[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Tre intressanta starter i morgon av åkare som tidigare presterat bra resultat men som haft en del problem: Flugan, Fossesholm och H. Weng.

Visa bilaga 594297
Av de tre så hoppas jag mest på flugan men jag tror tyvärr det kommer att ta ett tag innan hon gör resultat som påminner om den nivå hon har varit på.

Av de tre så hoppas jag mest på flugan men jag tror tyvärr det kommer att ta ett tag innan hon gör resultat som påminner om den nivå hon har varit på.
Ytterst svårbedömt med tanke på det långa uppehållet. Har ju dock själv sagt i intervjuer att målet är VM och att hon inte kommer att vara i bästa form inledningsvis.

Norsk seger i herrjuniorernas lopp i Bruksvallarna.
1668851560113.png

Efter 3,3 km i damernas lopp i Beitostølen leder Kalvå, 11 sekunder före Weng och 13 före Flugan. Fossesholm 10:a, 18 s efter.

Ser ut som Kalvå kommer att ta det. Efter 6,6 km är ledningen till Weng 26 s och 29 s före Flugan som fortsatt är trea. Fossesholm 9:a, 46 sekunder efter Kalvå.

Jo, så kan det väl vara. Sen vet jag inte vad Norge hade på hemmaplan vad det gäller juniorer. Är ju knappast så att alla norska juniorer är med i Bruksvallarna.
Nej förmodligen har de bästa hemma mot seniorerna som Sveriges bästa kör mot seniorerna… Så att dra några större växlar av att en norrman vann i Vôllan är ingen idé.

Nej förmodligen har de bästa hemma mot seniorerna som Sveriges bästa kör mot seniorerna… Så att dra några större växlar av att en norrman vann i Vôllan är ingen idé.
Det man kan säga är väl att det rimligen var en större andel av duktiga svenska juniorer som var med än av de norska och att det genom att norrmännen hävdade sig väl så finns det från det loppet ingen anledning att tro att Norges större toppbredd ska försvinna i "närtid".

Det man kan säga är väl att det rimligen var en större andel av duktiga svenska juniorer som var med än av de norska och att det genom att norrmännen hävdade sig väl så finns det från det loppet ingen anledning att tro att Norges större toppbredd ska försvinna i "närtid".
Bara en av de i juniorlandslaget som är med på den där listan så det saknas tre från svenska landslaget. Så hur du tolkar det är upp till dig och som sagt den mest lovande är inte helle med i landslaget men skall köra mot seniorerna oxå.

Bara en av de i juniorlandslaget som är med på den där listan så det saknas tre från svenska landslaget. Så hur du tolkar det är upp till dig och som sagt den mest lovande är inte helle med i landslaget men skall köra mot seniorerna oxå.
Jag menar det jag skriver. Hittar du stöd för motsatsen, d.v.s. att resultaten i det aktuella loppet ger stöd för förhoppningar om att Sverige snart kommer att matcha Norge vad det gäller toppbredd inom längdskidåkningen så kan du ju förklara hur du resonerar.

Jag menar det jag skriver. Hittar du stöd för motsatsen, d.v.s. att resultaten i det aktuella loppet ger stöd för förhoppningar om att Sverige snart kommer att matcha Norge vad det gäller toppbredd inom längdskidåkningen så kan du ju förklara hur du resonerar.
Lär vad jag skriver? De bästa är inte med i juniorerna så de där resultaten kan man inte gå efter?

Skall vi gå efter VM för juniorerna sista året så hade svenskarna 3 i topp 30 på 30 km och Norge 2? På 10 km så var det 3 från varje land och på sprinten var det 4 och 4? Så vi följer med de ganska bra skulle jag säga. Finland har oxå lovande ungdomsbredd om vi kollar på förra årets juniorer.

Lär vad jag skriver? De bästa är inte med i juniorerna så de där resultaten kan man inte gå efter?

Skall vi gå efter VM för juniorerna sista året så hade svenskarna 3 i topp 30 på 30 km och Norge 2? På 10 km så var det 3 från varje land och på sprinten var det 4 och 4? Så vi följer med de ganska bra skulle jag säga. Finland har oxå lovande ungdomsbredd om vi kollar på förra årets juniorer.
Fattar inte vad du är ute efter. Känns mest som du försöker tillskriva mig åsikter jag inte uttryckt och sen går i polemik med dessa. Känns inte så intressant så jag lägger ner här.

Tidsavstånd till Rosjö i sekunder för topp-10 i herrloppet vid olika passeringar:
1668858739655.png

Kläbos lårproblem verkar inte ha hämmat honom så farligt i dagens lopp då han vann efter en ganska jämn kamp med Iversen där det bara skiljde en halv sekund tre fjärdedelar in i loppet men Kläbo drog ifrån lite på sista fjärdedelen.

1668860234777.png

Utvecklingen i damernas lopp. Mycket mer utspritt och, rätt naturligt, färre växlingar vad gäller placeringar äni herrloppet.

1668863598580.png

Damjuniorloppet bjuder på en norska med namnet Mabel Ovedie Herskedal Amundsen därmed slåendes Josehanna Lundgren Wikström som ju annars brukar ligga bra till i långsnamnsligan i längdskidsammanhang. Får väl se hur rask hon är på skidorna idag.

Tusen tack för dessa uppdateringar @GoranS! Det uppskattas verkligen, graferna var väldigt roliga att se. Bra avslutning av Ilar! Svårt att värdera Ebbas lopp, bra är det förstås men svårt att säga hur det hade stått sig i hårdare konkurrens.

Riktigt skoj att se Flugan på tredje plats och inte ruggigt långt efter.
Hoppas vi får se henne på VM.
Nu är ju premiärer ofta lite svåra att värdera bl.a. p.g.a. att man inte riktigt vet var åkare befinner sig träningsmässigt. Finns ju också de som ofta är bra tidigt medan andra är mer trögstartade.

Min gissning är dock att om hon håller sig frisk och borta från nya tävlingsförbud kommer hon att vara med i VM. Norska damtruppen är inte superstark och hon har ju i grunden en kapacitet som inte många nu aktiva norska damer (om någon) kan matcha.

Tusen tack för dessa uppdateringar @GoranS! Det uppskattas verkligen, graferna var väldigt roliga att se. Bra avslutning av Ilar! Svårt att värdera Ebbas lopp, bra är det förstås men svårt att säga hur det hade stått sig i hårdare konkurrens.
Borde kunna bli en intressant fajt mellan Ebba och Frida imorgon.

En notering jag gör är att Myhlback går starkt i uppförsbacken på varv 2 och 3 men tappar utför. Kan han ha gått med lite mer fäste och fått betala glidmässigt?

En notering jag gör är att Myhlback går starkt i uppförsbacken på varv 2 och 3 men tappar utför. Kan han ha gått med lite mer fäste och fått betala glidmässigt?
Han såg ut att ha väldigt bra glid också, men det finns ju inte så jättemycket att gå på från TV-rutan. En gissning är att väger betydligt mindre än sina konkurrenter och det kostar ju utför.

Han såg ut att ha väldigt bra glid också, men det finns ju inte så jättemycket att gå på från TV-rutan. En gissning är att väger betydligt mindre än sina konkurrenter och det kostar ju utför.
Klart rimligt att det är en del i att han tappar utför. Om det är hela anledningen till att han tappar utför och exakt hur hans glid är jämfört med övriga åkare i toppen är jag inte personen att uttala mig om.

Andra halvan av startlistan in morgondagens lopp på damsidan. Ebba får gå på Fridas tider.

1668889405240.png

Och senare delen av startlistan på herrsidan. Noterbart: Verkar som Myhlback ska åka imorgon också. Poromaa startar relativt tidigt medan Burman går sist och har allas tider att gå på.

1668889577998.png

Segraren i gårdagens lopp för herrjuniorerna i Bruksvallarna fick nöja sig med en fjärdeplats och gårdagens tvåa vann istället dagens lopp.

1668935929843.png

Och bland damjuniorerna klar seger även idag för gårdagsvinnaren Ingebrigtsen. Väldigt tajt mellan 2:an och 3:an där Näslund snodde andraplatsen med bara en tiondel.

1668937430270.png

Han borde ha de bästa skidorna med tanke vem som är hans pappa…

Hade nog kunnat bli lite större segermarginal om han öppnat lite försiktigare, men kul att han höll ihop det i alla fall.

Ser ut att bli tuffare i damloppet i Norge idag. Efter två tredjedelar är det 5 åkare inom 10 sekunder.
1668944378558.png

Borde de inte kunna erbjuda en variant där de bara sänder loppet, d.v.s. utan alla intervjuer som ska slängas in under loppet? Då kan de som vill ha nuvarande blandning få det och de som vill koncentrera sig på loppet få det. Borde inte vara så svårt att få till tycker jag.

Blev ny seger för Kalvå i Norge. Som sagt dock betydligt jämnare än igår. Undrar lite om Tiril Udnes Weng vurpade på slutet. Känns mkt att tappa 13 sekunder sista kilometern annars.

1668944975446.png

Tillbaka
Topp