[Byggtråd] Såsen bygger cyklar -Ny Rawland 650b!!

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Idag kom det ett paket från Holland.

Jag pendlar mellan en Instagram -cykel och En Alivio -cykel och har i rent självförsvar bestämt mig att det är meningen att den ska vara färdig när den rullar. Och att den sen ska evolvera/devolvera fram och tillbaka. Grupptryck i den här tråden kommer rimligtvis påverka inriktningen, annars kunde jag ju hållit min digitala käft.

Bilagor

• IMG_20220317_181214.jpg
    IMG_20220317_181214.jpg
    120.4 KB · Besök: 123
Och en bild, fina svetsfogar för att vara serieproduktion, den som har målat har gjort ett bra jobb även om maskningen på styrröret inte är perfekt (men man får titta ganska noga om man vill klaga), excentriska BB verkar fint i gängorna, medföljande vajerfästen och skruvar är av bedömt bra kvalitet, gaffeln förvånansvärt lätt för att vara stål och med som synes mycket rör.

Den svart-blåa färgen syns dåligt på bilden men i solljus för blotta ögat tror jag att den blir hur bra som helst.

Riktigt sugen på att börja bygga!

Återkommer med planerad komponent-lista

Bilagor

• IMG_20220317_205110.jpg
    IMG_20220317_205110.jpg
    475.1 KB · Besök: 325
Senast ändrad:
Är det här fel?! För att lägga till info till den psykologiska profilen så är jag som stolt ägare till ett Velo Orange Crazy och skulle inte tacka nej till ett Surly Moloko

Bilagor

• red-cycling-products-21-gravel-20-handlebar-o318mm-black-1.jpg
    red-cycling-products-21-gravel-20-handlebar-o318mm-black-1.jpg
    13.8 KB · Besök: 125
Alternativt så får det bli ett Ritchey Venturemax (vilket ju skulle matcha tänkta styrstam och sadelstolpe som är Ritchey Classic). MEN jag sa ju att jag skulle hålla mig från matchning och visst ser det lite tråkigare ut?

Bilagor

• 374861.jpg
    374861.jpg
    7.8 KB · Besök: 117
Om jag säger att jag ska försöka att köra en Archer Dx1 med en standard trail remote så gör det att det lite galnare styret ändå kanske kan vara en idé (jag hör attt jag försöker att övertyga mig själv här)?

Jag tänker alltså att det ska sitta till vänster om hoodsen (TRP Hylex) och att man kommer åt dem med höger tumme?

Bilagor

• archer.jpg
    archer.jpg
    48.4 KB · Besök: 110
Nästa fråga gäller styrlindan: Styrlagret är svart, naven är Tune gröna, vevlagret är hope lila och styrlagret är svart, skärmar och styre svart. Skärmar, vevparti, styrstam och sadelstolpe silver. Är det logiska valet då LIzard Skin DSP V2 i Neon pink?

Edit: Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag känner ångest över att styret inte är silver, så frågan är om det inte blir ett venturemax eller Nitto b135 ändå...

Synd att man ska vara så konservativ och feg! Kanske ska köpa red styret i rent KBT syfte

Bilagor

• lizard-skins-bar-tape-dsp-v2-25-mm_11.jpg
    lizard-skins-bar-tape-dsp-v2-25-mm_11.jpg
    55.6 KB · Besök: 106
Senast ändrad:
Eller kanske Vegas gold går till allt (och framförallt gröna nav)?

Bilagor

• lizard-skins-bar-tape-dsp-v2-25-mm-vegas-gold.jpg
    lizard-skins-bar-tape-dsp-v2-25-mm-vegas-gold.jpg
    69.9 KB · Besök: 94
DSP drar till sig skit. Välj en mörkare färg om det skall vara DSP, eller en annan linda om du skall ha en snygg färg.
Kommer bli en fin hoj! Jag köper den när du tröttnat på den.

Beställde lite grejor, är ett Venturemax och en kedja (förtuom en skeppa tid och lite kompetens att kunna lufta TRP bromsar) ifrån att kunna få ihop cykeln

Bilagor

• r2_1.jpg
    r2_1.jpg
    66.6 KB · Besök: 172
  • r2_2.jpg
    r2_2.jpg
    47.1 KB · Besök: 167
Ok, nu har alla delarna kommit plus verktyg till Hopes BB och lite luftningsgrejer MEN då började jag precis fundera på om ett WI MR30 (dock med landsvägsaxel) är lite brett Q faktormässigt? Jag funderar på om ett FC-7402 med en NW klinga eller ett Rotor3D (som råkar finnas i gömmorna) är "rätt".

Troligtvis är ju rätt svar att sätta på det jag har och konstatera att det fungerar hur bra som helst, men vad säger internet?

Om inte annat så blir det bygge på påskdagen!

Alltså, nu har jag i min enfald och skam byggt på i lönndom och det har gått ganska dåligt i ärlighetens namn. Det som hände var att jag upptäckte att hela ena kolven på det bakre Hylex oket hade försvunnit (inte konstigt att de greppade lite dåligt och läckte....), hann dock lufta den främre bromsen och känna mig kompetent.

Funderade först på att fulmecka på ett Shimano ok på, men såg sedan att helt nya med vad jag trodde var FM såldes på Tysk näthandel X. Köpte, köpte adapters, ok redo för nytt försök. Hylex har dock ngn form av lösning där man separera slangen och sedan koppla ihop dem igen (för att undvika att det kommer in luft i systemet på väg till kund). I princip bra tänkt.
Problemet är för att en hydraulik-analfabet som mig så har jag ännu inte lyckats lista ut hur jag ska få på den medföljande oliven.... Blir till att gå till LBS när jag har tid.

Huvudvärk två är att min DM bakväxel inte verkar lira med växelörat. Har lagt en annons på K/S här för en hyffsad modern Tiagra som klarar större kasetter och inte har DM, och i väntan får det bli en gammal 9-delad XT som ligger i gömmorna och helt enkelt antingen korrigera på Archern (borde gå tänker jag) eller b-skruva bort en växel, tills jag antingen får en tag på en ny bakväxel eller orkar skaffa fram en 9-delad kasette.

Tills detta är löst så får mina kvällsturer längst vattnet bort mot Sättra ske med en Schwinn köpt på K/S för 400:- (typ vad bara adapters kostat...) med tillägg av en broms.

Om det finns någon lärdom här så är det: Ha alltid en fungerande cykel för den typ av cykling som du vill syssla med, medans du bygger din cykel för den typ av cykling som du vill syssla med.

Eftersom allt byggande bara är misär så utgår bilder tills jag kan triumfera (temporärt säkert)!

Nu har jag äntligen tagit tag i det största hotet mot det här bygget (min stolthet) och gett mig av till min semi-LBS (Hubbes i Hägerstensåsen, verkar lovande!) och ska få hjälp med att trimma in bakväxel och lösa TRP Hylex oförståeliga ihopkopplande av de två slangar som går mellan reglage och ok.

Kvar finns då ( i teorin) att fixa Archer-motorn, linda och kapa gaffelrör (äntligen en ursäkt att skaffa en saw guide!)

Skärmar får komma på när det blir grissväder.
Som en postiv sak så hittade jag ett P1800 hjulset i förrådet så det blir nog ett separat hjulset för mer slicka hjul (eller om jag är för långsam ett par Ice spiker pro).

Återkommer med lite tur med foton inte allt för lång tid!

Jo förresten, jag hade lite kvar till gratis frakt och den där Red cycles bocken var på rea...så om jag kommer ur min ocd med upplevda krav på styre+stam+sadelstolpe från samma serie

Om man bortser från bilden på cykelkartongen, så är cykeln som tråden handlar om med på bild en enda gång. Det måste du åtgärda!

Jag har haft en Peregrine på önskelistan i många år. Osäker på vad jag skulle göra med den, men vill ändå ha en! Tror det är en sån där ram man blir kompis med och sen behåller till man dör.

Om man bortser från bilden på cykelkartongen, så är cykeln som tråden handlar om med på bild en enda gång. Det måste du åtgärda!

Jag har haft en Peregrine på önskelistan i många år. Osäker på vad jag skulle göra med den, men vill ändå ha en! Tror det är en sån där ram man blir kompis med och sen behåller till man dör.
Rimlig önskan på alla sätt och vis! Kanske jag som kompensation (senare såklart..) kan slänga upp en bild på min Swift, som av en händelse också är under uppbyggnad...

Om cykelmecken är nådig så fixar jag en bild på Peregrine från "operationssalen" imorgon bitti!

Fick äntligen tummen ur och fick på begagnad etap Red 11-delad på min Geekhouse med
S &S-kopplingar. Fult rack är temporärt

Bilagor

• IMG_20220924_110735.jpg
    IMG_20220924_110735.jpg
    974.3 KB · Besök: 278
Premiärtur. Lyckades lista ut hur jag skulle göra med Archer Dx-1. Funkar hur bra som helst.
Cykeln känns rapp och klarar hyfsat teknisk stig. Däcken är grymma.

Kvar att göra
*Höja sadeln ca 1cm
*Vinkla sadeln framåt
*Byta pedaler till ett par pd-es600
*Justera reglagen (ser för taskigt ut!)
*Linda bocken
*Kapa gaffeln

Lite längre fram i tiden
*Styr upp hjulpar 2 (DT swiss p1800 med Conti Terra Hardpack)
* Skaffa skärmar som klarar hjulpar 1

Bilagor

• IMG_20221005_121323.jpg
    IMG_20221005_121323.jpg
    817.9 KB · Besök: 329
Och lite framsteg och ett extra hjulpar.

Om någon har ett par Gilles Berthoudskärmar i 60mm som dem vill sälja, hojta! Jag har även (såklart) ett par i 50mm som kan bytas med...
Enligt uppgift är det typ kört med 60-skärmar, då Gilles tydligen lämnat tillbaks sin nya skärmbockarmaskin efter en massa strul. Vet inga mer detaljer än så, men om jag var du hade jag eventuellt letat efter annat. Velo Orange har väl såpass breda skärmar antar jag, men man får ju då aluminium som blir matt ganska snabbt..

Enligt uppgift är det typ kört med 60-skärmar, då Gilles tydligen lämnat tillbaks sin nya skärmbockarmaskin efter en massa strul. Vet inga mer detaljer än så, men om jag var du hade jag eventuellt letat efter annat. Velo Orange har väl såpass breda skärmar antar jag, men man får ju då aluminium som blir matt ganska snabbt..
Fuck! Vill ju inte ha SKS -måndag monster -härken...

Jag ska ringa Veloform-Anders imorgon, han kanske har någon hoard...

Hovrar lite över köpknappen på de skärmarna, men undrar lite över passform, de funkar inte på dina däck som är 50 breda? Har du någon uppfattning om en ungefärlig maxbredd på däck?

Hovrar lite över köpknappen på de skärmarna, men undrar lite över passform, de funkar inte på dina däck som är 50 breda? Har du någon uppfattning om en ungefärlig maxbredd på däck?
Man brukar väl säga att däcken kan vara upp till ca 10 mm smalare än skärmarna. Lite beroende på modell på skärmarna då. Gilles kan man klämma in lite bredare däck i än Honjo. Sen ska man köra i grus eller snö kanske man vill ha någon extra mm, och kör man tunnare landsvägsdäck klarar man sig med någon mm mindre. Men runt 10 mm.

Man brukar väl säga att däcken kan vara upp till ca 10 mm smalare än skärmarna. Lite beroende på modell på skärmarna då. Gilles kan man klämma in lite bredare däck i än Honjo. Sen ska man köra i grus eller snö kanske man vill ha någon extra mm, och kör man tunnare landsvägsdäck klarar man sig med någon mm mindre. Men runt 10 mm.
Förstår, hade tänkt till ett par 38mm-slicks typ. Släpper diskussionen här och fortsätter den där den där den hör hemma (miyatatråden)

Sålde en cykel till en trevlig Happyit och såg det som ett tecken att lägga förhållandevis mycket pengar på franska skärmar, men det verkar ju vara en framtidsinvestering

Bilagor

• Screenshot_2022-10-12-12-03-01-895_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_2022-10-12-12-03-01-895_com.google.android.apps.docs.jpg
    38.3 KB · Besök: 117
Här finns skärmar från VO i 63mm, både i polerat eller svart. Men det står inte om det är aluminium eller rostfritt och till ett högre pris än de du har beställt. Jag har beställt därifrån ett par gånger och det har fungerat bra.

Här finns skärmar från VO i 63mm, både i polerat eller svart. Men det står inte om det är aluminium eller rostfritt och till ett högre pris än de du har beställt. Jag har beställt därifrån ett par gånger och det har fungerat bra.

Yes kollade faktiskt in dem på VOs hemsida (ettettsex på Östgötagatan kan ta in VO och är ruskigt trevliga), men tyvärr är de i aluminum.

Och så kom det på ett par franska skärmar till slut. Jag höll på att tappa fattningen mer än en gång och kan känna att det här är en sådan där sak man skulle vilja göra typ 5 på raken av.

Kompis- och egolapp har jag ju på mina 50mm skärmar som jag köpte av Veloform-Anders och tänkte använda dem som mall. Köpte ganska mycket muttrar och brickor på Sifverts när jag ändå höll på.

Ska bli intressant att se hur skärmarna klarar min vanliga grusslinga Örnsberg -Sätra
IMG_20221021_143729.jpg

Och så kom det på ett par franska skärmar till slut. Jag höll på att tappa fattningen mer än en gång och kan känna att det här är en sådan där sak man skulle vilja göra typ 5 på raken av.

Kompis- och egolapp har jag ju på mina 50mm skärmar som jag köpte av Veloform-Anders och tänkte använda dem som mall. Köpte ganska mycket muttrar och brickor på Sifverts när jag ändå höll på.

Ska bli intressant att se hur skärmarna klarar min vanliga grusslinga Örnsberg -SätraVisa bilaga 588859
Fint! Du får se till att ha bra fart ut från trottoarkanterna ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp