. Vad ska man tänka på när det gäller skivor?

Vilka bromsar?
Inte om du inte åker så långa åk att du kokar annars. Dvs typ alpcykling eller om du tänkt släpbromsa hela Åreskutan i ett svep.
Jag inbillar mig att ytan är bättre också. Har inte testat rt66. De kanske är bra och halva priset. Lägre hade jag inte gått.

Jag förbrukar inte så mycket skivor att kostnaden blir ett problem.

Vilka bromsar?
Jag inbillar mig att ytan är bättre också. Har inte testat rt66. De kanske är bra och halva priset. Lägre hade jag inte gått.

Jag förbrukar inte så mycket skivor att kostnaden blir ett problem.
Jag har cyklat massor på RT66 utan problem. De slits snabbare med sintrande belägg i höga berg än IceTech-skivorna men cyklar man inte sånt är de och resinbelägg ett utmärkt val.

Vilka bromsar?
Dotterns bromsar trilskas jämt. Tektro skivor. Jag har en gammal rt86 jag ska testa och se om det blir bättre.
Tror inte jag har nån rt66 men ska kolla. Har mängde av 160mm liggande.

Vilka bromsar?
Om man ska sätta dit större skivor, behövs det någon sorts adapter för att kunna få dit oket och så på rätt position? Rt66 verkar vara restad hos många i 203mm men TCM har den, hur är dom att handla från?

Vilka bromsar?
Jag har 2 och 4 kolvs. Det inte 2x skillnad precis. Skicket på grejorna är mer avgörande. (Troligen även med level T men dem har jag inte testat.)
4 fram och 2 bak är säkert vettigt som max. Vet inte hur pris och vikt slår.
Å andra sidan går det troligen varmare bak och varför chansa

Vilka bromsar?
SLX är nice o det finns ingen egentlig anledning att gå högre upp i pris, skulle väl vara att man sparar några gram då. Har inte ordning på alla benämningar på alla Shimano-bromsar men så fort det är Shimano 4-pot så funkar det enligt min erfarenhet, har testat ett antal.

Sram G2 är generationen efter Guide o sitter av ngn anledning som jag inte förstår på många cyklar som ska köras lite inspirerat. Klart lyft från Level och duger väl till vanligt stigåka men Code är ju så jäkla mkt bättre!

Större skivor gör lite granna men skillnaden är inte enorm. Att bara komma ifrån Level T-bromsar är nog första steget.

Vilka bromsar?
SLX är nice o det finns ingen egentlig anledning att gå högre upp i pris, skulle väl vara att man sparar några gram då. Har inte ordning på alla benämningar på alla Shimano-bromsar men så fort det är Shimano 4-pot så funkar det enligt min erfarenhet, har testat ett antal.

Sram G2 är generationen efter Guide o sitter av ngn anledning som jag inte förstår på många cyklar som ska köras lite inspirerat. Bättre än Level och duger väl till vanligt stigåka men Code är ju så jäkla mkt bättre!

Större skivor gör lite granna men skillnaden är inte enorm. Att bara komma ifrån Level T-bromsar är nog första steget.
Har inte koll på vikten under xt men inställningsmöjligheterna på handtagen skiljer.
Tools free reach adjust vill jag absolut ha och då är det väl slx eller xt. Man får hänga med lite för på 2 kolvs xtr saknas det...

Vilka bromsar?
Har inte koll på vikten under xt men inställningsmöjligheterna på handtagen skiljer.
Tools free reach adjust vill jag absolut ha och då är det väl slx eller xt. Man får hänga med lite för på 2 kolvs xtr saknas det...
Absolut, inställningsmöljigheter är viktigt även om jag personligen inte har några större problem att slita fram en insexnyckel om andan faller på.

Vilka bromsar?
När använder ni tool-free reach adjust? Har det på en cykel men inte riktigt förstått poängen. Ändrar ni reach medan ni är ute och cyklar? För det är väl bara reach som ändras och inte bite-point?

Håller med @SocialGimp att större skivor inte gör så stor skillnad, speciellt som jag tror TS redan har 180 mm fram.

Att gå från 180 mm till 203 mm kommer ge ~13% mer bromskraft i backen för samma kraft i bromsreglaget om jag tänker rätt angående användandet av hävstångsprincipen.

Vilka bromsar?
När använder ni tool-free reach adjust? Har det på en cykel men inte riktigt förstått poängen. Ändrar ni reach medan ni är ute och cyklar? För det är väl bara reach som ändras och inte bite-point?

Håller med @SocialGimp att större skivor inte gör så stor skillnad, speciellt som jag tror TS redan har 180 mm fram.

Att gå från 180 mm till 203 mm kommer ge ~13% mer bromskraft i backen för samma kraft i bromsreglaget om jag tänker rätt angående användandet av hävstångsprincipen.

180 ska väl duga till det mesta.

Jag kan justera reach i park ja. På xc har jag andra bekymmer att tänka på.

Bite point = free stroke adjust kommer med XT.
Edit. Men det gäller att kolla precis den modell man köper. Min xt är m8000

Vilka bromsar?
Större skivor är alltid bra tycker jag men 180 fram på en DC ska väl räcka ändå. Största fördelen, förutom lite mer bett, är väl om man åker långa utförslöpor med alltför billiga grejer. Träffade en som lyckades bromsa en Tektro-skiva sned (överhettad alltså) bara genom att halka nerför Isaberg.

Edit: Kanske inte var en tektro-skiva men väl tektro-bromsar...

Vilka bromsar?
Sen säger jag igen att ni överskattar 4 kolv.
Shimano säger väl 10-20%?

Enligt detta test

Så ökar de-acc 18% mellan 180 o 200mm.
Medan skillnad på Saint och m8000 bara är 83 Nm jämfört med 78.4

Jag tror mellan 50 och 80% byter broms för att de inte har ordning på dom de har

Vilka bromsar?

Enligt detta test

Jag tror mellan 50 och 80% byter broms för att de inte har ordning på dom de har
Jo det stämmer ju. Har oxå lusläst den gamla artikeln o tycker det är väldigt intressanta data. Samtidigt är det ju väldigt svårt att mäta bromskraft p g a faktorer som belägg, inkörning å så. Man får ju förutsätta att testarna har gjort vad dom kan.

Men jag tycker resultaten hoppar runt överallt. Code R som enligt mig är betydligt kraftigare än Guide T stoppar sämre från 45 - 0 km/h. Och Magura MT 7 bromsar på halva tiden från 45 jämfört med MT 5 som "bara" har ca 10% lägre vridmoment. Är då 10% bättre vrid = dubbelt så bra?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska dra för slutsatser.

Vilka bromsar?

Enligt detta test

Saint (och Zee) är en hel annan värld jämfört med Shimanos övriga bromsar. Känslan av att kunna bromsa så att det är som att cykla in i en vägg oavsett lutning är oslagbar.

Besvikelsen var stor när jag insåg att min nya cykel som kom med XT fyrkolv inte bromsade speciellt bra. Kompisen har gjort samma resa med XTR fyrkolv. Saint är fortfarande kung med god marginal.

Att gå upp en storlek på skivan fram är också klart märkbart och räckte för mig på stig/alpcykeln, men subjektivt en mindre skillnad än XT-Saint.

Allt detta är då erfarenheter från cykling, inte labbmätt. Men det krävs att man når en viss gräns för hur mycket man vill bromsa för att skillnaden verkligen ska märkas.

Exempelbild från Saint-terräng:
524A9B57-75F9-4AC0-8F49-B1E78DB5DE50.jpeg

Senast ändrad:
Vilka bromsar?
Saint (och Zee) är en hel annan värld jämfört med Shimanos övriga bromsar. Känslan av att kunna bromsa så att det är som att cykla in i en vägg oavsett lutning är oslagbar.

Besvikelsen var stor när jag insåg att min nya cykel som kom med XT fyrkolv inte bromsade speciellt bra. Kompisen har gjort samma resa med XTR fyrkolv. Saint är fortfarande kung med god marginal.

Att gå upp en storlek på skivan fram är också klart märkbart och räckte för mig på stig/alpcykeln, men subjektivt en mindre skillnad än XT-Saint.

Allt detta är då erfarenheter från cykling, inte labbmätt.
Ok, nu kan jag bara jämföra med 9120 inte Saint. Enligt labben ska 9120 var bra men det stämmer kanske inte då.

Jag gick från xt 2 kolvs till xtr 4 kolvs och det är fina grejor men inget extrem kontrast.

Jag får väl köpa ett Saint ok och testa då. Och en rt66 220mm.

Vilka bromsar?
Jo det stämmer ju. Har oxå lusläst den gamla artikeln o tycker det är väldigt intressanta data. Samtidigt är det ju väldigt svårt att mäta bromskraft p g a faktorer som belägg, inkörning å så. Man får ju förutsätta att testarna har gjort vad dom kan.

Men jag tycker resultaten hoppar runt överallt. Code R som enligt mig är betydligt kraftigare än Guide T stoppar sämre från 45 - 0 km/h. Och Magura MT 7 bromsar på halva tiden från 45 jämfört med MT 5 som "bara" har ca 10% lägre vridmoment. Är då 10% bättre vrid = dubbelt så bra?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska dra för slutsatser.
Att vi ska testa Saint. Nästa år.

Edit. Jag menar lite som du skriver att inkörning och skick på grejorna skiljer mer än m8000 - m9120

Vilka bromsar?
Ok, nu kan jag bara jämföra med 9120 inte Saint. Enligt labben ska 9120 var bra men det stämmer kanske inte då.

Jag gick från xt 2 kolvs till xtr 4 kolvs och det är fina grejor men inget extrem kontrast.

Jag får väl köpa ett Saint ok och testa då. Och en rt66 220mm.
Jag har jämfört 8120, 9120, 640 och 820.

Men som sagt så behöver man vilja bromsa mer än max för att det ska märkas ordentligt. Jämfört med att köra tvåkolvs är det ett stort lyft med fyrkolvs oavsett.

Vilka bromsar?
Övar på att få upp farten men visst fasen får man svindel ibland.

Helst skulle jag vilja kasta ut ett ankare+kätting när det blir för brant. Borde räcka med en dragg för en 17-fotare.
Jag vill kunna balansera fram och bak som jag vill och med 203mm och 9120 kan jag inte alltid bromsa fram lika mycket som jag har grepp bak. Framför allt inte utan att bli trött i fingrarna.

Börjar bli en lång lista inför nästa år då jag planerar vara i bra form....(inget bra nu)

Vilka bromsar?
Ja det är mycket man behöver testa. Under pesten har det varit svårt nog att hitta orginal klossar till 9120.
Sen gäller det som sagt ha ordning på grejorna innan man byter om man ska kunna jämföra.

Vilka bromsar?
Ja det är mycket man behöver testa. Under pesten har det varit svårt nog att hitta orginal klossar till 9120.
Sen gäller det som sagt ha ordning på grejorna innan man byter om man ska kunna jämföra.
Har de specialklossar? Är ju annars en bra grej med 8120 att de, 7120, saint och zee har samma så vi bara behöver ha en enda stort hemma till våra cyklar.

Vilka bromsar?
Har de specialklossar? Är ju annars en bra grej med 8120 att de, 7120, saint och zee har samma så vi bara behöver ha en enda stort hemma till våra cyklar.
Tydligen inte. Står 9120 för N03A på bike24 där jag brukar handla men när jag nu dubbelkollar står det 7120,8120 & 9120 på de flesta andra ställen.

Jag har inga cyklar med samma pads på 5 försök.

Vilka bromsar?
Intressant att följa er diskussion, man får lära sig en del. ? Som det känns nu skippar jag nya skivor och går på nya bromsar direkt. Om skivorna sedan också behöver bytas tar jag det då. Som jag skrev tidigare lutar det åt SLX, känns som en lagom prisnivå. Räcker det med 2-kolvs för mig som mest kör XC och en del stig eller är det bara dumsnålt?

Vilka bromsar?
Intressant att följa er diskussion, man får lära sig en del. ? Som det känns nu skippar jag nya skivor och går på nya bromsar direkt. Om skivorna sedan också behöver bytas tar jag det då. Som jag skrev tidigare lutar det åt SLX, känns som en lagom prisnivå. Räcker det med 2-kolvs för mig som mest kör XC och en del stig eller är det bara dumsnålt?
Tvåkolvs räcker fint om du inte cyklar mycket brant eller många höjdmeter i stöten.

Vilka bromsar?
Har du inte hängt med? Det är alltså Saint, 220 mm + Trickstuff som gäller! ?

2-kolv räcker men jämför priser först, 4-kolv behöver inte nödvändigtvis vara så mkt dyrare.

Vilka bromsar?
Har du inte hängt med? Det är alltså Saint, 220 mm + Trickstuff som gäller! ?

2-kolv räcker men jämför priser först, 4-kolv behöver inte nödvändigtvis vara så mkt dyrare.
Och RT66 minst.

Jag är bara orolig att jag klyver en hund eller nåt med 220mm. Mer sugen att testa Saint egentligen.

Ingen har tagit upp de enorma fördelarna med resin fram och metal bak. Rubber in the front, metal in the back säger Sam hills mekaniker.

Vilka bromsar?
Kör själv med Shimano MT520/MT501 4-kolv,(mkt underskattade och prisvärda bromsar!) fram+bak och metalbelägg på bägge.Samma belägg som Saint/Zee använder.
Dom klämmer på 203mm Shimano RT99 fram+Bak.

Mer än tillräcklig bromsverkan,och en bra känsla i handtagen....inga "trösklar" eller plötsliga hugg,lätt att dosera bromskraften.
Overkill för vanlig stigcykling,men vill veta att det stannar när jag väl behöver det,och inte fadar i första taget...

Använder frambromsen mycket,sitter liksom i ryggmärgen efter all hojåka,(har skiftat så fram är högersida på styret...),och gillar metalbeläggen även där.
Sen är jag typen som bromsar kort och hårt,ligger inte och "släpar" på bromsarna nerför.....bromsa sent och hårt innan en böj fick man lära sej i Roadracingen.?

Men är nog en personlig sak med bromsar,handlar mest om känsla och förtroende för grejorna skulle jag tro.

Tillbaka
Topp