Graveldäck 2020

Graveldäck 2020
Liten återkoppling. Kört min Conti 42mm speedride däck nu ca 650km. Och är nöjd med dom , rullar bra och inte haft 1 enda punka på dom, klara sig hyffsat i löst sätt till mönstret och rullet på hårt/medium underlag, sen att dom kostade typ 189/200kr/ST är en bonus för mig iaf inte behöver man köpa svindyra däck. Dessa är väldigt populära bland touringcyklister med.
IMG_20220814_150438_292.jpg
IMG_20220814_150422_307.jpg

Graveldäck 2020
Jag lyckades sticka hål på mina Byway i sidoväggen på grusväg så nu sjunger jag med i klagokören för de däcken.

Är det någon som provat Somas däck? Är de något att ha?

https://www.somafab.com/archives/product/cazadero-700c-x-50-tubeless-ready
Jag lyckades sticka hål på mina Byway i sidoväggen på grusväg så nu sjunger jag med i klagokören för de däcken.

Är det någon som provat Somas däck? Är de något att ha?

https://www.somafab.com/archives/product/cazadero-700c-x-50-tubeless-ready
Jag har provat Cazadero och ett av deras breda slicks.. Cazadero är helt ok men inget som gjorde bestående intryck.. Finns alternativ som är lättare och rullar minst lika bra.. jag körde iofs 700x42. Jag gillar nog byway rätt mycket bättre.

Graveldäck 2020
Kordhaveri vid punktering på Tufos Speedero, otur eller? Blev en rejäl bula på däcket.

Bilagor

• IMG_20220819_103021.jpg
    IMG_20220819_103021.jpg
    491.7 KB · Besök: 152
Graveldäck 2020
Nån som vet hur breda gravelking slicks är jämfört med specen?
Läste något om att när det kom uppdaterade gravelking i nya storlekar så var det väl så att däcket egentligen var samma bredd men man hade uppdaterat "måtten" för att bättre matcha verkligheten på bredare fälgar, så kanske är de ganska true to size nu? Sen vet jag inte om det gäller alla storlekar. Enda Gravelking jag själv äger är SS 650x48 och de mäter 50 på ID23 fälg

Senast ändrad:
Graveldäck 2020
Jag har ett par 38 slicks, de är väl ca 40 mm på en ID25 mm fälg. Har pendlat med mina några säsonger genom innerstan så nu blöder de ganska mycket i slitbanan men med vätska så håller de tätt. De är inga fartmonster men bekväma och rullar helt OK, kanske lite tunga men de är ju trots allt rätt breda.

Graveldäck 2020
Jag har ett par 38 slicks, de är väl ca 40 mm på en ID25 mm fälg. Har pendlat med mina några säsonger genom innerstan så nu blöder de ganska mycket i slitbanan men med vätska så håller de tätt. De är inga fartmonster men bekväma och rullar helt OK, kanske lite tunga men de är ju trots allt rätt breda.
hmm, jag tänkte köpa 38 och det finns plats för 38mm i ramen (yoeleo r12, plats för 32mm på pappret) men om de är 40 och 35orna ca 37 så känns det vanskligt

Graveldäck 2020
Vill slå ett slag för WTBs Sendero. Ett nabbat däck som rullar otroligt lätt trots de många dubbarna. Fantastisk på stig och rullgrusiga partier....

Graveldäck 2020
Nu är jag lat men någon som har tips på hmmm "allround grusdäck" TL 38 mm?

(Tänkte byta ut mina nuvarande perforerade Continental Terra Speed 35 mm TL. Känner mig klart omotiverad att sätta på 7-8 st lagningslappar och ge dem en sista chans)

Graveldäck 2020
TL är intressant tycker jag, mina intryck efter nästan två års regelbundet cyklande:

TL är helt klockrent för landsvägsracer eller tex pendling på asfalt, jag älskar det, noll problem efter ganska många mil.

Däremot för gruscyklande åker man (läs jag) på sina punkor ändå, TL eller ej även om jag ännu inte blivit strandad utan kunnat fortsätta. Var man kör samt däcktryck etc lär väl påverka en del hur det går (jag har en viss tendens köra med för högt däcktryck själv).

Graveldäck 2020
Nu är jag lat men någon som har tips på hmmm "allround grusdäck" TL 38 mm?

(Tänkte byta ut mina nuvarande perforerade Continental Terra Speed 35 mm TL. Känner mig klart omotiverad att sätta på 7-8 st lagningslappar och ge dem en sista chans)
All round som i 20% asfalt+ 80% grus eller grus+mackadam+lätt stig? Om det förstnämda så valde jag GK SS 38mm men har ej testat dem än. Har kört GP5000 32mm på grus och det funkar fint det också, men inte när det blir grovt.

Graveldäck 2020
TL är intressant tycker jag, mina intryck efter nästan två års regelbundet cyklande:

TL är helt klockrent för landsvägsracer eller tex pendling på asfalt, jag älskar det, noll problem efter ganska många mil.

Däremot för gruscyklande åker man (läs jag) på sina punkor ändå, TL eller ej även om jag ännu inte blivit strandad utan kunnat fortsätta. Var man kör samt däcktryck etc lär väl påverka en del hur det går (jag har en viss tendens köra med för högt däcktryck själv).

Hur kunde det punka mer på grus med TL? Brukar det inte vara tvärtom? Vilket tryck körde du med?

Graveldäck 2020
Hur kunde det punka mer på grus med TL? Brukar det inte vara tvärtom? Vilket tryck körde du med?

Tror det var en kombination av två saker för mig, möjligen världens kanske allra sämsta TL däck (Continental Terra Speed TL) samt alldeles för högt tryck, det var nog runt 4 bar. Jag klarade mig dock hem även om man kunde se vätskan i hålen. Det som är intressant är att jag hittat ett par trådar med mycket negativa erfarenheter av just Terra Speed TL däcken, någon som hade perforerat däck väldigt likt mitt.

Ett annat problem med Terra Speed TL är att de är stora vilket gjorde att det blev ett rent h-vete installera TL även om det gick till slut.

Nu när jag byter däck hoppas jag det går bättre med TL även i grusspåren och på skogsstigarna.

Senast ändrad:
Graveldäck 2020
All round som i 20% asfalt+ 80% grus eller grus+mackadam+lätt stig? Om det förstnämda så valde jag GK SS 38mm men har ej testat dem än. Har kört GP5000 32mm på grus och det funkar fint det också, men inte när det blir grovt.

Nja, mest blandat grus och stig, slicks vill jag inte ha. Dessutom borde slicks vara onödigt lynnigt nu när det börjar bli lite fuktigare där ute?

Graveldäck 2020
Tycker du de tunga? Den specade vikten på 340 gram är väl relativt lågt för vara ett grusdäck på 38mm?

Jag har kört Gravelking st 32-mm på min grus&pendlare (numera främst pendlare) ett drygt år, ~1000KM. Tycker de funkar fint som allrounddäck. Kört dem i alla tänkbara underlag utan problem.

Graveldäck 2020
Tycker du de tunga? Den specade vikten på 340 gram är väl relativt lågt för vara ett grusdäck på 38mm?

Jag har kört Gravelking st 32-mm på min grus&pendlare (numera främst pendlare) ett drygt år, ~1000KM. Tycker de funkar fint som allrounddäck. Kört dem i alla tänkbara underlag utan problem.
Vad kör ni för tryck i era däck för grusväg? Jag drog i 2,5 och 3bar nu, tumgreppet säger att det borde bli ok för en 90kg memil.

Graveldäck 2020
Haft 6 bar i mina 32-mm på cykeln med Gravelking. Med slang.

På min nya grushoj har jag bara ~3.5 bar. Kenda Flintridge sport, 35mm med slang. Däcken säger max 50 PSI. Men det känns litet. Vill egentligen pumpa i lite mer..

Senast ändrad:
Graveldäck 2020
Vad kör ni för tryck i era däck för grusväg? Jag drog i 2,5 och 3bar nu, tumgreppet säger att det borde bli ok för en 90kg memil.
Har du kollat hos Jan H

Graveldäck 2020
Bredden på däcket har ju större inverkan än vikten på ekipaget i alla fall i silcas kalkylator. Den tar ju hänsyn till underlag också. Personlingen från ca 30 psi på 50 mm till 50 på 35mm

Graveldäck 2020
Jag har strax under 6.5 i mina 25:or på racern :rolleyes: (de är väl närmare 27 i praktiken..)

Varit en resa att acceptera alla moderna breda däck, och att gå ner ett par bar. Nu har jag skivbromsar på min senaste cykel också. Mycket på en gång för gammal cyklist. Får ta ett steg i taget.

Graveldäck 2020
Har du kollat hos Jan H
Hehe ganska roligt att rekommendationen blev:
Soft: 43 psi (3.0 bar)
Firm: 53 psi (3.6 bar)
För min reflektion efter dagens tur med däcken är att 2,5 bar fram visserligen var bra på det riktig grova gruset men annars så sög det kraft i onödan. 3bak var riktigt bra tycker jag. Så kontentan blir 3bar fram och bak nästa gång. Blir det en runda med mestadels asfalt ~3,5.

Däcken var förövrigt riktigt trevliga, rullade gött på grus och lät trevligt som en bonus, gjorde inte bort sig helt på asfalt heller, men som GP 32orna var de ju såklart inte.
De var väldigt lätta att täta också, blev nästan lite besviken när det inte pös ut nån vätska alls på bakhjulet och fram endast lite vid fälgkanten, kunde ju tagit hälften så mycket menar jag ?

Graveldäck 2020
På min Grizl så gillar jag att köra lite bredare däck på sommaren. Kör just nu Schwalbe Thunderburt 29x2.1", men de börjar att bli lite gamla och slitna.
Tycker att det är skoj att prova lite olika däcktillverkare, så jag undrar om någon har tips på trevliga däck i dimensionen 29x2.1" lämplig för gravel.
Thunderburt har jag trivts bra med, okej rullmotstånd, gillar kantdobbarna som biter okej i kurvor och hjälper till om det blivit lite geggigt före.

Funderar på om Vittoria Mezcal kan vara lämpligt?
vittoria-tire-mezcal-29-x-210-tl-ready-graphene-20-4c-black-tan~3.jpg

Inte lika fint mittmönster som på Thunderburt, men kanske okej ändå?

Graveldäck 2020
På min Grizl så gillar jag att köra lite bredare däck på sommaren. Kör just nu Schwalbe Thunderburt 29x2.1", men de börjar att bli lite gamla och slitna.
Tycker att det är skoj att prova lite olika däcktillverkare, så jag undrar om någon har tips på trevliga däck i dimensionen 29x2.1" lämplig för gravel.
Thunderburt har jag trivts bra med, okej rullmotstånd, gillar kantdobbarna som biter okej i kurvor och hjälper till om det blivit lite geggigt före.

Funderar på om Vittoria Mezcal kan vara lämpligt?
vittoria-tire-mezcal-29-x-210-tl-ready-graphene-20-4c-black-tan~3.jpg

Inte lika fint mittmönster som på Thunderburt, men kanske okej ändå?
Jag bytte nu till hösten mina WTB Byway mot Continental race king med black chilli compund. Används framförallt för pendling på grusväg av lite olika kvalitet.

Är väldigt nöjd. Hade förväntat mig bättre grepp men fick också ett däck som känns mer lättrullande (observera, bara känsla, inga objektiva mätningar från min sida) än de helt släta bywaydäcken. Känns egebtligen bättre än Byway på både grus och den lilla asfalten jag kör med dem.

Hittade dem i 2,2" men har för mig att jag också sett dem i 2,0"...

Graveldäck 2020
Jag bytte nu till hösten mina WTB Byway mot Continental race king med black chilli compund. Används framförallt för pendling på grusväg av lite olika kvalitet.

Är väldigt nöjd. Hade förväntat mig bättre grepp men fick också ett däck som känns mer lättrullande (observera, bara känsla, inga objektiva mätningar från min sida) än de helt släta bywaydäcken. Känns egebtligen bättre än Byway på både grus och den lilla asfalten jag kör med dem.

Hittade dem i 2,2" men har för mig att jag också sett dem i 2,0"...

Blev att jag beställde ett par Terreno i storlek 29x2.1". Får se om jag blir nöjd med det. Har inte kört Vittoria tidigare.
nyvittoria019-10.1024.png

Graveldäck 2020
80-90-tal var ju Vittoria jämsides med Wolber go-to-märket för tubdäck. Nuförtiden verkar de satsa på både budget- och kvalitetsdäck, så märket i sig säger kanske inte nödvändigtvis så mycket. Jag har i modern tid bara använt Vittoria Zafiro ett par rundor, då de medskickade på en av mina cyklar. Inga höjdare direkt.

Lite svårt då alla deras däck ser bra ut till utseendet även när det kanske inte riktigt är så bra. Men de gör ju säkerligen fortfarande även kvalitativa däck, ifall man väljer deras dyrare modeller.

Tillbaka
Topp