Commencal Meta SX Medium eller Large

• Trådstartare Trådstartare RLE
  • Start datum Start datum
Här är tex 3 large hojar jag haft genom åren. Min första riktiga 150/170mm hoj specialized sx trail och min sista marin Rift zone 29 samt min meta sx . Och det är ju inte vara reach som ökat utan samtliga mått därav min fråga lite vrf folk går upp 1-2 storlekar mot vad som körde kanske för 5-10år sen. Jag va 186cm 2011 och då va det large som gällde.
Screenshot_20221115-180720.png

Finns väl en anledning till att Richie Rude som är 182 cm lång kör (eller i varje fall körde) på en medium Yeti. Han är nog en av världens snabbaste personer på en endurocykel.
n=1 och allt det där ;-) Som jag skrev, olika passar olika åkare. Richie Rude är fysiologiskt ett monster (eller i var fall jäkligt stark), skulle tro att han också kan kompensera en del av stabilitetstappet genom att vara mer aktiv än genomsnittscyklisten.

Senast ändrad:
Har idag en stumpjumper med följande geo.
Tycker väl den är okey i storlek.
Kommer jag tycka en SX L är mycket större?
B1B57FC4-EBBC-4336-A1BD-137854C3A606.jpeg

Bilagor

• EE108F9A-1D5E-414E-9F37-4EDFA7161DFC.jpeg
    EE108F9A-1D5E-414E-9F37-4EDFA7161DFC.jpeg
    109.5 KB · Besök: 47
Har idag en stumpjumper med följande geo.
Tycker väl den är okey i storlek.
Kommer jag tycka en SX L är mycket större?
Visa bilaga 593765
Ja sx är bra mycket större på allt utom just längden när du sitter och cyklar..men det är ju så dom är designade idag man ska sitta rakt som på en damcykel när man cyklar på platten o uppför.

Bilagor

• Screenshot_20221115-190513.png
    Screenshot_20221115-190513.png
    29.9 KB · Besök: 52
får ihop detta:

Kan ärligt inte förstå hur en SX kan ha längre reach än Lapierren jag tyckte var bra men samtidigt 22 mm kortare TT.
Sadeln långt framför vevarna?

får ihop detta:

Kan ärligt inte förstå hur en SX kan ha längre reach än Lapierren jag tyckte var bra men samtidigt 22 mm kortare TT.
Sadeln långt framför vevarna?
Ja reach påverkar ju bara vid stå cykling , så veven är längre ifrån styret men sadeln är närmare pga brant sadelvinkel

Måste ju bli att man hänger mer på framhjulet vid stående cykling och Reachen är längre.
Jag har en tendens att komma långt fram när jag är i luften.
Kanske är bra med längre reach.

Måste ju bli att man hänger mer på framhjulet vid stående cykling och Reachen är längre.
Jag har en tendens att komma långt fram när jag är i luften.
Kanske är bra med längre reach.

Det berör mycket på vad man föredrar. Man är mycket mer flexibel vid ståcykling än vid sittcykling. Så vid ståcykling är reach inte så kritiskt. Metan är en stor cykel. Hjulbasen är lång och en L är lite mindre lekfull och lite svårare att manövrera, men stabilare.

Jag tror inte att du blir mycket klokare av mer snack i tråden. Det skulle vara bättre at provköra en cykel med liknande geometri.

Det berör mycket på vad man föredrar. Man är mycket mer flexibel vid ståcykling än vid sittcykling. Så vid ståcykling är reach inte så kritiskt. Metan är en stor cykel. Hjulbasen är lång och en L är lite mindre lekfull och lite svårare att manövrera, men stabilare.

Jag tror inte att du blir mycket klokare av mer snack i tråden. Det skulle vara bättre at provköra en cykel med liknande geometri.

Absolut.
Väntar mest på att nån ska komma med ett sjukt bra argument.

Hittar ingen cykel mer är Lapierre Spicy jag kan jämföra med.
Eller tips vad som kan vara liknande?

Absolut.
Väntar mest på att nån ska komma med ett sjukt bra argument.

Hittar ingen cykel mer är Lapierre Spicy jag kan jämföra med.
Eller tips vad som kan vara liknande?

Om du bara är intresserad av ståcykling kan du jämföra cyklar med liknande reach. Om du bor nära Stockholm hyrar mountainbikeskolan ut Trek Slash. Den har lite längre reach i ML och L än Metan, men också lägre stack så det blir samma reach och stack med distanserna som sitter på. Hjulbasen är lite kortare.

Man står ju alltid när man åker utför.
Oftast uppför.
Riktigt platta saker är transporter.
Är ju inte riktigt så att jag kommer nöta grusväg med denna cykel.
Mondraker kan jag nog hitta nån att testa. Men kanske inte är så lika.

Får kanske släpa mig till cafet

Oklart om man får göra jämförelsen
Men

Hade en Mondraker Summum, en DH.
Upplevde den trång och kort.

Se bild

Bilagor

• 8B456E8B-4E04-4D9F-AEB1-10D77AD6971D.jpeg
    8B456E8B-4E04-4D9F-AEB1-10D77AD6971D.jpeg
    201.7 KB · Besök: 56
Hej!

Jag har precis som du korta ben i förhållande till längd (82cm på 182cm).

Med korta behöver du längre reach och top tube än andra med samma längd och normal benlängd.

Jag skulle säga att du bör gå upp en halv storlek för att kompensera för längre överkropp, så då hamnar då prick på large. Det är den storleken som är rätt, sen kan du gå upp i storlek om du prioriterar fart och stabilitet och ner i storlek om du prioriterar läthanterligt och lekfull.

Glöm inte heller att med kortare ben har du också sadeln lägre vilket gör att den hamnar längre fram vid sittande cykling. Det blir alltså dubbelverkande, du har längre övekropp än vanligt och sadeln hamnar närmare styret än vanligt.

Själv har jag en Remedy Large 455 i reach och en Slash Large 485 i reach. Remedyn är klart för kort för mig och slashen känns lagom lång.

Hoppas det hjälpte :)

Ingen som råkar ha en Meta SX i Stockholms området man kan få provsitta?

Så kluven i
Hej!

Jag har precis som du korta ben i förhållande till längd (82cm på 182cm).

Med korta behöver du längre reach och top tube än andra med samma längd och normal benlängd.

Jag skulle säga att du bör gå upp en halv storlek för att kompensera för längre överkropp, så då hamnar då prick på large. Det är den storleken som är rätt, sen kan du gå upp i storlek om du prioriterar fart och stabilitet och ner i storlek om du prioriterar läthanterligt och lekfull.

Glöm inte heller att med kortare ben har du också sadeln lägre vilket gör att den hamnar längre fram vid sittande cykling. Det blir alltså dubbelverkande, du har längre övekropp än vanligt och sadeln hamnar närmare styret än vanligt.

Själv har jag en Remedy Large 455 i reach och en Slash Large 485 i reach. Remedyn är klart för kort för mig och slashen känns lagom lång.

Hoppas det hjälpte :)
Fantastiskt! Ruggigt kunnigt resonemang.
Tack, uppskattar verkligen ditt inlägg.

Om mögligt kompenseras denna effekt med lägre styret (mindre distanser eller/och styret med mindre rise).

Ett tips kan ju vara att leta upp en handlare som har cykelmodeller med liknande geometri och känna på hur olika reach känns. Kolla bara så det inte är stor skillnad på styrstammarna :)

Lycka till :)

Måste finnas något som heter typ aktiv reach.
Alltså måttet till styret, det man kan reglera med stammen.
Tänkte att man får korta den i värsta fall

Jag har gått för medium, 495mm reach är på tok för mycket för den korta bakänden.

Edit: Glöm vad jag sa sx och am har ju inte samma geo. För att bidra med något så är jag typ 2 cm kortare än dig med lång överkropp och kommer vid nästa cykelbyte att sikta på något runt 450-460mm reach istället för nuvarande 475

Senast ändrad:

Jag har gått för medium, 495mm reach är på tok för mycket för den korta bakänden.

Edit: Glöm vad jag sa sx och am har ju inte samma geo. För att bidra med något så är jag typ 2 cm kortare än dig med lång överkropp och kommer vid nästa cykelbyte att sikta på något runt 450-460mm reach istället för nuvarande 475
Hade ju typ bestämt mig för en L???

Tillbaka
Topp