Sadelstolpe till 1980-talscykel (Helkama Kulkuri)?

Ilves

Aktiv medlem
Jag råkade köpa en ny beggad cykel, en Helkama Kulkuri... Jag hade inget behov av den och den är ett gammalt as i stål, men jag föll för färgerna och tänkte att det kunde bli något kul av den. Nu börjar jag tveka.

Under renoveringen tappade jag bort sadelstolpen och en insats - vet inte vad det heter - som man kan ha om sadelstolpen är för tunn för sadelstolpsröret. Och även om jag inte saknar sadelstolpen, vill minnas att den var gjord i ett solitt stycke metall och onödigt tung, så kan jag inte hitta en ny passande sadelstolpe.

Vet någon vilken diameter en sadelstolpe på en finsk cykel från... 1980-talet (om man ska gissa efter färgerna (glittrigt lila och sjukhusgul)) har? Jag prövade med den smalaste jag kunde hitta, 25,0 mm och den gick ner ca tre-fyra cm, sedan fastnade den. Sadelstolpsklämman har 28,6 mm diameter och den sitter som en smäck.

Bilagor

• Helkama Kulkuri.jpg
    Helkama Kulkuri.jpg
    235.1 KB · Besök: 161
Jag råkade köpa en ny beggad cykel, en Helkama Kulkuri... Jag hade inget behov av den och den är ett gammalt as i stål, men jag föll för färgerna och tänkte att det kunde bli något kul av den. Nu börjar jag tveka.

Under renoveringen tappade jag bort sadelstolpen och en insats - vet inte vad det heter - som man kan ha om sadelstolpen är för tunn för sadelstolpsröret. Och även om jag inte saknar sadelstolpen, vill minnas att den var gjord i ett solitt stycke metall och onödigt tung, så kan jag inte hitta en ny passande sadelstolpe.

Vet någon vilken diameter en sadelstolpe på en finsk cykel från... 1980-talet (om man ska gissa efter färgerna (glittrigt lila och sjukhusgul)) har? Jag prövade med den smalaste jag kunde hitta, 25,0 mm och den gick ner ca tre-fyra cm, sedan fastnade den. Sadelstolpsklämman har 28,6 mm diameter och den sitter som en smäck.
Sadelrörets ytterdiameter 28,6 är standardmått på alla gamla cyklar utom franska som är 28,0. Innerdiamteren däremot varierar enormt beroende på vilka rör som använts, kring 25 antyder en prima vattenledningsram.
Vågar man föreslå att mäta innerdiametern med ett skjutmått?

Edit, antagligen behöver röret brotschas. Men en brotsch i den storleken kostar betydligt mer än cykeln så gör det enkelt med smergelpapper lindat kring en passande rundstav, säg 20 mm. Antagligen är det rost som tar emot.

Senast ändrad:
Om 25-stolpen går ner så mycket som 3-4 cm så borde det vara det som gäller? Kan det vara någon rest eller rostrand från shimen du nämner som ställer till det när stolpen kommer ner en bit? Prova att känn med fingret eller något långt och smalt om det finns något som tar emot en bit ner i röret.

Jag försökte mäta med skjutmått men det är ju dels svårare att mäta ett tomrum (insidan) än att mäta ett föremål (utsidan) - jag fick det till ca 25 mm - och dels så kan den övre delen av sadelstolpsröret ha töjts ut litet så att måttet hur som helst blir missvisande. Ville gärna ha litet input innan jag bankade ner sadelstolpen med en gummiklubba och en lång lista med svärord. Så tack!

Att det skulle vara rost på insidan låter som en rimlig förklaring, cykeln har ju några år på nacken. Jag ska ta och titta och ev (troligtvis) åtgärda det på något lämpligt sätt.

På skjutmåttet bör finnas två hakar som sticker ut, liksom på baksidan. Det är dom du mäter innerdiametern med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp