Vuelta a España, 2022

Vuelta a España, 2022
Nu vetetusan om det är så, men fejkar han en punka efter att blivit droppad, då går skam på torra land.
Jag tror/hoppas att det verkligen är en punka. Känns som det skulle vara en väldigt riskabel sak att göra med tanke på alla människor som står med mobilkameror överallt. Och om det skulle vara fejk, hur tusan beslutar man sig för att man ska göra något sådant? Man kan ju inte göra det på var och varannan etapp. Visst, Roglic attackerar. I mina ögon ser det dock ut som Remco redan är borta från Roglic när Roglic börjar avancera upp. Finns väl då tre varianter:
  1. Remco är helt rostad och tar en rövare
  2. Remco är så seg, ouppmärksam eller gjorde ngt misstag s.a. att han inte är framme vid Roglic men "räddas" av en punktering
  3. Remco har redan tidigare fått punktering och därför börjat tappa

Om det är scenario 1 och Remco inte mirakulöst återhämtar sig borde det visa sig imorgon.

Hans egna kommentar får det att låta som scenario 2.

“I wasn’t in the best position. I was a little bit scared, if I’m honest, in the last four or five kilometres. I lost some positions and I wanted to move up on the steep bump, but my rear wheel just went off. It felt like I had a flat tyre. So, I’m happy that the 3km rule exists otherwise I would have lost a lot of time today.”

Vuelta a España, 2022
Skam har ju gått på torra land många gånger i sporten...tanken slog mig faktiskt när det hände, det är ju fullt möjligt att fejka problem dom sista 3 km, hoppas inte det men väldigt lägligt kan man ju tycka ser inte ut som däcket är det minsta platt men svårt att avgöra på bilderna förstås.

Vuelta a España, 2022
Hur är det med TL om man får en punktering men vätskan tätar till den - kan det bli så att en del luft försvinner ut men att däcket inte blir platt? I så fall skulle det ju kunna vara det och då blir det ju lite lurigt. Han kanske kan cykla till mål men det kommer kanske att vara riskablare än med rätt tryck i däcket!?

Vuelta a España, 2022
Om inte Remco har någon riktigt dålig dag framöver eller om formen helt är nere i källaren tycker jag det känns som att fajten om totalsegern lite grann dör i och med Roglics brytande. Mas är ju visserligen inte så mkt längre efter, men jag undrar om han vågar satsa tillräckligt mkt för att verkligen kunna utmana. Roglic kändes som att han gjorde vad han kunde och verkligen ville försöka vinna även om det kunde ha kostat. Mas misstänker jag skulle vara rätt nöjd med en andraplats när de går i mål i Madrid på söndag.

Vuelta a España, 2022
Om inte Remco har någon riktigt dålig dag framöver eller om formen helt är nere i källaren tycker jag det känns som att fajten om totalsegern lite grann dör i och med Roglics brytande. Mas är ju visserligen inte så mkt längre efter, men jag undrar om han vågar satsa tillräckligt mkt för att verkligen kunna utmana. Roglic kändes som att han gjorde vad han kunde och verkligen ville försöka vinna även om det kunde ha kostat. Mas misstänker jag skulle vara rätt nöjd med en andraplats när de går i mål i Madrid på söndag.
Jo. Med Mas känns det som han oftast stabil men sällan har det lilla extra för att på riktigt utmana om segern. Men om Remco klappar igenom och han kan hänga på i toppen kan det förstås gå. Mas såg hyfsat stark ut i söndags.

Vuelta a España, 2022
Fasiken, trista nyheter Roglic bryter vuletan pga sviten från kraschen igår. Vad ☹️ Han har det verkligen inte lätt stackaren

Ja han såg ut att ha fått en smäll mot skallen och inte bara armen och var uppenbart groggy när han skulle över linjen. Hörde ryktesvis att det skulle ha legat någon typ av skräp (leklera?) på vägen där vurpa skedde och Fred Wright menade på att de inte hade haft kontakt. Oavsett vilket, trist värre för Roglic

Vuelta a España, 2022
Var han inte i kontakt med Wright så måste det ju nästan varit något på backen. Visst var han trött och tog i, men att cykla omkull på platt och rak väg ska han ju rimligen inte kunna göra (mekaniska problem obeaktade).

Vuelta a España, 2022
Mas var ju förvisso uppe och sprätte ett par gånger i slutbacken igår, men längden på de fartökningarna/attackerna var ju så korta att de nästan kändes mest pliktskyldiga. Sen är det förstås lätt att sitta i soffan och tycka att någon ska attackera och ganska mkt jobbigare att göra det när man redan tar i ordentligt.

Känns hur som helst som att hypotesen om att han kommer att få svårt att seriöst utmana om segern om något stärktes igår.

Vuelta a España, 2022
Konstigt av Mas att lägga sig närmare staketet än Gesink och på så sätt bli tvungen att gå ut och runda honom när Remco attackerade med några hundra meter kvar. Kändes annars som Mas hade belgaren lite på kroken i ett läge på slutet men han slog av precis när man kunde börja ana en lucka.

Annars får jag säga att avslutningsbacken ändå blev rätt underhållande. Och en del vägar idag som såg ut som de skulle kunna vara rätt kul att cykla.

Senast ändrad:
Vuelta a España, 2022
Mördade AvV damernas lopp på andra etappen!? Bara lägger sig i spets och drar sönder hela fältet så att det blir molekyler av det. De tre svenskorna tappade runt 20 minuter på etappen.

Vuelta a España, 2022
Han måste slagit i pallet hårdare än vad han förstår, om det skulle stämma med att Fred "came from behind and rode the handlebars out of my hands before I knew it" (efter att Roglic slog åt sidan och försökte gå in i slipstream igen) betyder det ju bara att han inte hade farten uppe för att hänga med men var för het för att våga riskera en sekunds lucka till framförvarande.

Troligare är väl att han missbedömde situationen och gick på Freds hjul. Fred i sin tur hade chans på en etappseger, Roglic hade det definitivt inte vilket får mig att hålla med Robbie McEwen att han skulle bara hållt sig åt sidan när väl när spurten kom igång.

Vuelta a España, 2022
I Velonews artikel ska man komma ihåg att Kate har ett särskilt gott öga till Roglic och det hedrar henne att trots det inte hänga på drevet

Vuelta a España, 2022
Han måste slagit i pallet hårdare än vad han förstår, om det skulle stämma med att Fred "came from behind and rode the handlebars out of my hands before I knew it" (efter att Roglic slog åt sidan och försökte gå in i slipstream igen) betyder det ju bara att han inte hade farten uppe för att hänga med men var för het för att våga riskera en sekunds lucka till framförvarande.

Troligare är väl att han missbedömde situationen och gick på Freds hjul. Fred i sin tur hade chans på en etappseger, Roglic hade det definitivt inte vilket får mig att hålla med Robbie McEwen att han skulle bara hållt sig åt sidan när väl när spurten kom igång.

Plus

Tillbaka
Topp