Lovade skriva RR till mamma och svärmor. Saxat direkt från min mail:
Fortfarande lite träningsvärk såhär 3 dagar efter målgång men här kommer rapport!
Dag 1:
25-30 cyklister drar ifrån Uppsala. Vi börjar dela på oss allteftersom och vid garpenberg ungefär är vi ett litet gäng på 5 cyklister, Jag, Gena, Kaj, Sture och nån tysk gubbe. Vi kör tillsammans till Älvdalen som vi är framme vit kring tolvslaget. Vi har det trevligt hela vägen. Finast var att cykla längs norra sidan dalälven fram till Stora Skedvi, siljansbygden på norra sidan Insjön (sjön alltså), och en vindstilla siljan (och lite andra mindrejsöar) i skymning på vägen till älvdalen.
Dag 2:
Vaknar runt 6 på morgonen, dricker för många koppar kaffe och hakar på en grupp som kör lite, lite, för fort för mig. När jag kommer till Särna känner jag mig lite ur balans och kan inte äta speciellt mycket. Därifrån får jag sällskap av Alin till nästa kontroll, de första rejäla backarna kommer men det gör inte så mycket när en har sällskap och kan prata lite. Lärde mig lite mer om rumänien. Vi nästa kontroll på andra sidan Norska gränsen kan jag äta igen, taren lite paus och cyklar vidare solo över fjället till Tolga där jag tog min första bild!
Observera den åttakantiga kyrkan i bakgrunden. De hade en jättefin gammal stenbro i tolga ocks som jag tyvärr inte fick med på bild. Här fick jag sällskap av två gubbar från Torsby. Vi kör tillsammans de 3 sista milen till Röros som jag var helt oförberedd på. Gamla gruvan/smältverket var skithäftiga.
Dag 3:
Startade solo men hann ifatt den Spanska Armadan (en grupp på 7 cyklister, bara en av dem kunde engelska) och de 2 torsbygubbarna. Spanjorerna satte lite färg på tillvaron med sitt 'Vamos-Vamos' skrikande. Innan Trondheim kom ett par riktigt branta backar, jag försökte skämta lite om 'rampas inhumanas' men spanjorerna tyckte att dehär backarna, det var ingenting!
När vi kom till Nidaros var det varmt!
Den spanska armadan seglade iväg och jag och torsbygubbarna (den ena pratade så grovt torsbymål att det var svårt att förstå) cyklade i maklig takt till nästa kontroll. Vi hade alla liteolika krämporvid det här laget. Jag hade ont i fötterna avvärmen och bytte till badtoflor de sista 3-4 milen . Precis när vi svängde in till kontrollen började det regna. Det skulle det göra nästa dag också
Dag 4:
Många var nervösa för regnet som skulle komma, jag också. Startade strax efter 4 på morgonen med 2 belgare, Ewoud och Yorik. Vi hade en trevlig tur, utan regn upp till banans högsta punkt på 910 m. Belgarna var helt sjukt cyklings intresserade så vi pratade mycket om det. Fick lära mig en hel del om inrikespolitik också. Om Flanders lejonet har svart tunga är det ett separatist-lejon (dåligt), röd tunga, då är lejonet ett snällt lejon. Var tvungen att kolla upp Simpsons varianten och Ned Flanders är såklart snäll
Vi stannade på toppen för att fota lite. Belgarna hade aldrig varit i skandinavien förut. Hoppas de var nöjda med vyerna
Mer kommeri Del 2
Forts dag 4:
Lite mer bilder från toppen på banan
Var tvungen att stanna fota den här nyöverkörda sparvhöken också. Det låg en död trast på andra sidan vägen så höken på sparven, fartglad norrmann på höken :(
I tänndalen anslöt Alin. Fin väg (311) mellan Tännäs och Högvålen som kryllade av renar. I högvålen börjar det regna ordentligt också. Regnade till och från resten av dagen. Ungefär här börjar jag få ont i ryggen av allt klättrande. I Särna är jag för trött för att fortsätta med de andra och kör solo. Får punktering på mitt slanglösa däck strax därefter (sånt ska inte hända men en stor flisa oljegrus gjorde ett stort hål i däcket som inte kunde hålla tätt längre). Fick stoppa in min enda nödslang i däcket. 2 danskar cyklade förbi och lånade snällt ut en reservslang. När jag äntligen kom till Älvdalen runt 9 på kvällen var jag jätteblöt och jättetrött. Dushade, åt mat, hann se att Sverige höll på få storstryk av England i fotboll, däckade.
Dag 5:
Vaknar och känner mig fortfarande riktigt sliten. Börjar cykla strax efter 6. Medvind, skönt. Fotar Oxbergs kyrka, sollerö kyrka och får därefter lite sällskap av Kjell som också har ont i ryggen
. Efter Leksand är jag själv igen och gör en avstickare till något jag alltid velat se. Älvmötet!
Jag och gänget fikande pensionärer är överens om att det är fantastiskt!
Efter det händer inte så mycket. Käkar våfflor i Avesta, börjar piggna till lite. Fotar kommunhuset i Heby
bild.png
Kommer in i Gamla uppsala strax innan tolvsslaget. Slutstämplar och hinner med sista pendeln hem 00:32. Pendeln går bara till T-Centralen så jag irrar runt där lite med cykel och får cykla några extra kmgenom ett ganska sprit-dränkt stockolm innan jag äntligen är hemma.