Svensexa i lördags. Vi sprang runt på en av typ 20 fotbollsplaner och sköt varandra med pilbågar. En förlupen fotboll kom studsande, varpå jag lite snyggt tänkte passa tillbaks den över ett par parkerade bilar. Tog i som fan med ett riktigt kalasskott på halvvolley, och när jag landade sa det POFF om foten när den vek sig inåt. Lindade hårt som satan, proffsigt och bra, följt av att jag haltade runt hela dagen via rallybilskörning och lerduveskytte och en massa grejer. Ont men hyffsat okej känsla i foten.
På kvällen fick jag skav av bandaget så jag tog av det innan läggdags, och när jag vaknade var foten stor som en handboll och jag kunde inte stödja på den på 1,5 dygn. Sen blev det helt plötsligt mycket bättre, så igår kunde jag köra en ganska hård tävling på Zwift utan att foten klagade nämnvärt. Fortfarande halt, men har hopp om att slippa nödslakt iallafall.
Ful fot. Jag har storlek 47-48, men på bilden ser det snarast ut som 36:or med så svullen fotled. Bättre för varje dag med svullnaden därtill. Brutna ben uteslutet, rehab inledd.
Glad i hågen över en fot på bättringsvägen och en mtb med nya bromsar och hjul gav jag mig iväg på en kort tur med ena barnet för att bromsa in bromsarna lite. När man rivit halva cykeln inklusive bromsarna ser man till att alla skruvar sitter som de ska. Två gånger, minst. Allt kändes lugnt, men jag blev rejält förvånad då jag i samband med att jag landade ett bunnyhop hör ett stort brak och helt plötsligt har båda pedalerna i sitt nedersta läge, samtidigt.
Jag hade haft av vevpartiet för att dra åt en vajerhållarskruv som sitter dold bakom vevpartiet, varpå jag av oklar anledning bara satt tillbaks vevarna och spänt åt lagerförspänningen men inte vevarmaskruvarna. Har av vevar titt som tätt, och ser såklart alltid till att dra åt dom direkt. Trodde jag. Rookie-mistake!
Självklart strippade jag splinesen ganska bra. Står i valet och kvalet att montera tillbaks och köra ändå, eller köpa helt nytt vevparti. Det är bara topparna på splinesen som gått och jag tror det håller, men det är ju lätt hänt att hamna i den riktiga misär-tråden om veven släpper på ett hopp eller så.. Till saken hör att jag sålde ett enklare vevparti IGÅR, och på det satt en utmärkt vänstervev som jag kunde bytt rakt av med. Tar det som ett tecken på att inte sälja bra-att-ha-grejer..?