UTU 2022 23-27 Juli

UTU 2022 23-27 Juli
Dels är det inte jag som lagt den aktuella banan bortsett från några mindre korrektioner som jag föreslagit för att undvika potentiella problem samt bli av med några kartritningsartefakter. Dels ser jag ingen poäng i att lägga banor som säkert åtminstone 9 av 10 deltagare skulle såga.

Om ooms vill ha en tuff bana kan jag dock erbjuda mig att konstruera en som gör att han lär få slita med maxtiden.
Det är ju inget problem, räcker med nån enstaka backe med 3% lutning i en 7-800 meter. Han har blivit klen av att bo i platta Uppland alltför länge.

UTU 2022 23-27 Juli
Jag tycker banan var bra. Enda ändrngen jag kan tänka mig är den här ändringen från hommelvik. Nackdelen är att Hell inte passeras vilket kanske gör någon besviken. Fördelen är att en slipper den ganska hårt trafikerade vägen upp från Hell, får med en extra kraftverksdamm, en mer tydlig topp att klättra över och totalt kanske 20 mindre höjdmeter
1659090160606.png

UTU 2022 23-27 Juli
Alla! Alla som stått för en enorm prestation oberoende av tid.
Håller med och skulle aldrig fixa det själv.
Efter att ha cyklat ett annat motionslopp på 18 timmar på mtb i begynnelsen av min cykelkarriär och haft näracdödenupplevelser efyeråt så är jag ändå mest imponerad av dom som inte är tränade mer än att precis fixa maxtiden.

Dom starkare gör såklart en jätteprestation också men är nog redan på cyklarna igen pga sin otroliga fysik.

UTU 2022 23-27 Juli
Dels är det inte jag som lagt den aktuella banan bortsett från några mindre korrektioner som jag föreslagit för att undvika potentiella problem samt bli av med några kartritningsartefakter. Dels ser jag ingen poäng i att lägga banor som säkert åtminstone 9 av 10 deltagare skulle såga.

Om ooms vill ha en tuff bana kan jag dock erbjuda mig att konstruera en som gör att han lär få slita med maxtiden.
Ooms deathroute.

UTU 2022 23-27 Juli
Håller med och skulle aldrig fixa det själv.
Efter att ha cyklat ett annat motionslopp på 18 timmar på mtb i begynnelsen av min cykelkarriär och haft näracdödenupplevelser efyeråt så är jag ändå mest imponerad av dom som inte är tränade mer än att precis fixa maxtiden.

Dom starkare gör såklart en jätteprestation också men är nog redan på cyklarna igen pga sin otroliga fysik.
Många av dem som gick i mål igår hade kunnat gå in på en mycket lägre måltid. De vilade mer bara. Själv hade jag inte kunnat cykla snabbare än jag gjorde men även jag fick tid till lite minde avstickare/turistande. Att köra ett sånt här lopp i turistklassen tror jag nog du skulle klara utan större problem

UTU 2022 23-27 Juli
Många av dem som gick i mål igår hade kunnat gå in på en mycket lägre måltid. De vilade mer bara. Själv hade jag inte kunnat cykla snabbare än jag gjorde men även jag fick tid till lite minde avstickare/turistande. Att köra ett sånt här lopp i turistklassen tror jag nog du skulle klara utan större problem
Jag är tveksam, är halvdålig både på fart och distans?

UTU 2022 23-27 Juli
Innebär det att det bara var 8 gånger du var ner på lilla klingan? Iofs, är det väldigt kuperat kan man ju ligga kvar där ganska länge även om det kanske är korta bitar man skulle ha kunnat växla upp.
(jag tror att jag själv växlade fram fler gånger än så på Siljan runt som ju bara är en tiondel så långt...)
Det stämmer nog. Ett par tre gånger i de korta men branta backarna innan Trondheim. en gång i backen efter Stugudal och några gånger i backarna efter Tännäs.

UTU 2022 23-27 Juli
Jag hann ta några bilder faktiskt. Roligt att ni var med, både cyklister och volontärer!

IMG_20220723_070358.jpg

07-starten (A)

IMG_20220723_070402.jpg
07-starten (A)

IMG_20220723_070419.jpg

07-starten (A)

IMG_20220723_084246.jpg

Pernille och Jan-Erik. Pernille hoppade in med kort varsel som medansvarig (med Bo) för bil-team 2 när ordinarie ansvarig behövde hålla sig hemma på grund av sjukdom.

IMG_20220723_091011.jpg

Inlämning av dropbags

IMG_20220723_110108.jpg

Barbro, Tage och Stina - laddade för bil-team 1 och Røros

IMG_20220723_135428.jpg

Startstämpling innan klockringning och avfärd

UTU 2022 23-27 Juli
Och från onsdagen vid målet ...

IMG_20220726_235012.jpg

skyltning

IMG_20220727_020558.jpg

vaktavlösning på nattskiftet

IMG_20220727_021414.jpg

Sven Cederberg (A20) och Martin Nilsson (A02)

IMG_20220727_021629.jpg

framme

IMG_20220727_133927.jpg

morgonskift, de få sovplatserna som gick åt natten tisdag-onsdag är lediga

IMG_20220727_142845.jpg

A46 Claus Hviid Christensen

IMG_20220727_155123.jpg

Bil-team 1 lastar dropbags

IMG_20220727_172728.jpg

Norsk brunost

IMG_20220727_173709.jpg

Silke (i mitten) var med på många kontroller och på vägen som volontär

IMG_20220727_201251.jpg

Fler cyklister framme

IMG_20220727_201306.jpg

Välkomst-kommitte

IMG_20220727_213554.jpg

Vaktavlösning till nattskiftet

IMG_20220727_222614.jpg

Tårta till alla cyklister och funktionärer ...

IMG_20220727_234821.jpg

... och ett tygmärke till de som cyklade i mål efter 154 mil!

Bilagor

• IMG_20220727_201123.jpg
    IMG_20220727_201123.jpg
    344.1 KB · Besök: 66
  • IMG_20220728_003245.jpg
    IMG_20220728_003245.jpg
    408 KB · Besök: 70
UTU 2022 23-27 Juli
Vem var det i velomobilen?
Han försvann tidigt från spets i 07 starten, sen körde han om oss någonstans innan Gysinge, men sen såg jag den inte mer. När jag frågade @nisseson i Leksand så hade han inte kommit fram ännu.

UTU 2022 23-27 Juli
Jag började någon sorts RR, men verkar inte gå att undvika att bli väldigt långrandigt. Jag lägger in länkar till mina aktiviteter längst ner istället om någon är intresserad av att läsa och skriver bara lite om planeringen och vad jag tar med mig från loppet.

Till att börja med, Per Andersson (@Perjonand) har varit helt otroligt stark under det här loppet. Jag har personligen aldrig sett något liknande, han verkade inte ha något stopp på hur länge han kunde ligga och bomba (och då var jag inte med på den sista förningen på runt 30-mil). På det har han slängt in attacker som måste ha varit i närheten av hans tröskel i mer eller mindre varje längre klättring. I det här loppet fanns det inte på kartan att jag skulle kunna vara snabbare än honom, chapeau!

Jag hade lite kontakt med Per före loppet och vi pratade ihop oss om en plan att köra direkt till Trondheim, ta en lite längre vila där och sen sikta på två etapper på 40 och 30 mil med så mycket sömn emellan som skulle erbjudas. Jag och Per cyklade om varandra en del på Sverigetempot i fjol och har kört en halvlång grusrunda tillsammans, men vi har aldrig kört något längre ihop. Jag hade sett hans prestationer på Strava tidigare i år och räknade med att han skulle vara starkare än mig, så jag var redan innan loppet tydlig med att om vi av någon anledning ville olika saker under loppet så var det bara att dela på oss. Jag tror att vi startade med hyfsat lika bild av hur vi skulle köra, men det känns alltid svårt att veta hur andra tänker på riktigt. Hade också kontakt med Tobias (@desmo) som skulle starta samma tid och hade liknande plan som mig. Han hade (som ofta) låga tankar om sin kapacitet, men körde också väldigt starkt, speciellt mot slutet av loppet där han hängde på Per när jag släppte.

Några tankar om vad jag tycker att jag har lärt mig från loppet.

Man kan prata ihop sig hur mycket som helst innan, men om man tänker sig ha lite fart så är det omöjligt att vara helt i synk i förväntningar och ambitioner. Jag tror att det är bra att ha en plan för hur man ska hantera det under loppet (som jag och Per hade).

Jag borde kanske haft bättre koll på banprofilen, visste inte var det skulle vara långa utförskörningar eller långa eller branta klättringar. Nu funkade det ändå, men hade kanske varit lättare att cykla mer effektivt om man visste var det skulle bli jobbigt och var det skulle gå att vila lite.

Sömnbrist kan slå väldigt olika och det kan vara svårt att känna igen. Mellan Leksand och Avesta på vägen hem kunde jag inte längre få ut någon kraft i benen. Provade att stoppa i mig energi och koffein, men inget hjälpte. Till slut satte jag mig i en busskur för att vänta in cyklister som borde vara strax bakom. Ingen dök upp, men jag fick 10-15 vila med slutna ögon (ingen riktig sömn) och när jag började cykla kände jag mig stark igen. Blev tvungen att stanna med jämna mellanrum på väg till Avesta, men powernapsen blev ett sätt att hålla någon form av anständig fart.

Jag körde med skärmar, men är tveksam till hur stor nytta dom gjorde när man cyklar i grupp med andra som inte har skärmar. När det regnade ordentligt var det vatten överallt ändå. Om det ser ut att bli gruppcykling på nästa långlopp överväger jag att skippa skärmar för att få ner vikten något. Vid solocykling tänker jag att dom gör stor skillnad.

All cykling måste inte göras så snabbt som det bara går, det är ok att sänka farten för att spara sig och ta in mer av omgivningarna. Man kan också klara sig med kortare stopp och landa på ungefär samma totaltid i slutändan ändå.

Jag gillar att det blev lite solocykling på slutet (Älvdalen till Uppsala) så jag fick prova på det under dom här förutsättningarna också. Nattcyklingen in mot Uppsala blev också lite av en revansch för krisen sista milen på Sverigetempot i fjol, den här gången kände jag att jag hade kontroll och var bekväm med att köra själv i mörkret.

Edit: Kan lägga till att jag siktade på runt 80 timmar (av praktiska skäl för att fixa resten av semesterplanerna) och kom i mål på 84,5 timmar, vilket jag är väldigt nöjd med.

Uppsala till Trondheim
Motvind ut från Uppsala, ganska hård körning. Stämpling i Gysinge på mintiden. In mot Stora Skedvi blir det gynsammare vind och lättare att cykla, stämpling några minuter över mintiden. Mindes först inte cyklingen in mot Leksand, men kom på nu att det nog var fantastiska vägar att cykla på (men det är lätt att blanda ihop olika sträckor i efterhand). Stannar på kontrollen och äter mat som jag har sett fram emot ett tag.

Ut från Leksand i skymningen, fantastiskt fint med vyerna ut över Siljan. Cyklar över Sollerön och genom Mora i mörkret. Lite krångel att hitta kontrollen i Älvdalen eftersom ingen av oss hade kollat hur långt in i samhället vi skulle. Jag blev nerkyld när vi stannade till för att orientera oss och fryser rejält när vi kommer fram till kontrollen.

Rullar vidare mot Särna genom natten, känns som en enda lång slakmota och det blir kallt i gryningen, fryser mycket när vi kommer fram till Särna. Möter Mats, Mats och Kjell från första startgruppen och cyklar vidare med dom. Kjell trycker på som en galning i första backen och Tobias och Fredrik släpper, Per rejsar med Kjell till toppen (och vinner).

Fortsatt hård körning när Kjell drar, jag meddelar att jag inte tycker att det är roligt och att jag tänker släppa, men tempot sänks och jag stannar kvar.

Känner mig ganska mosig när vi kommer fram till Femundtunet, inte helt slut men det blir lite för mycket fokus på hur jag ska hänga med i gruppen istället för att uppskatta cyklingen. Överväger att köra vidare själv, men hänger ändå på dom andra. Tobias och Fredrik kommer in när vi lämnar, Fredrik ser ut att ha haft det tungt.

Det är en del backar vilket gör det mer naturligt att hitta sitt eget tempo vilket passar mig. Världens utförskörning ner mot Tolga, stämplar åt varandra istället för att hitta något som är öppet på en söndag.

Har inte koll på banprofilen och är orolig att det ska bli en ordentlig klättring mot Röros, men visar sig ligga på ungefär samma höjd. Martin H lämnar kontrollen när vi kommer in. Tar det lugnt och äter, pratar med Stina om vilka som har passerat, får höra att Erik och Martin N har kört på bra ensamma. Jag känner mig inte bekväm med sträckan som är kvar till Trondheim, men medcyklisterna peppar och funktionärerna säger att det mest är utför mot Stören. Kjell bestämmer sig för att stanna eftersom han har ont i ryggen.

Fantastiska omgivningar att cykla i ner mot Stören i dalen med Älven bredvid oss. Kör ikapp Martin H och han hänger med oss mot Trondheim.

Börjar regna när vi stämplar på Circle K, blir rejält blött första biten ut från Stören. Har inte koll på banprofilen och blir smått chockad av backarna in mot Trondheim, mina växlar räcker inte till annat än att bryta sig upp. Kör i Trondheim via förorterna, väldigt oinspirerande cykling. Känns som att sista kilometrarna in mot kontrollen tar en evighet. Blöta skor och kläder när vi kommer fram, men funkar hjälpligt att torka under natten.

Körde hela sträckan utan någon sömnpaus. Lite för mycket att hänga på i andras tempo, hade nog varit lättare att ta in mer av omgivningarna om jag hade valt att köra själv någonstans efter Särna, men det är bara detaljer, i stort kändes det jättebra när vi kom till Trondheim.

Trondheim till Särna
Sov dåligt, 5h enligt Garmin och ingen djupsömn alls. Inget regn ut från Trondheim, men blött på vägarna. Lite backigt, men benen kändes mycket bättre efter vilan. Per tryckte på rätt hårt i uppförsbackarna, men jag hittade mitt eget tempo, siktade på 180-200 W som jag kände mig bekväm med. Tobias släppte lite i uppförsbackarna och vi kom överens om att vi andra inte behövde vänta på honom. Mycket uppför till Tydal, men det kändes helt ok. När det planade ut in mot kontrollen började vi känna av motvinden. Åt pasta med superstark sås på kontrollen (var orolig för magen men det funkade).

Ut från kontrollen var motvinden hemsk, hela tiden framifrån eller från sidan. Kändes skönt att komma in i klättringarna igen där man var mer skyddad. Vacker början av klättringen där den slingrade sig upp för berget som en orm. Varmt i solen i början, men efter hand blev det mer mulet, blåsigare och kallare. Hade igen dålig koll på banprofilen och förstod inte hur lång klättring det var, efter varje krön där man trodde att man var uppe så fortsatte det. Jag tycker att vi körde på ganska bra uppför och alla i gruppen hängde med (Mats, Mats och Per), fast Per seglade iväg före oss många gånger.

Vid toppen fick vi känna av vinden igen (rak motvind), det blev kallt och drog ner farten ordentligt i nedförsbackarna.

Lynnigt väder i Brekken strax före gränsen till Sverige. Det såg ut att börja regna ordentligt, men när vi tog fram regnkläder blev det aldrig mer än korta skurar. Tror vi stannade och justerade klädseln tre gånger inom ett par kilometer. På väg in mot Tänndalen såg det ut att driva in ett ordentligt regnområde så jag stannade och tog på mig jackan igen för att inte komma fram helt dyngsur. Trevliga funktionärer och mat på kontrollen. Tobias kom ikapp oss och vi lämnade tillsammans.

Vi kollade väderprognosen och det skulle bli ordentligt med regn så jag tog på mig regnjacka och regnbyxor. Tog ett tag innan det faktiskt började regna så hann bli helt kokt. Hemsk trafik på vägen mot Funäsdalen, antagligen värsta under hela rundan.

Klättringen upp mot Högvålen tog en evighet och det regnade mer eller mindre hela tiden. I perioder så kraftigt och stora droppar att det kändes som att det bara gick rätt igenom regnkläderna. Började känna av kylan i höger lillfinger och bytte till långfingrade handskar (Grip Grab knitted) som funkade helt ok utan yttre skal.

Jag körde mitt eget tempo uppför och kände mig helt ok på toppen. Minns inte att det var någon ordentlig utförskörning, mer varierande upp och ner. Flera ordentliga skurar och tillsammmans med sprut från hjulen framför så var det vatten överallt. Per fortsatt urstark och höll bra fart i täten. Jag började känna mig lite omotiverad att bara ligga på rulle och fokusera på att hålla hjul över krön och när Mats K såg ut att ha problem så sa jag att jag skulle köra med honom och sa åt dom andra att köra på. Jag hade också ställt in mig på att stanna i Särna så kände att jag inte behövde stressa.

Efter lite diskussion med Mats K så bestämde vi ändå att vi skulle köra var för sig. Jag började känna mig lite sömnig och sista milen in mot Särna blev jobbiga. Kombinationen av dåligt väder och omställningen från att inte ha någon att prata med kändes tyngre än vad jag hade tänkt mig, men det slutade ändå regna och jag kom fram till Särna hyfsat ok.

Träffade Per och Tobias som hade bestämt sig för att köra vidare, övervägde aldrig att hänga på. Mats Ä skulle stanna i Särna och tänkte köra vidare med Mange och Rasmus på morgonen.

Särna till Uppsala
Kollade när folk skulle väckas i Särna och tajmade med Martin N och Erik som skulle upp 03:00. I efterhand ett dumt beslut, fick bara 3 timmar sömn och perioder med vakenhet mot slutet. Sven går upp precis när vi är på väg att lämna.

Bra förhållanden ut från Särna, inget regn och tror det var torrt på vägen. Ganska lugnt tempo, pratade en del med Martin och Erik som jag inte hade cyklat med tidigare. Efter ett tag börjar Erik få problem med att orka hålla upp huvudet, liknande vad jag hade på Sverigetempot. Han hittar ingen position där han kan ha bra sikt framåt så vi håller ihop in till Älvdalen. Martin tar ett längre stopp för att äta och Erik stannar för att vila nacken, så jag cyklar iväg själv. Får info om att Sven borde vara strax bakom.

Tänker att jag ska köra sansat, men trycker på för mycket. Benen håller, men motivationen börjar tryta. Stannar på OKQ8 i Mora för att gå på toaletten och ta en korv. Kör vidare över Sollerön och förbi Gesunda, fortsatt med lite för hög fart i perioder.

Känner mig rätt mosig när jag kommer fram till Leksand. Efter mat och en alkoholfri öl känns det bättre, men är fortfarande lite sänkt. Tänker att Sven eller Martin borde dyka upp, men det gör dom inte. Borde ha lagt mig ner och vilat någon timme här, men kör istället vidare.

Ganska snart efter Leksand börjar det bli riktigt jobbigt. Överväger att vända tillbaka och vila, men tycker att jag har kommit för långt. Har svårt att få ut kraft ur benen, fyller på med energi, men det hjälper inte. Har tagit koffeintabletter tidigare, men det har inte heller haft någon märkbar effekt. Har motvind vilket gör det ännu jobbigare och känner att jag kommer att behöva hjälp för att vända på det här, så sätter mig i en busskur efter vägen och tänker att Sven eller Martin borde komma förbi strax. Blundar och sitter i 10-15 minuter utan att sova, men när ingen dyker upp kör jag vidare.

Nu har jag plötsligt kraft i benen igen och inser att det är sömnunderskottet som spökar. Blir tvungen att stanna ungefär en gång i timmen för att ta en powernap, busskurerna skyddar mot vinden och solen värmer så det är egentligen inget problem, känner bara en oro att det här ska sluta fungera till slut. Tänker varje gång att Sven eller Martin ska komma ikapp mig, men det gör dom inte. Lyckas navigera fram mellan regnområdena och får inte en droppe på mig.

I Torsång tar jag en halv pizza för att se till att inte gå tom på energi. Därifrån får jag vinden snett bakifrån vilket gör det mycket lättare att hålla någon sorts anständig fart. Fortsätter att ta stödvila med jämna mellanrum. Möter en älg som står mitt på vägen.

Inser att jag inte kan fortsätta mot Uppsala som det känns och ställer in mig på att stanna och sova i Avesta. Backar innan Avesta, men det är på platten jag har mest problem att hålla farten uppe. Aldrig i närheten av att nicka till på cykeln, har bara problem med det mentala och tycker att sista 3 milen in till Avesta känns som en evighet. När jag kommer fram berättar jag för funktionärerna att jag måste sova och passar på att ta en dusch. Under tiden kommer det in en tysk som fyller på mat och har lite mer bråttom att komma iväg. Efter ett tag kommer Martin in och sen Sven. Strax före 20 går jag och lägger mig och har beställt väckning 4 timmar senare.

Lyckas inte somna och medan jag hör Martin och Sven göra sig i ordning bestämmer jag mig för att det är meningslöst att ligga kvar om jag inte kan somna. Går upp strax efter 20:30 när dom andra ska cykla iväg, säger att jag också ska cykla mot Uppsala men att dom inte behöver vänta på mig.

Kommer iväg strax efter 21. Är först tveksam till om jag har gjort rätt, men kör i lugnt tempo och börjar känna mig bekväm. Trevlig cykling in till Heby utan några bekymmer och snabb fotostämpling framför kommunhuset.

Sista knappa 6 milen till Uppsala rullar också på utan egentliga problem, men jag börjar bli trött i nacken och stannar till på en camping där jag lägger mig och vilar ett par minuter. Klarar mig från regn till någon mil före Uppsala, då det duschar på ganska bra under ett par minuter. Kommer fram till målet 02:30 och en totaltid på 84:30.

Nöjd med att jag fick prova att köra lite själv sista dagen och att mörkercyklingen från Avesta blev en liten revansch på krisen sista milen på Sverigetempot i fjol.

Stravalänkar med mer detaljer (eller svammel):
Uppsala - Trondheim: https://strava.app.link/H6R3EXKd5rb
1659180412265.png

Trondheim - Särna: https://strava.app.link/Bc2e65Sd5rb
1659180517481.png

Särna - Uppsala: https://strava.app.link/Ofii5YYd5rb
1659180597352.png

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Läste dina stravarader också, jag hade c/p in dom i texten här. ?
Kul läsning, att du körde nonstop till Trondheim är imponerande, jag var helt slut i Femundtunet efter dom första riktiga backarna. Dock var det natt för oss där, så komma in dagtid kanske varit enklare. Vi alla hanterar sömnbrist olika, och att vara solo i dom svackorna måste vara tuff.

Bra kört av dig, när jag hörde att du och övriga kom in i Särna och jag hann byta några ord med @Steel is Real medan jag smörjde kedjan hoppades jag du skulle cykla med oss också dagen efter.

UTU 2022 23-27 Juli
Läste dina stravarader också, jag hade c/p in dom i texten här. ?
Kul läsning, att du körde nonstop till Trondheim är imponerande, jag var helt slut i Femundtunet efter dom första riktiga backarna. Dock var det natt för oss där, så komma in dagtid kanske varit enklare. Vi alla hanterar sömnbrist olika, och att vara solo i dom svackorna måste vara tuff.

Bra kört av dig, när jag hörde att du och övriga kom in i Särna och jag hann byta några ord med @Steel is Real medan jag smörjde kedjan hoppades jag du skulle cykla med oss också dagen efter.
Jag uppdaterade inlägget med texten från Strava också, i en spoiler-tag så att det är lätt att hoppa över ?

Utöver att det gjorde logistiken från Stockholm lättare för mig, så var en tanke med att starta 14:00 att jag borde kunna cykla genom första natten och tajma andra kvällen med att komma fram till Trondheim i lagom tid för att sova. Om det hade behövts hade jag planerat att ta en stödvila på någon kontroll (och släppa dom andra i gruppen om dom ville köra vidare), men det gick bra ändå.

UTU 2022 23-27 Juli
Några bilder från torsdagen.

IMG_20220728_005637.jpg

A22 ankommen under natten

IMG_20220728_015828.jpg

Stämpling och målgång

IMG_20220728_082853.jpg

Frukost

IMG_20220728_084935.jpg

Redo för vidare resa

IMG_20220728_085056.jpg

Cykelparkering inomhus

IMG_20220728_090647.jpg

Mer välkomstkommittée

IMG_20220728_111625.jpg

Pernille och bil 2 kom med dropbags och madrasser redan 10:30 i stället för 18

IMG_20220728_124426.jpg

Erika Anturi (A10) och Harvey Anturi (A09)

IMG_20220728_130726.jpg

Petra Kanvall (A17) och Erik Pettersson (A44) i mål

UTU 2022 23-27 Juli
Lovade skriva RR till mamma och svärmor. Saxat direkt från min mail:

Fortfarande lite träningsvärk såhär 3 dagar efter målgång men här kommer rapport!

Dag 1:
25-30 cyklister drar ifrån Uppsala. Vi börjar dela på oss allteftersom och vid garpenberg ungefär är vi ett litet gäng på 5 cyklister, Jag, Gena, Kaj, Sture och nån tysk gubbe. Vi kör tillsammans till Älvdalen som vi är framme vit kring tolvslaget. Vi har det trevligt hela vägen. Finast var att cykla längs norra sidan dalälven fram till Stora Skedvi, siljansbygden på norra sidan Insjön (sjön alltså), och en vindstilla siljan (och lite andra mindrejsöar) i skymning på vägen till älvdalen.

Dag 2:
Vaknar runt 6 på morgonen, dricker för många koppar kaffe och hakar på en grupp som kör lite, lite, för fort för mig. När jag kommer till Särna känner jag mig lite ur balans och kan inte äta speciellt mycket. Därifrån får jag sällskap av Alin till nästa kontroll, de första rejäla backarna kommer men det gör inte så mycket när en har sällskap och kan prata lite. Lärde mig lite mer om rumänien. Vi nästa kontroll på andra sidan Norska gränsen kan jag äta igen, taren lite paus och cyklar vidare solo över fjället till Tolga där jag tog min första bild!
1659273515062.png

Observera den åttakantiga kyrkan i bakgrunden. De hade en jättefin gammal stenbro i tolga ocks som jag tyvärr inte fick med på bild. Här fick jag sällskap av två gubbar från Torsby. Vi kör tillsammans de 3 sista milen till Röros som jag var helt oförberedd på. Gamla gruvan/smältverket var skithäftiga.
1659273533577.png

1659273547006.png

Dag 3:
Startade solo men hann ifatt den Spanska Armadan (en grupp på 7 cyklister, bara en av dem kunde engelska) och de 2 torsbygubbarna. Spanjorerna satte lite färg på tillvaron med sitt 'Vamos-Vamos' skrikande. Innan Trondheim kom ett par riktigt branta backar, jag försökte skämta lite om 'rampas inhumanas' men spanjorerna tyckte att dehär backarna, det var ingenting!

När vi kom till Nidaros var det varmt!
1659273572526.png

Den spanska armadan seglade iväg och jag och torsbygubbarna (den ena pratade så grovt torsbymål att det var svårt att förstå) cyklade i maklig takt till nästa kontroll. Vi hade alla liteolika krämporvid det här laget. Jag hade ont i fötterna avvärmen och bytte till badtoflor de sista 3-4 milen . Precis när vi svängde in till kontrollen började det regna. Det skulle det göra nästa dag också

Dag 4:
Många var nervösa för regnet som skulle komma, jag också. Startade strax efter 4 på morgonen med 2 belgare, Ewoud och Yorik. Vi hade en trevlig tur, utan regn upp till banans högsta punkt på 910 m. Belgarna var helt sjukt cyklings intresserade så vi pratade mycket om det. Fick lära mig en hel del om inrikespolitik också. Om Flanders lejonet har svart tunga är det ett separatist-lejon (dåligt), röd tunga, då är lejonet ett snällt lejon. Var tvungen att kolla upp Simpsons varianten och Ned Flanders är såklart snäll
1659273595112.png

Vi stannade på toppen för att fota lite. Belgarna hade aldrig varit i skandinavien förut. Hoppas de var nöjda med vyerna
1659273614602.png

Mer kommeri Del 2

Forts dag 4:
Lite mer bilder från toppen på banan
1659273676700.png

1659273694232.png

Var tvungen att stanna fota den här nyöverkörda sparvhöken också. Det låg en död trast på andra sidan vägen så höken på sparven, fartglad norrmann på höken :(
1659273714207.png

I tänndalen anslöt Alin. Fin väg (311) mellan Tännäs och Högvålen som kryllade av renar. I högvålen börjar det regna ordentligt också. Regnade till och från resten av dagen. Ungefär här börjar jag få ont i ryggen av allt klättrande. I Särna är jag för trött för att fortsätta med de andra och kör solo. Får punktering på mitt slanglösa däck strax därefter (sånt ska inte hända men en stor flisa oljegrus gjorde ett stort hål i däcket som inte kunde hålla tätt längre). Fick stoppa in min enda nödslang i däcket. 2 danskar cyklade förbi och lånade snällt ut en reservslang. När jag äntligen kom till Älvdalen runt 9 på kvällen var jag jätteblöt och jättetrött. Dushade, åt mat, hann se att Sverige höll på få storstryk av England i fotboll, däckade.

Dag 5:
Vaknar och känner mig fortfarande riktigt sliten. Börjar cykla strax efter 6. Medvind, skönt. Fotar Oxbergs kyrka, sollerö kyrka och får därefter lite sällskap av Kjell som också har ont i ryggen
. Efter Leksand är jag själv igen och gör en avstickare till något jag alltid velat se. Älvmötet!
1659273735025.png

Jag och gänget fikande pensionärer är överens om att det är fantastiskt!
Efter det händer inte så mycket. Käkar våfflor i Avesta, börjar piggna till lite. Fotar kommunhuset i Heby
bild.png
Kommer in i Gamla uppsala strax innan tolvsslaget. Slutstämplar och hinner med sista pendeln hem 00:32. Pendeln går bara till T-Centralen så jag irrar runt där lite med cykel och får cykla några extra kmgenom ett ganska sprit-dränkt stockolm innan jag äntligen är hemma.

UTU 2022 23-27 Juli
Den stora frågan är fortfarande obesvarad. (Lite på skoj, lite på allvar...) Hur tufft jämfört med Midnight Sun R 1200? Jag tror att Sven C har cyklat båda. Kanske nån fler.

UTU 2022 23-27 Juli
Hur långt är ett snöre? Det var sämre väder och betydligt kallare på Midnattsolracet än på UTU. Banorna var väl ungefär lika tuffa. De extra 30 milen på UTU gör ingen större skillnad.
Den stora frågan är fortfarande obesvarad. (Lite på skoj, lite på allvar...) Hur tufft jämfört med Midnight Sun R 1200? Jag tror att Sven C har cyklat båda. Kanske nån fler.

UTU 2022 23-27 Juli
Pilgrimbrevet. Eller UTU. En liten korthuggen RR från min Strava.

Nattfärja från Åland med lite sömn. Förberedelser i Uppsala innan min grupp startade kl14. Vi var 7 i gruppen varav 5 var för mig kända ansikten. Fyra av oss (Pär, Magnus, Fredrik och jag) hade som plan att cykla till Trondheim för första sovpausen. Efter Stora Skedvi rullade Henrysson ifrån oss. I Leksand tappade vi två (en skulle sova, en ville ha lägre tempo). Första bemannade kontrollen var just Leksand. Skönt att få mat på kontrollerna.
Nästa kontroll var Älvdalen. God Chili-con-carne.
Nästa Särna. Åter mat. Här anslöt Mats, Mats, Kjell som hade sovit. Men de var mer utvilade så i backen som sedan kom splittrades gruppen och jag och Fredrik blev efter. Vi kämpade oss till Femundstunet där de andra var, så de var inte så långt före oss. Men jag och Fredrik stannade en stund för våfflor. Men 20km efter kontrollen bestämmer sig Fredrik att bryta, han hade varit sjuk veckan innan och var inte sig själv. Jag stannade med honom så han fick kontakt med tävlingsledningen och så. Så nu var jag själv, och här hade jag en stor svacka. Det gick långsamt, det var ensamt, det var rätt trist. Men jag gnetade på till Tolga. Från Tolga till Röros som var nästa bemannade kontroll gick det lite lättare och gav lite självförtroende. I Röros (typ kl16) var Kjell som tänkte stanna för natten för han hade fått ont i nacken av tempopinnarna. Men jag kände att det var för tidigt. Så jag gav mig iväg! Hade världens nedförsbacken en bit. Cyklade länge längs en flod. Men sedan började det regna. Och det gick inte så fort. Men sedan närmade sig Trondheim. Men det sista 40km var hemska! Backigt, branta backar! Sedan förbi kyrkan och massa människor i stan. Hittade kontrollen en bit efter centrum. Och där var Mats, Mats, Magnus och Pär! Typ 60 min före mig! Jag blev mycket överraskad. Så i med mat, lägga saker på laddning och sedan sova! Typ 4,5 h tror jag det blev.

Frukost och sedan iväg med de andra. Men nästan omgående märkte jag att jag inte hade samma tempo som de andra i backarna. Segt. Så jag släppte iväg dem. Men när jag kom till Tydalen så var de andra där! Snabbt i med mat och sedan rullade jag iväg före de andra. Men i första backen swishade de förbi mig. Nu skulle jag väl inte få se dem igen? Jag kämpade på i backarna. Tog en snabbfika i Stugudalen. Men sedan kom Backen. Helvete vilken backe! Men jag kom upp. Rullade vidare och strax innan svenska gränsen kom jag ikapp en cyklist. Vem kunde det vara? Jo en kille som hade brutit i Röros och tagit bussen till Brekken och nu var på väg till Tänndalen. Men vi gjorde sällskap några mil. Skönt med lite sällskap tyckte vi nog båda. Men när jag kom till kontrollen i Tänndalen satt de andra där! Så när jag fått i mig mat så hängde jag på de andra. Men nu kom regnet. Mycket regn. Och direkt när vi kommit in i Sverige märktes det av att bilister är aggressivare mot cyklister än i Norge. Trist! Det var kuperat mot Särna. Och gruppen var i lite olika skeden. Så kring Högvålen delade vi oss. Pär som hade mest krafter drog iväg med mig och Mats medans nästa Mats och Magnus körde i sitt tempo. Och Pär drog som ett djur och jag och Mats tuggade styrlinda för hänga med. Gott med varm soppa i Särna efter regnet. Klockan var nu typ 23. När jag och Pär skulle rulla vidare kom Magnus ensam. Mats ville köra själv, visade sig senare att han hade brutit. Så jag och Pär fortsatte vår resa till Älvdalen. Pär drog... I Älvdalen träffade vi på Henrysson! Varm mat och sedan sömn. Typ 2,5h timme?
Iväg mot Leksand på morgonen. Kroppen protesterade. Men efter en stund mjuknade den. Och Pär drog.. . Kontroll och mat i Leksand. Sedan vidare mot Torsång. Och Pär drog... Men det gick rätt tungt för oss. Snabbfika i Torsång innan vi fortsatte mot Avesta. Denna biten gick som tur var lite lättare. Och Pär drog... Bemannad kontroll i Avesta så påfyllning med mat. Sedan iväg mot Heby. Och Pär drog... Vi trodde det skulle vara bemannad kontroll men det var fel så det blev bara snabbstämpling för att komma i mål. Och Pär drog... Och sedan höjde han tempot! Han var helt omänsklig! Men till slut kom vi i mål på ca 78h. Mycket bättre än vad jag hade kunnat förvänta mig! Klockan var nu 20. Skönt att få sitta ner med Pär och snacka och äta lite efter turen utan känna stressen att vi skulle vidare.
I det stora en fin tur! Önskar jag vore starkare. Jättebra arrangerat med mat och sovplatser! Denna gången var det kul att cykla långt!

585D3F41-5495-4F1D-B998-0F282BD82FCE.jpeg439423B6-951B-47EA-8747-90E232698C91.jpeg3332E786-102A-4174-85DB-3A8968D04E32.jpeg4DCA085D-9F4F-455C-8EF0-6054EB38326B.jpegBCD667BB-D73A-46AF-986A-50F802C467A8.jpegB1DD34C1-E9D5-4972-950C-271364F44D7E.jpeg8FA89834-F83F-492A-B29D-B3E93ABEC3B5.jpeg020ECB40-2BB8-4728-90A4-E9CC2634A2F0.jpeg

UTU 2022 23-27 Juli

Nattfärja från Åland med lite sömn. Förberedelser i Uppsala innan min grupp startade kl14. Vi var 7 i gruppen varav 5 var för mig kända ansikten. Fyra av oss (Pär, Magnus, Fredrik och jag) hade som plan att cykla till Trondheim för första sovpausen. Efter Stora Skedvi rullade Henrysson ifrån oss. I Leksand tappade vi två (en skulle sova, en ville ha lägre tempo). Första bemannade kontrollen var just Leksand. Skönt att få mat på kontrollerna.
Nästa Särna. Åter mat. Här anslöt Mats, Mats, Kjell som hade sovit. Men de var mer utvilade så i backen som sedan kom splittrades gruppen och jag och Fredrik blev efter. Vi kämpade oss till Femundstunet där de andra var, så de var inte så långt före oss. Men jag och Fredrik stannade en stund för våfflor. Men 20km efter kontrollen bestämmer sig Fredrik att bryta, han hade varit sjuk veckan innan och var inte sig själv. Jag stannade med honom så han fick kontakt med tävlingsledningen och så. Så nu var jag själv, och här hade jag en stor svacka. Det gick långsamt, det var ensamt, det var rätt trist. Men jag gnetade på till Tolga. Från Tolga till Röros som var nästa bemannade kontroll gick det lite lättare och gav lite självförtroende. I Röros (typ kl16) var Kjell som tänkte stanna för natten för han hade fått ont i nacken av tempopinnarna. Men jag kände att det var för tidigt. Så jag gav mig iväg! Hade världens nedförsbacken en bit. Cyklade länge längs en flod. Men sedan började det regna. Och det gick inte så fort. Men sedan närmade sig Trondheim. Men det sista 40km var hemska! Backigt, branta backar! Sedan förbi kyrkan och massa människor i stan. Hittade kontrollen en bit efter centrum. Och där var Mats, Mats, Magnus och Pär! Typ 60 min före mig! Jag blev mycket överraskad. Så i med mat, lägga saker på laddning och sedan sova! Typ 4,5 h tror jag det blev.

Frukost och sedan iväg med de andra. Men nästan omgående märkte jag att jag inte hade samma tempo som de andra i backarna. Segt. Så jag släppte iväg dem. Men när jag kom till Tydalen så var de andra där! Snabbt i med mat och sedan rullade jag iväg före de andra. Men i första backen swishade de förbi mig. Nu skulle jag väl inte få se dem igen? Jag kämpade på i backarna. Tog en snabbfika i Stugudalen. Men sedan kom Backen. Helvete vilken backe! Men jag kom upp. Rullade vidare och strax innan svenska gränsen kom jag ikapp en cyklist. Vem kunde det vara? Jo en kille som hade brutit i Röros och tagit bussen till Brekken och nu var på väg till Tänndalen. Men vi gjorde sällskap några mil. Skönt med lite sällskap tyckte vi nog båda. Men när jag kom till kontrollen i Tänndalen satt de andra där! Så när jag fått i mig mat så hängde jag på de andra. Men nu kom regnet. Mycket regn. Och direkt när vi kommit in i Sverige märktes det av att bilister är aggressivare mot cyklister än i Norge. Trist! Det var kuperat mot Särna. Och gruppen var i lite olika skeden. Så kring Högvålen delade vi oss. Pär som hade mest krafter drog iväg med mig och Mats medans nästa Mats och Magnus körde i sitt tempo. Och Pär drog som ett djur och jag och Mats tuggade styrlinda för hänga med. Gott med varm soppa i Särna efter regnet. Klockan var nu typ 23. När jag och Pär skulle rulla vidare kom Magnus ensam. Mats ville köra själv, visade sig senare att han hade brutit. Så jag och Pär fortsatte vår resa till Älvdalen. Pär drog... I Älvdalen träffade vi på Henrysson! Varm mat och sedan sömn. Typ 2,5h timme?
Iväg mot Leksand på morgonen. Kroppen protesterade. Men efter en stund mjuknade den. Och Pär drog.. . Kontroll och mat i Leksand. Sedan vidare mot Torsång. Och Pär drog... Men det gick rätt tungt för oss. Snabbfika i Torsång innan vi fortsatte mot Avesta. Denna biten gick som tur var lite lättare. Och Pär drog... Bemannad kontroll i Avesta så påfyllning med mat. Sedan iväg mot Heby. Och Pär drog... Vi trodde det skulle vara bemannad kontroll men det var fel så det blev bara snabbstämpling för att komma i mål. Och Pär drog... Och sedan höjde han tempot! Han var helt omänsklig! Men till slut kom vi i mål på ca 78h. Mycket bättre än vad jag hade kunnat förvänta mig! Klockan var nu 20. Skönt att få sitta ner med Pär och snacka och äta lite efter turen utan känna stressen att vi skulle vidare.
I det stora en fin tur! Önskar jag vore starkare. Jättebra arrangerat med mat och sovplatser! Denna gången var det kul att cykla långt!

Visa bilaga 573231Visa bilaga 573232Visa bilaga 573233Visa bilaga 573234Visa bilaga 573235Visa bilaga 573236Visa bilaga 573237Visa bilaga 573238
Tack för RR. Fina bilder!

UTU 2022 23-27 Juli
Tack för din pilgrimsberättelse! Får för sakens skulle påpeka att UTU inte har någon tävlingsledning, ety det inte på något sätt är en tävling.
Korrekt. Organisatören hade varit ett bättre ord. Men jag vet att Fredrik fick bra hjälp att lösa situationen. Att bryta ett rando är alltid knivigt!
Ni har gjort ett hästjobb. Tack!

UTU 2022 23-27 Juli

Visa bilaga 573231Visa bilaga 573232Visa bilaga 573233Visa bilaga 573234Visa bilaga 573235Visa bilaga 573236Visa bilaga 573237Visa bilaga 573238
Härlig RR. Och stort tack för sällskapet. Du var till hjälp och gjorde så att vi kom fram på ett bra sätt. Det gör vi om? Kanske delar vi upp föreningarna, men det kändes bra för mig. Grym prestation av dig att hänga i så bra när du släppte i backarna och kom igen. Mental styrka. Ha det gott och må väl. Vi ses på vägarna snart igen hoppas jag?

UTU 2022 23-27 Juli
Härlig RR. Och stort tack för sällskapet. Du var till hjälp och gjorde så att vi kom fram på ett bra sätt. Det gör vi om? Kanske delar vi upp föreningarna, men det kändes bra för mig. Grym prestation av dig att hänga i så bra när du släppte i backarna och kom igen. Mental styrka. Ha det gott och må väl. Vi ses på vägarna snart igen hoppas jag?
Ja, det var underligt att jag kunde följa ditt hjul sista dagen. Utan dig hade det tagit mig många extra timmar till Uppsala!
Men vad du körde! Helt otroligt. Det ska bli väldigt spännande att följa din "dot" framöver!
Jag hoppas också att vi ses. Cykla säkert!

UTU 2022 23-27 Juli
Hur långt är ett snöre? Det var sämre väder och betydligt kallare på Midnattsolracet än på UTU. Banorna var väl ungefär lika tuffa. De extra 30 milen på UTU gör ingen större skillnad.

Jag kan inte jämföra, eftersom jag bara cyklat MSR, men en sak som var häftig med MSR, och har jag insett i efterhand, är att jag var lite förvirrad av att det var dagsljus hela tiden. Förvirringen ligger i att jag inte hade någon uppfattning om dag och natt. Det spelade ingen roll om man sov på dagen, eller startade 02:00. Ljust hela tiden.

Jag tänker att UTU inte riktigt har samma ljus hela tiden eftersom det går senare och längre söderut.

UTU 2022 23-27 Juli
@fhloston När kom sömnigheten under MSR? Normalt blir "man" väl sömnig när det är som mörkast.

I mitt fall behövde jag min första vila i Kittelfjäll (35 mil, 15:30 h, kl 14:38), vilket var tidigare än vad jag hade hoppats. Målet för första vila var den följande kontrollen, Hattfjelldal (45 mil). Men då ska man tänka på att starten går 23:07 (solnedgången vid start), så även om man har lyckats vila dagen innan så startar man nästan garanterat med sömnbrist (jag vilade, men lyckades inte somna). I min feedback till arrangören så föreslog jag att starten istället skulle gå så att de flesta passerar norr om polcirkeln i midnattssol. De svarade med en bra anledning till den sena starten: att man då slipper den tunga trafiken på E12:an. Vilket stämde, det var anmärkningsvärt lite omkörningar under hela E12-färden.

Sen vilade jag i Hattfjelldal (45 mil, 23:44h, kl 22:51) också, samt Sandvikens fjällgård (72 mil, 2 d 22h, kl 21:46), men den sista somnade jag inte, vilket ledde till att jag egentligen var för trött stor del av resten.

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Kommer det snart upp några datum?
@MrSthlm är grymt sugen på revansch.
Förra gången sattes datum inför PBP-2019 för att vi skulle kunna göra reklam för UTU-2022 där.

Hur det är med diskussioner kring datum för ev. lopp 2026 har jag inte koll på. Har i alla fall inte gått ut någon information till Randonneur Stockholms medlemmar om att anmäla intresse för att jobba som volontärer än. Å andra sidan har jag för mig att det utskicket gjordes ganska mkt senare än datumet sattes så det säger nog inte något.

UTU 2022 23-27 Juli
Tråkigt att UTU inte går varannat år. Nu ökar incitamenten till att köra Sverigetempot istället, vilket är lite synd för att logistiken verkar vara ett huvudvärk om man inte har bil.

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Synd att UTU inte går varannat år. Nu ökar incitamenten till att köra Sverigetempot istället, vilket är lite synd för att logistiken verkar vara ett huvudvärk om man inte har bil.
Det ena utesluter väl inte det andra? Om du cyklar Sverigetempot 2024 går det väl bra att cykla UTU om det går 2026?

Sen är UTU ett skapligt åtagande för klubben. I alla fall med det upplägget loppet har haft de två gångerna det gått. Skär man ner på service så går det förstås att arrangera med mindre ansträngning.

Har för mig att idén om att köra med det använda upplägget vart fjärde år men däremellan kunna köra med vanligt randoupplägg var uppe någon gång. Eller så var det bara en lös fundering jag hade i mitt huvud. Så länge jag var med i styrelsen var det dock inget det togs något beslut om i alla fall. Jag kan se vissa potentiella nackdelar med det också.

UTU 2022 23-27 Juli
@GoranS Vet du om stämpelkorten kommer skickas ut? Eller har de redan gjorts det? Jag tror inte jag fått hem mitt. Jag missade tyvärr också det fina tygmärket (det hade inte kommit när jag var i målet) så det vore kanonkul om det gick att få ett sådant. Eller är det bättre att jag mailar direkt till klubben?

UTU 2022 23-27 Juli
Det ena utesluter väl inte det andra? Om du cyklar Sverigetempot 2024 går det väl bra att cykla UTU om det går 2026?

Sen är UTU ett skapligt åtagande för klubben. I alla fall med det upplägget loppet har haft de två gångerna det gått. Skär man ner på service så går det förstås att arrangera med mindre ansträngning.

Har för mig att idén om att köra med det använda upplägget vart fjärde år men däremellan kunna köra med vanligt randoupplägg var uppe någon gång. Eller så var det bara en lös fundering jag hade i mitt huvud. Så länge jag var med i styrelsen var det dock inget det togs något beslut om i alla fall. Jag kan se vissa potentiella nackdelar med det också.
Ett gick det väl 1200km randolopp om jag inte minns fel?

UTU 2022 23-27 Juli
Ett gick det väl 1200km randolopp om jag inte minns fel?
Randonneur Stockholm har ju arrangerat 100- och 120-millopp från Södertälje. De har dock varit vanlig servicenivå på, d.v.s. du får ett stämpelkort i starten och det finns en rutt och sen får du sköta dig själv.

Sen finns ju Midnight Sun Randonné som är 120 mil. Det är dock en helt annan arrangör och det loppet har jag aldrig haft någon insikt i.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp