Bikefit för äldre hoj

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Bikefit för äldre hoj
Hej.

Jag bor i norra Halland och funderar på att göra en bikefit. Saken är den att jag cyklar på äldre cyklar med horisontellt överrör, quillstam och en mindre aggressiv geometri. Förvisso brukar jag modernisera dessa en smula med brifters och fler växlar, men grunden är klassiska landsvägshojar.

Jag känner inte till hur det ser ut i just detta fall, men inom många andra fält kan det vara svårt att hitta expertkunskap om äldre saker. Det räcker att promenera in på min LBS för att inse att deras historiska cykelmekanikerkunskap är… eh, begränsad.

Kanske spelar det ingen roll här, en bikefit kanske är en bikefit oavsett vilken ålder cykeln har? Men det kan lika gärna vara så att det skiljer en hel del i inställningarna mellan en ny och gammal ram, och att man ska sitta på ett annat sätt beroende på detta. Då vill jag inte komma till ett ställe som kan noll och inget om prylar äldre än fem-tio år och saknar möjlighet att justera cykeln korrekt. Det är alldeles för dyrt för det.

Har någon på Happy erfarenhet av att göra en bikefit på en äldre racer, eller känner till någon erfaren person/firma i Västsverige som kan tänkas veta hur man ”satt förr”?

Senast redigerad av en moderator:
Bikefit för äldre hoj
Varför vill du göra en bikefit? Är det något i körställningen som inte funkar?

Hur går det med Championen förresten? Väldigt länge sedan jag såg en sådan :)
Jag får ganska ont i nacken vissa turer. Och jag är nyfiken på om jag sitter så bra som jag kan göra. Det är inte en nödvändighet att göra en bikefit men det skulle vara spännande och roligt tror jag.

Championen kommer till helgen! ?

Bikefit för äldre hoj
Hallänningar är erkänt stela. Framförallt nordhallänningar. Är sen gammalt.

Bikefit för äldre hoj
Jag får ganska ont i nacken vissa turer. Och jag är nyfiken på om jag sitter så bra som jag kan göra. Det är inte en nödvändighet att göra en bikefit men det skulle vara spännande och roligt tror jag.

Championen kommer till helgen! ?
Köp en lättare hjälm?

En skillnad då gentemot nu är att man hade ofta styret lite högre så att man kunde ligga länge (i stort sätt hela racet) nere i bocken. Att hålla på hoodsen var obekvämt och var svårt både att bromsa och växla därifrån. Iaf gjorde jag så när jag tävlade på senare delen av 80-talet till tidigt 90-tal. Sadel/vevparti positionerade man/jag likadant då som nu. Vinkeln på styret var viktigare att få perfekt då man skulle kunna ligga många timmar nere i bocken och styrlindorna var tunnare samt att däcken var smalare så vibrationer och ömma händer var ett större problem då än idag.

Tror ärlig talat inte att du behöver någon bikefit. Justera in sadelposition optimalt och placera styret sedan efter rörlighet och ambition. Med passusen att det kan vara klokt att optimera så att du kan bo nere i bocken.

Bikefit för äldre hoj
Som nämnts tidigare gillar jag sportslab på Gibraltargatan i Göteborg. De blinkade inte när jag kom dit med min 80-tals cykel med brifters och quill-stam. Gillar även deras approach - de tänker funktionell helhet snarare än ”mest aero” eller ”snabbast”. De var inte rädda att göra vissa okonventionella lösningar (vinklar under klossen och utåtriktade fötter) för att hantera att jag är skapt lite avigt. Jag skulle inte bli förvånad om de uppmanar dig att börja göra nack-övningar snarare än att göra en bike fit dock ;) De är trots allt sjukgymnaster.

Sedan tror jag skillnaden på hur man sitter är mindre än skillnaden i komponenter de senaste 30 åren. Det du däremot får fundera på är om du söker en sittposition du kan hålla under 90 min Max effort eller en sittställning du kan hålla under 20h rando? Det är betydligt mer avgörande.

Avslutningsvis - varför inte bara höja styret?

Bikefit för äldre hoj
Köp en lättare hjälm?

En skillnad då gentemot nu är att man hade ofta styret lite högre så att man kunde ligga länge (i stort sätt hela racet) nere i bocken. Att hålla på hoodsen var obekvämt och var svårt både att bromsa och växla därifrån. Iaf gjorde jag så när jag tävlade på senare delen av 80-talet till tidigt 90-tal. Sadel/vevparti positionerade man/jag likadant då som nu. Vinkeln på styret var viktigare att få perfekt då man skulle kunna ligga många timmar nere i bocken och styrlindorna var tunnare samt att däcken var smalare så vibrationer och ömma händer var ett större problem då än idag.

Tror ärlig talat inte att du behöver någon bikefit. Justera in sadelposition optimalt och placera styret sedan efter rörlighet och ambition. Med passusen att det kan vara klokt att optimera så att du kan bo nere i bocken.
Jag vet ju att du har tävlat en hel del så det var kul och spännande att du kommenterade. Tack! Jag har tänkt precis som du, att höjdskillnaden sadel-hoods i dag ungefär motsvarar gårdagens sadel-bock.

Det finns kanske inte samma mening med att ligga i bocken i dag då alla kör brifters. Det är ju lättare att nå ramväxlar från bocken än från överdelen av styret, och numera sker ju växlingarna från hoodsen. Det är därför jag, som gärna ligger i bocken på rakor och i motvind, tycker bäst om Shimanos STI-reglage eftersom de kan användas därifrån också. Campas reglage är värdelösa på det sättet med den där knappen för uppväxling.

Bikefit för äldre hoj
Jag vet ju att du har tävlat en hel del så det var kul och spännande att du kommenterade. Tack! Jag har tänkt precis som du, att höjdskillnaden sadel-hoods i dag ungefär motsvarar gårdagens sadel-bock.

Det finns kanske inte samma mening med att ligga i bocken i dag då alla kör brifters. Det är ju lättare att nå ramväxlar från bocken än från överdelen av styret, och numera sker ju växlingarna från hoodsen. Det är därför jag, som gärna ligger i bocken på rakor och i motvind, tycker bäst om Shimanos STI-reglage eftersom de kan användas därifrån också. Campas reglage är värdelösa på det sättet med den där knappen för uppväxling.

På min lvg ligger jag till allra största del av tiden nere i bocken. Men kör förstås med SRAM så växling både upp å ner sker med pekfingret därifrån. Sydvästra Skåne, om det kan vara en del av förklaringen. Funkar öven på Mallis och GC.

Bikefit för äldre hoj
På min lvg ligger jag till allra största del av tiden nere i bocken. Men kör förstås med SRAM så växling både upp å ner sker med pekfingret därifrån. Sydvästra Skåne, om det kan vara en del av förklaringen. Funkar öven på Mallis och GC.
Min avsikt var snarast att förklara var landet jag finns, om någon törhända hade ett tips. Det blev norra Halland eftersom jag inte ville skriva ”göteborgsområdet”.

Sram är lite svårbemästrat tycker jag. Gillar inte att det är ”korta” och ”långa” klick.

Bikefit för äldre hoj
Nu ska du inte vara sån! Skåne är jättefint, det negativa är att det bor så många skåningar där.
Ligger en del i det. Kanske tur man inte är inföding?

Själv tycker jag att sram förenar det bästa av alla växelsystem. Shimanos (upp eller ner? - minns inte) med bromshandtaget är alldeles för yvigt, har tom hört folk klaga över trötthet i handen efter turer där många täta växlingar krävts. Vissa Campa med neråtböjd tapp går att växla från bocken men inte helt utan tumakrobatik.
Elväxlar kan säkert ha sina fördelar där men nackdelen utöver priset är att de är elväxlar.

Bikefit för äldre hoj
Personliga preferenser, men jag håller med om att srams lösning för hur man växlar är myyycket bättre än Shimanos som t om är sämre än Microshifts. I övrigt gör dock Shimano många bra prylar

Bikefit för äldre hoj
Personliga preferenser, men jag håller med om att srams lösning för hur man växlar är myyycket bättre än Shimanos som t om är sämre än Microshifts. I övrigt gör dock Shimano många bra prylar
Ja, där ser man. Jag kommer själv att byta bort min Campagnolo Recordgrupp mot en Shimanogrupp inom kort, mest för att deras brifters passar mig så mycket sämre än Shimanos. Gillar lösningen med bromshandtaget.

Handlar också om byggkvalitet och lösningar för mig. Där är Shimano överlägset bäst, tycker jag. Campa är krångligt och inexakt och kräver en massa justeringar hela tiden. Sram har jag mindre erfarenhet av men det jag stött på har varit… plastigt.

Bikefit för äldre hoj
Lite ont / träningsvärk i nacken är inget ovanligt och problemen blir mindre när du har tränat upp nacken (har fått intrycket att du inte har cyklat så mycket lvg). Vill du minska det på annat sätt så får du sitta mer upprätt.
Felet många gör är att de kröker nacken alldeles för mycket då de av någon anledning tror att blicken måste vara riktad rakt framåt så de kan se heeela vägen bort till horisonten. Medelamatören cyklar verkligen inte i närheten av så snabbt att det är nödvändigt och det räcker gott att bara rikta upp blicken litegrann. Enda gången jag blir trött i nacken är vid långa utförskörningar i berg utomlands då det faktiskt går så pass snabbt att lite mer framförhållning är nödvändig, men inte för plattcykling hemma i Sverige…

Bikefit för äldre hoj
Verkligen. Jag avskyr SRAMs reglage som pesten. Min teori är att folk som cyklar SS förr använde SRAM och tappade tron på växlar....

Bikefit för äldre hoj
Med Shimano så kan man smeka in växlarna. Det är definitivt inte en växlingsteknik som jag skulle rekommendera med sram (lvg). Klonk klonk.

Bikefit för äldre hoj
Som nämnts tidigare gillar jag sportslab på Gibraltargatan i Göteborg. De blinkade inte när jag kom dit med min 80-tals cykel med brifters och quill-stam. Gillar även deras approach - de tänker funktionell helhet snarare än ”mest aero” eller ”snabbast”. De var inte rädda att göra vissa okonventionella lösningar (vinklar under klossen och utåtriktade fötter) för att hantera att jag är skapt lite avigt. Jag skulle inte bli förvånad om de uppmanar dig att börja göra nack-övningar snarare än att göra en bike fit dock ;) De är trots allt sjukgymnaster.

Sedan tror jag skillnaden på hur man sitter är mindre än skillnaden i komponenter de senaste 30 åren. Det du däremot får fundera på är om du söker en sittposition du kan hålla under 90 min Max effort eller en sittställning du kan hålla under 20h rando? Det är betydligt mer avgörande.

Avslutningsvis - varför inte bara höja styret?
Utför dom fortfarande bikefit på Sportson, gibraltargatan? Menar du med "vinklar under klossen" sådana som på engelska kallas wedge, och ger 1 grad i vinkel? Exempel: https://cyclstore.se/shimano-cleat-wedge-spd-sl-1
Jonatan F, eller någon annan som vet?

Bikefit för äldre hoj
Jag ser inte vad ålder av cykeln har att göra med bikefit, förutom när något på cykeln förhindrar att man kan uppnå önskade positionen. Jag kör med nästan samma position på min nuvarande moderna cyklar som på min sista stålräser med quillstam.

På bilderna jag har sett av dina cyklar had du styret ungefär lika högt som sadeln, som är inte så vanligt vid dom som kör snabbt. Men kanske är det för att du nästan alltid kör nere i bocken. Jag had styret 12 cm lägre än sadeln, men jag kör nästan alltid ovanpå hoodsen.

Tycker att en vanlig, bra, bikefit är vad du behöver, om du inte kan lösa problemet själva.

Bikefit för äldre hoj
Jag ser inte vad ålder av cykeln har att göra med bikefit, förutom när något på cykeln förhindrar att man kan uppnå önskade positionen. Jag kör med nästan samma position på min nuvarande moderna cyklar som på min sista stålräser med quillstam.

På bilderna jag har sett av dina cyklar had du styret ungefär lika högt som sadeln, som är inte så vanligt vid dom som kör snabbt. Men kanske är det för att du nästan alltid kör nere i bocken. Jag had styret 12 cm lägre än sadeln, men jag kör nästan alltid ovanpå hoodsen.

Tycker att en vanlig, bra, bikefit är vad du behöver, om du inte kan lösa problemet själva.
Spännande att väcka liv i tråden så här ett par år senare.

Och så här ett par år senare har jag hittat en rätt bra position utan någon bikefit. Vill dock tillägga att det är stor skillnad på äldre landsvägscyklar och nyare, med avseende på sittställning. Framförallt är det som @BJS påpekar ovan: På äldre cyklar användes bocken betydligt mer. Jag har inte längre styret i jämnhöjd med sadeln utan några centimeter lägre, men ligger fortfarande betydligt oftare i bocken än många andra cyklister.

Om jag inte tar helt fel verkar bocken mest användas vid spurter nuförtiden, trots att dagens bockstyren är mycket kortare och grundare än tidigare.

Bikefit för äldre hoj
Spännande att väcka liv i tråden så här ett par år senare.

Och så här ett par år senare har jag hittat en rätt bra position utan någon bikefit. Vill dock tillägga att det är stor skillnad på äldre landsvägscyklar och nyare, med avseende på sittställning. Framförallt är det som @BJS påpekar ovan: På äldre cyklar användes bocken betydligt mer. Jag har inte längre styret i jämnhöjd med sadeln utan några centimeter lägre, men ligger fortfarande betydligt oftare i bocken än många andra cyklister.

Om jag inte tar helt fel verkar bocken mest användas vid spurter nuförtiden, trots att dagens bockstyren är mycket kortare och grundare än tidigare.

Ah, jag hade missat att tråden var gammal.

Ja, i genomsnitt är styret mycket lägre än tidigare och hoodsen mycket större och mer komfortabel. Bocken används framförallt i spurt och i nedfarter.

Min poäng var dock att man kan ställa i en gammal lvgcykel som en nu om man kan sänka styret tillräckligt mycket, eller tvärtom kan man höja styret på en ny lvgcykel. Formen av styret kan dock vara annorlunda, som du säger. Det gör inte mycket när man har händerna på hoodsen, men bocken är utformat annorlunda. Styret var enda jag har bytt på min stålräser för 30 år sedan.

Bikefit för äldre hoj
Ah, jag hade missat att tråden var gammal.

Ja, i genomsnitt är styret mycket lägre än tidigare och hoodsen mycket större och mer komfortabel. Bocken används framförallt i spurt och i nedfarter.

Min poäng var dock att man kan ställa i en gammal lvgcykel som en nu om man kan sänka styret tillräckligt mycket, eller tvärtom kan man höja styret på en ny lvgcykel. Formen av styret kan dock vara annorlunda, som du säger. Det gör inte mycket när man har händerna på hoodsen, men bocken är utformat annorlunda. Styret var enda jag har bytt på min stålräser för 30 år sedan.
Det förstår jag, dagens styren är väldigt annorlunda. Jag gillar dem inte alls, men förstår att det kan vara svårt att lära om. Det enda jag kan sakna är ett slags ”ramp” som gör övergången från styre till hoods så ”rak” som möjligt.

Bikefit för äldre hoj
Det förstår jag, dagens styren är väldigt annorlunda. Jag gillar dem inte alls, men förstår att det kan vara svårt att lära om. Det enda jag kan sakna är ett slags ”ramp” som gör övergången från styre till hoods så ”rak” som möjligt.

Ja, utformning av bock är mycket personligt. Moderna styre är helt flack till hoodsen. Jag känner dock ingen stor behov av det. Största problem för mig vid gammal styre och gamla hoodsen är att mina stora händer inte passar emellan spetsen av hoodsen och styret.

Bikefit för äldre hoj
Ja, utformning av bock är mycket personligt. Moderna styre är helt flack till hoodsen. Jag känner dock ingen stor behov av det. Största problem för mig vid gammal styre och gamla hoodsen är att mina stora händer inte passar emellan spetsen av hoodsen och styret.
Ni holländare, alltid så jävla långa. ?

Med vänlig hälsning,
//175

PS. Jag kör moderna hoods och gammalt styre. ❤️ DS.

Bikefit för äldre hoj
Kul med input från folk som var med när det "gamla" var "samtida"!

I vinter har jag nu kört med en äldre hoj, och kan bara stämma in. Det är bocken som blir "hemma" på ett helt annat sätt, hoodsen är obekväma så man använder dom inte osv. När jag först jämförde vinterhojen med ordinarie så såg jag ju att styret var något högre upp och min första inpuls var att det skulle sänkas. Tur att jag är lat och inte gjorde det, för bocken är mycket riktigt djupare. Nu har jag istället justerat så att jag kan ligga i bocken länge och trivs faktiskt riktigt bra med det...

En detalj jag inte sett avhandlas är styrstamslängd. Den äldre hojen har alltså kortare stam men överröret är längre så summan blir alltså samma. Men däremot känns det annorlunda i kurvor, innan jag vant mig tyckte jag det känndes lite nervöst. Tror alltså att detta kan ha att göra med den kortare stammen, men det kan ju vara nån annan faktor som spelar in också.

Bikefit för äldre hoj
Det är nog mest ovana. Träna eller handikappanpassa cykeln? Det är frågan. ?

Bikefit för äldre hoj
Utför dom fortfarande bikefit på Sportson, gibraltargatan? Menar du med "vinklar under klossen" sådana som på engelska kallas wedge, och ger 1 grad i vinkel? Exempel: https://cyclstore.se/shimano-cleat-wedge-spd-sl-1
Jonatan F, eller någon annan som vet?
Hej,

Japp, wedges :) Men jag har haft en hel del problem med knäna pga diverse fysiska orsaker så de kastar nog inte wedges efter vem som helst :)

Den sidan jag hade då var till ett specifikt tillfälle och den sidan är 404 nu men företaget finns kvar och jag gissar att de fortfarande gör bike fit :) Jag pratar ABSOLUT inte om Sportsson. De är duktiga på det de gör men de har inte den utrustning som sportslab har.

Bikefit för äldre hoj
De var rätt duktiga på vika ihop sig dubbla förr i tiden också. Man kunde hålla på hoodsen, men de var inte gjorda för att hänga på med en massa tyngd som idag.

Jag har ett sånt där gammalt styre och reglage på min pendlarcykel, men har ett modernt styre och reglage med integrerade växlar på min stålracer.

Det som skiljer i bikefit mot gammeldags är så vitt jag vet att man har styret lite lägre med modernt kompakt styre (bock-positionen blir ungefär samma ändå), och möjligen skjuter man fram sadeln litegranna och kanske höjer den lite. Man försöker tippa höften framåt lite mer istället för att bara vika sig dubbel. Byter man till ett modernt styre med moderna reglage går det få till en modern bikefit på en gammal stålracer.

1714630094044.png

Bikefit för äldre hoj
Hej,

Japp, wedges :) Men jag har haft en hel del problem med knäna pga diverse fysiska orsaker så de kastar nog inte wedges efter vem som helst :)

Den sidan jag hade då var till ett specifikt tillfälle och den sidan är 404 nu men företaget finns kvar och jag gissar att de fortfarande gör bike fit :) Jag pratar ABSOLUT inte om Sportsson. De är duktiga på det de gör men de har inte den utrustning som sportslab har.

Tack för svar, Jonatan F!
Hittar inget cykelspecifikt på deras sida. Men får kolla närmare på det. Ringa eller så. Är inte intresserad skidor och löpning.

Tillbaka
Topp