Vintermek: Kraftmätare på pendlarhoj

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
God eftermiddag

Jag använder en Nishiki 401 med Shimano Alivio-grupp som pendlarhoj och skulle gärna som vintermek installera en billig, gärna begagnad, kraftmätare på denna. Min preferens skulle vara en enkelsidig mätare i vänster vevarm (170mm) så jag slipper pilla med vevpartiet och kan fortsätta använda mina befintliga touringpedaler, vilka jag är rätt förtjust i. Mätaren kan vara rätt basal och behöver inte ha den högsta mätnoggrannheten så länge som den kommunicerar med en Garmin 830. Jag är i princip nöjd om jag varje runda till jobbet kan få ut medelkraftnivå och medelkadens.

Är det någon som har förslag på mätare som bör passar min hoj och som jag bör titta på?

Vänliga hälsningar,

Harald

God eftermiddag

Jag använder en Nishiki 401 med Shimano Alivio-grupp som pendlarhoj och skulle gärna som vintermek installera en billig, gärna begagnad, kraftmätare på denna. Min preferens skulle vara en enkelsidig mätare i vänster vevarm (170mm) så jag slipper pilla med vevpartiet och kan fortsätta använda mina befintliga touringpedaler, vilka jag är rätt förtjust i. Mätaren kan vara rätt basal och behöver inte ha den högsta mätnoggrannheten så länge som den kommunicerar med en Garmin 830. Jag är i princip nöjd om jag varje runda till jobbet kan få ut medelkraftnivå och medelkadens.

Är det någon som har förslag på mätare som bör passar min hoj och som jag bör titta på?

Vänliga hälsningar,

Harald
Om du har Hollowtech II, så finns det ett fint utbud av effektmätare.
Kan du se vilken axelstandard som du kör med?

HåkanC - givetvis effektmätare, slarvigt språkbruk av mig.

weldion - hur ser jag enklast vilken axelstandard jag har? Jag kan titta efter om ett par timmar.

Efter att ha browsat lite är stalltipset att vevpartiet på hojen är ett FC-M171. Detta satt på 401:an både 2013 och 2017 och eftersom min är en 2015 är det nog samma sak där.
548180CD-3392-48BA-BA6F-5BCE133C689B.jpeg

Hjälper detta någonstans?

Tack, mycket informativt. Uppskattar detta.

Härvid uppstår frågan: vad är billigast möjliga 3-delade vevparti + lager som det går att montera på den här cykeln för att få på effektmätare? Är det någon som vet eller har en aning?

Nedan borde funka.
Men kolla utväxling på befintligt vevparti så det blir någorlunda lika.
Mät även vevhusets bredd samt kolla gänga.
Troligen 68 eller 73 mm samt BSA-gänga (brittisk)!? Välj därefter lämpligt vevlager

Nedan borde funka.
Men kolla utväxling på befintligt vevparti så det blir någorlunda lika.
Mät även vevhusets bredd samt kolla gänga.
Troligen 68 eller 73 mm samt BSA-gänga (brittisk)!? Välj därefter lämpligt vevlager

Bra att få rätt lika Q-faktor också.

Bra att få rätt lika Q-faktor också.
Absolut!
Men min erfarenhet är att det endast skiljer 2-3mm på lvg vs mtb vevarm.
Jag har tex 105 vev med xt vevarm på trainern.
Knappt mätbar skillnad på höger respektive vänster sida och definitivt ingen som märks i verkligheten.

Det finns en marginell risk att vevarmen/batteriluckan kan ta i kedjestaget på vänster sida. Det är inget problem på någon av mina cyklar men vissa ramar har vida kedjestag, se bifogat fotoexempel

Bilagor

• ACDB87AD-81AC-4395-A4C5-2B54D7AD5040.jpeg
    ACDB87AD-81AC-4395-A4C5-2B54D7AD5040.jpeg
    471.8 KB · Besök: 77
Absolut!
Men min erfarenhet är att det endast skiljer 2-3mm på lvg vs mtb vevarm.
Jag har tex 105 vev med xt vevarm på trainern.
Knappt mätbar skillnad på höger respektive vänster sida och definitivt ingen som märks i verkligheten.

Det finns en marginell risk att vevarmen/batteriluckan kan ta i kedjestaget på vänster sida. Det är inget problem på någon av mina cyklar men vissa ramar har vida kedjestag, se bifogat fotoexempel
Kan vara bra att mäta lite i alla fall.
T4060 har ett Q-faktormått på 181,7 och R7000 har 146 mm.

Tack Frehal och weldion. Bra idé med Alivioveven, den är ju prismässigt överkomlig. Befintliga klingor är 48/38/28 mot föreslagna 48/36/26. Det borde väl funka utan större problem med framväxeln? Vevlagret verkar per Nishikis egen spec vara BSA 68x122.5 så jag får väl då finns ett Hollowtech II-kompatibelt lager med denna spec.

Angående Q-faktorn känns det som rätt stor skillnad på 181.7 vs 146. I praktiken innebär väl det att vänsterpedalen då sitter ca 18mm närmare cykelns mittlinje än högerpedalen. Oaktat risken för att batteriluckan tar i, kommer jag inte uppleva det som lite ”snett”?

Tack Frehal och weldion. Bra idé med Alivioveven, den är ju prismässigt överkomlig. Befintliga klingor är 48/38/28 mot föreslagna 48/36/26. Det borde väl funka utan större problem med framväxeln? Vevlagret verkar per Nishikis egen spec vara BSA 68x122.5 så jag får väl då finns ett Hollowtech II-kompatibelt lager med denna spec.

Angående Q-faktorn känns det som rätt stor skillnad på 181.7 vs 146. I praktiken innebär väl det att vänsterpedalen då sitter ca 18mm närmare cykelns mittlinje än högerpedalen. Oaktat risken för att batteriluckan tar i, kommer jag inte uppleva det som lite ”snett”?
Tyvärr rätt uppfattat (hade lite för bråttom igår... mycket större skillnad än jag trodde).
Dubbelkollade min egen och det är en xtr vev med mindre q-factor än de flesta mtb vevar.

Men det finns ju även Mtb version av stagesvevarmarna tex denna xt (de bör ligga på ca 172 mm).

-Lägg ner lite tid på att leta reda på ett vettigt vevparti med rätt utväxling och lämplig q-factor samt där till passande effektmätarvevarm så kommer du nog att matcha!
Alla Shimano Hollowtech II ska vara kompatibla med vevarmar av shimanotyp
Min uppfattning är att både Stages och 4iiii är bra grejer som har funnits länge, de är även fungerande support och eftermarknad.

Senast ändrad:
Kanske går det att hitta ett begagnat Powertap-baknav med inbyggd effektmätare, då slipper du lägga ut pengar på att byta vevparti och vevlager och fundera över q-faktor också.

Angående Powertap-idén - tror det får bli lite av plan B, det verkar ju inte krylla av dem plus att jag får bygga om bakhjulet så i slutänden känns det som att det kan bli dyrare än den ursprungliga ansatsen. Powertap-mätarna verkar ofta monterats i rätt avancerade hjul som man inte gärna slaktar och sedan tillkommer frågan om ekermönster/antal. Jag har rätt enkla fälgar på 401:an så det känns inte självklart att saker och ting passar. Men som sagt, bra idé.

Jag noterar att FC-T4060 uppges vara för 3x9-setuper medan jag har 8-delad kassett bak. Hur kritiskt är detta? En lekman som jag hade gissat att det skulle fungera eftersom jag har färre drev bak än vad vevpartiet är designat för, men här kanske finns teknikaliteter jag inte känner till?

Jag noterar att FC-T4060 uppges vara för 3x9-setuper medan jag har 8-delad kassett bak. Hur kritiskt är detta? En lekman som jag hade gissat att det skulle fungera eftersom jag har färre drev bak än vad vevpartiet är designat för, men här kanske finns teknikaliteter jag inte känner till?
Det funkar hur bra som helst med kedja för 8-delat på klingor för 9-delat

Tack, det verkar bra. Då behöver jag alltså bara tre saker; en 4060-vev, ett lämpligt vevlager och en lämplig effektmätare, helst med q-faktor i krokarna av 181,7. Jag skall maila Stages och se vad deras förslag är. Spännande!

Det blir för dyrt, tror jag. Såvitt jag kan se kostar det runt 2500 och så mycket vill jag nog inte lägga på vevparti på den här gamla häcken. Hade det varit en dyrare cykel skulle det varit en annan femma, men 4060 känns prismässigt mer relevant för det här hobbyprojektet.

Jag har nu haft kontakt med Stages support, vilka rekommenderar samma 105 R7000 som Frehal ursprungligen länkade. De vill dock inte kommentera eller kommittera till en viss Q-faktor med referens till att de inte haft att göra med Alivio tidigare. Istället råder de mig till att jämföra formen på Alivio-veven med formen på Stages-mätaren. Detta är naturligtvis jättesvårt, framförallt när det inte verkar gå att hitta en vettig bild på Alivio-veven tagen ovanifrån. Det närmaste jag kommer är bilderna nedan. Att 105:an är mindre välvd än Alivio verkar det inte råda tvivel om, men frågan är om skillnaden är så stor som de 18mm jag var rädd för ovan? Det känns ju mer som att det kanske är 5-7mm skillnad, typ.

Edit: Klicka på högra bilden för att se hela vänsterveven.

Har någon några tankar om detta? Jag vet att det kan bli rena gissningar, men hela projektet blir ju lite av en gissning...

Bilagor

• 105 R7000.jpg
    105 R7000.jpg
    4.8 KB · Besök: 67
  • 4060.jpg
    4060.jpg
    19.7 KB · Besök: 76
Jag har nu haft kontakt med Stages support, vilka rekommenderar samma 105 R7000 som Frehal ursprungligen länkade. De vill dock inte kommentera eller kommittera till en viss Q-faktor med referens till att de inte haft att göra med Alivio tidigare. Istället råder de mig till att jämföra formen på Alivio-veven med formen på Stages-mätaren. Detta är naturligtvis jättesvårt, framförallt när det inte verkar gå att hitta en vettig bild på Alivio-veven tagen ovanifrån. Det närmaste jag kommer är bilderna nedan. Att 105:an är mindre välvd än Alivio verkar det inte råda tvivel om, men frågan är om skillnaden är så stor som de 18mm jag var rädd för ovan? Det känns ju mer som att det kanske är 5-7mm skillnad, typ.

Har någon några tankar om detta? Jag vet att det kan bli rena gissningar, men hela projektet blir ju lite av en gissning...
Finns det någon anledning till att du vill köra 3-delat?

@Peth - Hojen är 3x8 idag och detta är ett budgetprojekt, vill inte byta mer saker än nödvändigt. Idealt skulle jag av kostnadsskäl bara peta på billigast möjliga effektmätare men det funkar inte på befintligt vevparti så jag måste byta till ett Hollowtech II-parti. Alivio 4060 blir billigaste valet.

Om jag minns rätt så medföljer några spacers med nytt vevlager av mtb typ. Som jag tolkar bifogad montageanvisning så ska 2 sitta på höger sida och en på vänster.
Flytta en från höger till vänster så vinner du 2,5mm. Du får justera framväxeln och får lite förändrad kedjelinje men det bör inte vara något problem.
Du kan ju även lägga en bricka/shims när du monterar vänster pedal i vevarmem. Så justerar du lite ytterligare.
9D576543-2721-44F9-A094-423790BC3383.jpeg

Bilagor

• 82A36656-3938-4800-966E-0189DAE00116.png
    82A36656-3938-4800-966E-0189DAE00116.png
    125.1 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Tack Frehal, smart. Så går naturligtvis att göra.

Jag hade f ö samma dialog med 4iiii som med Stages. De svarade 1. titta på XT-vevar; och 2. Q-faktor är inte så stort problem på vänstersidan eftersom du inte behöver bry dig om kedjan. Jag antar att det sistnämnda i del är en konsekvens av att XT som Frehal skriver ovan har 172 i Q och då är skillnaden mot Alivio liten jämfört med 105 R7000.

Man kanske skall titta på XT ändå. Noterade följande modell med 4iiii, tycks vara billigast tillgängliga. Någon som avråder från 4iiii vs Stages?

Här har du ju bra skit också (utan att veta vad andra märken kostar...)

BuTTuS, tackar. Jag blev för en stund lite uppspelt när jag trodde att de kanske kunde montera sensor på en Aliviovev, men sedan insåg jag att den är skålad på baksidan och då funkar det inte.

Dock har de en färdig SLX-vev (FC-M7100) som är en knapp femhundring billigare än XT med samma formfaktor och Q 172. Känns som ett bra huvudspår. Jag måste givetvis fortfarande byta vevparti men då känner jag mig på rätt spår. I kombination med Frehals spacer-trick ovan borde det ge en negligerbar skillnad mellan vänster och högersida.

Vad är steget nedanför SLX i Shimanos MTB-familj? Det vore intressant att se om det fanns en ännu billigare MTB-vev med platt baksida som man kunde montera en Inpeak-sensor på.

Om det finns touringpedaler (en sida spd, en sida vanlig pedal) tittar jag gärna på det men jag har inga funnit. Har Assiomas på racern men vill ha flexibiliteten på pendlarhojen, gillar inte att behöva klicka in när jag skall till den lokala bollplanen och leta efter barnen. Men som sagt, finns det touringpedaler med mätare tittar jag gärna.

God afton,

Uppdatering så att ni som hjälpt till inte skall känna att ni la ned tid i onödan. Vevparti och lager är nu beställda från Rose Bikes. Vid närmare eftertanke bestämde jag mig även för ny kassett och kedja när den gamla traktorn nu skall blir så fin ?. Återstår wattmätaren, står och väger mellan Stages och InPeak XT. Lutar åt en Stages bara på teorin mer beprövat och etablerat men jag kanske jönsar här.

Trevlig kväll,

HH.

Jag har nu fått grejorna och var idag inne på min lokala cykelaffär och jämförde vänstra Alivio-veven med motsvarande XT och 105. För den intresserade kan noteras att Alivio och XT har helt identisk formfaktor i termer av böjningen på vevarmen etc. Pedalplaceringen kommer inte skilja ens en millimeter i sidled mellan Alivio och XT och därmed sannolikt inte SLX heller. 105-armen är betydligt rakare, där skulle pedalen hamna 5-6mm längre in mot ramen på vänstersidan. Får bli en SLX- eller XT-baserad mätare, kommer sannolikt bli helt kanon.

God eftermiddag

Efter montering av delarna har ett problem uppstått. Förutsättning och läge är som följer:

1. Original vevparti (48/38/28) har bytts mot Alivio 4060, 48/36/26
2. Original fyrkantsvevlager har bytts mot BB-MT501. Härvid monterades de ”spacers” som följer med enligt Shimanos rekommendation i post #30, dvs två på högersidan och en på vänstersidan.
3. Kassett har bytts till likadan HG31 8sp 11-30
4. Kedja har bytts från HG40 till HG71, båda 8-växlade

Därefter har jag justerat växlarna. Bakväxeln går nu bra både uppåt och nedåt i kombination med samtliga framdrev, men jag stöter på patrull med framväxeln. På denna har jag först justerat höjden (+1-2 mm för att underlätta klättringen 36-48), därefter ställt inre stoppläget så att kedjan precis går fri vid 36-30, därefter spänt upp växelvajern och avslutningsvis justerat yttre stoppläget så att kedjan precis går fri vid 48-11.

Med dessa inställningar gjorda hamnar jag i läget att kedjan går emot insidan av främre växelföraren vid 48-30 och jag fattar inte hur jag skall lösa problemet. Det är som att växelföraren plötsligt blivit något för smal för att klara vinkelskillnaden mellan 11 och 30 när man ligger på 48:an: jag kan justera så kedjan går fri i ena ändläget men inte i båda.

Den enda vettiga teorin jag kan komma upp med är att nya vevpartiet bygger lite mer på bredden än det gamla. Eftersom jag satte vevlagrets spacers enligt instruktion (2 höger, 1 vänster) kanske jag förflyttat hela systemet lite för mycket åt höger. En tänkbar lösning kan då vara att montera isär hela eländet igen och sätta två spacers på vänstersidan, men då detta är mycket arbete för att vinna 1-2mm vill jag gärna höra om någon har ett bra råd att ge mig. Hoppas ovan beskrivning är tydlig.

1. Original vevparti (48/38/28) har bytts mot Alivio 4060, 48/36/26
3. Kassett har bytts till likadan HG31 8sp 11-30
Med dessa inställningar gjorda hamnar jag i läget att kedjan går emot insidan av främre växelföraren vid 48-30 och jag fattar inte hur jag skall lösa problemet.
Det är enkelt:
Undvik att växla så att du har kedjan max diagonalt!

Fair enough, jag behöver väl inte ligga på 48-30. Men det är ju som att ge upp ?. Det bör ju gå att ställa alltihop så att det fungerar med alla kombinationer och då vill jag ju eftersträva det.

nisseson - tack för bra artikel. Per okulär inspektion ser vinkeln bra ut, men jag skall göra om hela proceduren en från till bara för att se till att inget missats!

NickPick - jag har inte köpt effektmätare än, ville se att jag får ordning på grundsetupen först. Var det en InPeak från WhatWeRide du köpte? Jag tänker mig en InPeak SLX, verkar bli billigaste alternativet med rätt formfaktor.

Tillbaka
Topp