[OT] Visa din gröt

[OT] Visa din gröt
Hos oss blir det bakgröt med proteinpulver i och frusna bär, grekisk yoghurt och citronhonung ringlat över
Även om jag kan vara en jobbig jävel tror jag min fru gillar mig åtminstone på frukosten?

Bilagor

• IMG_20220121_070757.jpg
    IMG_20220121_070757.jpg
    826 KB · Besök: 152
[OT] Visa din gröt
Har testat runt bland risgrynstuberna då barnen älskar dem och jag hellre ser att de äter det än toast som de annars hade tjatat om :)

Coops är riktigt bra och finns utan tillsatt socker och Eldorados på willys är faktiskt också riktigt bra. Felix är klart sötast av alla.

[OT] Visa din gröt
Har kört Felix och ICAs på några randolopp. Då gillar jag de söta. Bra att bita hål, klämma och tugga. Har man med en påsklämma kan man ta i bitar. På en hård 60-milare tryckte jag två tuber på ett bräde. Då var jag lite krokig.

[OT] Visa din gröt
Måste ju vara dum på riktigt med tanke på trådens titel... gröt utan att fota den? Men har man sett en gröt så kanske man kan föreställa sig en annan? Jaja, hade hunnit halvvägs genom grötportionen när jag kom på detta så den var inte så fotogenisk längre!

Påmind ovan om "steel cut oat"-flingorna från Axa, så bra! Kastrull-kokade enligt paketet med tillägg av lite malen kardemumma och ingefära, toppad med ett förrådsfynd av rabarbersylt med kardemumma, även några frusna blåbär (onödigt i kombo med sylten egentligen), samt en rejäl nypa pumpafrön. Jättegod, själva gröten! Mmmm, sa magen!

[OT] Visa din gröt
Jaaa! Grötsäsongen är tillbaka! Utan bildbevis, men fulare gröt är svår att hitta... En slatt havregryn, resten rågflingor, en dutt chiafrön, och årets svartvinbärssylt, en slatt mjölk.

Hittade ett kost-konto på Instagram som gav mig en insikt jag pinsamt nog inte hittat själv, varför jag fort blir hungrig igen efter en portion havregrynsgröt: det är ju helt enkelt för lite med det som enligt förpackningarnas recept är en portion (normalt 1 dl gryn), gör den större helt enkelt! Jag som mest har tänkt att det är nåt med havregryn (typ glykemiskt index eller liknande) som gör att de rasslar igenom kroppen så snabbt? Projekt portionsstorlek pågår! (Sen gillar jag iofs att använda fler ingredienser än bara havregryn.)

[OT] Visa din gröt
Jaaa! Grötsäsongen är tillbaka! Utan bildbevis, men fulare gröt är svår att hitta... En slatt havregryn, resten rågflingor, en dutt chiafrön, och årets svartvinbärssylt, en slatt mjölk.

Hittade ett kost-konto på Instagram som gav mig en insikt jag pinsamt nog inte hittat själv, varför jag fort blir hungrig igen efter en portion havregrynsgröt: det är ju helt enkelt för lite med det som enligt förpackningarnas recept är en portion (normalt 1 dl gryn), gör den större helt enkelt! Jag som mest har tänkt att det är nåt med havregryn (typ glykemiskt index eller liknande) som gör att de rasslar igenom kroppen så snabbt? Projekt portionsstorlek pågår! (Sen gillar jag iofs att använda fler ingredienser än bara havregryn.)
brukar köra 45-50 g per portion. Det ger knappa 200 kcal och sen toppar man på med godsaker som banan mm. så får man snabbt ihop en stadig portion på 3-400 kcal vilket för mig ger en rätt lagom frukost.

[OT] Visa din gröt
Glömde fota min risgrynsgröt jag åt till lunch, men det var väldigt gott!! med kanel och mjölk
Medans jag mikrade min risgrynsgröt igår hade jag denna tråd öppen i mobilen (med avsikten att ta en bild på straight vit risgrynsgröt utan tillbehör) men hann glömma bort allt och åt upp gröten utan en tanke på mobilen. Är en kass influencer...

[OT] Visa din gröt
Kör en stadig portion overnight oats som frukost varje dag. 80-90 g havregryn (beroende på om jag har banan hemma eller inte), 1 krm salt och ~2.5 dl röd mjölk. Toppar sedan med kanel, russin och eventuellt banan beroende på om någon annan ätit dem eller inte.

[OT] Visa din gröt
Med inspiration från bakade gröt-receptet i denna tråd, halva mängden sirap, inget äppelmos hemma men en hög frysta blåbär, en dutt chiafrön, hackade hasselnötter, lite kardemumma (för lite, skulle mortlat istf malen). Bra mellanmålsblock, gjorde 6 bitar! Tack, gröt-tråden!
20221023_195034.jpg

Senast ändrad:
[OT] Visa din gröt
Visa bilaga 588082
Varje dags frukostgröt

1dl fullkornshavregryn
2dl av valfri yoghurt, gärna vanilj med sommarbär
På med lite Chiafrön, blanda o in i kylen över natten.
På morgonen, på med lite pumpakärnor eller solrosfrön, eller som här både och ?. Toppa med lite favorit bär, mums ?
Jag tycker att det påminner om en vanlig yoghurt-med-müsli-frukost som blir avbruten och måste ätas upp 15min senare. ? Inte så mumsigt i min mening, men det kanske är temperaturen som är problemet då och inte konsistensen. Var går gränsen mellan yoghurt-med-müsli och gröt, hur många timmar måste passera? :unsure:

[OT] Visa din gröt
Jag tycker att det påminner om en vanlig yoghurt-med-müsli-frukost som blir avbruten och måste ätas upp 15min senare. ? Inte så mumsigt i min mening, men det kanske är temperaturen som är problemet då och inte konsistensen. Var går gränsen mellan yoghurt-med-müsli och gröt, hur många timmar måste passera? :unsure:
Du får göra ett vetenskapligt experiment, testa olika tider och temperaturer. Jag vill se diagram! ?

[OT] Visa din gröt
Jag kommer ihåg en gröt jag åt på ett dagis några gånger på 80:talet. Den hade samma konsistens som mannagrynsgröt men var grå som havregrynsgröt. Nån som har en aning vilken gröt jag åt? ? Den var sjukt god kommer jag ihåg.

[OT] Visa din gröt
Kvällsgröt! Hade kvar lite sen frukosten då barnen inte åt som pappa ville. Havre+fyrkornskross som långkokats (typ 40 minuter) med mosad banan. Goat till sig i kylen under dagen, nu toppad med mandelmjölk, kesorester, frusna körsbär och lite chokladkeseinpulver - avnjutes kall
Glykogeninlagring och proteinsyntes ftw!IMG_20221026_210807.jpg

[OT] Visa din gröt
Jag kommer ihåg en gröt jag åt på ett dagis några gånger på 80:talet. Den hade samma konsistens som mannagrynsgröt men var grå som havregrynsgröt. Nån som har en aning vilken gröt jag åt? ? Den var sjukt god kommer jag ihåg.
Kan det ha varit kornmjölsgröt? En favorit som min gammelmormor lagade när jag var liten.

[OT] Visa din gröt
Kan det ha varit kornmjölsgröt? En favorit som min gammelmormor lagade när jag var liten.
Kornmjölsgröt är ju slät som rågmjölsgröt men har kanske lite trevligare färg. Men den är jäkligt fin och har helt oförtjänt hamnat i glömska, och det är inte helt lätt att hitta kornmjöl ens i ”välsorterade” livsmedelsbutiker… ?

[OT] Visa din gröt
Kornmjölsgröt är ju slät som rågmjölsgröt men har kanske lite trevligare färg. Men den är jäkligt fin och har helt oförtjänt hamnat i glömska, och det är inte helt lätt att hitta kornmjöl ens i ”välsorterade” livsmedelsbutiker… ?
Inte ens för 30år sedan fanns det tillräckligt bra kornmjöl i butikerna enligt gammelmormor. Hon köpte sitt av någon bonde i grannbyn.

Tillbaka
Topp