Cykloteket försökte blåsa mig på en 3T Exploro

Vart på cykeln sitter handtag?
HÄR ! :LOL:

Och HÄR :

Bilagor

• cykel1.jpg
    cykel1.jpg
    12.4 KB · Besök: 66
Ibland får jag för mig att det är bra med Lbs och att man borde stödja dem så de överlever, men ibland är jag inte lika säker...
Jag gick i backen i söndags och åkte in till stan för att titta efter en ny hjälm i måndags. En stor vägg med MTB-hjälmar mötte mig. Överst satt en liggande A3 (eller möjligen var det bara A4) med texten "MTB-hjälmar 15%".
Provar några och frågar om pris på den en, då inget är uppmärkt och det är lite svårt att artbestämma och matcha mot en lista med små bilder på väggen. Får till svar att den är det inte rabatt på. Nähä. Frågar om en annan som oxå satt bra, men inte heller den är det rabatt på. Frågar vilka det är rabatt på och får till svar att det är bara några enstaka av fjolårsmodeller som inte finns i så många storlekar...
Tänker ändå att om jag köper en hjälm där och då och där jag fått prova så har jag löst problemet. Men den fanns bara i en färg jag var ganska tveksam till och några andra färger trodde han inte de kunde få in denna säsong. Inte snabbt i alla fall. Orkade inte tjafsade utav tänkte att jag sover på saken om jag ska accepterat en färg jag är skeptisk till och i så fall sticks in på lunchen och köpa den. Jag har svårt för att prova och få hjälp och sen handla på nätet. Men i detta fall gjorde jag precis det och beställde den färg jag ville ha från Bikester och den kommer imorn enligt tracking. 2 dagar mot utlovade 4-6.
Borde nog givit dem en kommentar om att skylten inte var ok, men orkade inte. För ett par år sedan fick jag dock väldigt bra service när jag handlade skidutrustning där, men nu blev jag mer tveksam om jag kommer återkomma...

Måste bara dela med mig av den här fantastiska recensionen av cykloteket.

Visa bilaga 579978
Jag har råkat ut för samma nyligen utanför en Decathlon butik, en dyrköpt läxa ? ? var inne ca 10 minuter och massvis med lediga platser. De kanske samarbetar, parkeringsbolagen och butikerna eller åtminstone med gallerian/centrumet vet ej hur det funkar.

Har bara goda erfarenheter av bike24.com.
Vid ett tillfälle skickades paketet med olycksfåglarna DHL.
Paketet kom aldrig trots att jag fått SMS om dag osv.
Kontaktade DHL som skulle fixa bla bla men inget hände mer än att mitt paket åkte runt mellan en leveransbil och deras central i Västberga.
Ringde till Bike24.com's kundtjänst och vips dök paketet upp dagen efter.
Kundtjänsten talade dessutom god engelska vilket inte är något man kan ta för givet när man har med tyska företag att göra.
Strulet kan jag inte lasta bike24.com för och dom löste det väldigt smidigt.
DHL upphör aldrig att förvåna. Det är det enda fraktbolag jag har haft problem med och jag skickar och tar emot mycket i min lilla firma. Posten och Schenker fungerar absolut bäst.

Har bara goda erfarenheter av bike24.com.
Vid ett tillfälle skickades paketet med olycksfåglarna DHL.
Paketet kom aldrig trots att jag fått SMS om dag osv.
Kontaktade DHL som skulle fixa bla bla men inget hände mer än att mitt paket åkte runt mellan en leveransbil och deras central i Västberga.
Ringde till Bike24.com's kundtjänst och vips dök paketet upp dagen efter.
Kundtjänsten talade dessutom god engelska vilket inte är något man kan ta för givet när man har med tyska företag att göra.
Strulet kan jag inte lasta bike24.com för och dom löste det väldigt smidigt.

Bike24 och deras DHL Expressfrakt är ju oslagbar när man vill ha prylarna snabbt. Aldrig haft några problem.

En av Cykloteket-butikerna är faktiskt min favorit LBS.

Har räddat mig med udda reservdelar som behövdes snabbt, tex ekrar.

Men inget av det jag köpt där har ingått i "web-sortimentet", vet inte hur pass mycket egen regi butikerna får drivas under.

Sen är jag faktiskt lite besviken på en av tyskarna jag handlar mest från, R2, när jag första gången behövt kontakta deras support.
Köpte ett par pedalaxlar till ett par pedaler jag köpt där, dom har uppenbart fel form, mailar och frågar om dom kanske egentligen är till en annan pedal och om man får returnera.

Efter 2 veckor och två mail, "Hej, ja, det stämmer att dom inte passar"

Ibland får jag för mig att det är bra med Lbs och att man borde stödja dem så de överlever, men ibland är jag inte lika säker...
Jag gick i backen i söndags och åkte in till stan för att titta efter en ny hjälm i måndags. En stor vägg med MTB-hjälmar mötte mig. Överst satt en liggande A3 (eller möjligen var det bara A4) med texten "MTB-hjälmar 15%".
Provar några och frågar om pris på den en, då inget är uppmärkt och det är lite svårt att artbestämma och matcha mot en lista med små bilder på väggen. Får till svar att den är det inte rabatt på. Nähä. Frågar om en annan som oxå satt bra, men inte heller den är det rabatt på. Frågar vilka det är rabatt på och får till svar att det är bara några enstaka av fjolårsmodeller som inte finns i så många storlekar...
Tänker ändå att om jag köper en hjälm där och då och där jag fått prova så har jag löst problemet. Men den fanns bara i en färg jag var ganska tveksam till och några andra färger trodde han inte de kunde få in denna säsong. Inte snabbt i alla fall. Orkade inte tjafsade utav tänkte att jag sover på saken om jag ska accepterat en färg jag är skeptisk till och i så fall sticks in på lunchen och köpa den. Jag har svårt för att prova och få hjälp och sen handla på nätet. Men i detta fall gjorde jag precis det och beställde den färg jag ville ha från Bikester och den kommer imorn enligt tracking. 2 dagar mot utlovade 4-6.
Borde nog givit dem en kommentar om att skylten inte var ok, men orkade inte. För ett par år sedan fick jag dock väldigt bra service när jag handlade skidutrustning där, men nu blev jag mer tveksam om jag kommer återkomma...

Många cykelbutiker verkar nuförtiden tyvärr lita på kunderna som inte vill köpa på nätet. Om de flesta butiker blir sämre samtidigt tappar dom inte många kunder. Dessutom har det varit riktigt mycket efterfrågan i pandemin. Vi far ser vad som händer nu pandemin är över och vintern kommer ...

HÄR ! :LOL:

Tack, hade glömt bort.
Morsan hade en cykel med handtag för länge sen, hon är 83 år.

Jag orkar inte beskriva mina negativa upplevelser Cykloteket i detalj, tror även jag har gjort det i nån annan tråd. Hur som helst, de har ingen koll på nåt, beställer man en cykel kan det dröja tusen år tills de inser att kartongen stått i deras källare gud vet hur länge. Förvirringen är densamma gällande betalning, aldrig upplevt en butik som upprepade gånger har såna svårigheter att ta betalt när man använder ett helt vanligt kort. Sen är lagersaldo, personalens bemötande, kontakt med kundservice osv... Ja, egentligen allt är katastrof. Ibland har man en bra erfarenhet när man går dit, jag fortsätter mest handla där för att de ibland har prylar inne, skulle inte vilja köpa nåt för fint som jag faktiskt bryr mig om därifrån dock.

Bemötande, service, koll på lagersaldo osv är ljusår bättre på exempelvis Bikester i Sickla enligt min erfarenhet.

DHL upphör aldrig att förvåna. Det är det enda fraktbolag jag har haft problem med och jag skickar och tar emot mycket i min lilla firma. Posten och Schenker fungerar absolut bäst.

Skulle säga att det är väldigt beroende på vem som har distriktet, inte så mycket vilket företag. Dock spelar företagskultur in till viss del.

Där jag bor funkade DHL exemplariskt tidigare, PostNord har bara funkat en kort period när det var en sommarvikarie annars endast fejkade leveransförsök.

Det kanske även spelar in om man är företags-eller privatkund, men vad vet jag, jag kör bara ut mjölken.

Skulle säga att det är väldigt beroende på vem som har distriktet, inte så mycket vilket företag. Dock spelar företagskultur in till viss del.

Där jag bor funkade DHL exemplariskt tidigare, PostNord har bara funkat en kort period när det var en sommarvikarie annars endast fejkade leveransförsök.

Det kanske även spelar in om man är företags-eller privatkund, men vad vet jag, jag kör bara ut mjölken.

App app app! Det finns egen tråd för slika recensioner!

Tråkigt att läsa sånt här. Besökte ofta Cykloteket och handlade för ett gäng år sen, det är ju ändå ganska nice att gå runt i en välsorterad butik, kolla på prylarna & shoppa lite. Antar att det är Corona och internethandeln som ställt till det.
Det började innan pandemin.
Som butik har man bara att hänga med utvecklingen om man ska vara kvar .
Man måste erbjuda något som ger ett mervärde för kunden i jämförelse med webbshoppen annars går man i konkurs.
Marknaden är stenhård mot de som inte inser det.
Gissar att Cyklotekets dagar är räknade om dom inte skärper sig.

När får vi se vettig service på "postorder"? Dämpare finns redan men annat?
Eller är det den enda usp som är ohotad för den fysiska butiken?

Det började innan pandemin.
Som butik har man bara att hänga med utvecklingen om man ska vara kvar .
Man måste erbjuda något som ger ett mervärde för kunden i jämförelse med webbshoppen annars går man i konkurs.
Marknaden är stenhård mot de som inte inser det.
Gissar att Cyklotekets dagar är räknade om dom inte skärper sig.

Jag håller inte helt med. Som jag skrev ovan överlever många cykelbutiker på Stockholmare som vet (nästan) inget om cyklar. I min kvarter känner jag ingen som vet hur man lagar en punka. Dåliga butiken tar riktigt mycket pengar för service. Dom överlever bra.

I högre segmentet behöver man dock ger bra service för att konkurrera med butiker som Cykelcity.

Det finns massor av skäl till att besöka Cykel-City, men Binni är inte en av dem, för han är pensionär och knegar inte alls nufört'in.

Jag håller inte helt med. Som jag skrev ovan överlever många cykelbutiker på Stockholmare som vet (nästan) inget om cyklar. I min kvarter känner jag ingen som vet hur man lagar en punka. Dåliga butiken tar riktigt mycket pengar för service. Dom överlever bra.

I högre segmentet behöver man dock ger bra service för att konkurrera med butiker som Cykelcity.
Att det finns många av oss Stockholmare som är så lata/inkompetenta är sorgligt.
Men vi får väl se vad som händer nu med den ekonomiska nedgången...
De som inte lärt sig att ens fixa en punka kommer få det jobbigt.

Att det finns många av oss Stockholmare som är så lata/inkompetenta är sorgligt.

Dom har det jobbigt redan nu. Det verkat tar tre dagar att får en punka lagat pga för stor efterfrågan.

Jag har en granne som har hennes far som cykelmekaniker till hennes och barnens cyklar. Men för att han måste komma från Umea har hon nu bestämt sig att byta en slang själva. Jag vet ännu inte om hon har klarat av detta.

Min lbs tar 280kr för att byta slang, plus 99kr för en continentalslang.
I somras hade dom över två veckors kö för att laga en punktering ?

Dom har det jobbigt redan nu. Det verkat tar tre dagar att får en punka lagat pga för stor efterfrågan.

Jag har en granne som har hennes far som cykelmekaniker till hennes och barnens cyklar. Men för att han måste komma från Umea har hon nu bestämt sig att byta en slang själva. Jag vet ännu inte om hon har klarat av detta.

"Farsan, kan du ta flyget hit, fick punka idag"

Även om det är roligt att gnälla på 08:or, så är det nog tyvärr inget unikt att ha tummen mitt i handen och sakna förmåga/vilja att lösa saker själv.

Sen kanske det är lite billigare att ha tummen där på andra orter men ändå ?

Tillbaka
Topp