[Byggtråd] Såsen bygger cyklar -Ny Rawland 650b!!

Har börjat fundera på ett hjulset som skulle uppfylla följande krav;
  1. Skrivbroms, utan centrelock
  2. Släta däck typ 38-40 mm mest asfalt men liiite grus (typ 19-22 mm innerbredd på fälgen?)
  3. Dynamo fram
  4. Tubeless fälg
  5. Gärna så lätta det går

Finns detta at få över disk (kanske HUNT SUPERDURA DYNAMO DISC WHEELSET är det enda?), ska jag beställa frånn ettettsex eller Dr Spoke eller (bäst alternativ) sitter det någon hemma i stugorna som har ett hjulset (eller kanske det mer svår hittade framhjulet) över som man vill sälja?

Har börjat fundera på ett hjulset som skulle uppfylla följande krav;
  1. Skrivbroms, utan centrelock
  2. Släta däck typ 38-40 mm mest asfalt men liiite grus (typ 19-22 mm innerbredd på fälgen?)
  3. Dynamo fram
  4. Tubeless fälg
  5. Gärna så lätta det går

Finns detta at få över disk (kanske HUNT SUPERDURA DYNAMO DISC WHEELSET är det enda?), ska jag beställa frånn ettettsex eller Dr Spoke eller (bäst alternativ) sitter det någon hemma i stugorna som har ett hjulset (eller kanske det mer svår hittade framhjulet) över som man vill sälja?
Jag beslutade mig för att bygga själv med typ samma spec som din, men allt i silver i stället för trist svart. Blir lite lättare och en dryg tusenlapp billigare än Hunt-hjulen.

Fälgar och baknav har jag redan köpt, ekrarna ligger i detta nu på utlämningsstället och dynamonavet tänkte jag vänta och se om det blir någon rea på snart.

116 såklart eftersom Erik är en sån bra kille..
Rimligt rimligt, kanske man gör så att man låter Erik bygga ett framhjul till att börja med, och sen löser man ut bakhjulsfrågan när man orkar. MEN då är frågan vilken fälg? Tänker att ekrar blir något prisvärt och bra som byggaren får bestämma eller kanske är smartare att bara säga "bygg det som du själv skulle vilja ha" och sedan köpa en matchande fälg till bakhjulet som man bygger upp i den vackra framtiden när man gjort sig förtjänt av ett nytt hjul (till)?

Jag beslutade mig för att bygga själv med typ samma spec som din, men allt i silver i stället för trist svart. Blir lite lättare och en dryg tusenlapp billigare än Hunt-hjulen.

Fälgar och baknav har jag redan köpt, ekrarna ligger i detta nu på utlämningsstället och dynamonavet tänkte jag vänta och se om det blir någon rea på snart.
Låter bra, om du skulle tröttna på din hjul så vet du vem du ska pm:a =). Har du möjligtvis ett "recept" på dina hjul?

Låter bra, om du skulle tröttna på din hjul så vet du vem du ska pm:a =). Har du möjligtvis ett "recept" på dina hjul?
Köpte fälgar från Bitex, DCR 24/25, nåt brittiskt märke som fanns i silver. Wiggle hade rea på nav från Hope, så ett sånt blev det. Ekrar och nipplar är DT Swiss Competition som jag hittade i rätt längd hos Bike24, ROSE är billigare, men hade inte rätt längd i lager. SON Delux-navet har jag som sagt inte beställt ännu.

Jag är inte övertygad om silvriga fälgar, men det är ju en smaksak. I övrigt tycker jag att man vill ha "bra" ekrar, dels för sinnesron, dels för att det ändå är en ganska liten kostnad på totalen. Hope-baknav har fungerat superbra för mig, har haft fyra fem stycken helt utan strul genom åren. SON-nav fram är säkra som kassaskåp - det kan inte bli dåligt.

Sist men inte minst (utan snarast störst) är att hjulen blir bra byggda. Välj bra delar; lämna till någon du litar på är mitt tips. Hunt-hjul är jag 0 procent imponerad av (har bara haft en uppsättning, men de var dåliga rakt igenom).

Att bara bygga ett framhjul är funkis, men köp då bakfälgen samtidigt som framfälgen. Det hade stört mig något enormt att behöva ha olika fram och bak på en cykel jag i övrigt var noga med. Men så är det nog bara ett möte med en läkare som gör att jag inte har någon diagnos för OCD ännu heller...?

Jag är inte övertygad om silvriga fälgar, men det är ju en smaksak. I övrigt tycker jag att man vill ha "bra" ekrar, dels för sinnesron, dels för att det ändå är en ganska liten kostnad på totalen. Hope-baknav har fungerat superbra för mig, har haft fyra fem stycken helt utan strul genom åren. SON-nav fram är säkra som kassaskåp - det kan inte bli dåligt.

Sist men inte minst (utan snarast störst) är att hjulen blir bra byggda. Välj bra delar; lämna till någon du litar på är mitt tips. Hunt-hjul är jag 0 procent imponerad av (har bara haft en uppsättning, men de var dåliga rakt igenom).

Att bara bygga ett framhjul är funkis, men köp då bakfälgen samtidigt som framfälgen. Det hade stört mig något enormt att behöva ha olika fram och bak på en cykel jag i övrigt var noga med. Men så är det nog bara ett möte med en läkare som gör att jag inte har någon diagnos för OCD ännu heller...?
Min (hemmadiagnostiserade) OCD säger silver! Så då får det bli silver.

Har tre par hjul från Hunt, och de har funkat felfritt i rätt många mil nu, börjar närma sig två tusen mil totalt.

Min (hemmadiagnostiserade) OCD säger silver! Så då får det bli silver.

Har tre par hjul från Hunt, och de har funkat felfritt i rätt många mil nu, börjar närma sig två tusen mil totalt.
Färgen är ju såklart en smaksak och det var en högst personlig åsikt från min sida.?

Du trumfar mitt användande av Hunthjulen rätt rejält. Mina blev skeva, lagren blev dåliga supersnabbt och bakaxeln skavdes ned av någonting och fick en massa grader. Cyklade max 200 mil på dem, så det var mycket strul på få mil..

Färgen är ju såklart en smaksak och det var en högst personlig åsikt från min sida.?

Du trumfar mitt användande av Hunthjulen rätt rejält. Mina blev skeva, lagren blev dåliga supersnabbt och bakaxeln skavdes ned av någonting och fick en massa grader. Cyklade max 200 mil på dem, så det var mycket strul på få mil..
Tror att du tryckte in för många watt i dina hjul. Sånt händer inte riktigt när jag cyklar. ?

Jag har också rullat väldigt många mil på fyra olika sett HUNT hjul helt bekymmersfritt så jag skulle starkt rekommendera HUNT ?

Hittade den här konverteringsaxeln från 9mm QR till 12 mm TA på tyska Ebay, vilket innebär att det nu är fritt fram för dig som har ett SON-hjul för QR att kränga det till mig, grattis !

Hittade den här konverteringsaxeln från 9mm QR till 12 mm TA på tyska Ebay, vilket innebär att det nu är fritt fram för dig som har ett SON-hjul för QR att kränga det till mig, grattis !
Hur menar du nu? SON har bara axlar för att gå från TA-nav till QR-nav, inte tvärt om. Har du ett nav för TA ligger fältet öppet att använda på vilken cykel som helst (med eller utan adapter), men om du har nav för QR är du bunden till cykel med QR (som jag är, x2...).

Kanske var åt andra hållet du menade, men ville mest förtydliga..?

Hur menar du nu? SON har bara axlar för att gå från TA-nav till QR-nav, inte tvärt om. Har du ett nav för TA ligger fältet öppet att använda på vilken cykel som helst (med eller utan adapter), men om du har nav för QR är du bunden till cykel med QR (som jag är, x2...).

Kanske var åt andra hållet du menade, men ville mest förtydliga..?
Min tveksamma skoltyska tyska måste ha gjort gemensam sak med mitt önsketänkande... Tack för förtydligande!

Var inne och skulle köpa en singel speed cog på ettettsex och fick höras att det var näst sista dagen som butiken drevs av nuvarande ägare. Då blev jag ledsen. Sen fick jag höra att det var 40% sänkt pris på bl.a. ett SP dynamo som råkade vara för 12mm axel en och 6-skruvs skiva, så då slog jag till (och blev marginellt mindre ledsen). Verkar som att det är jag eller Dr. Spoke som får bygga (kanske jag!)

Var inne och skulle köpa en singel speed cog på ettettsex och fick höras att det var näst sista dagen som butiken drevs av nuvarande ägare. Då blev jag ledsen. Sen fick jag höra att det var 40% sänkt pris på bl.a. ett SP dynamo som råkade vara för 12mm axel en och 6-skruvs skiva, så då slog jag till (och blev marginellt mindre ledsen). Verkar som att det är jag eller Dr. Spoke som får bygga (kanske jag!)
Trist! Vet du vem som skulle ta över?

det var 40% sänkt pris på bl.a. ett SP dynamo som råkade vara för 12mm axel en och 6-skruvs skiva, så då slog jag till (och blev marginellt mindre ledsen). Verkar som att det är jag eller Dr. Spoke som får bygga (kanske jag!)
Bygg själv!
SP-dynamo med skivbroms ger ett symmetriskt hjul (lika ekerlängd o spänning på båda sidor) så ett sådant nav gör hjulbyggandet extra enkelt.
Vad gäller ekrarna så välj DT Comp (eller motsv från Sapim) och mässingsnipplar, även de gör hjulbyggandet extra enkelt.

Sen sist så har jag budat hem ett dynamohjul från Tyskland och plockat ihop min Singular Swift. Om någon vill köpa ett SP dynamo nav för 12x100, bultfäste och 32h så säg till - jag fick -40% på 1500:- IMG_20221123_151614.jpg

Tänker att jag nu när det börjar bli ljusare, fokuserar på dynamobelysning.

Jag köpte ju ett 12*100 hjul och jag tänker att det då rimligen är tubeless ready, men vis av erfarenhet så har jag märkt att världen inte alltid är rimlig.

Vad tror ni med er kollektiva vishet?
IMG_20230208_095257.jpg

Tack tack! Då ska jag köpa tejp för att sen ge mig in i nästa kompetensbrist-träsk dvs el på cyklar... Återkommer troligen med rop på hjälp...

Ingen expert på tubeless men tycker den där fälgen ser tubelesskomptibel ut.

Mer expert på belysningsel! Eller, åtminstone på monteringen - inte hur skiten fungerar (el = magi). Fråga på framöver!? Och köp något med standlight. Och bra kvalitet - komplett dynamobelysning kombinerat med rostfria skärmar och en stilig ram som din kommer ge dig ett fordon för livet!

Tack!

Alltså det jag skulle vilja göra är att ha ett reglage med tre lägen 1.seriekopplade fram+bakljus 2.dynamousb(har en sån man sätter "i" styrröret 3. Sluten krets (ska bli mindre motstånd då har jag förstått).

Problemen med ovan är ju
1: jag har ingen egentlig aning om hur det skulle se ut (ett kopplingsschema är inget för mig som inte "pratar el", en bild skulle man ha!). Men det borde jag kunna lösa genom att testa mig fram innan jag monterar allt på cykeln.
2: Om jag har usb-laddaren i styrröret kan jag inte trycka ner något reglage där, och då får det väl bli någon väsklösning och det är jag i ärlighetens namn inte jättesugen på (men kanske ändå måste till för att ha någon stans att ha sakerna som laddas).

Vågar man borra ett litet hål i sadelstolpen för få ut kabeln till bakljuset?

Alltså det jag skulle vilja göra är att ha ett reglage med tre lägen
1.seriekopplade fram+bakljus
Skall det vara det "vanliga" läget? Dvs att både fram o baklljus lyser som vanligt?
Då är fram+bakljus parallellkopplade, dessutom är det vanligt med bakljusuttag på framlampan.
Det betyder att strömbrytaren/reglaget du letar efter skall kopplas in mellan dynamo <=> framlampa
2.dynamousb(har en sån man sätter "i" styrröret 3. Sluten krets (ska bli mindre motstånd då har jag förstått).
Vad menar du med "sluten krets"? Är det kortslutning av dynamon?
I så fall borde den koppling du letar efter gå att lösa med en trelägesbrytare precis som du skriver,

Men exakt vilken, hur den skall kopplas in eller hur jag skall förklara det utan kopplingsschema har jag ingen aning om.

Jag checkar härmed ut från rollen som expert gällande belysning åtminstone.

Ta dig en funderare på om din tänkta montering kommer bli långsiktigt duglig eller mer av lösa, skarvade kablar och eltejpade brytare osv. Något sådant hade inte jag velat ha på en cykel som är tänkt att cyklas på såpass långt och äventyrligt att laddmöjlighet måste finnas. Driftsäkerhet hade varit prioriterat!

Hej! Hur går det med Peregrinen? Hur känns den efter några månaders körande? Använder du den till pendling eller blir det mest fin-åk?

Är riktigt sugen på att också beställa en. Vad har du för storlek och hur sitter du?

Tack!

Hej! Hur går det med Peregrinen? Hur känns den efter några månaders körande? Använder du den till pendling eller blir det mest fin-åk?

Är riktigt sugen på att också beställa en. Vad har du för storlek och hur sitter du?

Tack!
Hej! Det går väldigt bra skulle jag säga, jag använder den till både pendling, ärenden (dvs min vardag) och grus. Det är ju i den här set-upen inte den lättaste/snabbaste cykel - men det är sällan en faktor för mig, ändå för otränad för att oroa mig om det. Jag har alltid väldigt skoj på den!

Bra byggkvalitet och ingen tillstymelse till rost ännu. Lite repor i färgen men givet hur hårt den lever med klättrande barn etc. så är jag nöjd!

Storleken på min (Finns en bild i #31) är Large. Om du finns i Stockholm så får du gärna provcykla.

Vidare är jag väldigt nöjd med kombon Hylex-bromsar och Archer-växelförare. DT Swiss 1850-hjulen är väl inte det roligaste hjulen, men har bra byggkvalitet

Här finns lite fler bilder

Har föö köpt 12v sladd till båten så nu skulle jag säga att chansen att dynamoprojektet kommer slutföras har ökat med ca 200%. Om jag får tag på tubeless-tejp så kan vi nog komma upp 316% ökning.

Sedan sist har fokus legat på att städa upp efter mig själv och jag har följande oglamorösa service/fixgrejer
1) bytt kullager i vevlagret från Enduro till SKF. Hoppas att det håller längre. En riktig press är värt! Passade även på att ta bort alla spacers och fixa
2) sett till att ta bort spacers och verkligen använda rätt moment på allt=inget gnissel och lägre q-faktor!
3) använt lagom mycket våld och fått lagerbanan (crown race) hela vägen ner. Svängarna är ca 8% bättre.
4) bytt låsringen till bakre skivan till en riktig istället för en kasette -dito, inget mer hack i bakbromsen.
5) justerat växlarna så att de två högsta går i helt ok till skillnad från inte alls och kass.
6) satt dit ett tredje stag på framskärmen, ingen mer ångest över att den ska dö vibrationsdöden

Allt ovan tog kanske 4,5 timme och skedde efter ett år av puttrande irritation (krävdes ju lite delar, kompetens och verktyg iofs...)

Slutsats: jag borde inte väntat, MEN nu uppskattar jag min cykel ännu mer.

Prövade också på vinst och förlust att du stoppa in datorn i min sadelväska och insåg att jag kunde pendlat utan svettig rygg i 2,5 år om jag inte varit en sån pessimist/killgissare

Slutsats 2: jag borde vara mer skeptisk mot mina egna slutsatser ibland

Kom också på att man kunde köra väskan som en lite mindre bohemisk Fabio chest!
IMG_20230913_171830.jpg
IMG_20230913_171836.jpg

En väldigt kort [RR]. Dagskonferens på Ekerö och enligt förra årets tradition så blev det mini-bikepacking. Ingredienserna var nattkörning, vilse i Skärholmen, Vårby och Vårberg(Google maps var väldigt förvirrad där ett tag) och sista färja från Slagsta som skulle passas om jag inte ville sova på Norsborgssidan. Spännande spännande!
IMG_20230926_223220.jpg

God morgon! Natten förflöt bra, kanske jag är lite förvånad över hur mycket trafik man hörde, men jag sov på en höjd som nog var i höjd med E20 på andra sidan vattnet.

För övrigt var kombinationen Carradry-väska med kläder fram och ett tredje (och ganska rejält) stag för 140:- helt funkis.
Man behöver inte alltid ett Nitto m18!

IMG_20230927_065942.jpg

God morgon! Natten förflöt bra, kanske jag är lite förvånad över hur mycket trafik man hörde, men jag sov på en höjd som nog var i höjd med E20 på andra sidan vattnet.

För övrigt var kombinationen Carradry-väska med kläder fram och ett tredje (och ganska rejält) stag för 140:- helt funkis.
Man behöver inte alltid ett Nitto m18!

Visa bilaga 656595
Inspirerande!
Ändå snyggt löst med grenen, även om man kanske sett krispigare pitch ?

Inspirerande!
Ändå snyggt löst med grenen, även om man kanske sett krispigare pitch ?
Det var ganska daggigt imorse kan jag säga ?... Jag har faktiskt aldrig fått det riktigt bra, dock så är Lanshan ganska rymligt, så jag har liksom alltid lyckats ligga i mitten. Jag tror att i framtiden när det är motiverat så blir det ett Fly Creek HV UL2

Det var ganska daggigt imorse kan jag säga ?... Jag har faktiskt aldrig fått det riktigt bra, dock så är Lanshan ganska rymligt, så jag har liksom alltid lyckats ligga i mitten. Jag tror att i framtiden när det är motiverat så blir det ett Fly Creek HV UL2
Ok, har kikat lite på det där lanshan men inte kunnat motivera pga svårt att se att jag skulle använda det. Men då har jag en ytterligare anledning att inte köpa det alltså ?

Ok, har kikat lite på det där lanshan men inte kunnat motivera pga svårt att se att jag skulle använda det. Men då har jag en ytterligare anledning att inte köpa det alltså ?
Jag köpte mitt begagnat för att just pröva. Jag tror att det kan vara sbs och intrimning, dvs inget som inte en extra lina och 3-4 spikar inte kan fixa.

Jag ska försöka med ovan på plan yta för att konstatera att det är mig det är fel på.
Sen funderar jag på om det är ett tält som kanske kräver en ganska bra (plan och stor) tältplats jmfrt med ett självstagande tält.

Behövde nya bromsbelägg och började leta på internet. Efter lite mansmatematik kom jag fram att det blev billigast och bäst med ett 50-pack....
Nu kan jag köpa vilka bromsar jag vill de närmaste 10 åren så länge de är kompatibel med BP-B05S-RX

Behövde nya bromsbelägg och började leta på internet. Efter lite mansmatematik kom jag fram att det blev billigast och bäst med ett 50-pack....
Nu kan jag köpa vilka bromsar jag vill de närmaste 10 åren så länge de är kompatibel med BP-B05S-RX
Vad blev det för styckepris?
Jag fyndade bulkförpackat från xxl nu då det var rea. 52kr/paret
Jag var nöjd ?

Tillbaka
Topp