Välja DC Hardtail / Aggro XC

Edit. Fel citering. Skulle va @Berk

Ja, det står att den har 747mm standover, men hur hög kan den vara med seat tube på 375?

Hittade en bild nu på en small. Tror att 747 kan stämma. Standover är tydligt högre än sadelröret några cm framför punkten ovanför vevlagret. Om man mäter så är Bird Zero i M lite högre än 66 cm, men inte mer än 70 cm tror jag.

32-4.jpg

Norco fluid är en annan 120mm / 66° extrem XC.
Låg och cool.
S blir på 27.5 men det är ingen deal breaker.
Kort.... vet inte hur jag ska prioritera reach men hon har 396mm nu.

BC Podsol nämndes. Blir inte den bra?

BC Podsol nämndes. Blir inte den bra?

Är den verkligen 1845 gram? Det är lättare än de flesta.

Jag har dock nästan aldrig sett den på lager. För Jontes dotter är standover troligtvis för hög.

Är den verkligen 1845 gram? Det är lättare än de flesta.

Jag har dock nästan aldrig sett den på lager. För Jontes dotter är standover troligtvis för hög.
ah, dotter, missade den. Har inte vägt min men den kändes rapp.

Den ser fin ut och lång reach.
Inte heller här förstår jag hur den kan vara hög men det blir svårt att köpa på nätet om det finns frågetecken kring storlek.

Inte heller ska jag köpa efter mina egna preferenser på reach men det vore ju trevligt om den är längre än den hon har nu...

San quentin ska väga drygt 2.2 kg. Ingen överraskning där. Gäller bara att undvika att betala mer för ännu tyngre.

Arc är fin...

Förlåt @jonte987, varför uteslöts Twostroke? Köp på Blocket och byt ut komponenterna du inte gillar, typ:
Frågar för att jag letar liknande hoj och undrar vad du inte gillade med alu Twostroken.

Ligger även en Fuse på Blocket som redan varit uppe en vända i våras, bör således vara rätt prutbar. Storlek M på den också dock.

Förlåt @jonte987, varför uteslöts Twostroke? Köp på Blocket och byt ut komponenterna du inte gillar, typ:
Frågar för att jag letar liknande hoj och undrar vad du inte gillade med alu Twostroken.

Ligger även en Fuse på Blocket som redan varit uppe en vända i våras, bör således vara rätt prutbar. Storlek M på den också dock.
Idé:
  1. Köp BMC Twostroke TWO.​
  2. Plocka bort:​
    • Hjul och däck​
    • Gaffel​
    • Möjligtvis bromsar​
  3. Köp:​
    • Roligare hjul och lätta 2.35" däck​
    • 120mm gaffel​
    • Kralligare bromsar​
    • Dropper​
Jag tänker gaffel med TwistLoc så man kan ha dropper-reglaget och lockout för gaffeln utan att det blir för kaosigt.

Den uteslöts en kort stund pga konstig stolpe men om AL har en vanlig 31.6 så är den i top.

Hetast är fuse men jag är fundersam över att lägga en massa pengar på den och så väger ramen 2.3-2.4 som vilken skit som helst när jag plockat isär den.....

Podsol ligger bäst till om den kommer i lager.

Bird och Norco är fina men korta. Tillverkarna vet kanske bäst men många small är bara 14-15mm länge än hon har nu och med 5mm kortare stam.
Tvek på att köpa en medium på nätet utan att provsitta om man är 155cm lång.

Smartaste är väl att skita i ramens vikt. Skiljer upp till 7000 spänn som man kanske kan köpa några 100 gram för.

Senast ändrad:
Är NS Eccentric för aggro? Köpte en ram till mitt bygge, riktigt nice för priset (3.5k hos Wiggle).

Jag har inte kollat geo på de med mer än 130mm i slag.
Inget är bestämt men tänker att 120mm är bra för att ha möjlighet att köra xc gaffel.

En hög 140mm kan säkert funka.
En lös ram för rimligt pris underlättar enormt jämfört med att köpa en Fuse för 20+ och byta allt

Onej, snarare lite över 2500 gram. Vägde min M precis, iofs på en äldre mekanisk industrivåg. Hamnade under 3000 gram med lite transportkartongbitar vid styrhuvud och baknav. Jag kan iaf utesluta viktpåståenden neråt 2000 gram.

Det är precis vad man skulle förvänta sig från en ram en denna prisklassen.

Eccentric har råd att sänkas med avseende på vinklar men det blir ett lågt BB med 120mm. 60mm drop vid 140mm.

Primal 29 finns inte i small och 27.5 är onödigt kort

Kan jag inte få en Fuse vägd så får vi köpa en bmc eller skita i vikten.
Tänk förnedringen att först köpa en spez o sen väga in den på 2.4kg.

Eccentric har råd att sänkas med avseende på vinklar men det blir ett lågt BB med 120mm. 60mm drop vid 140mm.

Primal 29 finns inte i small och 27.5 är onödigt kort
Den är väl specad 130-150 slag. Men den känns inte särskilt XC:ig om det är mer åt det hållet som det lutar. Jag kör min i 140 och tycker det känns balanserat. Men har ingen som helst tanke på vikt osv.

Den är väl specad 130-150 slag. Men den känns inte särskilt XC:ig om det är mer åt det hållet som det lutar. Jag kör min i 140 och tycker det känns balanserat. Men har ingen som helst tanke på vikt osv.

Ja precis men geo är med 140mm (om man nu kan lita på det) så kan nog landa närmare 70mm drop vid 120mm om jag gissar.
120mm är inte heligt men tanken är som sagt att kunna köra en XC gaffel.

Säg att 70mm drop motsvarar 50 på en 27.5 så ligger eccentric & Marley på samma höjd och 55mm på 27.5 är väldigt lågt. 50mm och 160mm vev går antagligen

(Jag kör en 55mm bb drop ram på 27.5 hjul med 170mm vev och man kan inte köra pump utan att tajma pedalerna)

Dåligt med cyklar som klarar 120mm utan att kompromissa med bb drop. Fuse är väl ok. Two stroke på gränsen.
160mm vev är ett mindre problem i sammanhanget (och väger mindre...)
Vitis 27 helt ok men lite kort vid 130mm slag.

Inte modernaste geo, men om man tycker det är tillräckligt progressivt är det ju som vanligt med Canyon mycket cykel för pengarna:

Inte modernaste geo, men om man tycker det är tillräckligt progressivt är det ju som vanligt med Canyon mycket cykel för pengarna:

Det är klart det funkar men tänkte mig 66-67 grader. Sen är den rätt kort. Sjukt kort om man går på deras storleks rek.

Jag vet inte var smärtgränsen går på reach men känns ju konstigt om den inte är ordentligt längre än den hon har nu.

Fluid
Fuse
Two stroke
chameleon
Vitus 27

Är kandidater. Arc om man bortser från priset.
Sen finns det fler alternativ om man kör på geo för 140mm gaffel....

Det är klart det funkar men tänkte mig 66-67 grader. Sen är den rätt kort. Sjukt kort om man går på deras storleks rek.

Jag vet inte var smärtgränsen går på reach men känns ju konstigt om den inte är ordentligt längre än den hon har nu.

Fluid
Fuse
Two stroke
chameleon
Vitus 27

Är kandidater. Arc om man bortser från priset.
Sen finns det fler alternativ om man kör på geo för 140mm gaffel....
Det fina med Yeti Arc är ju att den är sjukt snygg, det dåliga är ju att den kostar satan ?

Det fina med Yeti Arc är ju att den är sjukt snygg, det dåliga är ju att den kostar satan ?
Ja... om man överväger att ljuga om vad den kostar så ska man kanske lugna ner sig. Jag har redan pillat av dekalen på gaffeln hon har nu.

Planen nu är att inte fixera på ramens vikt utan ta igen det på hjulen.

Slaglängden är svårare att kompromissa med om det inte kommer en 130mm xc gaffel 2023.

BIG.TRAIL 200 är inte långt borta och borde vara den som är lättast att testa i Skåne.
Samma reach och slag som fluid som är lite creddigare

Så lång som hon är när hon inte längre kan cykla nuclues 26.
155-160? Hon cyklade på 24'' till det såg absurt ut men lite mer seriöst nu.
Det finns några cm kvar.

Tanken var att hon skulle kunna ha den till vuxen men man börjar ju undra när en vanlig reach är 410-415. Nuclues 26 har 396

Men sen ska den helst funka till 165cm så reach på 420-425 hade varit bra
Jag hoppar bara in och säger saker du själv får utvärdera värdet av (jag har ingen koll! ?) men hur som helst:

Inte särskilt billigt men du har funderat på nya Chameleon i Small, kan även möjligtvis undergaffla till 120mm? Jag vet inte exakt vad som händer med geon då...

Ska finnas i lager här från 05.01.2023, vilket jag hoppas betyder januari och inte maj:

Jag hoppar bara in och säger saker du själv får utvärdera värdet av (jag har ingen koll! ?) men hur som helst:

Inte särskilt billigt men du har funderat på nya Chameleon i Small, kan även möjligtvis undergaffla till 120mm? Jag vet inte exakt vad som händer med geon då...

Ska finnas i lager här från 05.01.2023, vilket jag hoppas betyder januari och inte maj:

Ja, den är på listan. Den är väl den som tål att sänkas bäst kanske. Går väl inte att köpa nu men fanns för 8000 innan tror jag. Billigare än en Fuse ram.

Reachen växer ju lite när man undergafflar den, så man vill väl inte göra det om storleken är i största laget.

Fin, men jag antar att den är riktigt tung, som gamla ramen.

Nukeproof Scout 290 är för tung @jonte987?
2.3 kg in storlek Medium googlar jag fram. Några exempel på vikter för olika kompletta byggen här:

Nukeproof Scout 290 är för tung @jonte987?
2.3 kg in storlek Medium googlar jag fram. Några exempel på vikter för olika kompletta byggen här:
Vikten får jag kanske ge mig på men Scout finns inte i Small och är för låg att sänka till 120mm slag.
Det är i så fal scout 275 men det är väldigt lågt

Tillbaka
Topp