En begagnad MTB med 5 år om service aldrig genomförts årsvis på dämpare bak och fram innebär följande kostnader:
Bara i stötdämparservice hos märkesverkstad som sportsson, trekk store eller hos Fox service osv:
framdämparservice: runt 1800-2000 kr inkl oljor packningar mm (plus minus några hundralappar)
bakdämparservice: runt 1000-1500 kr inkl oljor packningar, påfyllnad av gas mm (plus minus några hundralappar)
Exklusive reservdelar som tex om hela dämparkit behöver bytas ut invändigt.
Det kan skilja sig något plus minus 200-400 kr.
Sedan kan du behöva genomföra växeljustering och har man aldrig genomfört det så går det också på ett par hundralappar. Säg då att något är sönder med växeln. Ny vajer 15-20 kr men så tillkommer arbete 300-700 kr direkt. Oljor för att smörja växelvajer osv. Vöxelspaken kanske är trasig 300-800 kr(eller mer) beroende på märke osv mm.
Vevpartiet gnisslar, glappar, måste plocka isär smörja upp eller byta. Bara arbetet ett par hundra lappar där också men om ny vevhubb behövs räkna med 400-700 beroende på cykelverkstad.
Hjulen kanske är skeva och måste balanseras japp där går det åt ytterligare tid = hundralappar. Hjulen kanske innehar sprickor och likaså ramen. Då behöver du köpa en ny ram, nya fälgar eller en ny cykel. En ny RAM kan kosta 10 tusentals kr beroende på RAM tillverkare. Cykelfälgar börjar på 1000 och uppåt.
Utöver detta kanske du har otur och får väntetid och ingen cykel på flera dagar medans service och reparationer genomförs.
Ja begagnat går alltid att köpa men jag skulle aldrig ha råd med begagnat, då det är för mycket dolda kostnader som kan dyka upp som man inte har koll på. Då spar jag hellre tills jag har råd med en helt ny = inga problem förrän om ett par år =).