Kläder för landsväg?

Kläder för landsväg?
Möjlig lustig fråga men har inte kunnat släppa tanken.

skaffat en landsvägscykel
måste man som glad amatör och motionär köpa cykelkläder eller fungerar det med vanliga kläder?

Kläder för landsväg?
Vadderade cykelbyxor är efter hjälmen det viktigaste. Utan vaddering är cykling inte njutbart längre stunder. Sen beror allt på vilken nivå man vill lägga sig på. Det är såklart trevligt med inte allt för vida kläder för att komma undan lite luftmotstånd!

Kläder för landsväg?
Vadderade cykelbyxor är efter hjälmen det viktigaste. Utan vaddering är cykling inte njutbart längre stunder. Sen beror allt på vilken nivå man vill lägga sig på. Det är såklart trevligt med inte allt för vida kläder för att komma undan lite luftmotstånd!
Jo det är sant men sett vissa köra landsväg och de har väldigt "speciella" kläder och de tränar säkert för någon tävling eller liknande men i stort för min nivå så kan man använda vanliga kläder som man tränar eller cyklar i till vardags

Kläder för landsväg?
Håller med ovanstående, för längre stunder så är det ganska viktigt, då fördelen med cykelkläder är dom är utformade för vind framifrån men bra på att släppa ut värme baktill, vilket leder till att man undviker värmeslag och njuter mer av sin tur :)

Kläder för landsväg?
Håller med ovanstående, för längre stunder så är det ganska viktigt, då fördelen med cykelkläder är dom är utformade för vind framifrån men bra på att släppa ut värme baktill, vilket leder till att man undviker värmeslag och njuter mer av sin tur :)
Det är i och för sig positivt
Men de kostar rätt mycket tyvärr på Bike t.ex.

Kläder för landsväg?
Jo det är sant men sett vissa köra landsväg och de har väldigt "speciella" kläder och de tränar säkert för någon tävling eller liknande men i stort för min nivå så kan man använda vanliga kläder som man tränar eller cyklar i till vardags
En annan anledning är ju att många cyklister cyklar ganska mycket och om man ändå ska ha träningskläder, varför inte ha anpassade för cyklingen?

Kläder för landsväg?
Du kommer märka sätt stor skillnad när du skaffar bra sittande kläder.

(Framförallt på vilka som kommer vinka/heja på dig ute på vägen...)

Kläder för landsväg?
Jag lyckades köra ganska länge utan specifika cykel skor så det kan man nog leva utan, jag skulle säga en vind väst är super viktig så man kan slippa bära en jacka på sig när vinden är lite kyligare

Kläder för landsväg?
Jag skulle säga att hjälm, vadderade cykelbyxor, och skor med klossar är det man behöver.
Glöm inte handskarna, de liksom hjälmen är en del av skyddsutrustningen,
Den vanligaste cykelskadan som kräver läkar/sjukhusvård skall vara just handskador.

Leva på A-kassa är lite stramt för plånkan just nu hehe
Har du ngt XXL-varuhus i närheten så kan du kolla vad de har på rea, annars säljer de en hel del bra kläder billigt även på nätet och de har generöst öppet köp och jag tror att de även har gratis retur om det inte skulle passa.
Ett tips då
De stoppade cykelbyxorna har man inget under, de behöver alltså tvättas efter varje användning,
Därför kan det vara idé att köpa flera par samtidigt såm behöver du inte tvätta varje dag. Jag har några ggr gjort så att jag har beställt flera par cykelbyxor samtidigt (tex från XXL) men bara använt och tvättat ett par under c:a en månad, funkar de bra efter det använder jag alla. Om int så kan jag returnera de övriga enl öppet köp.
Det blir åtminstone inte lika dyrt som att använda alla paren utan att kunna returnera dem.

Kläder för landsväg?
Exakt
Kör gym och löpning osv men fastnat mer och mer för cykel

Då har du kläder anpassade för svettning (inte bomull), och tajta?

När jag började cykla tänkte jag minsann inte skaffa cykelkläder (oss emellan så tyckte jag det såg lite löjligt ut, speciellt eftersom jag inte cyklade så snabbt i början). Men efterhand har det blivit mer och mer. Nu har jag bara "cykelkläder" och trivs med det.

Först blev det tajta cykelbyxor, funkade inte med vanliga shorts, sömmar och väck. Framåt hösten blev det cykeltröjor, inte skönt med svettiga bomullströjor o.s.v. Och nu tycker jag dessutom att det är snyggt med cykelkläder ?

Men som sagt, har du bra löparkläder så funkar väl det hyfsat. Men riktiga cykelbyxor är i princip ett måste. Fast om du mest cyklar lugnt så funkar nog alla kläder egentligen.

Kläder för landsväg?
Blev dessa så hoppas det är något att börja med i vart fall

Vad tror ni?

Bra grund?

Bilagor

• Screenshot_20220913-165624_Gmail.jpg
    Screenshot_20220913-165624_Gmail.jpg
    22.5 KB · Besök: 397
Kläder för landsväg?
Förutom färgen på jackan så kommer det att fungera bra om de passar dig

Vad gäller färgen så behöver du inte gå All-In på varselfärger
Men försöka att undvika svart (liksom alla lika mörka o "osynliga" färger)

Kläder för landsväg?
Även Decathlon säljer billiga cykelkläder och har generösa regler om öppet köp
Tex denna synliga jacka
Kolla runt, de har mkt att välja på

Även Rose har gratis retur

Kläder för landsväg?
Med risk för att vara käringen mot strömmen så är det inte säkert att du behöver cykelbyxor med ”blöja”. Jag tycker att det är bättre utan och kan utan problem cykla tre-fyra timmar utan skav eller andra besvär.

När jag började hoja flera gånger i veckan (som träning) för nåt halvår sedan fick jag en del problem med domningar i snoppen och pungen, men det handlade om att jag körde med för smal sadel i lite fel vinkel.

Prova med vanliga löpartajts först innan du köper på dig vadderade brallor. Jag använder tajts med lite ”kompression” från Under Armour och är jättenöjd.

Kläder för landsväg?
Med risk för att vara käringen mot strömmen så är det inte säkert att du behöver cykelbyxor med ”blöja”. Jag tycker att det är bättre utan och kan utan problem cykla tre-fyra timmar utan skav eller andra besvär.
Jag har inga kontinensbesvär så jag cyklar utan blöja. Däremot cyklar jag med padding i byxorna. Har man inte paddingen där, så får man ha den i sadeln. Den gör mycket bättre nytta i byxorna.
När jag började hoja flera gånger i veckan (som träning) för nåt halvår sedan fick jag en del problem med domningar i snoppen och pungen, men det handlade om att jag körde med för smal sadel i lite fel vinkel.
Få du domningar så har du fel sorts sadel och/eller vinkel. Den ska absolut inte vinklas med nosen uppåt. Inte heller för mycket nedåt. Sadel med avlastningskanal är att rekommendera.

Kläder för landsväg?
Jag har inga kontinensbesvär så jag cyklar utan blöja. Däremot cyklar jag med padding i byxorna. Har man inte paddingen där, så får man ha den i sadeln. Den gör mycket bättre nytta i byxorna.

Få du domningar så har du fel sorts sadel och/eller vinkel. Den ska absolut inte vinklas med nosen uppåt. Inte heller för mycket nedåt. Sadel med avlastningskanal är att rekommendera.
Som sagt, det är ju löst nu, så du är lite sen på bollen. Men tack för tips. Någon padding har jag inte i sadeln, kör Brooks B17. Jag vet att @Makten också gillar den och att inte heller han har några bibs.

F ö är väl blöja ett etablerat uttryck här på Happy för skumgummi i brallorna.

Senast redigerad av en moderator:
Kläder för landsväg?
Med risk för att vara käringen mot strömmen så är det inte säkert att du behöver cykelbyxor med ”blöja”.
Jag har inga kontinensbesvär så jag cyklar utan blöja. Däremot cyklar jag med padding i byxorna.
Nu ska ni inte sprida förvirring här
De allra flesta av oss har vare sig "blöja" eller "padding" i cykelbyxorna utan
stoppning!

Jag vet att @Makten också gillar den och att inte heller han har några bibs.
Samma sak här
Varför inte kalla cykelbyxor för cykelbyxor?
Det är åtminstone inte ovanligt med cykelbyxor utan "bibs"!

Kläder för landsväg?
Nu ska ni inte sprida förvirring här
De allra flesta av oss har vare sig "blöja" eller "padding" i cykelbyxorna utan
stoppning!

Samma sak här
Varför inte kalla cykelbyxor för cykelbyxor?
Det är åtminstone inte ovanligt med cykelbyxor utan "bibs"!
För att alla cykelbyxor inte har vaddering i skrevet.

Kläder för landsväg?
Man får inte göra cyklingen för svår. Ut och hoja och lägg mindre tid på funderingar.

Efter ett tag kommer du märka att man vill ha tighta kläder när du tröttnat på att vinden river och sliter i dig hela tiden. Sen kommer trötthet i fotsulorna som gör att du vill ha riktiga skor. Osv osv.

Man kan säga mycket om vad man ska eller inte ska ha på sig, och inom landsvägscyklingen finns det en jäkla massa fjantiga stilregler som man lika väl kan bortse från. Men faktum är att de som cyklar "på riktigt" (dvs lägger flera timmar per vecka) är ganska uniformt klädda. Visst går det att säga att man bara har att tillgå det som industrin säljer, men överlag skulle jag påstå att moderna cykelkläder är ganska funkis när man ska cykla.

Blev dessa så hoppas det är något att börja med i vart fall

Vad tror ni?

Bra grund?
Det där blir säkert bra. Enda problemet som jag ser det är att varken tröja eller byxor ser ut att ha några fickor, och det behöver du ha för att få med mobil, plånbok och nycklar. Samt det obligatoriska kitet med multiverktyg, slang, pump och någon form av första-hjälpen-kit (som för all del går att ha på cykeln på diverse sätt).

Vill man se en aning mer casual ut kan man med fördel slänga på ett par shorts utanpå cykelbyxorna, vilket också gör att man får ett gäng fickor. Så cyklar jag ibland på utflykter med barnen eller vardagsärenden etc.

Kläder för landsväg?
Cykelkläder är en uniform för att passa in i en grupp. Går utmärkt att cykla i helt vanliga kläder. Har man klädstil som Adam Sandler kan aeroargumentet vara ett giltigt skäl för cykelkläder. Men man kommer långt med ett par välsittande bomullshorts och en lagom tight t-shirt.

Och mitt tips är att skaffa en bra sadel istället för vadderade byxor. Jag är nöjd med min Brooks B17. Tycker att sadeln ska var vinklad lite lite uppåt. Då minskar risken för att man glider fram så att man sitter på den smala delen av sadeln.

Domningar i händerna motverkas genom att greppa styret så att vikten hamnar på muskelkudden under tummen. Handskar har jag aldrig känt något behov av annat än som skydd mot kyla.

Kläder för landsväg?
Cykelkläder är en uniform för att passa in i en grupp. Går utmärkt att cykla i helt vanliga kläder. Har man klädstil som Adam Sandler kan aeroargumentet vara ett giltigt skäl för cykelkläder. Men man kommer långt med ett par välsittande bomullshorts och en lagom tight t-shirt.

Och mitt tips är att skaffa en bra sadel istället för vadderade byxor. Jag är nöjd med min Brooks B17. Tycker att sadeln ska var vinklad lite lite uppåt. Då minskar risken för att man glider fram så att man sitter på den smala delen av sadeln.

Domningar i händerna motverkas genom att greppa styret så att vikten hamnar på muskelkudden under tummen. Handskar har jag aldrig känt något behov av annat än som skydd mot kyla.

Tror du på allvar att alla som cyklar i "cykelkläder" gör det för att passa in?

BTW, varför denna hets med racers, går precis lika bra med en Skeppshult.

Kläder för landsväg?
Min uppfattning är att dom som lite demonstrativt vägrar "cykelkläder" är dom som bryr sig mest om vad dom har på sig, hur det ser ut.
Inte för min del då jag inte bryr mig
Jag vill bara veta vart man kan få tag på billigt och vad man ska satsa på
Då jag är ny inom detta så tar jag gärna emot svar ifrån er som är mer insatta

Kläder för landsväg?
Inte för min del då jag inte bryr mig
Jag vill bara veta vart man kan få tag på billigt och vad man ska satsa på
Då jag är ny inom detta så tar jag gärna emot svar ifrån er som är mer insatta

Var inte riktar mot dig.
Som @n3wton skriver, det ger sig efterhand. Jag började som sagt med "vanliga" kläder och köpte bättre fungerande efter hand som behovet uppstod. Hade lyxen att ha en väldigt bra LBS i närheten med bra sortiment, och bra rekommendationer. Så kunde köpa samma dag som behovet uppstod.

För min del funkar det med enkla cykelkläder från Lidl för kortare turer, säg upp mot en timma. Vid längre turer föredrar jag lite bättre kvalite, alltså lite dyrare ?

Men alla är olika, funkar det med enklare kläder så är det ju bara att köra på det. Har cyklat i diverse grupperingar och har aldrig varit med om någon som hållit på "fjantiga stilregler", förutom nån kommentar med glimten i ögat nån gång.

Kläder för landsväg?
Var inte riktar mot dig.
Som @n3wton skriver, det ger sig efterhand. Jag började som sagt med "vanliga" kläder och köpte bättre fungerande efter hand som behovet uppstod. Hade lyxen att ha en väldigt bra LBS i närheten med bra sortiment, och bra rekommendationer. Så kunde köpa samma dag som behovet uppstod.

För min del funkar det med enkla cykelkläder från Lidl för kortare turer, säg upp mot en timma. Vid längre turer föredrar jag lite bättre kvalite, alltså lite dyrare ?

Men alla är olika, funkar det med enklare kläder så är det ju bara att köra på det. Har cyklat i diverse grupperingar och har aldrig varit med om någon som hållit på "fjantiga stilregler", förutom nån kommentar med glimten i ögat nån gång.
Tack ?

Fastnat för det här intresset väldigt mycket

Kläder för landsväg?
Några tankar bara...
  • Begagnade kläder är klockrent. Trålar du annonsforumet här på Happyride, Blocket, Marketplace och Tradera är det inte så mycket kvar som behöver köpas nytt i butik.
  • Cykelkläder kan handla om mode och om grupptillhörighet men lika gärna om funktionsanpassning och ändamålsenlighet.
  • Ju mer vattentäta kläder är desto sämre andas de. Jag har ännu inte hittat någon helig graal med avvikande förhållande. Därför nöjer jag mig med vindskydd och lagom värme, och får lagom ventilation, och har tunna lätta dedikerade regnkläder när det behövs. Eller blir våt.
  • Kläder för längdskidor eller löpning kan funka bra på cykel också.
  • Cykelbyxor med stoppning... sedan jag skaffade en Brooks B17 så ser jag inte behovet. Fråga mig inte varför eller hur, men jag sitter precis lagom hårt/mjukt utan stoppning.
  • Till skillnad mot @John Blaze vill jag snarare ha sadeln plan eller lätt framåtvinklad än bakåtvinklad, för att min vikt lättare skall ligga på sittbenen och inte på perineum. Men det är säkert väldigt individuellt.

Kläder för landsväg?
Jag cyklar relativt mycket och långt men det är inte alltid jag har full cykelutstyr på mig, speciellt inte på pendling eller då cykelturen kombineras med något. Cykelbyxor eller kalsonger med stoppning och tröja i annat än bomull är obligatoriskt men jag använder ofta vindtäta löparbyxor och löparjacka. En midjeväska rymmer allt det lösa du behöver ta med dig.

Tillbaka
Topp