11-delad cykelkedja till 10-delad kasett

Borde fungera. Körde länge m klingor/vevparti för 11-delat med kedja och kassett för 10-delat, och åt det hållet märktes inte ett smack i alla fall. Killgissar att 11-kedjan är något snävare i bredden, men det kan inte vara mycket. Jag jämförde kedjorna i våras när jag uppgraderade hela cykeln till 11-delat fr 10-delat, och såg ingen skillnad vid en kvick jämförelse innan 10-kedjan åkte i skrot-bingen. (Nu är farbror till åren kommen, med därtill försämrad syn, så viss reservation för att den okulära kontrollen inte var så knivskarp.)

klinga går med bredare kedja speciellt som innermåttet är samma.

11s XTR kedja hoppade på 10s för mig. Jag är inte så envis att jag öppnade en till 11s XTR kedja, så visst kan varit kass kedja hur ofta det nu händer

Det stämmer, jag menar kassett:-) Det är min dotter som har bett mig om råd då hon ska köpa en ny kedja till sin Triathlon cykel och flytta den begagnade kedjan till sin landsvägscykeln då den inte är helt utsliten. Tack så mycket för eran information.

Jag monterade en 11s Shimano-kedja på en cykel med 10-delad Campagnolo Veloce grupp.
Det funkade bra "där bak" men kedjan kilade fast mellan de 2 klingorna fram ibland... På 1 växling av 50 typ. Den är något smalare än 10s kedja och det räckte!
Googlade lite och det verkar som om Shimano varnar för samma sak på sina vevar.
Det var precis så den kilade fast så jag tror att det är ett klassiskt gränsfall.

På kassetten tror jag inte det blir problem, men framväxeln kan påverkas av olika yttre bredd på kedjan.

På kassetten tror jag inte det blir problem, men framväxeln kan påverkas av olika yttre bredd på kedjan.
Återigen är det i mitt fall åt andra hållet. Men inget talade i mitt fall för skillnad på kedjan som påverkan på framväxel.

Tidodelad framväxel Ultegra med 10-delad kedja mot 11-delade klingor, inga problem.
Tidodelad framväxel Ultegra med 11-delad kedja mot 11-delade klingor, inga problem.

Fick justera något då jag slängde på 11-delad kedja och 11-delad kassett, men det hade ju med att ytterlägena är längre ifrån varandra med 11-delad kassett jmf 10-delad.

Tillbaka
Topp