[OT] Spara ström tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Spara ström tråden
Intressant! Visste inte att det produceras så mycket biogas i Stockholm.

Från rapporten verkar en viktigt användningsområde av biogas vara uppvärmning av uteserveringen av restaurang. Det är bättre än att varma med el, men tycker att biogasen skulle kunna användas på ett bättre sätt ...
Det slängs ganska mycket mat. I min kommun samlas matrester in i utbyte mot en reducerad sopfaktura. Matbutiker har ganska stort svinn. Det rapporteras ibland om att 40% av maten hamnar i sopen.
Därtill lämnas mycket trädsgårdsavfall till tipparna som kan generera biogas.

När jag jobbade i Nederländerna i mitten av 90-talet bodde jag i ett radhus där all uppvärmning skedde med gas.
Antar att denna typ av uppvärmning är vanlig på många håll i centraleuropa.

Har sett lägenheter i stockholmcity där varmvattnet fortfarande produceras mha gas i respektive lägenhet.

[OT] Spara ström tråden
Den är inte heller i lager såg jag, kollade runt lite överallt(jula, classe mm) och det mesta har utgått eller ej i lager, konstigt! är det det nya dasspappret kanske?

Det finns de utan display, som du kollar med telefonen. @jomper nämnde Shelly. Nu vet jag inte om det är exakt den nedan som han har. Men den verkar finnas.

Jag har en liknande, men den var ett felköp för att den enbart visar effekt just nu samt hela dygnets förbrukning, inte timme för timme.

När du spanar efter denna typ av smarta pluggar, var observant på om det är wifi, zigbee, z-wave Eller 433 MHz som är kommunikationsprotokoll. Om du bara vill ha till telefonen så är det wifi som gäller. Övriga koppla till olika smartahem-system.

[OT] Spara ström tråden
Denna visar momentaneffekt samt historik. Köpte den istället för mätare med display. Fungerar över förväntan, men kräver ett dedikerat 2,4 Ghz wifi nät. Tibbers dongle, Shellypuckar mm kör 2,4 Ghz. Wifi med med 2,4 och 5 Ghz på samma ssid fungerar inte.

[OT] Spara ström tråden
Sen en kommentar kring två/treglasfönster. Upptäckte nyligen att de stora fönstren i vårt relativt nybyggda (2006) faktiskt är tvåglas. Allt annat är treglas men det finns två rätt stora fönsterpartier (ca 180x160 cm och 140 x 160 cm) och de är tvåglas. Blev ganska förvånad när jag upptäckte det.
När vi bytte fönster, så kunde vi inte välja treglas på de stora om de skulle vara öppningsbara. Det blev för tungt. Vi valde fasta där istället. Har bara öppningsbara i sovrum och kök nu.

[OT] Spara ström tråden
Det stora av de här är inte öppningsbart, det andra är jag lite osäker på faktiskt.. Båda går att putsa från utsidan.

Men det är lite konstigt att det är en självklarhet att allt ska vara öppningsbart. Det borde bli ytterligare energieffektivt med fasta fönsterpartier.

[OT] Spara ström tråden
Denna visar momentaneffekt samt historik. Köpte den istället för mätare med display. Fungerar över förväntan, men kräver ett dedikerat 2,4 Ghz wifi nät. Tibbers dongle, Shellypuckar mm kör 2,4 Ghz. Wifi med med 2,4 och 5 Ghz på samma ssid fungerar inte.

Har samma, funkar bra för att gubbmäta. Fick koll på att tvn kan spara 50watt genom att anpassa ljusstyrka.

[OT] Spara ström tråden
Det finns de utan display, som du kollar med telefonen. @jomper nämnde Shelly. Nu vet jag inte om det är exakt den nedan som han har. Men den verkar finnas.

Jag har en liknande, men den var ett felköp för att den enbart visar effekt just nu samt hela dygnets förbrukning, inte timme för timme.

När du spanar efter denna typ av smarta pluggar, var observant på om det är wifi, zigbee, z-wave Eller 433 MHz som är kommunikationsprotokoll. Om du bara vill ha till telefonen så är det wifi som gäller. Övriga koppla till olika smartahem-system.

Yes, det är en sådan jag har. Skulle inte rekommendera den för att ha som brytare på höga laster även om den enligt spec ska klara upp till 12A, men däremot för att mäta är inga problem. Loggar som sagt både över tid och mäter momentant + att man som bonus kan göra andra enkla automatiseringar som att automatiskt bryta över en viss effekt, ställa in den på att bryta efter viss tid osv. Det sitter en liten dator i den..

[OT] Spara ström tråden
Det stora av de här är inte öppningsbart, det andra är jag lite osäker på faktiskt.. Båda går att putsa från utsidan.

Men det är lite konstigt att det är en självklarhet att allt ska vara öppningsbart. Det borde bli ytterligare energieffektivt med fasta fönsterpartier.
Och ännu bättre om inte husen såg ut som ett akvarie rent isolermässigt iaf!

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Så illa är det inte hos oss dock, det är en del fönster i österläge där det är bra utsikt men annars rätt rimligt.

[OT] Spara ström tråden
Shelly verkar ha missuppfattat detta med när lampor bör användas, samma fel på alla sidor där de säljs:

”Styr efter dagsljus, t.ex. sätt på lampan vi solens uppgång och släck 10 min efter solens nedgång.”

[OT] Spara ström tråden
Om det duger att kolla av i mobilen så har jag köpt ett gäng sådana här. 1 av fyra har lagt av under någon timme, så kanske är det låga priset något som drar med sin instabilitet. Har bara haft dem i ngn månad, så det kan ju vara en slump och måndags-ex den som strulat för mig.

Ska väl tillägga att jag har en hub som hanterar dessa, har man inte det så åker man väl på att ivnestera i en sådan också.

[OT] Spara ström tråden
Är det någon som kan tipsa om en bra termostat till elektrisk golvvärme? Vi har två elgolv idag, som dunkar och går med samma temperatur, dag och natt. Känns lite onödigt.
Kravspec:
* Ska klara 10 kOhm temperaturgivare
* Ska ha programmerbart veckoschema
* Ska passa i ELKO Plus ram
* Helst inte färgskärm
Om du har en hemautomations hub som klarar Z-wave, Heatit TRM3.

*Japp (10k standard, programmerbar till 47kohm)
*Du får göra ett eget schema i hubben.
*Jag tror det, kolla specen.
*Vit text, ställbar intensitet (men jag tycker lägsta fortfarande är ganska stark)

Kör min i Homeassistant.

Nackdel:
Menyerna för konfiguration är 100% omöjliga att förstå om man inte har manualen med teckenförklaringen med sig.

[OT] Spara ström tråden
Shelly verkar ha missuppfattat detta med när lampor bör användas, samma fel på alla sidor där de säljs:

”Styr efter dagsljus, t.ex. sätt på lampan vi solens uppgång och släck 10 min efter solens nedgång.”
Man får ju hoppas att det fungerar tvärtom med :p

[OT] Spara ström tråden
Om 5-10 år när det står en eller två elbilar på varje garageuppfart kommer kapaciteten i 400V nätet inte att räcka till om alla maxbelastar sina abonnemang samtidigt.
Liknande fall av lokal elnätsöverbelastning har redan hänt för länge sedan, redan för 30-50 år sedan!
Jag pratade på en social tillställning med en man som jobbade på Energimyndigheten(?) och hade jobbat sedan 70-talet i liknande befattningar.
Han berättade att när det under 70 och 80-talet byggdes stora villaområden med direktverkande el så dimensionerades elnätet både i det enskilda huset (huvudsäkringen) och hela lokala elnätsområdet för att endast max halva installerade effekten förbrukades samtidigt.
Sedan hände det vid ett par tillfällen att det blev större och längre strömavbrott, förstås mitt i vintern när det redan var smällkallt.
När strömmen kom tillbaka (efter 3-5 timmar?) hade i princip alla termostater i alla element i alla hus slagit på, därför gick det inte att slå på strömmen till hela staden, eller ens hela villaområdet utan att de som jobbade med det fick i princip slå på ett kvarter per 1-2 timmar.
Det dröjde länge innan alla hus hade strömmen tillbaka och var varma!
Så lokal elnätsöverbelastning har redan hänt, för länge sedan dessutom!

Yes, det är en sådan jag har. Skulle inte rekommendera den för att ha som brytare på höga laster även om den enligt spec ska klara upp till 12A, men däremot för att mäta är inga problem.
Hur många Shelly Plug har du?
För om du har flera kanske det vore intressant att seriekoppla dem för att se hur mkt själva shellypluggen förbrukar :sneaky:

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Tänkte sätta upp några små termometrar inne för att hålla koll på hur varmt det faktiskt är i olika rum. Någon som har ngt tips på små som inte kostar multum?
Har ett litet Zigbee-system från Aqara.
I garaget har jag en kamerahub med en temperatur-/luftfuktighets-/lufttryckssensor ansluten. Den larmar till mobilen när temperaturen går under 10 grader, samt filmar och skickar notis när någon rör sig i garaget. Den har även mikrofon och högtalare, så man kan prata med den som är i garaget. Har guidat sambon och dottern till prylar som skall hämtas.
I huset har jag en vanlig hub med två likadana sensorer som i garaget. Planen var att montera den ena på vinden för att hålla koll på fuktigheten, men jag har inte varit uppe där än. (Bra påminnelse, tack.)
Vill man utöka systemet, så skulle man kunna ansluta t ex en fläkt på vinden som drar ut fukten via en ansluten brytare som aktiveras av sensorns luftfuktighetsmätare.

A6310C32-115C-479E-874F-724786A1405A.png

[OT] Spara ström tråden
Det berör. Om man, som för i Nederländerna, fick största del av el från gas är det klart mycket effektivare att använda gas direkt till spisen isf el. Om man har vattenkraft är el dock bättre. Men framförallt behöver man ett gasnät till gas, som är dyrt att bygga. Jag förstår inte alls varför Stockholm bygger ut gasnätet just nu.

Antagandet stämmer inte hela året. Nu vet jag inte verkningsgraden på en gasspis kontra en elspis, men på produktionssidan varierar det stor beroende på hur distribution och behov runt kraftproduktionen ser ut.

Om man förutsätter att gasen eldas och genererar ström, i ett system där man även återvinner värmen till fjärrvärme, så kan systemverkningsgraden bli ganska klart mycket bättre än om man bara gör el. Nästan dubbla tror jag.

Detsamma gäller om man (vilket man inte alltid gör vad jag förstått) återvinner restvärmen från kylningen hos kärnkraft.

Principen används nog flitigt i alla kraftvärmeverk i Sverige.

kraftvärmeverk

//K

[OT] Spara ström tråden
Bästa sättet att spara ström är kanske att föreställa sig att det är strömavbrott: "Hur gör jag nu!"

[OT] Spara ström tråden
Spänningen stiger ?
Ja det är lite kul, det verkar vara många i tråden som nerdat ned sig helt i energi som tema. (alltså inte bara ström och energibesparelser). Svårt att släppa det också när man liksom läser tråden åt fel håll och har två sidor kvar innan man är på sista posten där varningen ligger. Jag var snabb och hann raderat ett par svar på tidigare frågor om energi innan nån läste =)

//K

[OT] Spara ström tråden
Antagandet stämmer inte hela året. Nu vet jag inte verkningsgraden på en gasspis kontra en elspis, men på produktionssidan varierar det stor beroende på hur distribution och behov runt kraftproduktionen ser ut.

Om man förutsätter att gasen eldas och genererar ström, i ett system där man även återvinner värmen till fjärrvärme, så kan systemverkningsgraden bli ganska klart mycket bättre än om man bara gör el. Nästan dubbla tror jag.

Detsamma gäller om man (vilket man inte alltid gör vad jag förstått) återvinner restvärmen från kylningen hos kärnkraft.

Principen används nog flitigt i alla kraftvärmeverk i Sverige.

kraftvärmeverk

//K

Hade inte tänkt på det.

När jag var ung slänges restvärmen av nederländska gaskraftverk i sjöarna. Vet inte om det är bättre nuförtiden.

Och på vintern hamnar värmen av gaset som brinner på spisen och inte hamnar i maten i huset, så ingen förluster där. På sommaren har man lite förlust. Jag skulle tänka att det är mindre än vad en kraftverk slänger bort som inte använder restvärmen.

EDIT: såg inte posten av moderatorn innan jag skickade iväg min post. Det är dock fortfarande relevant om man överväger att spara ström genom att använda gasspisen isf elspisen (vi har nu båda hemma).

[OT] Spara ström tråden
tillställning med en man som jobbade på Energimyndigheten(?) och hade jobbat sedan 70-talet i liknande befattningar.
Han berättade att när det under 70 och 80-talet byggdes stora villaområden med direktverkande el så dimensionerades

Just det faktum att vi dimensionerat mycket av lokala elnäten för direktverkande el brukar framföras som ett argument för att det ofta finns mer kapacitet än vad som används idag.

Vår BRF har två st 120A-matningar, i nuläget har jag begränsat den gemensamma matningen till 32A för att hålla ner effektavgifterna, det är 22kW som fyra bilar + allt gemensamt i föreningen delar på, dvs tvättstuga, fläktar, lite värmare (som vi försöker jobba bort), hissar osv. Den andra går till 32 lägenheter som är avsäkrade med 16A styck så det är ju egentligen en rejäl överbokning.

Men jag förutsätter att vi kan använda mer än 32A på vår gemensamma 120A-matning om vi önskar. Något annat vore ju högst bedrägligt. När vi blir fler än fyra som laddar (Flera bilar är på gång) så kommer vi antagligen vilja öka lite men då är det också fler som delar på den ökade effektavgiften. Eller, jag vet ju att det går att gå lite högre eftersom vi gjorde det innan jag ställde ner den fiktiva huvudsäkringen i laddanläggningens effektbegränsare.

Hur många Shelly Plug har du?
För om du har flera kanske det vore intressant att seriekoppla dem för att se hur mkt själva shellypluggen förbrukar :sneaky:

Just nu har jag faktiskt bara en. Men jag har ett gäng Dimmer 2 och lite andra "puckar" över och det är lätt att sätta stickpropp på en för att mäta den via Plug:en och se vad de drar. Tror de innehåller ungefär samma sak.

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Ohh jomper va ruggigt nära en varning/avstängning där ...
Men som rutinerad petar han in ett litet ontopic svar på slutet ;)

[OT] Spara ström tråden
Just det faktum att vi dimensionerat mycket av lokala elnäten för direktverkande el brukar framföras som ett argument för att det ofta finns mer kapacitet än vad som används idag.

Vår BRF har två st 120A-matningar, i nuläget har jag begränsat den gemensamma matningen till 32A för att hålla ner effektavgifterna, det är 22kW som fyra bilar + allt gemensamt i föreningen delar på, dvs tvättstuga, fläktar, lite värmare (som vi försöker jobba bort), hissar osv. Den andra går till 32 lägenheter som är avsäkrade med 16A styck så det är ju egentligen en rejäl överbokning.

Men jag förutsätter att vi kan använda mer än 32A på vår gemensamma 120A-matning om vi önskar. Något annat vore ju högst bedrägligt. När vi blir fler än fyra som laddar (Flera bilar är på gång) så kommer vi antagligen vilja öka lite men då är det också fler som delar på den ökade effektavgiften.

Just nu har jag faktiskt bara en. Men jag har ett gäng Dimmer 2 och lite andra "puckar" över och det är lätt att sätta stickpropp på en för att mäta den via Plug:en och se vad de drar. Tror de innehåller ungefär samma sak.

Kör ni smarta laddare som talar med varandra?

Har alla lägenheterna egna avtal eller kör ni samlat med interndebitering?

Problemet med just elbilarna har varit minst sagt stort i Norge, och lär ju bli lika stort i Sverige om 5-10år när bilparken blir mer elektrifierad.

Jag hörde i förbindelse med billaddningen i större borättslag (bostadsrätter) att det finns smarta laddare som kan prioritera mellan de olika laddpunkterna och hålla en jämn belastning över tid. De kan även styra undan / undvika tider på dygnet med högt timpris.

Om man kan få laddarna att ladda i serie istället för parallellt klockan 18:00 när folk just kommit hem från jobbet så är väldigt mycket gjort.

Om ni har rörlig effektavgift (som jag tror alla kommer få till slut) så kan det vara ganska taskigt/osolidariskt mot de andra i föreningen som inte använder elbil, att de får vara med och betala på effektavgiften, även om man drar bort energikostnaden. Jag har sett exempel där effektavgiften (som konsekvens av elbilsladdare) har blivit lika stor som kostnaden för energin till billaddningen. Vissa avtal kostar upp till 150:-/kW/mån där det är trångt i nätet.. Trist när man då blåser på 4 elbilsladdare uppe på dagens högsta topp.

Om ni har en större mätare på huvudtillförseln i fastigheten, som har minut eller timmesupplösning, så kan du logga över någon månad och se vad som händer. Man upptäcker skrämmande mycket i fastigheterna om man gör en längre loggning. Om man har en portabel logger så kan man flytta runt den om det inte är helt uppenbart vad som orsakar peakarna. Nästan varje gång vi gjort mätningar så hittar vi saker/förbrukare som ingen ens hade tänkt på att det var där eller skulle påverka.

(kan finnas värmekablar som ligger takrännor, stuprännor, längs plattans ytterkant osv. om ni hittar den typen av förbrukare som alltid ligger på så kan man spara något där även på effekten)

//K

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Fick sms från Ellevio, nätägaren, som vill få bekräftat av det är rätt telefonnummer för att skicka meddelanden om kommande strömavbrott. ?

[OT] Spara ström tråden
Har ett litet Zigbee-system från Aqara.
I garaget har jag en kamerahub med en temperatur-/luftfuktighets-/lufttryckssensor ansluten. Den larmar till mobilen när temperaturen går under 10 grader, samt filmar och skickar notis när någon rör sig i garaget. Den har även mikrofon och högtalare, så man kan prata med den som är i garaget. Har guidat sambon och dottern till prylar som skall hämtas.
I huset har jag en vanlig hub med två likadana sensorer som i garaget. Planen var att montera den ena på vinden för att hålla koll på fuktigheten, men jag har inte varit uppe där än. (Bra påminnelse, tack.)
Vill man utöka systemet, så skulle man kunna ansluta t ex en fläkt på vinden som drar ut fukten via en ansluten brytare som aktiveras av sensorns luftfuktighetsmätare.

Visa bilaga 582544
Bra, ditt inlägg fick mig att minnas att jag via husets kameror har fyra befintliga termometrar i huset ?‍♂️ Behöver bara kolla på rätt ställe i den appen så ser jag ?

[OT] Spara ström tråden
Fick sms från Ellevio, nätägaren, som vill få bekräftat av det är rätt telefonnummer för att skicka meddelanden om kommande strömavbrott. ?

Läste den här informationen från dem idag - det känns ändå rätt safe i alla fall för oss i elområde 3.

[OT] Spara ström tråden
Nu blir det ännu en gång mer OT i OT-tråden, here we go
Jag har en gång ringt min bror för att fråga vilket telefonnummer han hade!

Det var på de fasta telefonernas tid, jag hade en telefon som kunde lagra snabbval men ingen display och min bror flyttade ofta och bytte då oftast även telenr
Jag hade fått ett flyttkort från honom och lagt in hans nya nr i telefonen, men sedan slarvat bort flyttkortet. När jag kom på det var enda utvägen att ringa honom, men det tog ett tag att övertyga honom....
-Du har ju ringt mig! Hur kan du inte veta vilket nr det är du har ringt?
Osv, osv

[OT] Spara ström tråden
Nu blir det ännu en gång mer OT i OT-tråden, here we go
Jag har en gång ringt min bror för att fråga vilket telefonnummer han hade!

Det var på de fasta telefonernas tid, jag hade en telefon som kunde lagra snabbval men ingen display och min bror flyttade ofta och bytte då oftast även telenr
Jag hade fått ett flyttkort från honom och lagt in hans nya nr i telefonen, men sedan slarvat bort flyttkortet. När jag kom på det var enda utvägen att ringa honom, men det tog ett tag att övertyga honom....
-Du har ju ringt mig! Hur kan du inte veta vilket nr det är du har ringt?
Osv, osv
Påminner lite om den här Hassanklassikern. Lite OT igen då.

[OT] Spara ström tråden
Tänkte sätta upp några små termometrar inne för att hålla koll på hur varmt det faktiskt är i olika rum. Någon som har ngt tips på små som inte kostar multum?
Kör också ett gäng Aqara temp sensorer sedan några veckor.

På både plus och minus sidan är ju det lilla formatet, avsaknaden av display tycker jag är lite begränsande.

Dom här har jag kört i drygt 6-7 år mer eller mindre problemfritt. Fungerar som en vanlig termometer och har man en hub som pratar på 433Mhz så kan man plocka upp efter signalen och logga.

[OT] Spara ström tråden
Haha, i vårt gamla hus hade jag små digitala termometrar i nästan alla rum, tror jag köpte billiga i trepack på Clas Ohlson eller liknande. Vi hade 19-20 grader inne, men eldade i kök/vardagrum så det blev varmt och skönt men annars tyckte jag ändå det var rätt svalt..

Det visade sig sedan att de där j-a termometrarna visade 2 grader för mycket så egentligen hade vi 17-19 grader inne. Det förklarade nog också vår ganska låga förbrukning på runt 10 000 kWh för 100 kvadrat + uppvärmt garage.

[OT] Spara ström tråden
Kör också ett gäng Aqara temp sensorer sedan några veckor.

På både plus och minus sidan är ju det lilla formatet, avsaknaden av display tycker jag är lite begränsande.

Dom här har jag kört i drygt 6-7 år mer eller mindre problemfritt. Fungerar som en vanlig termometer och har man en hub som pratar på 433Mhz så kan man plocka upp efter signalen och logga.

Samma här. Totalt 7 Aqara temp, varav en med display. En på varje (halv)-våning, en på varje vind, och en ute. Den med display är dock ganska dyr.

[OT] Spara ström tråden
Är man desperat att mäta så finns det varianter som denna

Finns andra fiffiga och billiga grejer man kan göra själv om man är överdrivet intresserad som uppenbarligen vissa i tråden är. Någon har säkert grejerna liggandes kanske från andra projekt.

Om man har en ESP32 eller lillebror så kan man köra in ett firmware från github:
AMS2MQTT

Om man kör en 8266 så kan man dra parasitström direkt från huvudmätarens utgång, då behöver man inte ens en USB enhet för att driva den.

IMG_8560.JPG

Och efter det lilla hemmahacket kan man få upp jäkligt fin och lättillgänglig livedata från från energimätaren via eget webinterface lokalt på LAN eller att den pushar data upp till en server. Jag kör en dallas också för temperaturdata, den är nog mer noggrann än alternativen som andra använder i tråden (med resestiva tempsensorer). Dallasen kan man rulla ut med några meter TP till nordfasaden så får man kanske möjlighet att rigga en fin energisignatur på kåken. För användaren JOMPER som verkar driva med större byggnader så kan en sånhär manick vara helt oumbärlig i energiarbetet, om man inte har tillgång till annan livedata.

webui.png

Finns andra alternativ om man kör raspberry, då kan man ladda ned en distro från:
openenergymonotir for raspberry

Beroende på vad man sedan vill göra med data är dessa sjukt fiffiga. Den kan du köra CT på direkt och klämma över önskade faser direkt i säkringsskåpet för att övervaka individuella installationer (vent, varmvatten, vp/lvp, solceller). Visst blir det kanske inte 100% korrekt utan spänningen men man får en bra översiktsbild helt utan att man behöver göra ingrepp och kapa ledningar eller bryta strömmen. Raspberryn kan även räkna pulserna på S2 om man har en äldre digital mätare utan HAN, då får man möjlighet till avläsning direkt från huvudmätare som är väldigt exakt, plus undermätning på upp till 3 förbrukare, + temperatur på flera dallas sensorer.

Om man är intresserad av att göra hyfsat bra verktyg för övervakning av fastigheter behöver man nästan inte mer än ett par hundra kronor och ett par lite tjockare brillor. En raspbarry Pi 1 eller 2 duger nog. Den får man kanske för 50:-?

emoncms_front.png

//K

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Samma här. Totalt 7 Aqara temp, varav en med display. En på varje (halv)-våning, en på varje vind, och en ute. Den med display är dock ganska dyr.

Jag har problem med den där modellen. Hakar upp sig och vägrar uppdatera även om det skiljer 5-10 grader C i skillnad. Har den i uterummet, där det pendlar mellan 6-8 grader till 30 grader under dygnen. Senaste mätpunkten är typ 20 timmar just nu, och visar 17 grader. (Verkligheten är väl kring 10 grader)

[OT] Spara ström tråden
Värmepumpsberedare, högre investeringskostnad men borde betala sig på en månad.

Är det någon som testat en värmepumpsberedare som det rekommenderas tidigare i tråden?

Har det fungerat bra?

Jag har sett flera av dessa värmepumpsberedare där man använder inomhusluften direkt för att värma varmvattnet. Det är alltså inte kopplade till avkastluften från F ventilationen eller FTX.

Då kan man kanske tänka på att i byggnader som har uppvärmningssystem med systemverkningsgrad under eller motsvarande 1, alltså; direktverkande el, vattenburen el, olja, biobränsle osv. så är denna typ av varmvattenstank en förlustaffär i nästan hela uppvärmningsperioden av året. (om den inte kan kastar ut luft som är kallare än utetemperaturen)

Den hämtar alltså ibland värmeenergin från inomhusluften, som den sedan i vissa fall skickar ut genom ett rör och en ventil i väggen. Därmed så skapar den en frånluftström ut ur byggnaden som under uppvärmningsperioden kan konsumera mer energi än den kan hämta ut. (termodynamikens lagar igen)

Det finns även vissa modeller som kan kopplas så att de drar in uteluften och blåser ut luften igen genom fasaden efter att den gått över förångaren på värmepumpen, och vissa av dessa modeller fungerade inte så bra vintertid eftersom värmepumpsdelen inte varit dimensionerad för svenska vinterförhållanden.

Systemverkningsgraden när man tar med spetslasten och avbränningen av legionella har legat runt 2 på de tidigare modellerna, helt utan att man räknar med energin som de faktisk konsumerar från inomhusluften. Det har säkert blivit bättre nu på mer moderna pumpar. Med de pumparna har man alltså kunnat spara ca 50% av förbrukningen om man har helt fri tillgång på varmluft som inte kostat pengar/energi att värma upp.

Tänk på att många av dessa som säljs är tillverkade för länder med varmare klimat, där man inte värmer upp husen så mycket som vi gör. Och där finns det fri tillgång till värme inomhus större delen av året, och denna värmepumpsberedare kopplas då ibland som en typ av AC i samma bostad. Det blir win win när det är varmt ute alltså, eftersom den kyler arealen lite där den är installerad. För den som har fri tillgång på ved så är det ju också en bra lösning, där man kan omvandla lite av den vedeldade värmen till varmvattensvärme.

Om flöden stämmer så kanske man kan koppla den i serie med radonfläkt eller liknande frånluftsfläkt.

Detta är alltså inte helt en plug-n-play produkt, utan den måste lira tillsammans med resten av huset. Annars kommer den kanske inte betala ned sig själv, eller rent ut få lägre verkningsgrad än 1 i stora delar av året, sett till hela systemlösningen.

Jag kollade lite på polarpumpens hemsida, men det står inget matnyttigt där om hur de kopplas in.

Finns mer att läsa här:
värmepumpsberedare

Frånluftsvärmepumpar och geovärmepumpar med inbyggd varmvattenstank är ju annars fiffigt och lämnar kanske mindre utrymme för misstag/feltänk vid installationen.

//K

[OT] Spara ström tråden
Fast sparar de nån ström?

De inne hjälper mig att hålla koll på temperaturen och på så sätt ha lagom varmt. Då tänker jag att jag sparar ström. De på vinden är bara för att få koll på hur luftfuktigheten ser ut. Den ute är bara för intresse.

Kom på att jag har en i krypgrunden också. Den sparar ca 200 kWh per månad genom att styra luftavfuktaren bättre än avfuktarens egna automatik. Jag har även en dräneringspump I krypgrunden som pumpar ut vatten, så jag har ett fuktproblem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp