[Byggtråd] Såsen bygger cyklar -Ny Rawland 650b!!

Behövde nya bromsbelägg och började leta på internet. Efter lite mansmatematik kom jag fram att det blev billigast och bäst med ett 50-pack....
Nu kan jag köpa vilka bromsar jag vill de närmaste 10 åren så länge de är kompatibel med BP-B05S-RX
Fail, det var fel storlek... möjlighet att få tag på ett F10RS belägg för 22:- verkar smala... Dock för 200:-+ på internet
Screenshot_2023-10-27-22-06-34-261_com.google.android.apps.nbu.files-edit.jpg

Vad blev det för styckepris?
Jag fyndade bulkförpackat från xxl nu då det var rea. 52kr/paret
Jag var nöjd ?
Jag tyckte jag hade fått ett bra pris när jag hittade L03A-belägg för 100SEK
också på XXL och ett extrapris i butik som inte fanns på nätet
Generellt verkar XXL ha bra pris på bromsbelägg, ofta billigare än hos tysken för de jag har kollat på.

Jag tyckte jag hade fått ett bra pris när jag hittade L03A-belägg för 100SEK
också på XXL och ett extrapris i butik som inte fanns på nätet
Generellt verkar XXL ha bra pris på bromsbelägg, ofta billigare än hos tysken för de jag har kollat på.
Yess. Det är ofta riktigt bra priser. Ifall man frågar i verkstan så brukar dom ha bulkförpackat som man kan få köpa ännu lite billigare också.
Ord. Pris på b05srx var typ 90kr i butik och 69kr i verkstan

Success! Ett par BP-K05ti-rx och allt är frid och fröjd. Att de är ganska billiga på Bike-discount och hänger på väggen på Cykloteket Västberga gör att jag nästan helt återhämtat mig efter besvikelsen med mitt felaktiga bulkinköp.

Slängde på ett par Crank brothers Stamp 1 vilket kändes som rätt drag inför den kommande (?) vinterkalypsen. I veckan blir det lowrider rack och dubbla tältnätter om allt klaffar.
Screenshot_2023-10-28-15-44-12-434_com.google.android.apps.photos-edit.jpg

Lyckades få till två tältnätter, en den 31/10 och en igår till idag. Tisdagen var regnig, jag satte upp mitt tält dåligt och på morgonen upptäckte jag att något snille lagt mina vantar utanför tältet. Aldrig förr har jag varit så glad för backen från Bredäng till Mälarhöjden.
Gårdagen var blåsig men torr och oerhört mer uttänkt

Lanshan UL pro 3 season är hel ok men jag lyckas aldrig riktigt undvika att få innertältet i ansiktet ( vilket iofs är ok det bara yttertältet är spänt ok ). Dock mycket tält för vikten och pengarna

Om jag klarar 1 natt varje månad till maj så får jag köpa ett Big Agnes.

Lyckades få till två tältnätter, en den 31/10 och en igår till idag. Tisdagen var regnig, jag satte upp mitt tält dåligt och på morgonen upptäckte jag att något snille lagt mina vantar utanför tältet. Aldrig förr har jag varit så glad för backen från Bredäng till Mälarhöjden.
Gårdagen var blåsig men torr och oerhört mer uttänkt

Lanshan UL pro 3 season är hel ok men jag lyckas aldrig riktigt undvika att få innertältet i ansiktet ( vilket iofs är ok det bara yttertältet är spänt ok ). Dock mycket tält för vikten och pengarna

Om jag klarar 1 natt varje månad till maj så får jag köpa ett Big Agnes.
Kommer du bli glad för att det är så bra, eller arg för att du väntade så länge? ?

Kommer du bli glad för att det är så bra, eller arg för att du väntade så länge? ?
Om jag läser min egen tråd då verkar jag aktivt vilja leva med det som är dåligt för att sen bli glad när det blir bättre ?.

Skämt åsido, jag är alldeles för bra på att köpa saker som jag inte använder och på det här sättet så kommer jag förhoppningsvis få en bättre kravspec. Jag har tex insett att jag gärna bär liiite extra vikt som ett tvåmannnatält väger för att kunna ha komfort när man är ensam och kunna ta med sig en kompis eller något av barnen.

Oh, du knep den som kom upp i k&s? Hade nästan förväntat mig att jolov skulle göra det annars.
Har varit orimligt sugen på en sån men inte ens med väldigt (väldigt) god fantasi kunnat motivera det!
Ska det göras något med den?
Jo jag har varit riktigt sugen på en Alpacka så när den här dök upp (och i ärlighetens namn är den absolut tillräcklig för mina behov) så snabbade jag mig och köpte (av en väldigt trevlig fd. cykelmekaniker som specad med SON hub bl.a.) och sålde Bromptonen (kais01 predikande kring slitage på små hjul utan skivbroms har äntligen slutat ringa i öronen).
Jag har redan en S&S-delad cykel och tänker att den får stödja den typen av resor där man cyklar en bit och där man sedan pga. ex tidsbrist, trafik eller leda vill ta buss eller tåg delar av sträckan.

Första resan blir påsk, antingen Gdansk eller Köpenhamn beroende på var det är bäst väder.

Oh, du knep den som kom upp i k&s? Hade nästan förväntat mig att jolov skulle göra det annars.
Har varit orimligt sugen på en sån men inte ens med väldigt (väldigt) god fantasi kunnat motivera det!
Ska det göras något med den?
Vafalls?!
Jag tjatar bara på stridsland att släppa en prototyp-boomboat!
Eller en kyoot 🫠

Jo jag har varit riktigt sugen på en Alpacka så när den här dök upp (och i ärlighetens namn är den absolut tillräcklig för mina behov) så snabbade jag mig och köpte (av en väldigt trevlig fd. cykelmekaniker som specad med SON hub bl.a.) och sålde Bromptonen (kais01 predikande kring slitage på små hjul utan skivbroms har äntligen slutat ringa i öronen).
Jag har redan en S&S-delad cykel och tänker att den får stödja den typen av resor där man cyklar en bit och där man sedan pga. ex tidsbrist, trafik eller leda vill ta buss eller tåg delar av sträckan.

Första resan blir påsk, antingen Gdansk eller Köpenhamn beroende på var det är bäst väder.
Ja, såg den och tyckte den kändes som riktigt mycket pang-för-peng!
Låter som en oerhört trevlig invigningstur, avundsjukan är stor!

Kanske en Crust Stupid Tourist? Finns ju som ram (även om Trump kanske dödat den ekonomiska kalkylen)?
Har sneglat åt den också, ser onekligen kul ut!
Tror mitt största problem med att motivera en ny cykel är nog att jag cyklat totalt typ 10 mil det senaste året och alla varit påväg till/från tåg eller förskola...

Nu har jag varit i London och sålt min Geekhouse till killen jag köpte den av.
Jag har även köpt en Rawland Sogn som jag letar delar till.

Målet blir att få den att rulla snabbt som möjligt
Jag saknar (silver silver silver)
*Fram och bakväxel -sitter någon på tex en 10-delad Chorus grupp säg till!
*Alternativt Simplex SLJ ram reglage
*TRP reglage I silver och brunt
*Skärmar 60mm
*Snabbkopplingar
*Sadelklämma

Så här såg den ut i ett tidigare liv

Ohla! Kan inte finnas många (om några?) Rawland i Sverige väl.
Berätta gärna vad du tänker för styre, bromsar, vevar osv.
Ska du ha släta svarta 42mm däck?

Nej gissningsvis inte och isf gissningsvis från deras senare produktion med 650b för skivbroms Ravn och Ulv (tror jag att de hette).

Så här har jag tänkt långsiktigt:
Bromsar blir ett par Dia Compe 999
Styre ett Nitto Randonneur
Styrstam och sadelstolpe blir nog Ritchey Classic men jag ska pröva med lite titan som jag har i lådan (oklart om de matchar varandra dock)
Brooks Swift från Peregrinen (insutten och min favorit) alternativt en Ideale 90 och kanske en GB Aspin om jag hittar beggad och den passar min rumpa

Det är väl det som jag vet förutom önskelistan ovan

Jo ett VO framrack med decaleur fick jag också med mig.

Däck blir till att börja med WTB Horizon 47 med hjulen på bilden

Ramen är en 56:a , glömde säga att jag också har ett VO vevparti som ska sitta på och troligtvis mina MKS pedaler med bajonettfattning (finns en långsiktig plan på att göra den Rinko -klar)

Nu har jag tagit tag i mig själv och beställt allt som jag (tror) att jag saknar. Kommer säkert komma på 300 grejer som jag borde lagt i köpkorgen men men...det är bra KBT att kompromissa lite. Stänkorna är ett test mest, finns ett par GB i 50 mm som jag borde låta Anders på Veloform rinko-modifiera men känns lite stört att posta dem t/r Göteborg (särskilt då den redan åkt halva resan en gång tidigare...).

Bilagor

• Screenshot_20260305-170953~2.webp
    Screenshot_20260305-170953~2.webp
    50.7 KB · Besök: 256
Man vill ju ha fler bilder på bygget. Just sayin’.

Sen är, om du inte redan vet det, funktionen i VO:s decaleur ganska kass, då väskan hoppar ur vid minsta gupp. Men det löses enkelt med ett litet gummiband (typ snodd eller o-ring) som du fäster i väskdelen av decaleuren och sedan när decaleuren är på plats spänner runt det ena nedåtgående röret på decaleurens cykeldel. Se till att du har gummibandet på plats innan din första tur, annars riskerar du att ha en väska som i värsta fall far i backen (been there, done that och väskan blev skitig och lite skadad).

Nu har det kommit delar från Tüskland! Har lite tid på lunchen på fredag med lite tur.

Tills dess tröstpris, och som efterfrågats lite mer bilder (om än på ett annat projekt)!

Bilagor

• 648382023_928295899681650_1395622210059376300_n.webp
    648382023_928295899681650_1395622210059376300_n.webp
    169.7 KB · Besök: 57
Nu har jag tagit tag i mig själv och beställt allt som jag (tror) att jag saknar. Kommer säkert komma på 300 grejer som jag borde lagt i köpkorgen men men...det är bra KBT att kompromissa lite. Stänkorna är ett test mest, finns ett par GB i 50 mm som jag borde låta Anders på Veloform rinko-modifiera men känns lite stört att posta dem t/r Göteborg (särskilt då den redan åkt halva resan en gång tidigare...).
Tycker du absolut ska Rinko:a dessa!

Började bygga idag och stötte på lite patrull. Gaffelröret är för 1" ahead och alla min styrstammar är 1 1/8 så jag behöver en shim... Sen insåg jag att jag saknade sadelstolpsklämma. Mest sugen på en Phil Wood i lila men kan även tänka mig en Chris King.... å andra sidan kanske bra att verkligen få ens första handsval om man ändå plockar fram moneygun.gif? Aja på temat standards-fail så var baknavet en fins Campa Record, jag hade ju såklart beställt en shimanocasette... så det verkar som det blir en Xt-mech tills det löser sig. Mycket kompromisser nu, känns lite jobbigt i ärlighetens namn

Jag tror att det kan finnas ett par 42x650 i lådorna. Ska jag vara helt ärlig har jag funderat på att bara köra Win Ving, de funkar ju förvånansvärt bra och är ju Rinko-vänliga

Tillbaka
Topp