Cykla i minusgrader

scott730plus

Aktiv medlem
Cykla i minusgrader
Jag ska cykla i vinter...ner till - 10 grader.. Har ett ullunderställ som jag är nöjd med men sen tänker jag mellanlager och nån jacka utanpå det?

Vad ska man ha som mellanlager? Är det typ en dunjacka eller ska man ha nån sorts tröja?

Och sen som yttersta plagget? Vind och vattentät jacka!?

Så det är alltså dom två yttre lagerna med kläder upptill som jag inte får till riktigt...

Cykla i minusgrader
Ska du cykla på väg eller i skogen? Stor skillnad på hur vad man behöver för kläder beroende på hur mycket fartvind det är, tycker jag i alla fall.

Cykla i minusgrader
Det är väldigt individuellt och beror på tempot. Men vattentätt är nära nog garanterat för varmt.

Men som exempel i -10 i skogen kör jag ett par långa thermal bibs och korta baggy-shorts utanpå.
Ett långärmat underställ oftast Woolpower och sen en flanellskjorta utanpå.
Mössa på i början som sen oftast får åka av en stund mitt på för att sen åka på i slutet av turen igen. Med mig har jag en vindtät jacka och buff att dra på vid behov.

Viktigast, riktiga vinterskor och för dagen rätt handskar. Ibland har jag extra handskar med.

Cykla i minusgrader
Dun och skaljacka skulle jag undvika. Dun är alldeles för varmt och andas dåligt, skaljacka behövs inte i minusgrader och andas sämre än softshell.

Så här har jag kört. Brynje eller annat nätunderställ ventilerar överkroppen, sen konventionellt underställ ovanpå för extra isolering. Gamma LT är modeller från Arc'teryx, men det är softshell-kläder (bonus för att huvan rymmer hjälmen). Fryser lätt om händer och fötter, därför Hestra Heli Ski och Columbia Bugaboot.

Sadelöverdrag i fårskinn då kyla leds upp från ramen. Pedaler i plast, skumhandtag och gummiöverdrag över bromshandtag hjälper till att minska övriga köldpunkter.

Skärmavbild 2022-10-19 kl. 09.35.00.png

Senast ändrad:
Cykla i minusgrader
Cykling i snö brukar vara ansträngande, dvs kroppen jobbar hårt även på asfalt.
Vindsköldar kan vara trevligt när det blåser mycket, men annars föredrar jag bra ventilering. Dubbla underställströjor och en skyddande cykeltröja överst tycker jag fungerar bra vid stigcykling.

Skaljackor brukar vara sköna de första 10 minutrarna, men efter en timma är understället sjöblött och kallt.

Cykla i minusgrader
man har tendens att ha för varmt på kroppen och för kallt på händer, fötter och kring hals.

halsduk är lätt att reglera, och lätt ta bort när man fått upp ångan.

tre andra bra hjälpmedel är norska standard öronvärmare under hjälmen, rainlegs mot regn och vind i grenen (mest för pendling), och päls på sadeln.

skeppshult av alla säljer ett bra pälsöverdrag för race-sadlar. finns i cykelaffärer för standardcyklar.

Cykla i minusgrader
Väldigt individuellt, som Raggamuffin säger.

Jag har det snabbt för varmt. Ner till nollan kör jag med precis samma kläder som på sommaren förutom en kortarmad underställströja under min långarmad tröja. Kanske första 15 minuter med en tunn vindjacka ovanpå. Mellan 0 och -10 har jag långa DH knä/skenbenskydd, en långarmad underställströja extra, varmare handskar och vinterskor.

EDIT: glömde att jag har en mössa under hjälmen när det är kallare än -5.

Senast ändrad:
Cykla i minusgrader
För mig funkar det här:

På överkroppen ett underställ, en isolerande cykeltröja och sen vindavvisande (inte vindtät) väst eller jacka, beroende på temperatur. Absolut inget med membran i yttersta lagret, det slutar alltid i tårar.
Är det riktigt kallt, under -15, åker det på ett extra underställ.

På benen har jag aldrig mer än vintertights med vindtät framsida.

Bar-mitts på styret och handskar på händerna. Absolut inga vind- eller vattentäta handskar, fukten måste kunna ventileras bort snabbt.

På fötterna vinterskor, tunn syntetstrumpa närmast foten, tjockare ullstrumpa utanpå. Värmesulor om det är jättekallt.

Buff runt halsen, uppdragen över öronen. Mössa. Personligen täcker jag aldrig mun/näsa, tycker det blir blött och kallt. Men andra verkar tycka att det funkar kanon.

Cykla i minusgrader
Ner till 10 minusgrader så behöver man bara se till så att man inte har bomullsplagg på sig.
Är man för kallt klädd så trampar man bara hårdare, för varmt klädd så är det bara att plocka av sig.
Man lär sig ganska så snabbt vad som funkar och inte funkar.

Cykla i minusgrader
Satsa på någon form av skaljacka ytterst, gärna med hög krage. Du kan alltid vika ner den eller öppna om det blir varmt. Öppningsbar ventilation under armarna är fiffigt, då kan du reglera tempen utan att behöva ta av dig plagg.

Cykla i minusgrader
Satsa på någon form av skaljacka ytterst, gärna med hög krage. Du kan alltid vika ner den eller öppna om det blir varmt. Öppningsbar ventilation under armarna är fiffigt, då kan du reglera tempen utan att behöva ta av dig plagg.
Det skulle aldrig funka för mig med skal, skulle bli tokvarm. Möjligen på landsväg, men jag kör mest fatbike, det går segt.

Jag kör såhär, har inte köpt nåt special utan mest tagit vad som fanns hemma och funkar.

Om det är helt vindstilla och jag ska cykla sakta (dvs inte på vägar) så kör jag dubbla underställ, ett tunt och en tunn ullfrotte plus den tröjan jag har när jag kör downhill på sommaren, Oneill eller Fox eller vilken som just då är mest hel. Blåser det tar jag på en tunn nylonjacka som jag brukar ha när jag åker längdskidor och som är lätt att knö undan om det blir för varmt

På benen shorts och ett par tjockare tights, ibland knäskydd, dom värmer gott. En buff under hjälmen brukar räcka. Längdskidhansdskar av tjockare modell på händerna (typ Lillsport Coach, absolut inget med Tex-membran). Fötterna är svårast, men mina Five Ten Impact (Sam Hill signature model) som ofta är för varma på sommaren funkar helt OK.

Cykla i minusgrader
Ett tips är att packa förstärningsplagg. Händer det en olycka eller hojen pajar då kan det bli väldigt kallt väldigt snabbt. Hade en klubbkompis som gick i backen med racern, bröt bäckenet och blev liggande men ambulansen tog över 1h.

Cykla i minusgrader
Som sagt det är så olika vad man gillar. Jag har en underställströja (ull/syntet) det räcker långt. Som mellanlager max en kortärmad cyketröja eller vindväst. Överst en tunn vindjacka eller en skaljacka om det är väldigt kallt eller blåsigt/slaskigt. Har en Goretex paclite jacka som funkar bra men man svettas så olika, för vissa blir det nog för varm och svettigt även när det är riktigt kallt och då får en sån jacka motsatt effekt.

Cykla i minusgrader
Mindre kläder än man tror på överkropp och ben, men mer än man tror på fötter händer och hals. Tunna damasker för regnskydd på skorna hjälper mer än man tror mot kyla. Cykelskor som sitter lite löst/rymligt är också att föredra (även på sommaren). Tunn mössa under hjälmen.

När det är nedåt -10 kör jag underställ + 2 tunna långärmade merinoulltröjor ( för sommarbruk). Shorts på underställsbenen. Knä och armbpgsskydden värmer lite. På fötterna mina plattis-skor+damasker, ibland skidstrumpor. På händerna fodrade biltemahandskar alt kräftvantar. Tunn mössa. Ibland buff runt halsen.

Cykla i minusgrader
Dun och skaljacka skulle jag undvika. Dun är alldeles för varmt och andas dåligt, skaljacka behövs inte i minusgrader och andas sämre än softshell.

Så här har jag kört. Brynje eller annat nätunderställ ventilerar överkroppen, sen konventionellt underställ ovanpå för extra isolering. Gamma LT är modeller från Arc'teryx, men det är softshell-kläder (bonus för att huvan rymmer hjälmen). Fryser lätt om händer och fötter, därför Hestra Heli Ski och Columbia Bugaboot.

Sadelöverdrag i fårskinn då kyla leds upp från ramen. Pedaler i plast, skumhandtag och gummiöverdrag över bromshandtag hjälper till att minska övriga köldpunkter.

Visa bilaga 588200
Underbar tabell! ?

Cykla i minusgrader
Ett tips är att packa förstärningsplagg. Händer det en olycka eller hojen pajar då kan det bli väldigt kallt väldigt snabbt. Hade en klubbkompis som gick i backen med racern, bröt bäckenet och blev liggande men ambulansen tog över 1h.
Håller med till 100%. Har alltid* med mig ett torrt underställ för överkropp och en torr mössa när jag springer eller cyklar i minusgrader. Stukade foten lätt men ändå så jag fick linka hem under en 20k löprunda i -15°. Den där svettiga mössan och det blöta understället som var rykande varmt när det hände värmde inte ett dugg efter några minuters långsam promenad och efter ytterligare en stund var det riktigt kallt. Som tur var så var jag inte liggande och hade inte mer än 45 minuter hem.

* Undantagen bekräftar ju regeln...

Cykla i minusgrader
2 buffar av enklaste sort är kanon: En om halsen och en som mössa/balaklava. Enkelt att variera temperaturen, väger inget och ryms i vilken ficka som helst.

Cykla i minusgrader
Dun som mellanlager kommer nog aldrig vara aktuellt för cykling. Eftersom man är väldigt aktiv kommer det inte behövas så mycket isolering och det är väldigt bra med syntetmaterial som inte tar upp fukten.

Cykla i minusgrader
Har samma kläder som när jag åker slalom om det är kallt, inkl skidhjälm o slalomhandskar. Det är ju ungefär liknande aktivitet även om man blir lite varmare av MTB.

Cykla i minusgrader
Har samma kläder som när jag åker slalom om det är kallt, inkl skidhjälm o slalomhandskar. Det är ju ungefär liknande aktivitet även om man blir lite varmare av MTB.
Kan hålla med om det gäller liftburet och inte gäller offpist. När man trampar tycker jag mtb är närmre skateskidor än utförs i intensitetsnivå. Kan inte förstår hur du har samma kläder vid slalom som när du trampar fram en cykel! Större delen av tiden är ju stilla i kö eller i lift! Jag skulle frysa ihjäl eller svettas till döds ;)

Cykla i minusgrader
Bodylotion är också ett bra plagg att ha på sig, åtminstone på händer och fötter och kanske ansikte-hals. Om det dessutom blåser, som hä göe på Ölann iblann, kan också fetare krämer hjälpa. Nä, jag mtb:ar inte, men håller ändå med om vad jag säger.

Cykla i minusgrader
Kan hålla med om det gäller liftburet och inte gäller offpist. När man trampar tycker jag mtb är närmre skateskidor än utförs i intensitetsnivå. Kan inte förstår hur du har samma kläder vid slalom som när du trampar fram en cykel! Större delen av tiden är ju stilla i kö eller i lift! Jag skulle frysa ihjäl eller svettas till döds ;)
Har inte lika mkt under när jag kör MTB. Underställ o skalplagg i princip men då pratar vi inte om det bara är runt nollan. Är dessutom inte den svettiga typen.

Edit: Specifikt har jag Stellar Equipment skaljacka o byxa som ju ska funka till många aktiviteter enligt reklamen. Är dock ej nöjd med passform, jackan i "min" storlek L bli som ett jäkla tält i ryggen så jag tog en M vilket innebar att luvan ej går över hjälmen märkte jag senare. Lustig passform enligt mig.

Senast ändrad:
Cykla i minusgrader
En sådan vindavvisande (inte vindtät) jacka skulle kunna vara intressant även för mig
Har du ett namn, eller ännu bättre en direktlänk?
Jag har en äldre Montane Litespeed jacka som funkar till allt från sommarvandring till toppturer, den får även agera MTB-jacka. Dom ändrar modellen lite då och då, vet inte om den nya är lika bra.

Patagonia Houdini ser ut att vara ungefär samma typ av jacka: https://www.addnature.com/patagonia-houdini-jacket-herr-M504683.html

Om man är snabb och dödligt seriös så vill man kanske ha något som sitter tight och fångar mindre vind.

Cykla i minusgrader
En sådan vindavvisande (inte vindtät) jacka skulle kunna vara intressant även för mig
Har du ett namn, eller ännu bättre en direktlänk?
Castelli Elemento Lite är gudomlig, om du kan lyckas få tag på en. Lätt fodrad och precis rätt balans mellan vindskydd och ventilation. För mig :) Tråkigt nog har den utgått ur sortimentet. Vet inte om det är Unlimited Puffy som är tänkt att ta över, eller hur det är.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp