Kläder

Jbhb

Ny medlem
Kläder
Vilka kläder behöver man ha vid mtb? Är benvärmare och korta cykelbyxor lika bra som ett par långa cykelbyxor?

Ska man ha hängslen eller inte?

Någon som vet några prisvärda cykelbyxor?

Kläder
Jag kör:
- Korta bibs (utan hängslen, dock ett misstag, glider ner hela tiden. #myntinkast)
- Tights eller långkalsonger (funkar bra) Behövdes inte igår, körde utan.
- Vattentäta shorts.

Benvärmare är säkert bra.
Tycker knäskydden värmergött.

Kläder
Långkalsonger med knäskydden över sen ett par baggyshorts. På överkroppen blir det underställströja och en tshirt (lång lr kortärm beroende på temp) sen en skaljacka. Detta kör jag ner till ca-10
Är det runt nollan och på plussidan kör jag utan understället bara? kanske knästrumpor i ull om det är blött lr kalla vindar.

Kläder
Jbhb sa:
Är benvärmare och korta cykelbyxor lika bra som ett par långa cykelbyxor?

För mig är benvärmare/knävärmare och korta cykelbyxor bättre än långa byxor eftersom man kan kombinera på olika sätt beroende på temperatur. Långa brallor (då med windstopper och utanpå en kortbrall-kombi) använder jag bara när det är för kallt för enbart kortbyxor+benvärmare.

Jbhb sa:
Ska man ha hängslen eller inte?

Ja, det tycker jag.

Jbhb sa:

Vad som är prisvärt kan bara du bedöma själv. För mig är Assos brallor prisvärda även om dom är bland de dyraste brallor som finns.

Kläder
Det viktigaste är att blöjan passar din röv. Vissa byxor/padding har helt enkelt fel form för ens röv vilket ofta gör att de blir veck som kan ge upphov till skavsår. Det finns inte mycket generella råd att ge mer än att prova olika byxor.

Man bör även vara medveten om att inga byxor i världen kan göra fel sadel bekväm.

Kläder
Alltså hur definierar vi MTB här?

Jag tycker lycrabibs är jättebekvämt men skulle aldrig cykla i skogen med enbart sådana. Både byxorna och jag skulle se ut som fan efteråt efter all skog som skrapar mot en, både i cyklande och fallande läge.

Kläder
Rattnalle sa:
Alltså hur definierar vi MTB här?

Jag tycker lycrabibs är jättebekvämt men skulle aldrig cykla i skogen med enbart sådana. Både byxorna och jag skulle se ut som fan efteråt efter all skog som skrapar mot en, både i cyklande och fallande läge.

Mina pinarello reklam bibs har hållt i 3 år i gbg trakten. Lycra är bra slitstarkt. På vintern döljs dom av norröna brallorna.

Kläder
Rattnalle sa:
Jag tycker lycrabibs är jättebekvämt men skulle aldrig cykla i skogen med enbart sådana.

Vad man drar utanpå är väl en annan fråga? Men iaf jag kör alltid bibs innerst.
Även om jag inte heller tycker det behövs nåt mer över särskilt ofta ens i skogen.

Kläder
Henrik_E sa:
Har de inte hängslen är de inte bibs.
+1

Maakus sa:
"Sport-kalsonger-med-vadderad-gren."
Varför inte cykelbyxor? Som finns med eller utan bibs.

JT sa:
Men iaf jag kör alltid bibs innerst.
Tvärtom för mig, endast bibs om jag inte har ngt utanpå.
Har jag tights, eller långbenta bibs, ytterst föredrar jag cykelbyxor innerst.
Bib shorts

Jbhb sa:
Okej då får de bli korta bibs.

Vad ska man tänka på med paddingen/blöjan ska den vara så tjock som möjligt eller hur tänker man?

Som andra redan har skrivit:
Det viktiga är att byxorna passar dig, dessutom bör du skaffa flera par, eller så får du tvätta ofta.
Man har inte ngt under cykelbyxorna därför bör de tvättas efter en användning, även om du inte har svettats mkt/blivit skitig på ngt annat sätt.

Mitt råd: Försök hitta ok modeller av cykelbyxor på rea/xtrapris och köp ett eller två par av några olika modeller, gärna både bib och midjemodell. Använd, och tvätta dem, några ggr. Köp fler av de som funkar bäst för dig, lämna de andra till Myrorna
om ingen funkar gör dig av med alla och börja om.

/Håkan

Kläder
HåkanC sa:
JT sa:
Men iaf jag kör alltid bibs innerst.
Tvärtom för mig, endast bibs om jag inte har ngt utanpå.
Har jag tights, eller långbenta bibs, ytterst föredrar jag cykelbyxor innerst.
Bib shorts

Men skärp dig för fan Håkan! Du vet mycket väl att jag vet vad bibs är. Ska du inte dra ull/ylle-tramset oxå när du ändå är igång?

Hahahaha! Ja, jag kör alltid BIBS innerst.

Senast ändrad:
Kläder
Alla är vi olika, jag kör två lager bibs i det läget.

I skogen har jag dock korta cykelbyxor, eller snarare cykelkalsonger, utan bibs under shortsen. Men när de slits ut är tanken att köra med bibs även där.

Kläder
Kör alltid korta svarta lycra cykelbyxor med bra vaddering och utan hängslen (ej bibs), inget under.
När det är kallt har jag olika långa svarta lycra bibs utan blöja utanpå, med olika mycket vindskydd/thermo beroende på temp.
Aldrig fladdriga shorts, det är ju cykling vi pratar om :-)

Undantaget stadscykling när man vill smälta in när man kommer fram, ut är jeans utanpå korta cykelbyxorna.

Kläder
Jbhb sa:
Jag som är lång precis som du är har problem med att hängslen på korta bibs alla är för korta om byxan är lagom.
Jag måste alltså välja byxor utan hängslen (inte bibs) vilket funkar helt perfekt om de är nog tighta, vilket de skall vara.
Däremot har jag bibs på cykelbyxor med långa ben och utan vaddering, ovanpå korta byxor med vaddering, när det är kallt ute. För att få tillräcklig benlängd är mina långa byxor typiskt XL eller XXL och då funkar hängslena, medan kortbyxorna är M eller L för att sitta tight över röven.

GORE och Mavic funkar bra för mig, undviker deras billigaste serier, mellan till högt pris är bättre.

Tillbaka
Topp