Bibs till Vätternrundan - räcker 8 mm vaddering?

Tjena!
Passade på att köpa hem lite cykelkläder från Bikester och klickade hem ett par VAUDE Bibs med hängslen, 8 mm vaddering (medel tydligen). Räcker detta till Vätternrundan? Eller ska jag leta efter några med tjockare vaddering?

Sedan tyckte jag att de satt bra, men glappade lite runt benen... är detta ett problem? Kan tänka mig att de kommer krympa vid tvättar samt att låren lär svälla lite under loppet ändå, så kanske är en fördel med lite luft.

Bibsen ifråga:

Är det galenskap att satsa på dessa till ett 30-milalopp och bör jag gå upp i budget för att få något vettigt?

Tack på förhand!

Tjena!
Passade på att köpa hem lite cykelkläder från Bikester och klickade hem ett par VAUDE Bibs med hängslen, 8 mm vaddering (medel tydligen). Räcker detta till Vätternrundan? Eller ska jag leta efter några med tjockare vaddering?

Sedan tyckte jag att de satt bra, men glappade lite runt benen... är detta ett problem? Kan tänka mig att de kommer krympa vid tvättar samt att låren lär svälla lite under loppet ändå, så kanske är en fördel med lite luft.

Bibsen ifråga:

Är det galenskap att satsa på dessa till ett 30-milalopp och bör jag gå upp i budget för att få något vettigt?

Tack på förhand!
Du hinner ju testa ordentligt innan VR så du lär ju hinna utvärdera :)

Men lösa ben låter Inge vidare, du vill inte ha skav så jag hade bytt dem mot mindre storlek

Du hinner ju testa ordentligt innan VR så du lär ju hinna utvärdera :)

Men lösa ben låter Inge vidare, du vill inte ha skav så jag hade bytt dem mot mindre storlek
Jo det är sant, men man är ju en snål smålänning så funderar på att returnera när jag kan, och ta ett par med tjockare stoppning direkt. Känns onödigt att ha flera par :D Tack för input

Jag skulle säga att om något så kommer glappandet vid benen att tillta med ålder på byxor och minskande stretchförmåga i lycran. Om du har möjlighet att byta till något med smalare ben skulle jag göra det.

Vad gäller vadderingstjocklek är det inte säkert att mer är bättre. När jag nu kollade så är det tydligen 8 mm tjock pad i de byxor jag använt mest på sistone och de har gått 30-milsturer utan problem.

Gissar att det är dina första cykelbyxor? Det låter konstigt men prova ett par som du får jobba lite för att få på dig. Välj sedan en storlek mindre. Typ…
De töjer sig och formar sig för varje tvätt.
Särskilt om du bara har ett par.

Det är inte tjockleken på vadderingen som avgör om de är sköna. Viktigast är sadeln och att vänja sig vid att sitta länge.

Generellt är det nästan hopplöst att säga vad som funkar i byx- och sadelväg. Man får laborera sig fram och försöka hitta det som passar för en själv. Och det behöver inte vara att dyrare är bättre, men att av princip ta det billigaste även om det ger sämre sittkomfort skulle jag inte rekommendera. Får man inte till sittkomforten kommer cyklingen inte att bli rolig, i synnerhet inte på turer med många timmar i sadeln såsom VR.

Inte bara tjockleken på vadderingen spelar roll, utan även densiteten, speciellt när man sitter så länge som på ett 30-mila-lopp.
Men som tidigare i tråden nämnts så är ju både byxor och sadel väldigt personligt, vad som passar för en passar inte alls för en annan.
Med det sagt så passar DHB Aeron bibs väldigt bra för mig under längre turer:

Senast ändrad:
Det finns så många olika vadderingar. Tjockleken har begränsad betydelse, men för tjock är lika illa som för tunn. Bikester berättar ibland/ofta - kanske via tillverkarna - var och när en vaddering helst används.
Castellis X2 Progetto är min favorit. Pearl Izumis vadderingar är lagom bra. Vaude har jag inte provat.
Skräckexemplet är från min cykelbarndom, när jag på rea köpte långa vinterbyxor, och i grenen satt en skumgummilapp fastsatt med en söm på mitten. ...Man var inte så kräsen då!

Senast ändrad:
Mina bibs har 5 mm fast stoppning (SQlab). Tjock stoppning kan korva sig och ge tryck mot mellangården. Provat Castelli, Assos, LeCol m fl och just nu är alltså favoriten SQlab ur stoppningssynpunkt. Utgå från en bra sadel, den bör kännas skön även utan stoppning, välj sedan byxor. Det är svårt att göra en obekväm sadel komfortabel med tjock blöja.

Dom tuffa grabbarna kör ju utan stoppning/silikon, och senaste hojen kom utan, men jag är inte så tuff utan måste sadla om.

Mina bibs har 5 mm fast stoppning (SQlab). Tjock stoppning kan korva sig och ge tryck mot mellangården. Provat Castelli, Assos, LeCol m fl och just nu är alltså favoriten SQlab ur stoppningssynpunkt. Utgå från en bra sadel, den bör kännas skön även utan stoppning, välj sedan byxor. Det är svårt att göra en obekväm sadel komfortabel med tjock blöja.
De som gillar tunn stoppning som exempelvis SQLab så finns även Gonso med stoppning från SQlab. De går ofta att få tag i till en något lägre prislapp än bibs från SQlab.

De som gillar tunn stoppning som exempelvis SQLab så finns även Gonso med stoppning från SQlab. De går ofta att få tag i till en något lägre prislapp än bibs från SQlab.

Har tidigare varit sugen på att prova Gonso men aldrig blivit av.
Hur är de i storlek jämfört med tex castelli där jag har xl?

Jag körde Jotunheimen runt för ett antal år sedan. Då var det en galen norman som körde utan byxor, det var ingen vacker syn! https://happyride.se/forum/threads/jotunheimen-rundt-2018.3265024/post-3374092
Där hade han ju i alla fall fått på sig (eller tvingats på) en jacka.

Enligt uppgift ska det slutat på sjukhus efter loppet.

Vi körde ungefär lika fort så jag såg honom vid flera tillfällen, med och utan jacka. Varje gång jag kom i fatt honom så hittade jag oanade krafter för en spurt för att komma om. Det var -4 grader över Valdesflya så han måste ha frusit ordentligt.

Har för mig att jag läste att det var någon sjukvårdspersonal som tvingat honom att i något läge (Randsverk?) sätta på sig en jacka för att få fortsätta. Kan minnas fel.

Tillbaka
Topp