MTB-däck för den blöta årstiden

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Halloj ett ämne som diskuterats till förbannelse men nu kommer ju en nyhet. Jag har en allebike alpha med vittoria barzo. Väldigt mångsidiga däck men liiiite för grova sommartid(åtminstone bak) och höst/vinter så anser jag att de är helt ok i lera men inte i topp på blöta klippor/rötter. Snart släpps schwalbe magic mary i ground control casing vilket innebär runt kilot istället för drygt 1,2. Detta gör däcket betydligt mer intressant för mig. Så jag funderar på att testa det som framdäck i då 2.4" och ev conti trail king i smalare 2.2". Har bra erfarenhet av den tidigare kombon dvs bredare fram smalare bak på min gamla 26" men i det fallet bontrager xr4 team issue. Det smalare bakdäcket grävde ner sig bättre i leran. Och tänker att trail king med dess "paddelmönster" borde vara bra i leran. Eller så behåler jag barzo bak men då mm fram. Eller har någon något annat förslag på lämpligt bakdäck än trail king?

Jag satte på Hans Dampf Super Trail på min Scalpel nyligen inför höst/vinter-cyklingen. Jag gillar’t.

Hm..? Super ground menar du? Är inte det bara snakeskin med ett nytt namn?
Jepp men de använder väl inte snakeskin som benämning längre? Det är nu super: race, ground, trail osv. Och mm har inte funnits i senaste versionen med ground i 29" utan då trail som lättaste alternativ. Men om några veckor förhoppningsvis så finns ground i lager

Jepp men de använder väl inte snakeskin som benämning längre? Det är nu super: race, ground, trail osv. Och mm har inte funnits i senaste versionen med ground i 29" utan då trail som lättaste alternativ. Men om några veckor förhoppningsvis så finns ground i lager
Nej snakeskin har väl "alltid" funnits, den är väl typ ground men i annan benämning
Sen att det heter super ground snart gör väl ingen större skillnad?

Nej snakeskin har väl "alltid" funnits, den är väl typ ground men i annan benämning
Sen att det heter super ground snart gör väl ingen större skillnad?

Namnet kanske inte, men tyvärr har alla Schwalbe däck blivit nästan 200 gram tyngre när dom blev "Super".

Har MM 27,5 x 2,40 super ground, addix soft framtill på min trek Remedy. Väger aningen mer än specat, några tiotal gram över kilot. Har bara testat i närområdet men känns iaf lite lugnare och stabilare än mitt några år gamla MM 27,5 x 2,35 Snakeskin, addix soft.
De nya väger mer än gamla snakeskin, vilket än så länge känns som en förbättring i mitt fall. Men kan ju till viss del vara nytt fräscht gummi-effekt.

Senast ändrad:
Är i valet och kvalet gällande gummiblandning. Kommer nog beställa magic mary super ground snart. Vet inte hur mycket det kommer att ge som bakdäck? Barzo som jag har idag funkar rätt bra i lera men halvkul på blöta rötter/stenar den här årstiden. Så antingen blir det mm super ground soft fram och bak eller bazo bak mm soft fram eller mm soft bak och mm ultra soft fram eller barzo bak mm ultra soft fram. Klurigt det här. Tänker att ultra soft fram kanske inte är så dumt - lär också funka bra när det blir kallt. Någon som har någon erfarenhet av mm ultra soft som trail däck? Eller är det bara för enduro i regnskogen?

Det är det där som är så surt; att tillverkarna vägrar begripa att man kan vilja ha maximalt grepp utan att för den sakens skull behöva brottarstyv stomme på däcket. :cautious:

Av den anledningen förordar jag DHR II 2,4 EXO MaxxGrip (fram då), eftersom det verkar vara det lättaste däck man kan få tag i med såpass mjukt gummi. Kring kilot alltså.

Det är det där som är så surt; att tillverkarna vägrar begripa att man kan vilja ha maximalt grepp utan att för den sakens skull behöva brottarstyv stomme på däcket. :cautious:

Av den anledningen förordar jag DHR II 2,4 EXO MaxxGrip (fram då), eftersom det verkar vara det lättaste däck man kan få tag i med såpass mjukt gummi. Kring kilot alltså.
Verkligen!

Annars är shorty exo maxxterra inte så dumt den här tiden på året.
Ungefär likvärdigt i vikt men jag föredrar verkligen MaxxGrip efter att ha kört det under ett par blötperioder. Däcket blir såpass mycket "lugnare" att det är värt lite sämre rull.
Samma där för övrigt, man måste upp på DD- eller DH-stomme för att få mjukaste gummit. ?

Ungefär likvärdigt i vikt men jag föredrar verkligen MaxxGrip efter att ha kört det under ett par blötperioder. Däcket blir såpass mycket "lugnare" att det är värt lite sämre rull.
Samma där för övrigt, man måste upp på DD- eller DH-stomme för att få mjukaste gummit. ?
En polare tipsade om Specialized butcher t9. Den ligger också på kilot och är väl deras mest sticky blandning

Har ett Conti MountainKing 2,4” jag ska klippa kantdubb på (oldschool, jag vet) för att knö in i min trånga Somaram bak. Sitter ett halvslitet TrailKing 2,2” där nu men jag vill ha både luftkammare och grepp nu. Gillar Contidäcken på många sätt.

Har ett Conti MountainKing 2,4” jag ska klippa kantdubb på (oldschool, jag vet) för att knö in i min trånga Somaram bak. Sitter ett halvslitet TrailKing 2,2” där nu men jag vill ha både luftkammare och grepp nu. Gillar Contidäcken på många sätt.
Kollade faktiskt efter ett trail king 2.2 eller 2.4 för att ha som bakdäck under den blöta årstiden. Men det verkar som att det inte tillverkas längre. Conti har ju släppt ett gäng nya mönster/däck(som inte verkar så spännande) så trail king verkar ha blivit pensionerad

En polare tipsade om Specialized butcher t9. Den ligger också på kilot och är väl deras mest sticky blandning
Kollade runt på deras sida och hittade detta helt osannolika däck: https://www.specialized.com/us/en/eliminator-grid-2bliss-ready-t9/p/199984?

2,6", mjukaste gummit och 930 gram!?!?! :love:? Låter lite för bra för att vara sant.
Har kört både gamla Grid-stommen (innan "Trail" fanns) och sen Grid Trail, och föredrog den förstnämnda. Så om de inte ändrat den alltför mycket så borde det kunna vara funkis. :unsure:

Edit: Finns även Butcher T9 i bara "Grid", men vikterna är exakt samma som för Grid Trail. Antar att man skrivit fel och de också är lite lättare.

Skaffade nydligen Butcher T9 och jag gillar det. Inte tappat (eller ens varit nära) greppet under en ganska intensiv vecka i fjällen.

Mitt väger 1012g. Känner att det är lite slöare än GC T7 som jag hade innan men det är inte en jättestor skillnad. Kör det fram med GC T7 bak.

Skaffade nydligen Butcher T9 och jag gillar det. Inte tappat (eller ens varit nära) greppet under en ganska intensiv vecka i fjällen.

Mitt väger 1012g. Känner att det är lite slöare än GC T7 som jag hade innan men det är inte en jättestor skillnad. Kör det fram med GC T7 bak.
Vilken stomme, storlek och hjulstorlek?

Kollade runt på deras sida och hittade detta helt osannolika däck: https://www.specialized.com/us/en/eliminator-grid-2bliss-ready-t9/p/199984?

2,6", mjukaste gummit och 930 gram!?!?! :love:? Låter lite för bra för att vara sant.
Har kört både gamla Grid-stommen (innan "Trail" fanns) och sen Grid Trail, och föredrog den förstnämnda. Så om de inte ändrat den alltför mycket så borde det kunna vara funkis. :unsure:

Edit: Finns även Butcher T9 i bara "Grid", men vikterna är exakt samma som för Grid Trail. Antar att man skrivit fel och de också är lite lättare.

Nya Grid Trail stomme från nya fabriken är mycket trevligare än gamla Grid Trail stommen. Stommen av min Butcher T9 Grid Trail är lika bra dämpad som min Dissector 2,6" MaxxTerra, men dobbarna dämpar ännu mer. Alla mina Butcher och Eliminator däck är ungefär 70 gram tyngre än specat.

Eliminator Grid T9 i 2,6", som är 2,5" i verkligheten och troligen väger 1000 gram, låter som en riktigt bra framdäck! Jag har bara kört nya Grid stommen bak, i Ground Control på min helstel, så kan inte utala mig om dämpningen.

Nya Grid Trail stomme från nya fabriken är mycket trevligare än gamla Grid Trail stommen. Stommen av min Butcher T9 Grid Trail är lika bra dämpad som min Dissector 2,6" MaxxTerra, men dobbarna dämpar ännu mer. Alla mina Butcher och Eliminator däck är ungefär 70 gram tyngre än specat.

Eliminator Grid T9 i 2,6", som är 2,5" i verkligheten och troligen väger 1000 gram, låter som en riktigt bra framdäck! Jag har bara kört nya Grid stommen bak, i Ground Control på min helstel, så kan inte utala mig om dämpningen.
Jag är mest nyfiken på Grid, för att jag inte behöver styva eller särskilt tåliga däck, men gärna så mjukt gummi som möjligt. Läste en recension nyss där T9 sägs vara ungefär likvärdigt med MaxxGrip, så det bådar ju gott.

Surt att de uppger fantasivikter (som vanligt), fast ett kilo för en 2,6:a är helt okej ändå.

Edit: Verkar dock helt omöjligt att hitta nån som testat däck med Grid och T9. Alla kör Grid Trail.

Här känns det ju som att Specialized ändå tänkt rätt, T9 finns ju för de flesta casings och storlekar. Skulle gärna ha ett Maxxis Dissector 2.4 Exo i Maxx Grip, men nej det går tydligen inte.

Här känns det ju som att Specialized ändå tänkt rätt, T9 finns ju för de flesta casings och storlekar. Skulle gärna ha ett Maxxis Dissector 2.4 Exo i Maxx Grip, men nej det går tydligen inte.
Precis! Dissector borde ju ungefär motsvara Eliminator. Har kört det fram i gamla Gripton (motsvarande T7?) och det var riktigt funkis. Tror till och med det kan vara att föredra över Butcher om man inte håller till på särskilt löst underlag.

Tror bestämt att jag ska fika reda på ett sånt i T9 och 2,6. Kanske med Purgatory bak.

Dem har gjort lite som Maxxis fast med sitt Eliminator. Jag hade gärna haft det fram i T9/T7 men då finns det bara i Grid Gravity och det väger typ 1350g. Då har det nog även sämre grepp än mitt Butcher T9 som väger 300g mindre.

Kollade faktiskt efter ett trail king 2.2 eller 2.4 för att ha som bakdäck under den blöta årstiden. Men det verkar som att det inte tillverkas längre. Conti har ju släppt ett gäng nya mönster/däck(som inte verkar så spännande) så trail king verkar ha blivit pensionerad
Gick att hitta TK som både 2,2 och 2,4 för alla hjulstorlekar på Contis sida, även om det var svårt. För mig är det ett förbannat bra allrounddäck. Då jag har ett MK hemma tänkte jag frisera det lite.

PS: Tack för tipset! Det låter som perfekta framdäcket till min helstel. Det tar dock mindestens ett år till tills jag behöver nya däck.

Tyvärr finns inte Butcher i tT9 i 27,5*2,8, så min halvfeting kommer få dras med ett skinny 2,6 fram i vinter, med skinwall dessutom då det var allt jag hittade. The horror!

Enligt NSMB verkar T9 gummit ligga på 50a, dvs det är väl i så fall närmare addix soft, maxxterra osv. Maxxgrip är väl nere på 40a på kantdobbarna, likaså är ultrasoft där i korkarna..

Fram är Kenda Hellcat ATC 29x2.4 ett tips. 931 gram på köksvågen.
Lika bra grepp som MM 2.35 soft och lite bättre kantgrepp än DHR II 2.4 Maxxterra upplever jag.
Har inte testat DHRII Maxxgrip.
Nu kommer ju som sagt MM i lättare version igen, gillar verkligen MM fram också.

Enligt NSMB verkar T9 gummit ligga på 50a, dvs det är väl i så fall närmare addix soft, maxxterra osv. Maxxgrip är väl nere på 40a på kantdobbarna, likaså är ultrasoft där i korkarna..

T9 känns inte mycket mjukare än MaxxTerra sidodobberna, men den känns bättre dämpad. Dessutom har T9 samma mjuka gummi också i mitten.

Maxxterra är ju 50a i mitten och 42 på sidordobbarna. Maxxgrip 42a mitt och 40a kant men är ju tjockare del som är mjukt än på Maxxterra också.
Har inte cyklat på T9 men upplever helt galen skillnad mellan Maxxterra och maxxgrip i dämpning och våtgrepp. Dual har noll friktionsgrepp i väta enligt mig utan bara rent mekaniskt grepp av dobbarnas storlek.
I butik känns T9 i mina fingrar kanske något mjukare än Maxxterra men mkt hårdare än maxxgrip. Kan ju vara så att det är mjukt gummi större del av dobbarna vilket isf skulle förklara dämpningen och att de känns mjukare om de nu är samma durometer som Maxxterra, utöver att olika gummivarianter kan ha olika egenskaper då.

Senast ändrad:
T9 känns inte mycket mjukare än MaxxTerra sidodobberna, men den känns bättre dämpad. Dessutom har T9 samma mjuka gummi också i mitten.
Nu har jag butcher t9 grid trail och eliminator t7 grid trail på ingång. Borde spara ett halvt kilo jämfört med assegai maxxgrip exo+ och dhr2 maxxterra DD. Borde vara rätt lagom till stigcykeln

Sist jag provade spez däck var några år sedan, då var det butcher/slaughter i gripton gummi och control casing. Våtgreppet i fram vill jag minnas var rätt ok, men stommen alldeles för sladdrig. Får se hur grid trail är.

Nu har jag butcher t9 grid trail och eliminator t7 grid trail på ingång. Borde spara ett halvt kilo jämfört med assegai maxxgrip exo+ och dhr2 maxxterra DD. Borde vara rätt lagom till stigcykeln

Sist jag provade spez däck var några år sedan, då var det butcher/slaughter i gripton gummi och control casing. Våtgreppet i fram vill jag minnas var rätt ok, men stommen alldeles för sladdrig. Får se hur grid trail är.

Control stommen är flimsig. Gamla Grid är nästan icke-dämpad, gamla Grid Trail är för styv. Nya Grid Trail stommen känns bra, som en tjock Exo stomme (jag har aldrig provat Exo+).

Tillbaka
Topp