Endurocykel till 145cm

ething

Aktiv medlem
Endurocykel till 145cm
Som rubriken antyder. Tjejens son (12 år, 145 cm) börjar köra rätt fort och kör med "avancerad" Enduro/DH-grupp på träningarna. Han har idag en sliten Specialized som inte hänger med och skall ersättas med något bättre. Då jag själv är XC-svetto som föredrar uppför (min vikt till trots) så har jag inte mycket råd att komma med. Finns det bra endurohojar i så små ramar? Önskemål är minst 130mm fjädring och hyfsade komponenter i övrigt.

Endurocykel till 145cm
Senast ändrad:
Endurocykel till 145cm
Exakt, det var det jag menade med "inte så enduro-slack".

Ja, den var kanske nästan enduro-slack när den lancerades. Dessutom är XS en halv grad slackare än alla andra storlekar. Tyvärr, eller just inte tyvärr, har geometrin utvecklats sista åren.

EDIT: länkaget bak är dock bra. Man skulle kunna sätta en bättre gaffel med lite mer slag på den. Men den blir fortfarande snabbt för kort för en åkare som är nu 145 cm.

Senast ändrad:
Endurocykel till 145cm
När min son var i den åldern/längden köpte jag en spectral i XS (gamla modellen) till honom som han körde allt i Järvsö på. Tanken var att ha den som stighoj eftersom han även hade en dubbelkronad DH parallellt. Men han föredrog spectralen då han irriterade sig på att gaffeln tar i ramen vid whippar och tables med dubbelkronat. Sedan fick min fru ärva den. Näste cykel blev en Vitus Sommet men då var han nog närmare 160 cm.

Endurocykel till 145cm
Jessy Primus kanske?

Commencal Clash finns i junoirvariant också:

Norco Sight Junior:

Det finns fler, men det blir snabbt dyrt :)

Endurocykel till 145cm
Min dotter är 12 år och 147cm.
Hon har cyklat på en Trek Fuel EX 8 15,5 denna säsongen.
Bytte hjulen till 27,5 och förlängde gaffeln till 150mm.
Hon kör som tusan med den?

Endurocykel till 145cm
Dottern (147cm) kör på en ”Canyon Spectral young hero”. Hon kör enduroträningarna på den. Den känns väldigt välbyggd och lätt-trampad.

Tillbaka
Topp