Fixie inc backspin

Fixie inc backspin
Funderar på att köpa en el-cykel att ha som vinterpendlare till jobbet, har fastnat lite på en fixie backspin.
Gillar idéen med en växel och så lite el som möjligt ( mindre saker som kan gå sönder )
Tar gärna emot för och nackdelar, om det är någon som äger eller har ägt en.

Fixie inc backspin
Testade en backspin i butiken när den kom. Gillade funktionerna med bak tramp för start och att den laddar. Men det är knappast någon dealbreaker. Välj Bosch eller shimano så någon kan serva den.

Fixie inc backspin
Batteriet verkar vara integrerat i bakhjulet!? Kan du ladda på annat sätt än att låta cykeln rulla?
Batteriet har låg kapacitet, tänk på det. I snöslask och motvind räcker det kanske 20 km.
Räckvidden påverkas dramatiskt av ökat motstånd, oavsett hur det skapas. Lite som med elbilar där man lastar cyklar. Finns en aktuell tråd om just det.
Jag hade avstått, och gått på Bikepros's linje. Söker du på annonssajter, så kommer du att hitta begagnade cyklar med Bosch, Shimano eller Yamaha's centermotorsystem för ungefär samma peng som Fixie cykeln.

Fixie inc backspin
Har läst på lite mer nu. Batteriet sitter verkligen i bakhjulet, och det följer med laddare.
Men det känns lite opraktiskt, du kan inte ta av batteriet och ladda inomhus. Så på vintern får du antingen ta in cykeln inomhus med allt vad det innebär att släpa in en smutsig och blöt vintercykel. Eller ladda utomhus, och Litium jon batterier bör inte laddas i kyla, helst i rumstemperatur, och när batteriet är varmt.

Vill du ställa om assistansnivån gör du det via en app. Känns opraktiskt att göra det under cykling, så du "kan" inte fintuna assistansnivån under cykling.

Mitt elcykelbatteri är ca 2.5 gånger kraftfullare, Jag kommer 8-9 mil på lägsta assistansnivån, 5-6 mil på högsta. Då under gynsamma förhållande (plant + vindstilla). Allt som innebär ökat motstånd innebär klart lägre räckvidd, vid kraftig motvind kommer jag 4-5 mil. Så räkna med att du kanske inte kommer längre än 15-20 kilometer när det går riktigt tungt.

Det finns en hel del positiva kommentarer, men också en del negativa.

Sen beror ju mycket på var du bor. Norr med mycket snö (tungt för motorn) och kallt (minskad räckvidd), eller söder med nästan ingen snö. Också hur lång din pendlingsväg är. Är den kort så fungerar cykeln, är den längre så blir det problematiskt.

Återkom gärna när du bestämt dig, eller köper cykeln. Det är alltid positivt när TS ger feedback.

Fixie inc backspin
Efter en tids velande hit och dit, så blev jag erbjuden en bafang motor.
Så det blir billigare att elkonvertera min befintliga cykel eftersom jag får ett batteri som är byggt efter min egen ram.
Så det får bli en egen tråd

Fixie inc backspin
Efter en tids velande hit och dit, så blev jag erbjuden en bafang motor.
Så det blir billigare att elkonvertera min befintliga cykel eftersom jag får ett batteri som är byggt efter min egen ram.
Så det får bli en egen tråd
Kommer de nån tråd om de bygget?

Går själv i tankarna att kanske konvertera en pendlare med Bafang, men vill läsa på lite, men skralt utbud här…

Någon om de finns fler forum man kan läsa om egna byggen?

Fixie inc backspin
Kommer de nån tråd om de bygget?

Går själv i tankarna att kanske konvertera en pendlare med Bafang, men vill läsa på lite, men skralt utbud här…

Någon om de finns fler forum man kan läsa om egna byggen?
Jag gjorde det i våras med bra utfall, men tyvärr off-topic i detta forum. PM:a om du vill veta mer, har beskrivit bygget på annan plats.

Tillbaka
Topp