Jag rengjorde en flong ny XT-12-drivlina och en använd GX Eagle mycket noggrannt (kallavfettning+ultraljud, lacknafta+ultraljud, IPA+ultraljud och separata bad för de olika drivlinorna (2-3 bad av varje)) och vaxade med dyrt fin-varmvax.
Tvättade av lerig cykel som jag brukar, lät det värsta droppa av och ställde den sen i förrådet bredvid en Woods DS12 avfuktare (aktiverad med hydroataten ställd för ca 55% RH) och det var ca 24 grader varmt där inne.
Gick och tittade till cykeln efter ca 4-5h och då var det ytrost mellan alla länkar.
Så, ja, vax har uppenbart väldigt svagt korrosionsskydd. Jag hade nog inte klarat en hel sommardag i reng utan rost på den.
Jag tröttnade direkt på vax och smorde med MucOff's blå wet-lube (som många har mycket synpunkter på, men som i alla fall verkar ge mycket bättre korrosionsmostånd och även ha så låg friktion att slitaget varit mycket mindre än jag förväntat på den GX-drivlinan som gått med tre växeldragna kedjor sedan 2018).
Oljan kröp under vaxresterna som sen gick att torka bort. Efter ett par tre turer syns inga rester av vax och jag kör vidare på ett koncept som visat sig funka för mig.
Vaxade drivlinor ser oerhört rent och snyggt ut, men jag ansåg det vara mycket jobb för något som inte funkade för mig. Mitt grundkrav är att kunna vara ut en hel dag även om det är blött och att kunna cykla även där jag inte har tillgång till tryckluft, avfuktad förvaring etc.