Wolfpack tires - nån som provat än?

Blåser liv i tråden med en liten fundering

Jag kör just nu en Nukeproof Scout som jag har ett wolfpack cross 2.4 bak. Bifogar bild:
IMG_20220521_161131.jpg

Jag har också ett wolfpack trail 2.4 som jag tidigare hade på fram men tyckte det greppade lite för dåligt för att ha fram.

Jag funderar på att köra trail bak istället för cross.. Men mitt dilemma är om det verkligen blir så stor skillnad? Dessutom väger mitt trail 2.4 nästan 180g mer än mitt cross 2.4. Vilket jag tänker kommer kosta mig mer än jag vinner i grepp, i rullmotstånd.

Är det värt att testa eller är det bättre att bara köra på med Dhr 2/cross? Tråkigt att kränga om i "onödan".

Är sugen på att prova Wolfpack på min HT - för stigcykling i svensk skog i blöta höstförhållanden; bör man köra på enduro fram och trail bak eller rakt av på enduro både fram och bak? Hur rullar Enduro/enduro kombon VS trail/enduro? Någon som provat?

Jag skulle tro att trail är lite för klen för att gå som bakdäck på en HT, men det beror givetvis på hur brötigt det är och hur smutt man (inte) kör.

Bytte till Trail fram på min hoj ( reactor )
Kört två svängar och kraschat bägge turer, fick släpp fram på ställen jag kört utan problem hundratalet gånger, helt utan förvarning. Blodvite och kraschad broms ☹️
Rullade fint o lätt, men kommer byta tillbaka till minion eller assegai och vara fullt nöjd med dem igen..

Bytte till Trail fram på min hoj ( reactor )
Kört två svängar och kraschat bägge turer, fick släpp fram på ställen jag kört utan problem hundratalet gånger, helt utan förvarning. Blodvite och kraschad broms ☹️
Rullade fint o lätt, men kommer byta tillbaka till minion eller assegai och vara fullt nöjd med dem igen..

Hade också trail fram förut men bytte tillbaka till Dhr 2 av typ samma anledning som dig. Trail är bäst bak tror jag.

Ok - men duger det till där bak ens då är frågan?

Jag kör cross bak på min ht (se bild längre upp) och den är ju snarlik. Men allt är ju relativt. Beror mest på vart och hur man cyklar. Jag gillar rullet och det är relativt lätt (700g 2.4 29"). Inga punkteringar än så länge.

Ok - tänker cykla i sthlms omnejd - Hellas / Rudan / Lida etc. men vill gärna inte begränsas av lite väta. Men trail bak torde alltså va fine - någon som provat enduro fram och har lite input? Tack för att ni tar er tid förresten!

Jag skulle tro att trail är lite för klen för att gå som bakdäck på en HT, men det beror givetvis på hur brötigt det är och hur smutt man (inte) kör.
Jag har haft Trail både fram och bak på min ht och har inte upplevt några problem med greppet, jag kanske kör skitmesigt men har funkat fint för mig på Jakobsbergsmilen/Järfälla xco, Lovön, Ängsjö med omnejd, har även kört Bålstas "xco" bana i Vibyspåret utan problem.

Jag har haft Trail både fram och bak på min ht och har inte upplevt några problem med greppet, jag kanske kör skitmesigt men har funkat fint för mig på Jakobsbergsmilen/Järfälla xco, Lovön, Ängsjö med omnejd, har även kört Bålstas "xco" bana i Vibyspåret utan problem.
Men det där låter som snabba rätt ostökiga stigar. Där funkar det. Men bland snorigs rötter och stenbröt i Hellas tyckte jag det var för klent fram.

Greppet tycker jag är bra mtp profil och vikt, men det är ffa hållbarheten jag syftar på. Både däcksidorna och vid dubbarna är rätt lätt att få skador och hål (hänger givetvis också ihop med vikten), jag körde med insert men tyckte ändå det var ohållbart (pun intended). Då kör jag iofs ganska osmutt oavsett underlag.

Greppet tycker jag är bra mtp profil och vikt, men det är ffa hållbarheten jag syftar på. Både däcksidorna och vid dubbarna är rätt lätt att få skador och hål (hänger givetvis också ihop med vikten), jag körde med insert men tyckte ändå det var ohållbart (pun intended). Då kör jag iofs ganska osmutt oavsett underlag.

Jag tror att det berör mycket på underlag. Jag (tror att jag) kör väldigt smutt, men har salami in mina Specialized Grid och även Grid Trail däck och min Maxxis Rekon och Dissector Dual. Jag förstar inte hur folk överlever i Hellas på XC-däck. Eller kanske har jag blivit riktigt snabb efter några år av stigcykling.

De erbjuder Race TLR sedan i våras, dock enbart 28 mm breda. Om de hade funnits 25 mm breda hade jag köpt en uppsättning.

Någon som fortfarande använder sina Enduro? Är det något att ha som höstdäck bak?

Ute efter ett bakdäck bakom MM nu för hösten. Köpte ett beg HD addix soft men fick tyvärr inte på det på fälgen.

Edit: skall ersätta ett XR4, klättrings och bromsgrepp får gärna vara bättre

Någon som fortfarande använder sina Enduro? Är det något att ha som höstdäck bak?

Ute efter ett bakdäck bakom MM nu för hösten. Köpte ett beg HD addix soft men fick tyvärr inte på det på fälgen.

Edit: skall ersätta ett XR4, klättrings och bromsgrepp får gärna vara bättre
Jag rullar glatt fram på mina Enduro vad skulle man annars ha?

Vad har du kört förut, något att jämföra mot? Ser ganska runda ut på bild, är dom det?

Jadu det är ju det som är frågan, SE4, Eliminator, Dissector?
Minion, Reckon. Ardent, Ikon, men Wolfpack köper man ju främst för gummiblandningen men röster och profil är helt OK men visst lite rundade än Minion är de visst, steniga partier när det är halt ute så får man valuta för pengarna, Började ju handla direkt när han slog upp portarna så då var det ju både bäst och billigt.

Letar efter däck som kan fungera som hyfsad kompromiss för xc/trail/enduro. Wolfpack har jag aldrig testat eller sett i verkliga livet så lotten föll på dom. Trail bak och Enduro fram. Kommer köra med rimpact bak. Tyvärr sätter en förkylning käppar i hjulen för test men spontant så kändes trail-däckets mönster klenare än jag trodde och en väldigt rund profil...Men det kanske borgar för snabba däck...tjoho. Enduro inger mer förtroende på greppfronten även om det är rätt glest mellan dobbarna. Väldigt behagliga att montera och poppa, vilket var verkligen befriande jämfört med andra däck som t.ex. Michelin/Continental. Lite bilder nedan på mönster/profil och en, något haltande, jämförelse mot Continental Kryptotal RE.

20221024_144208.jpg20221024_144043.jpg20221024_144038.jpg

Letar efter däck som kan fungera som hyfsad kompromiss för xc/trail/enduro. Wolfpack har jag aldrig testat eller sett i verkliga livet så lotten föll på dom. Trail bak och Enduro fram. Kommer köra med rimpact bak. Tyvärr sätter en förkylning käppar i hjulen för test men spontant så kändes trail-däckets mönster klenare än jag trodde och en väldigt rund profil...Men det kanske borgar för snabba däck...tjoho. Enduro inger mer förtroende på greppfronten även om det är rätt glest mellan dobbarna. Väldigt behagliga att montera och poppa, vilket var verkligen befriande jämfört med andra däck som t.ex. Michelin/Continental. Lite bilder nedan på mönster/profil och en, något haltande, jämförelse mot Continental Kryptotal RE.

Visa bilaga 589442Visa bilaga 589443Visa bilaga 589444
Haha nä inte onödigt mkt dobbar på Enduro, ser faktiskt lite märkligt ut.

Skulle vara kul att få läsa lite intryck och jämförelser om Continentals nya däck, kanske i den stora tråden om dämpningsegenskaper...

Har nu testat lite med både vanlig stig och mer enduroterräng. De rullar fint och skillnaden i rull mot polarnas Magic Mary/big betty var tydlig vid grusvägs rull. Inte så väldämpade men inte så stort problem nu när det är blött och hastigheterna är relativt låga. När det börjar branta på märks det att bakdäcket har ett ganska klent mönster. Överlag känns det som en bra stigkombo som klarar det mesta. Skulle dock önska att det fanns ett däck till mellan trail/enduro som har lite mer mönster, gärna med fokus på bromsverkan.

@ambientzz - Återstår bara att köra Enduro fram och bak då eller? 900 - 950 g är ju fortfarande relativt lätt.

Nu passar det att nämna att jag i två omgångar försökte sälja ett fräscht enduro 29x2.4 på köp&sälj för typ 75 spänn exkl frakt utan att någon visade intresse, det hamnade på lokala returcentret till slut ?

Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden men nu finns visst Enduro i en variant med kraftigare casing, ca 100 g tyngre i 29x2x4. slut i lager dock.

@ambientzz - Återstår bara att köra Enduro fram och bak då eller? 900 - 950 g är ju fortfarande relativt lätt.

Nu passar det att nämna att jag i två omgångar försökte sälja ett fräscht enduro 29x2.4 på köp&sälj för typ 75 spänn exkl frakt utan att någon visade intresse, det hamnade på lokala returcentret till slut ?

Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden men nu finns visst Enduro i en variant med kraftigare casing, ca 100 g tyngre i 29x2x4. slut i lager dock.
Där ser man. Jag kommer nog behålla setupen som den är. Gillar konceptet med snabbare bakdäck. Sen är däcken nog i lättaste laget att klara av hårdare enduro. När det vankas sådant åker kryptotal-hjulparet på.

Lite återkoppling på Enduro/Trail. Testade nu att köra ett "endurotest". Ena dagen med Wolfpack och andra med Kryptotal. Kryptotal är Dh fram och enduro bak. Så det skiljer ca 600g gummi till Contis fördel(?). Det märks rätt stor skillnad nu när stigar är torra och det går snabbare utför. Mycket mer kontrollerat med Conti och samtidigt snabbare. Segare uppför men inte så illa. Kontentan är att nya Contis är sjukt bra och att Wolfpack gör sig bäst som traildäck, även om det står enduro på sidan.

Har någon provat "superspeed" 2,4, gärna med ett "speed"?
Jag funderar på att svika ray / ralph till förmån för dessa. En dialog med AI och info från tyska forum säger att schwalbe kanske är bäst, men inte så roligt val.

Jag körde kombon Cross/Speed. Fungerade utmärkt för stigcykling. Rätt så rund profil vilket rullar bra men offrar lite sidogrepp. Inga problem med punkor heller. Då jag har en tvångstanke att byta däck så ligger dessa på hyllan just. Vill du köpa dom billigt kan du dra ett pm :)

Tillbaka
Topp