Tips på nytt bromsok
Mitt mekaniska bromsok bak är slitet, svårjusterat och saknar en skruv så jag känner att det är dags att byta ut det direkt.
Bromsarna bak strular i övrigt pga vatten i bromshöljet och det problemet diskuterades HÄR.
Jag har börjat titta runt lite på bromsok och då jag aldrig gjort det förut ser jag att det finns lite olika modeller och olika infästningar.
Idag sitter det ett Promax Decode R 160.
När jag kollade utbudet för nåt år sedan eller två tycker jag att det fanns hur mycket som helst och vettiga grejer för 3-400kr för två stycken. Idag tycker jag utbudet är begränsat och priset dubblerat. Kanske pandemin/komponentbrist och att alla kör hydrauliskt tänker jag?
Kikar jag exempelvis bara av utbudet på Bikester så finns det exempelvis
Shimano BR-M375 för 265kr.
Det finns också AVID BB5 för 305kr.
Amazon har ju bromsok som ser ut att vara mer klassisk kinakvalitet.
149kr för det HÄR
Denna skivbroms är lämplig för de flesta standardmountainbikes, vägcyklar och vikcyklar. Den är kanske inte lämplig för speciella cyklar.
Jag har ju en speciell cykel så då kanske det inte passar :-)
Vi har ett dubbelset för 320kr på Amazon. Funkar? LÄNK
Hur vet jag att de passar? De flesta mekaniska ser ut att monteras "på sidan" och inte platt på ramen som mitt sitter nu. Köper jag till adapter?
Och byter jag ut båda bromsoken för att få samma klossar eller bara strulande grejer?
Bromsarna bak strular i övrigt pga vatten i bromshöljet och det problemet diskuterades HÄR.
Jag har börjat titta runt lite på bromsok och då jag aldrig gjort det förut ser jag att det finns lite olika modeller och olika infästningar.
Idag sitter det ett Promax Decode R 160.
När jag kollade utbudet för nåt år sedan eller två tycker jag att det fanns hur mycket som helst och vettiga grejer för 3-400kr för två stycken. Idag tycker jag utbudet är begränsat och priset dubblerat. Kanske pandemin/komponentbrist och att alla kör hydrauliskt tänker jag?
Kikar jag exempelvis bara av utbudet på Bikester så finns det exempelvis
Shimano BR-M375 för 265kr.
Det finns också AVID BB5 för 305kr.
Amazon har ju bromsok som ser ut att vara mer klassisk kinakvalitet.
149kr för det HÄR
Denna skivbroms är lämplig för de flesta standardmountainbikes, vägcyklar och vikcyklar. Den är kanske inte lämplig för speciella cyklar.
Jag har ju en speciell cykel så då kanske det inte passar :-)
Vi har ett dubbelset för 320kr på Amazon. Funkar? LÄNK
Hur vet jag att de passar? De flesta mekaniska ser ut att monteras "på sidan" och inte platt på ramen som mitt sitter nu. Köper jag till adapter?
Och byter jag ut båda bromsoken för att få samma klossar eller bara strulande grejer?
Senast ändrad: