Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Idag började det arta sig. Tösnön är mer ihopsjunken och även om det är hal kramsnö så är det mer uppgådda spår efter att folk trampat runt på lördagen. Det börjar även kika fram små hål av barmark här och där.
På fethjul så går det att ligga på tramplimpan och få ganska bra flow. Blev en mil idag och det var klart mindre misär.

PXL_20221127_100722195.jpgPXL_20221127_100715977.jpgPXL_20221127_094124173.jpg

Jag tror dock att det är ganska hopplöst för smalcyklister än. Jag rullade förbi platsen för Maktens bild ovan och hade inga problem på sådant underlag. Vissa av grusvägarna runt Erstavik är plogade och helt snöfria, så om man vill köra korta gravelsegment så kanske det går.

Tror att denna bild är ganska talande för skillnader av cykelbarhet. Med smalhjul försöker man hålla sig ifrån den trampade stigen för att det är svårt att balansera på tramplimpan. Istället satsar man på otrampad snö som blir svår att hålla kursen i.
PXL_20221127_100525142.jpg
Två smalcyklister som kämpat i lössnön utanför den trampade stigen. Skospår vid sidorna.

Senast ändrad:
I norrort är stigarna helt ok, möjligen lite slaskigt där folk gått. Men för det mesta var stigarna hyfsat snöfria. På många stigar har snön smält/runnit undan, ivf inne i skogen.

Idag var det tisdag så det blev traditionsenlig längre kvällstur i Hellas. Sicklaskiftet var förvånansvärt otrampat och det var bara grusvägarana och elljusspåren som var möjliga för smalhjuling. I morse såg det väldigt lovande ut med lite mer hårdtrampade stigar i Ältaområdet, men efter dagens regn hade de förvandlats till mjuka slushspår som var smått oframkomliga för min cykelkompis på 2,25". Vi trampade oss ut till källtorpssjön och tänkte att det skulle vara mer trampad ute på pricklederna och efter att ha klättrat upp på gröna från badplatsen så visade det sig ett bra drag. Det vara faktiskt framkomligt några kilometer på gröna, förbi röset och tills gröna korsar vita, där ett par, tre fallna furor hade fått de flesta flanörerna att vända tillbaka, vilket även vi gjorde. Ganska trevlig tur även om 2 grader och regn drog ner njutbarheten en del.
Snön smälter bort ganska fort nu och är rejält vattenmättad, så den är lätt att skära igenom. Borde inte ta så lång tid innan större stigar och framförallt prickleder är förhållandevis snöfria.

PXL_20221129_182719979.jpg

Senast ändrad:
Fruset imorse vid utegymmet nära marcuskyrkan. Inga problem att cykla på trampade gångstigar nu (29” 2.4), betydligt bättre än vid plusgrader.

Lyckades också få in några korta bitar på riktiga trails i skogen där det antingen smält eller trampats. Det börjar arta sig!

Steg för steg blir det bättre. Efter gårdagens regn så har det börjat kika fram lite mer barmark i de större stigarna. Och med en lägre temperatur med under nollan på stora delar av skogen så har de trampade spåren hårdnat och är nu mer en frasig kullerstens stig. Lyckades ta mig in på lite stigsegment som tidigare dagar varit omöjliga. Fick ett gratis styrkepass med att röja fler brustna tallar. Det var helt klart njutbart med solen som tittade fram. Tror fortfarande att det är fördel fatbike, men det kan kanske vara lika kul på smaldäck.

PXL_20221130_124855175.jpg

Mer barmark.

PXL_20221130_123837973.jpg

Men snön regerar. Hårdare och mer rull dock.

PXL_20221130_122032614.jpg

Sen lunchtur idag.

Senast ändrad:
Fiskartorpet är Fullt körbart om någon undrar, ingen snö, rätt blött, flowtrail och mtb spåret testat. Perfekt för den med abstinens. En del grenar här och där.
Heads up är att på nedförs slingan som kliver av från flowtrail och går ned mot sjön, finns en väl stor gren mitt över spåret.
48C4E1C7-42FF-47BE-8F79-326572F3612F.jpeg282E4BC1-253F-4F24-84BF-CA8085CD777B.jpegD9EBC43A-FB4C-4D74-BDD7-43B4B62FF9A4.jpeg

Liten förbättring idag i hellastrakten, lite mer kompakt snö och lite mer öppna stigar även om det nu är plusgrader igen, vilket har lett till att det är rejält mycket vatten i marken.

PXL_20221202_114218314.jpgPXL_20221202_112454599.jpg
Bitvis blött

Liten förbättring idag i hellastrakten, lite mer kompakt snö och lite mer öppna stigar även om det nu är plusgrader igen, vilket har lett till att det är rejält mycket vatten i marken.

Visa bilaga 596574Visa bilaga 596573
Bitvis blött
Om det blir under nollan i helgen tror du då att det är någon idé att ge sig ut med odubbat eller kommer det bli isgata?

Om det blir under nollan i helgen tror du då att det är någon idé att ge sig ut med odubbat eller kommer det bli isgata?
Om frågan var ställd till mig så skulle jag i min del av skogen nog föredra dubb på smalhjulen om jag gav mig ut på söndag. Idag lördag är kanske en brytpunkt. Jag är dock på annan ort i helgen och rullar, så någon annan kanske kan rapportera dagsläget?

Körde en runda i Hellas. Triagonalen var tuff med många fällna träd och tung snö med ett fruset bit ovanpå. När man kör snabbt är det lite mindre tungt. Tre Amigos, Torra Vita och Gröna var dock bra! Dubb behövs inte, det finns få isfläckor på några häll.

Hjälmen hade ofta kontakt med grenar. Många grenar had tydligt kommit ner lite.

Senast ändrad:
C208DDA7-710D-4DD2-AFDA-0068A6863458.jpeg

D84867D8-6BBF-4F57-8B60-39C9EAFF6B22.jpeg

Farbart på odubbade 2.3:or på Harberget mellan Öringesjön och Erstavik men tyvärr många nedfallna träd som orsakar smolk i flowglädjebägaren.

Galet bra före hemma i Väsby.

Trodde det skulle vara blött av all snö, men det var bara när man kom i närheten av Gröna spåret (som 90% av alla envist håller till på) som pölarna kom fram.

Mycket pauser med sågen blev det däremot :p

Fint på Lovön idag! Några isfläckar där vatten runnit övre hällar. Ingen snö. En del fallna träd, försökte flytta dem som gick att rubba.

Uppmaning till folk ute i Hellas att hjälpa till med att rensa stigarna när man stöter på nedfallna träd. Många av dem går att flytta bort för hand utan såg eller dylikt, så om alla hjälps åt så blir det förhoppningsvis upprensat förr snarare än senare! Vi var ett gäng som rensade bort allt som låg kvar över Gröna mellan masterna och spången idag (och mer därtill), men finns ju hur mycket som helst kvar.

Uppmaning till folk ute i Hellas att hjälpa till med att rensa stigarna när man stöter på nedfallna träd. Många av dem går att flytta bort för hand utan såg eller dylikt, så om alla hjälps åt så blir det förhoppningsvis upprensat förr snarare än senare! Vi var ett gäng som rensade bort allt som låg kvar över Gröna mellan masterna och spången idag (och mer därtill), men finns ju hur mycket som helst kvar.

På de smalare stigen jag körde idag har jag försökt att tar bort alla grenarna som blockerade framfarten. Många var dock fastfrusna i snön och satt fast för hårda för att tar bort utan hjälp.

Fiskartorpet är Fullt körbart om någon undrar, ingen snö, rätt blött, flowtrail och mtb spåret testat. Perfekt för den med abstinens. En del grenar här och där.
Heads up är att på nedförs slingan som kliver av från flowtrail och går ned mot sjön, finns en väl stor gren mitt över spåret.
Visa bilaga 596471Visa bilaga 596472Visa bilaga 596473

Ny finns ingen snö kvar på stigarna i Fiskartorpet, riktigt snabb underlag!

Jag tog bort mångå grenar och släppte några små träd bort från stigen. Men ville inte stanna varje fem sekunder, så jag tog bara bort dom som var farligaste för ekrarna och huvudet. Tar gärna bort flera!

5EAF367C-BA84-40F7-B382-0A5C66F6DA13.jpeg

På Järvafältet så var stigarna idag snöfria, frusna och torra, och solen sken. Riktigt bra före men som på många andra ställen ligger det en hel del grenar och träd över spåren så se upp, jag rensade bort en hel del på dom småstigarna jag körde.

Läget i gömmaren tro? Funkar utan dubb?
Gömmaren idag var 75% torrt och hårt fruset, 20% 5-10 cm knölig packad blötsnö som frusit till is, och 5% misär med antingen stora öppna surhål eller med grenar som fallit över stigen så att stigen inte trampats upp. Blev för mycket pushbike för min smak, men bitvis väldigt fint.

Absolut inte läge för dubbdäck.

I år ska jag försöka räkna hur många dagar det blir med "idag hade jag cyklat om jag haft dubb".

Hittills är det en svag kanske, en kall vardagkväll som också blev regnig.

Men får se om våren blir lika mycket skridskobana som sist.

Gröna och blå är sedan igår praktiskt taget helt röjda från KGP till smitvägen vid Oh Dear, sånär som på tre tätt liggande träd på gröna nära nyss nämnda stig. Väldigt bra med nya spängerna över leriga partiet!

Revbenet och Andra Revbenet röjdes idag. Även nästan hela Nacke 1 förutom möjligen sista biten mot vägen.

Mycket träd generellt mot Bagis och längs kanalen. Har börjat röja men har långt kvar innan allt är cykelbart.

Annars generellt fint före i Hellas nu! Hårt och fint utan alltför mycket is. Snön som ligger kvar kan man oftast köra igenom.

Under protest cykelpendlar(CX-jonne) jag med dubbdäck. Fruktansvärt tråkigt men jag har ingen lust att kola. MTB förknippar jag bara med positiva känslor så inte en chans i helvetet att min mtb kommer att kläs med typ ice spiker pro för att harva runt på någon löpbana. Då tar jag hellre pendlaren och kör gravel.

Under protest cykelpendlar(CX-jonne) jag med dubbdäck. Fruktansvärt tråkigt men jag har ingen lust att kola. MTB förknippar jag bara med positiva känslor så inte en chans i helvetet att min mtb kommer att kläs med typ ice spiker pro för att harva runt på någon löpbana. Då tar jag hellre pendlaren och kör gravel.
Va? Finns ingen anledning att köra dubbdäck i skogen. I alla fall inte nu.

Testa dubbfritt. Conti winter top contact 2 eller Michelin Stargrip.

Iof fel tråd men utifrån min nuvarande konfiguration Butcher/Eliminator
Vad skulle jag behöva byta till om jag inte vill ha dubb?

Jag förstår inte. Butcher/Eliminator är precis vad jag vill köra och vad jag kör på vintern och jag vill inte har dubb.

Just nu är underlaget så hård att allt, förutom rena slicks, funkar.

Håller med övriga, är du fortf orolig så sänk trycket en aning till, slår du genom för jäkligt så höj igen. Men de går långsammare på vintern så lägre tryck fungerar fint för mig. (nog för att jag bucklade förra fälgen rejält förra vintern)

Ååå ska bara övervinna mig själv o se om jag orkar klä mig för kylan
Det är ju bara på väg till skogen det är kallt. Inne i skogen går det så långsamt att du slipper fartvinden och du blir varm för att det är så jobbigt att cykla. Båda dessa effekter är extrema i just Gömmaren, där det går
väääldigt långsamt och är väääldigt jobbigt ?

Det är ju bara på väg till skogen det är kallt. Inne i skogen går det så långsamt att du slipper fartvinden och du blir varm för att det är så jobbigt att cykla. Båda dessa effekter är extrema i just Gömmaren, där det går
väääldigt långsamt och är väääldigt jobbigt ?
Precis så. Blir trainern tills skidspåren är klara

Det är märkligt hur stor skillnad det är från område till område. Cyklat i skogen runt Flottsbro i helgen och tidigare i veckan, där är det fritt på stigar och även endel barmark i terrängen. Idag körde jag Gömmaren och där är det fortfarande vinterlandskap med ganska mycket snö och is både på och bredvid stigen. Gick dock fint med dubbfritt, med viss anpassning av fart och linjeval. Nån som har koll på hur det är i Visättra?
Flottsbroskogen
20221204_133558.jpg

Gömmaren
20221208_100644.jpg
20221208_102729.jpg

Det är märkligt hur stor skillnad det är från område till område. Cyklat i skogen runt Flottsbro i helgen och tidigare i veckan, där är det fritt på stigar och även endel barmark i terrängen. Idag körde jag Gömmaren och där är det fortfarande vinterlandskap med ganska mycket snö och is både på och bredvid stigen. Gick dock fint med dubbfritt, med viss anpassning av fart och linjeval. Nån som har koll på hur det är i Visättra?
Flottsbroskogen
Visa bilaga 597336
Gömmaren
Visa bilaga 597337Visa bilaga 597340
Vilka snygga pedaler. Slits i fort i Gömmaren ?

Flottsbroskogen
Visa bilaga 597336
Gömmaren
Visa bilaga 597337Visa bilaga 597340
Oj såg ju väldigt fritt ut i Flottsbro. Hellas är lite mellanting mellan dem.

Det enda man får akta sig för skulle jag säga är där man cyklar på skrå över någon häll med ishinna. Det är ocyklingsbart...

Annars är vintercykling fantastiskt!

Jag brukar älska vintercykling, men även idag var det svårcyklat, i Hellas. Jag verkar inte vara ensam om att tycka det, blev Strava local legend idag genom att ha cyklat 100% rothelvetet ("cyklat") 2 ggr på 90 dagar...
Hård skare, men skar ofta igenom, funkade på uppgådda spår, men hamnade man på sidan tog det fortfarande ofta stopp, trots 2.6" framdäck, där det bara var enskilda fotspår var det väldigt svårt att inte få tvärstopp. Här och där hårt och fint dock, men en hel del is just där... Och fortfarande mycket grenar på stigarna.
(Men Butcher t9 fram t7 bak funkade bra i kylan.)
IMG_20221208_105435.jpg

Vid toppen på 100% rothelvetet, ok att cykla upp, värre ner mot öst.
IMG_20221208_112544.jpg

Från högt upp på "Ner på ängen" . Var mer flyt än vad plockepinnet i fotot antyder.

Tunt snötäcke idag gör att man får hålla sig till spår man känner väl... Jag gav det ett försök omkring blå idag men hittar för dåligt (känner inte igen träden än).

Lite isigt i början men det gav med sig när jag kommit bort från vägen
20221210_102304.jpg

Här tappade jag bort mig och fick följa huvudspåret (blå) istället.
20221210_102501.jpg

Tillbaka
Topp