[OT] Spara ström tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

MTB_Forever

Aktiv medlem
[OT] Spara ström tråden
Vad har ni gjort för åtgärder för att spara ström?
Jag har installerat timers på alla takbelysningar, även om dagens ledlampor inte tar mycket ström
Och att använda taklampan istället för många småbelysningar i fönster.
Men diskmaskin och tvättmaskin och torktumlare kör jag med fortfarande

[OT] Spara ström tråden
Vad har ni gjort för åtgärder för att spara ström?
Jag har installerat timers på alla takbelysningar, även om dagens ledlampor inte tar mycket ström
Och att använda taklampan istället för många småbelysningar i fönster.
Men diskmaskin och tvättmaskin och torktumlare kör jag med fortfarande
Torktumlaren drar 100ggr mer än dina lampor…

[OT] Spara ström tråden
Jag kommer gränsa av övervåningen med en dörr i trapphuset. Sänka temp uppe till 10 grader och bo fyra månader på nedervåningen med braskamin. Blir tre personer på 100 m2. I övrigt blir det disciplinerad snabbdusch i duschkabin, ingen torktumlare, överväger timpris på el och att göra vissa saker på lämpliga tillfällen. Ladda bil tex. Mitt superbra fastpris går ut i november.

[OT] Spara ström tråden
I år har vi dragit in FTX och installerat solpaneler. Funderar på en mer effektiv braskamin. Vi fryser sällan så innertemperaturen ligger strax under 20°.

[OT] Spara ström tråden
Mina åtgärder:
1. Skjuta upp flytten till hus.
2. Skjuta upp inköpet av elbil.
3. Slänga ut kylskåpet igen (om jag får för fästmön).

[OT] Spara ström tråden
I år har vi dragit in FTX och installerat solpaneler. Funderar på en mer effektiv braskamin. Vi fryser sällan så innertemperaturen ligger strax under 20°.
Jag har FTX. Det är bra. Men ha extra filter hemma och håll koll på intagen för de kan sätta igen sig. En del aggregat har elvärme i, den vill man ha koll på så att den är avstängd om möjligt. Jag har även luft-vattenvärmepump, det är också bra, men svårt att få en vettig installation nu. Dåligt med pumpar och folk som kan montera.

[OT] Spara ström tråden
Var uppe på Järvsö klack i dag och såg ut över den uppdämda älven och de många vindkraftverken på Hälsinglands blåa berg. Då tänkte jag att det är så här elområde två ser ut.

[OT] Spara ström tråden
Med två pers i lägenhet gör vi bara av med ca 150 kWh per månad så besparingspotentialen är inte enorm men försöker göra nätet en tjänst genom att inte köra diskmaskinen eller tvättmaskinen när det är peak. Släcka lampor osv gör jag redan, uppväxt i ett ekonomiskt hushåll.

[OT] Spara ström tråden
Slängde ut elpanna och installerade bergvärme. Sänkte panninställningen från 21,5 till 20 grader. Sänkt elvärmegolvens temperatur. Köpte tumlare med värmepump när den gamla till sist la av. (Har inte plats att hänga all tvätt.) Tänker på att inte ha tänt i onödan.

[OT] Spara ström tråden
Ingenting. Jo, förresten, jag slog på sleep-timern på min stationära dator så den inte står på dygnet runt. Men vi har 260 kvm och direktverkande el, så möjligen sänker vi inomhustemperaturen någon grad i vinter.

[OT] Spara ström tråden
vi har 260 kvm och direktverkande el, så möjligen sänker vi inomhustemperaturen någon grad i vinter.
Hur många personer på så många m²?
Borde du/ni inte ha möjlighet att göra ngt liknande som Hasse#7 skriver i #3 och stänga dörrar, eller en hel våning, och sänka temperaturen i de stängda rummen?
Jag har själv haft ett hus med direktverkande el och genom liknande åtgärder lyckades jag sänka elförbrukningen med drygt 20%. Nu bor jag inte kvar där och i fritidshuset med direktverkande el sitter det en luft-luft värmepump + kamin.

[OT] Spara ström tråden
Att duscha varmt är väl ändå bara slöseri med tid?
Är inte det där en grej som hittats på av/för folk i södra kalifornien där man har jämn och behaglig temperatur hela tiden? Bor man i Sverige och bara rör sig ute lite året runt får nog kroppen tillräckligt med temperaturchocker.

[OT] Spara ström tråden
Jag har bundet elpris till slutet av 2024 och bor i SE2 så rent ekonomiskt behövs ingen besparing men det är ju "kul" att bidra ändå. Sänkt inomhustemp 0,5 grader och släckt ca 300w utebelysning som tidigare gått på skymningsrelä och lyst många timmar i onödan.

Har timmätning med ny elmätare och kan följa förbrukning mot andra hushåll i elbolagets app, tidigare har vi legat väldigt bra till mot liknande hushåll men nu har vi halkat efter. Antar det är en effekt av att folk börjat snåla in mer än oss.

[OT] Spara ström tråden
Elda två gånger om dagen keeps the bergvärmeanläggning away.

27A44A1C-8C79-46A9-8BA3-5CDAB1227670.jpeg

Garaget, där jag spenderar ganska mycket tid (cykelverkstad, snickeri, bas för hela friluftslivet) är däremot uppvärmt med direktverkande el som jag tror är boven för vår förbrukning tidigare år. Tänkte att man egentligen borde installerat någon braskamin där för att kunna elda inför att man skulle vara där, men som jag förstår det är det inte tillåtet med sådan i garagebyggnader. Detta är ju dock inte ett garage i praktiken, så jag får undersöka vidare kring det där. I dagsläget tänker jag hålla byggnaden runt 5 plusgrader eller så, och pälsa på mig istället. Tidigare har jag haft 15 grader varmt hela vintern under kallperioder.

Eldar med ved uppkommen från egen verksamhet alternativt egen skog, plus att jag på riktigt gillar att hugga ved. På så vis är eldningen inget problem, men de miljömässigt nackdelarna gnager lite. Speciellt som jag eldar i ett hus som konstruktionsmässigt är original från 20-talet..

[OT] Spara ström tråden
Spar lite ström genom att skriva ihop.

Jag gör ungefär som vanligt faktiskt, men man tänker ju sig för.

[OT] Spara ström tråden
Fullt med blöt ved i garaget. Precis som man har plats med skiten och krisen är väl slut innan den torkat.
Annars tycker det är mer stressande med matpriserna

[OT] Spara ström tråden
Tror inte alla slösat. De har snarare inte varit medvetna.

Vi har aldrig direkt slösat. Men dragit ner en del till nu med bara.
På en samhällsnivå har vi väl slösat när det t ex fortfarande varit rimligt att köra direktverkande el. Lite högre priser över tid tidigare hade kanske vart hälsosamt för oss i längden. På individnivå instämmer jag i att det kanske kan kallas omedvetenhet när det är så billigt att man inte har skäl att bry sig.

[OT] Spara ström tråden
Hur många personer på så många m²?
Borde du/ni inte ha möjlighet att göra ngt liknande som Hasse#7 skriver i #3 och stänga dörrar, eller en hel våning, och sänka temperaturen i de stängda rummen?
Jag har själv haft ett hus med direktverkande el och genom liknande åtgärder lyckades jag sänka elförbrukningen med drygt 20%. Nu bor jag inte kvar där och i fritidshuset med direktverkande el sitter det en luft-luft värmepump + kamin.

Fem. Vi flyttade inte till större hus för att göra det mindre, så nej. Kanske sänker någon grad eller två rent allmänt som sagt, jag får väl vänja mig av vid att gå med t-shirt inomhus på vintern.

[OT] Spara ström tråden
Jag har nu sänkt mitt spabad från 40 till 37 grader som står och tuggar året om. I övrigt inga större förändringar. Tycker inte vi slösar energi i övrigt, utan använder el när vi behöver det.

[OT] Spara ström tråden
Jag har nyss flyttat in i 20-talsvilla och stressade lite med elpriserna innan flytten. Jag flyttade från Nordnorge och modern lägenhet till och 3öre/kwh till Oslo med 5-6 kronor/kwh dagtid.
Men iochmed att vi får strömstötte för 90% av elkostnaden över 70öre/kwh, och att denna stötte beräknas på månadsgenomsnittet, stänger jag av värmen några timmar på dagen och eldar lite extra (luft-luft-värmepump och några smarta el-element) när det är billigt. På så vis kan jag gå plus timmarna på natten och kanske kompensera lite för de extrema priserna dagtid.
Det sjukaste var ett exempel på en med fastpris runt 80öre/kwh, han gick ca 12000:- plus i månaden när han använde så mycket att taket på stötte nåddes (5000kwh/månad).

[OT] Spara ström tråden
Det är faktiskt intressant att det kan larmas i årtionden om att vi förstör framtiden för våra barn/barnbarn med vår energiförbrukning utan att gemene man gör något. Men när energipriserna sticker iväg och hotar nya hojen/resan då jävlar ska det på med mössa och vantar inomhus. Sen gråter folk över diverse energiskatt...Men det är ju tydligen det enda sättet :)

[OT] Spara ström tråden
Jag kommer slösa el som aldrig förr till slutet av februari, eftersom pelletspriset i kr/kwh just nu vida överstiger det bundna elpriset vi har.

[OT] Spara ström tråden
Kanske byggandet av pooler hemma avtar, har väl ökat väldigt mycket de senaste 10-15 åren?
Tydligen, helt missat det men pratade men en som kör lastbil och ha sa att han har aldrig åkt så mycket med tankbil och fyllt på pooler som de senaste två åren! Det har byggts pooler som aldrig förr.

Hörde även av en poolägare att deras elräkning på sommaren aldrig varit så hög som nu, tydligen snittar cirkulationspumpen och uppvärmning många watt om dygnet. Glad att man har en sjö ett stenkast ifrån. ;)

[OT] Spara ström tråden
Energikris, priser och krig har få fördelar. Men en av dem är att man börjar åtgärda sina problem, både privat och i gemensamheten. Det finns massor att göra, vi i Sverige är långt ifrån sämst.

[OT] Spara ström tråden
Är fascinerad över att folk slösat tidigare bara för att det varit billigt.

Var går gränsen för slösa?
Många som har komfort sänker den nu, är det slösa att ha 20 grader inne? Är tvättmaskin lyx?

Vi har sänkt till 16 grader inne, det är väldigt svalt. Vi får byta bort komforten helt enkelt, inte för att jag ansåg att vi slösade innan. Eldar med ved i kamin för att toppa på vissa kvällar/helg. Känns lite märkligt i ett i-land.

[OT] Spara ström tråden
Det är faktiskt intressant att det kan larmas i årtionden om att vi förstör framtiden för våra barn/barnbarn med vår energiförbrukning utan att gemene man gör något. Men när energipriserna sticker iväg och hotar nya hojen/resan då jävlar ska det på med mössa och vantar inomhus. Sen gråter folk över diverse energiskatt...Men det är ju tydligen det enda sättet :)
Du menar att folk är ena jävla hycklare? Om inte samvetsaspekten funkar så kanske plånboksaspekten gör det..

Barnbarnen: "Visste ni inte, och gjorde ni inget åt saken?
Vi: "Joodå, vi bytte ut plastpåsarna på Ica och sen hade vi inte råd med el och diesel längre. Sen löste det sig."

[OT] Spara ström tråden
Du menar att du inte såg spabadet komma? De brukar ju anlända med kranbil, så det är ju svårt att missa.

Jag tackar för ditt bidrag på 3 grader. Känns bra.
Jag såg inte elkrisen och kriget i Ukraina komma. Spabadet var redan på plats. Tyvärr går det inte att stänga av dessa rackare då garantier upphör då det finns risk för att de fryser sönder. Men jag badar lite mindre, har sänkt temperaturen och försöker undvika onödig förbrukning i övrigt =)

[OT] Spara ström tråden
NIBEs varmvattenberedare levereras inställda på 60grader. Sänkte till 40grader. Vet inte vad besparingen blir men att hålla 200L på 40 istället för 60grader 365dgr per år borde ge nåt? Samt stänga av den om man åker bort mer än viss tid.

Andra märken kanske har samma default.

[OT] Spara ström tråden
Jag såg inte elkrisen och kriget i Ukraina komma. Spabadet var redan på plats. Tyvärr går det inte att stänga av dessa rackare då garantier upphör då det finns risk för att de fryser sönder. Men jag badar lite mindre, har sänkt temperaturen och försöker undvika onödig förbrukning i övrigt =)
Det är ju alltid jobbigt att bli påkommen med fingrarna i syltburken såklart.

Jag ska inte vara så dömande kanske. Alla svennebanansaker, såsom att spabada, byta bil var tredje år och resa utomlands minst en gång per år är ju lätt att falla in i. Jag tar med glädje lite högre priser på saker om andra människor börjar fundera igenom sina livsval. Kör hårt, elbolagen!

Edit: Kan fan inte låta bli. "Buhu, mitt spabad fryser sönder om jag inte håller en viss temperatur på det". Det är ju som att först ha installerat en buttplug och sen tagit på sig tvångströja så att buttplugen inte går att ta bort när den börjar bli obekväm.

[OT] Spara ström tråden
NIBEs varmvattenberedare levereras inställda på 60grader. Sänkte till 40grader. Vet inte vad besparingen blir men att hålla 200L på 40 istället för 60grader 365dgr per år borde ge nåt? Samt stänga av den om man åker bort mer än viss tid.

Andra märken kanske har samma default.

Inte ett dugg. Den mår bättre av att hålla riktigt varmt och definitivt över 55˚ - risken med lägre temperatur heter legionella - , sen sköter blandningsventilen temperaturen på förbrukningsvattnet. Den kan du ställa ner om du vill spara något.

[OT] Spara ström tråden
Tydligen, helt missat det men pratade men en som kör lastbil och ha sa att han har aldrig åkt så mycket med tankbil och fyllt på pooler som de senaste två åren! Det har byggts pooler som aldrig förr.

Hörde även av en poolägare att deras elräkning på sommaren aldrig varit så hög som nu, tydligen snittar cirkulationspumpen och uppvärmning många watt om dygnet. Glad att man har en sjö ett stenkast ifrån. ;)
Kolla Google maps i flygfoto-läge över valfritt villaghetto så får du se. Det är pooler vid var och varannat hus. Låga räntor och ständigt stigande huspriser har ju gjort att folk bara lånat och handlat. Huset har funkat som bankomat. Nu kommer räkningen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp