Vaxad kedja och kassetten rostar!!!

per2267

Aktiv medlem
Jag vaxade en ny kedja efter noggrann rengöring i bensin, lacklafta och rödsprit. Kontollerade före vaxningen att kedjan verkligen var ren genom att doppa i rödsprit och torka med ren vit trasa för att kontrollera att trasna ite blev smutsig. Använde livsmedelparaffin, 30 minuter i 93 grader Celsius. Verkade super i några veckor. Nu har cykeln stått några veckor och till min förtvivlan ser jag att både kedjan och kassetten börjat rosta........
Kedjan är ju ny så jag får försöka få bort vaxet och olja in den istället. Synpunkter

Ska du ha cykeln stående fuktig / i fuktiga miljöer är inte vaxning optimalt. Vaxningen ger minskad friktion och en relativt ren drivlina, men korrossionsskyddet är svagt.

Jag får lite rost på min kedja och kasett också med vax men har aldrig upplevt det som annat än ett visuellt problem som försvinner när jag cyklat på hojen.

Japp, sonen upptäckte rätt fort att om man ställer cykeln i regnet utanför skolan en dag och sedan parkerar den i garaget över natten så vaknar man till en bjärt orange kedja.

Jag torkar av det värsta med en trasa efter varje tur och blåser sedan rent med tryckluft. Har inte fått någon rost än.

Har du inte möjlighet att få drivlinan torr efter varje blöt tur är nog inte vax bästa lösningen.

Japp, sonen upptäckte rätt fort att om man ställer cykeln i regnet utanför skolan en dag och sedan parkerar den i garaget över natten så vaknar man till en bjärt orange kedja.

Jag torkar av det värsta med en trasa efter varje tur och blåser sedan rent med tryckluft. Har inte fått någon rost än.

Har du inte möjlighet att få drivlinan torr efter varje blöt tur är nog inte vax bästa lösningen.
Nog vill jag gärna fortsätta med vaxad kedja, men då skall jag nog blåsa kedjan torr med tryckluft. Jag har spolat av kedjan med vatten efter varje tur. Det var kanske inte så smart. Kan jag vaxa om en kedja som fått lite ytrost? kassetten har ju också fått lite ytrost. Skall jag ge den lite olja för att skydda den mot rost?

Nog vill jag gärna fortsätta med vaxad kedja, men då skall jag nog blåsa kedjan torr med tryckluft. Jag har spolat av kedjan med vatten efter varje tur. Det var kanske inte så smart. Kan jag vaxa om en kedja som fått lite ytrost? kassetten har ju också fått lite ytrost. Skall jag ge den lite olja för att skydda den mot rost?
Är det bara lite ytrost från kedjan som lagt sig så skulle bara dragit över kassetten med en borste.

Spola av med vatten är ingen höjdare när man kör med vax, om inte drivlinan är rejält grisig. Risk för att du måste vaxa om rätt ofta om du gör det, och låter du den självtorka efteråt så rostar det som du märker. Torka/borsta/blås rent istället.

Senast ändrad:
Är det bara lite ytrost från kedjan som lagt sig så skulle bara dragit över kassetten med en borste.

Spola av med vatten är ingen höjdare när man kör med vax, om inte drivlinan är rejält grisig. Risk för att då måste vaxa om rätt ofta om du gör det, och låter du den självtorka efteråt så rostar det som du märker. Torka/borsta/blås rent istället.
Jo, det är bara ytrost. Då kan jag väl gå över kedjan också med borste och vaxa om sedan.

Märkligt att många har problem med rost på kassetter och vaxade kedjor. Tror inte att vax vs olja är den stora anledningen utan också val av kedja och kassett.
Jag använder Squirt Chain Lube, sköljer av cykeln om den är för grisig eller dammig och låter det lufttorka. Aldrig tryckluft eller trasor.
Med ojämna mellanrum torkar jag rent kedjan och kassetten, duttar på nytt vax, vevar runt och torkar bort överflödet precis innan nästa tur.
Kassetten och kedjan som sitter på nu har suttit där i drygt ett år och aldrig haft märken av rost. Just kedjor tror jag är en av de slitdelar där det lönar sig att betala några hundralappar extra...

Jag rengjorde en flong ny XT-12-drivlina och en använd GX Eagle mycket noggrannt (kallavfettning+ultraljud, lacknafta+ultraljud, IPA+ultraljud och separata bad för de olika drivlinorna (2-3 bad av varje)) och vaxade med dyrt fin-varmvax.
Tvättade av lerig cykel som jag brukar, lät det värsta droppa av och ställde den sen i förrådet bredvid en Woods DS12 avfuktare (aktiverad med hydroataten ställd för ca 55% RH) och det var ca 24 grader varmt där inne.
Gick och tittade till cykeln efter ca 4-5h och då var det ytrost mellan alla länkar.
Så, ja, vax har uppenbart väldigt svagt korrosionsskydd. Jag hade nog inte klarat en hel sommardag i reng utan rost på den.
Jag tröttnade direkt på vax och smorde med MucOff's blå wet-lube (som många har mycket synpunkter på, men som i alla fall verkar ge mycket bättre korrosionsmostånd och även ha så låg friktion att slitaget varit mycket mindre än jag förväntat på den GX-drivlinan som gått med tre växeldragna kedjor sedan 2018).
Oljan kröp under vaxresterna som sen gick att torka bort. Efter ett par tre turer syns inga rester av vax och jag kör vidare på ett koncept som visat sig funka för mig.

Vaxade drivlinor ser oerhört rent och snyggt ut, men jag ansåg det vara mycket jobb för något som inte funkade för mig. Mitt grundkrav är att kunna vara ut en hel dag även om det är blött och att kunna cykla även där jag inte har tillgång till tryckluft, avfuktad förvaring etc.

Blöter ner kedjan så sällan som möjligt. Torkar kedja och drev med babywipes, inte riktigt efter varje runda, och duttar på squirt. Ser jag att det har byggt på med skitigt vax på insida länkar tvättar jag av med mucoffs kedjerengöring och såpa, torkar av, lufttorkar och duttar squirt igen. Lite skitigt blir det men rostar gör den inte.

Proceduren kring drivlinan skiljer inte mycket från den med FL gröna. Jo, med Finishline går det att köra 60 mil i regn.

Gav mig på drivlinan efter morgonpasset. Pass 2 på samma vaxning. Jag kan se att det bygger upp med skitigt vax (squirt) på insida länkar, på trissorna mm. Drev ock lasset går att torka av.

Någon med tips på att ta bort klägget i kedjan man har svårt att nå?

Med olja låter man ny olja ta med sig den gamla ut när man smörjer men hur gör man med vax?

Gav mig på drivlinan efter morgonpasset. Pass 2 på samma vaxning. Jag kan se att det bygger upp med skitigt vax (squirt) på insida länkar, på trissorna mm. Drev ock lasset går att torka av.

Någon med tips på att ta bort klägget i kedjan man har svårt att nå?

Med olja låter man ny olja ta med sig den gamla ut när man smörjer men hur gör man med vax?
Är inte hela vitsen med vax att man inte ska behöva göra annat än vaxa. Är det svårt att göra rent, vad är då fördelen gentemot olja?

Jag gav upp vax på flaska precis på grund av de här problemen. Man måste bättra på ofta om man kör när det är blött.
Numera kör jag paraffin med mycket bättre resultat. Ta av kedjan 2-3 gånger på ett år, spola av med hetvatten ner it ett kärl och doppa i smält paraffin/vax. Då kör jag ganska mycket också (i skogen), och i alla förhållanden.
Det är pilligt, ja. Men det är olja också. Bara ett annat typ av pill med annan frekvens.

EDIT ser att OP har kört smält vax också, då låter det underligt. Kassett har aldrig rostat för mig utan ev kan det bli kvar lite ytrost på kedjan om man inte fått bort allt vatten där kedjan ligger an kassetten eller framklingan

Senast ändrad:
Jag har kontoret väggivägg med garaget, så jag brukar gå igenom hojarna som har använts på senaste tiden med lite nofrixshun ibland och torka av dagen efter. Men sedan kör jag inte längre 30 mil i veckan.

Droppvax, t ex Squirt och Muc-Off gul/grön, är lite klibbigt och drar till sig skit. Smältvax är däremot i princip helt torrt och drar inte alls till sig skit på samma sätt.

Jag tycker att toppkedjor, typ Shimano XTR/DA och Sram Red rostar mindre än tex Ultegra. Har kört Squirt lube på lvg med XTR hela säsongen utan rost. Vissa dagar har cykeln körts i regn och ställts undan utan rengörning.
Har GX på stigcykeln och den rostar vid antydant till fukt.

Senast ändrad:
Jag tycker att toppkedjor, typ Shimano XTR/DA och Sram Red rostar mindre än tex Ultegra. Har kört Squirt lube på lvg med XTR hela säsongen utan rost. Vissa dagar att cykeln körts i regn och ställts undan utan rengörning.
Har GX på stigcykeln och den rostar vid antydant till fukt.
Kan bara hålla med. Har under alla år valt XTR eller motsvarande från SRAM som kedja och aldrig sett rost. Kassett har oftast varit ett snäpp under (XT) men inte lägre och aldrig sett rost där heller.

Droppvax, t ex Squirt och Muc-Off gul/grön, är lite klibbigt och drar till sig skit. Smältvax är däremot i princip helt torrt och drar inte alls till sig skit på samma sätt.
+1 Squirt blev bara gunkigt till slut och svårt att få bort. Med smältvaxet har jag alltid en byteskedja redo och sen blir det omvaxning av flera kedjor i stöten. Bara koks bort skiten och sen vaxa om.

Tillbaka
Topp