Köpa ny eller begagnad MTB

JRP46

Medlem
Sitter och funderar på en MTB med fjädrar fram och bak, och finns ju mkt gött å välja på.
prisklass 25-35? tänkte jag mig.

Så min fundering är då följande:

Är en ny cykel bättre än en 2018 ex Specialized S-Works Camber? Eller är det så att man får en bättre cykel om man köper en begagnad, trots att den snart har 5 år på nacken?

Trevlig helg på er

När du köper begagnat får du vara beredd på att det kan tillkomma mycket service och byte av slitdelar. Packningssatser och olja till dämparna. Nya lager till alla leder och länkar mellan baktriangel och dämparen. Nya lager till naven. Vevlager. Lite eller mycket dyr kassett beroende på växelgrupp. Kedja. Framklinga. Kanske många nya verktyg om du inte har det, och tänker göra det själv för att spara pengar

En gammal begagnad cykel måste vara mycket billigare än en ny. Inte bara några tusen.

Senast ändrad:
En Specialized Camber har gammaldags geomtri. Man kan köpa begagnat, men då gärna med lite modernare geometri. Just nu är det en bra tid att köpa: det finns fortfarande flera nya hojar på rean och det finns också många begagnade MTB. Om man vill köpa begagnat måste man dock har lite koll på skicket av delarna.

En Specialized Camber har gammaldags geomtri. Man kan köpa begagnat, men då gärna med lite modernare geometri. Just nu är det en bra tid att köpa: det finns fortfarande flera nya hojar på rean och det finns också många begagnade MTB. Om man vill köpa begagnat måste man dock har lite koll på skicket av delarna.
När du köper begagnat får du vara beredd på att det kan tillkomma mycket service och byte av slitdelar. Packningssatser och olja till dämparna. Nya lager till alla leder och länkar mellan baktriangel och dämparen. Nya lager till naven. Vevlager. Lite eller mycket dyr kassett beroende på växelgrupp. Kedja. Framklinga. Kanske många nya verktyg och du inte har det och tänker göra det själv för att spara pengar

En gammal begagnad cykel måste vara mycket billigare än en ny. Inte bara några tusen.
Så är det ju, men den begagnade har ju kostat typ 80-110.. och är i fint skick. så det är jag inte så orolig för… mer att jag funderar på att den känns gammal produkt.. med geometri och så.

Ok, det är så… så bättre på att gå på en nyare MTB då… den begagnade jag kikat på är i nyskick, men hjälper ju föga om geometrin är gammal… eller har det så stor betydelse?

Så är det ju, men den begagnade har ju kostat typ 80-110.. och är i fint skick. så det är jag inte så orolig för… mer att jag funderar på att den känns gammal produkt.. med geometri och så.

Vad en cykel kostade ny säger ingenting om skicket. En dyr cykel sliter inte (mycket) mindre än en billig cykel vid samma använding.

Beror ju mycket på användningsområde också. På landsvägssidan har det ju hänt föga de senaste åren som har någon större inverkan för en vanlig motionär, annat än att det blir mer svårmekat :)

På mtb beror det lite på hur man kommer cykla. Att cykla fort på snälla stigar och grusvägar med relativt få rötter går utmärkt på en äldre xc hoj. Men vill man köra mer stök och tekniskt utför finns mycket att vinna på en modernare cykel.

En begagnad MTB med 5 år om service aldrig genomförts årsvis på dämpare bak och fram innebär följande kostnader:

Bara i stötdämparservice hos märkesverkstad som sportsson, trekk store eller hos Fox service osv:

framdämparservice: runt 1800-2000 kr inkl oljor packningar mm (plus minus några hundralappar)
bakdämparservice: runt 1000-1500 kr inkl oljor packningar, påfyllnad av gas mm (plus minus några hundralappar)
Exklusive reservdelar som tex om hela dämparkit behöver bytas ut invändigt.

Det kan skilja sig något plus minus 200-400 kr.

Sedan kan du behöva genomföra växeljustering och har man aldrig genomfört det så går det också på ett par hundralappar. Säg då att något är sönder med växeln. Ny vajer 15-20 kr men så tillkommer arbete 300-700 kr direkt. Oljor för att smörja växelvajer osv. Vöxelspaken kanske är trasig 300-800 kr(eller mer) beroende på märke osv mm.

Vevpartiet gnisslar, glappar, måste plocka isär smörja upp eller byta. Bara arbetet ett par hundra lappar där också men om ny vevhubb behövs räkna med 400-700 beroende på cykelverkstad.

Hjulen kanske är skeva och måste balanseras japp där går det åt ytterligare tid = hundralappar. Hjulen kanske innehar sprickor och likaså ramen. Då behöver du köpa en ny ram, nya fälgar eller en ny cykel. En ny RAM kan kosta 10 tusentals kr beroende på RAM tillverkare. Cykelfälgar börjar på 1000 och uppåt.

Utöver detta kanske du har otur och får väntetid och ingen cykel på flera dagar medans service och reparationer genomförs.

Ja begagnat går alltid att köpa men jag skulle aldrig ha råd med begagnat, då det är för mycket dolda kostnader som kan dyka upp som man inte har koll på. Då spar jag hellre tills jag har råd med en helt ny = inga problem förrän om ett par år =).

Som sagt så finns det en del dolda kostnader med en begagnad cykel om man inte är villig att meka själv (delarna är ju oftast inte den stora kostnaden).

Det skulle även hjälpa om du berättade lite om vad det är för en cykel du letar efter. En 5 år gammal ren XC-cykel skulle säkert fungera fint även idag men om vi pratar trail/enduro-cyklar så är det stor skillnad även mot en cykel som bara är 2-3 år gammal. Precis som glitch skrev ovan så finns det mycket att vinna på en ny cykel om det är lite mer utförs fokus

En begagnad MTB med 5 år om service aldrig genomförts årsvis på dämpare bak och fram innebär följande kostnader:

Bara i stötdämparservice hos märkesverkstad som sportsson, trekk store eller hos Fox service osv:

framdämparservice: runt 1800-2000 kr inkl oljor packningar mm (plus minus några hundralappar)
bakdämparservice: runt 1000-1500 kr inkl oljor packningar, påfyllnad av gas mm (plus minus några hundralappar)
Exklusive reservdelar som tex om hela dämparkit behöver bytas ut invändigt.

Det kan skilja sig något plus minus 200-400 kr.

Sedan kan du behöva genomföra växeljustering och har man aldrig genomfört det så går det också på ett par hundralappar. Säg då att något är sönder med växeln. Ny vajer 15-20 kr men så tillkommer arbete 300-700 kr direkt. Oljor för att smörja växelvajer osv. Vöxelspaken kanske är trasig 300-800 kr(eller mer) beroende på märke osv mm.

Vevpartiet gnisslar, glappar, måste plocka isär smörja upp eller byta. Bara arbetet ett par hundra lappar där också men om ny vevhubb behövs räkna med 400-700 beroende på cykelverkstad.

Hjulen kanske är skeva och måste balanseras japp där går det åt ytterligare tid = hundralappar. Hjulen kanske innehar sprickor och likaså ramen. Då behöver du köpa en ny ram, nya fälgar eller en ny cykel. En ny RAM kan kosta 10 tusentals kr beroende på RAM tillverkare. Cykelfälgar börjar på 1000 och uppåt.

Utöver detta kanske du har otur och får väntetid och ingen cykel på flera dagar medans service och reparationer genomförs.

Ja begagnat går alltid att köpa men jag skulle aldrig ha råd med begagnat, då det är för mycket dolda kostnader som kan dyka upp som man inte har koll på. Då spar jag hellre tills jag har råd med en helt ny = inga problem förrän om ett par år =).
Eller så köper man välskötta prylar. ;-) Det mesta av vad du räknar upp går rätt enkelt att upptäcka vid köp på plats.
En person som inte servat dämparna på 5 år har nog inte direkt vårdat resten av cykeln ömt - så jag hade letat vidare :)

Om vi säger att Cykeln är felfri och inga dolda kostnader. Är det då så att man kan få en en bättre och roligare cykel om man väljer en som är 4-5 år gammal... ecx Specialized Camper S-Works som idag kostar 25-30.
än att hitta en ny för samma pengar 25-30k? Eller har utvecklingen gått så fort att en 4-5 år gammal cykel i den kalibern inte kan mäta sig med en instegscykel idag, för det är ju typ vad man får för 25-30 tusen.

Hej SVejs :-)

Om vi säger att Cykeln är felfri och inga dolda kostnader. Är det då så att man kan få en en bättre och roligare cykel om man väljer en som är 4-5 år gammal... ecx Specialized Camper S-Works som idag kostar 25-30.
än att hitta en ny för samma pengar 25-30k? Eller har utvecklingen gått så fort att en 4-5 år gammal cykel i den kalibern inte kan mäta sig med en instegscykel idag, för det är ju typ vad man får för 25-30 tusen.

På en stigcykel är geometri, dämpare och länkaget bak viktigaste sakerna. Just Camber har en riktigt gammaldags geomtri. En lite nyare cykel, säg från sista 3-4 år stabilare och roligare.

Men felfri och ingen dolda kostnader är svårt att säga. På en 4 år gammal cykel är chansen stor att det behövs stor underhåll av dämparen, som är riktigt dyrt. Man kan inte titta inuti gaffeln och dämparen utan att tar isär dom. Man kan såklart känna, men det säger inte allt.

Om man hittar en 3-4 år gammal cykel med modern geometri och har garantien att dämparen inte behöver stor underhåll, skulle jag säger att det är bättre än att köpa en ny cykel.

Enklast är dock att köpa en ny cykel på rea. Det finns många ute just nu.

Camber kom väl 2014 eller 2015 så även om den skulle vara från våren 2018 då modellen utgick så är konstruktionen gammal. Det betyder exempelvis att den inte har Boost hjul. Det möjliggör ju att göra begfynd om man behöver nya men köper du nya hjul kommer de garanterat inte passa nästa hoj. På den tiden höll Specialized på med egna standarder så pajar dämparen är det nästintill omöjligt att få tag på ny. Sen är ju en gammal S-Works lika dyr att hålla igång som en ny om man ska byta slitdelar mot likvärdiga. Sen kan det ju vara en trevlig cykel ändå men jag hade aldrig köpt en så gammal hoj för så mycket pengar. Hellre köpt en Stumpjumper ST (efterföljaren, men även den är ju nedlagd sen något år tillbaka) med lägre spec men nyare hoj alla dagar i veckan. En tre år gammal hoj i bra skick borde kosta hälften av nypris så en Stumpjumper ST expert borde du kunna få tag på för samma pengar. Sen finns det hundra andra att välja på…

Skulle inte köpa ett gammalt härke. Dagens trailcyklar är så bra. För 35 finns det ju nya cyklar att fynda på rean.

Cambern var sjukt omodern redan när den var ny, så den hade jag inte köpt. Annars behöver det inte vara fel att köpa begagnat. Men om du inte mekar själv kan kostnaderna springa iväg, som många redan varit inne på.

kapar tråden.

Hur är det med skicket på en säsong gammat tävlings-mtb.

Hade nyss span på en endurocykel som var otroligt fin och servad, som den är när det är ett proffs som kört den.

+ servad konstant och i toppskick

- körd konstant och så fort man kan köra med en cykel.

Nu backade jag ur för det var för dyra komponenter på den. Jag skulle behöva nedgradera så fort jag kör sönder något.
Eller att jag är OK med den cykeln jag faktiskt har ?

Men undrar hur skicket är efter en säsongs tävlande och tränande på en sån.. ?

kapar tråden.

Hur är det med skicket på en säsong gammat tävlings-mtb.

Hade nyss span på en endurocykel som var otroligt fin och servad, som den är när det är ett proffs som kört den.

+ servad konstant och i toppskick

- körd konstant och så fort man kan köra med en cykel.

Nu backade jag ur för det var för dyra komponenter på den. Jag skulle behöva nedgradera så fort jag kör sönder något.
Eller att jag är OK med den cykeln jag faktiskt har ?

Men undrar hur skicket är efter en säsongs tävlande och tränande på en sån.. ?
Ofta ett bra köp skulle jag säga, men det betor ju helt på hur den är skött och vad den kostar.
Om tidigare ägaren tex tvättat klantigt med vattenslang efter varje runda kan ju alla ramlager vara tokslut, trots att cykeln ser blank och fin ut.
På många märken försvinner ramgarantin vid ägarbyte och då skall begpriset vara mindre än 50% av nypriset.

Senast ändrad:
Ska och ska? Vad hänvisar du till annat än din åsikt
Nej, det är ju bara min åsikt såklart. Men ta scott spark som exempel, första ägaren har 5 års garanti på ramen, det är klart det är värt mycket pengar när ett ramkit kostar typ 60k (minus gaffel). Speciellt som dagens moderna XC-hojar med progressiv geometri inbjuder till aggro cykling.
Köper du en begagnad Scott har du ingen garanti alls.

Eller så köper man välskötta prylar. ;-) Det mesta av vad du räknar upp går rätt enkelt att upptäcka vid köp på plats.
En person som inte servat dämparna på 5 år har nog inte direkt vårdat resten av cykeln ömt - så jag hade letat vidare :)
ja men du är förmodligen en duktig person som vet vad man skall titta efter. De som oftast köper begagnat är inte de som har koll.

Tillbaka
Topp