GoranS
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
För många är det nog att skida över ån efter skidbackeDe är välkomna till Uppsala Alpina Center istället ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För många är det nog att skida över ån efter skidbackeDe är välkomna till Uppsala Alpina Center istället ?
Ja, och de drabbade lär nog inte bli mer positivt inställda… Han med elbilen fick dessutom ringa en kompis som körde 3 mil med sin diesel-suv för att hjälpa honom.Undrar hur mycket koldioxidhalten i atmosfären minskar till följd av dessa sönderskurna däck. Kan tänka mig att största effekten är att de som arbetar med frågorna på laglig väg får svårare att få stöd och sympatier för sitt arbete.
Ni blir det här bensinupproret eller Ukraina ut ur Ryssland-tråd. Dont do that.Tror du batteriet i elbil är gjord av luft?
Finns partikelfilter på dieselbilar
Jag vet ju att ooms gillar gamla BMW-kombis, men tror inte han blir nöjd med en Mg5 heller… tesla modell 3 tror jag är alldeles lagom. Den togs väl fram och dödade BMW 3-serie i usa, typ.Kollar man blocket nu så finns det ju elbilar i lager på rätt många ställen, så jag tror inte det blir något större problem att hitta en med kort leveranstid.
Fundera ett varv till och återkom!Tror du batteriet i elbil är gjord av luft?
Finns partikelfilter på dieselbilar
Nog du som borde fundera lite merFundera ett varv till och återkom!
Men lilla gubben nu blev det helt tokigt, så nu får jag förklara det här på en femårings nivå.Nog du som borde fundera lite mer
Demokrati?Vad kallas det för när båda inblandade i en diskussion försöker nedvärdera varandra? :)
Partiledardebatt.Vad kallas det för när båda inblandade i en diskussion försöker nedvärdera varandra? :)
Resistenta stammar, kanske?Vad kallas det för när båda inblandade i en diskussion försöker nedvärdera varandra? :)
Du borde läsa på mer. Batteriet ger utsläpp vid produktion och partikelfiltret tar partiklar i en diesel.Men lilla gubben nu blev det helt tokigt, så nu får jag förklara det här på en femårings nivå.
När man bränner saker så bildas det partiklar som är farliga för människor, det är därför bilar har ett avgasrör, genom det släpper man ut saker som är farligt för dom som sitter i bilen.
Miljö är inte endast koldioxidutsläpp det är även bla. sådant som påverkar allt levande på denna jord, förstår du?
Är det inte lite svårt att förklara hur du kan ha elbilen igång inne hela dagen medan fossilbilen är livsfarlig att ha igång inomhus?Du borde läsa på mer. Batteriet ger utsläpp vid produktion och partikelfiltret tar partiklar i en diesel.
Vad kallas det för när båda inblandade i en diskussion försöker nedvärdera varandra? :)
Fast nu försöker Tokig fokusera på bilens hela livscykel, inte enbart vad som sker lokalt där den används vilket verkar vara izars (och ditt?) fokus.Är det inte lite svårt att förklara hur du kan ha elbilen igång inne hela dagen medan fossilbilen är livsfarlig att ha igång inomhus?
Fast frågan om livscykel har ju ältats tusen gånger. Står 100-0 till elbilens fördel trots att mycket utvecklingsarbete kan göras på elbil och batterisidan. Hur kan man bortse från hälsoaspekter för tredje man vid drift? Stockholms tunnlar stängs ju pga avgaser.Fast nu försöker Tokig fokusera på bilens hela livscykel, inte enbart vad som sker lokalt där den används vilket verkar vara izars (och ditt?) fokus.
Vilket tror du har minst miljöpåverkan: behålla dieselbilen o köra på HVO eller köpa en elbil?Fast frågan om livscykel har ju ältats tusen gånger. Står 100-0 till elbilens fördel trots att mycket utvecklingsarbete kan göras på elbil och batterisidan. Hur kan man bortse från hälsoaspekter för tredje man vid drift? Stockholms tunnlar stängs ju pga avgaser.
Det var högst medvetet med lite glimten i ögat med tanke på nicket.Jag trodde härskartekniker var passé!
Jag tror att elbilen oftast är bättre för miljön och den enskilde. Det är från fall till fall. Men jag har flera gånger sagt att jag tycker att man skall kunna använda sin investering så länge det är rimligt även om det är bensin eller diesel. Frågorna där är vad man gör sen, och om man betalar dyra pengar länge för att hävda sin rätt helt i onödan. Jag har själv en laddhybrid jag inte kommer göra mig av med. Plus en gammal Saab jag nästan aldrig kör, men en brorson lånade den för att ta körkort för manuell bil. Man får göra skillnad på långa mål, egna önskningar och behov. Fossilbilens tid är ute, det är bara en fråga om när i tiden det sker. Inte ens biltillverkarna tror annat.Vilket tror du har minst miljöpåverkan: behålla dieselbilen o köra på HVO eller köpa en elbil?
Jag tror att bästa för miljön är att alla dieselbilar går på hvo. Mycket bättre än att elbilar subventioneras. Sänk skatten på HVO helt enkeltJag tror att elbilen oftast är bättre för miljön och den enskilde. Det är från fall till fall. Men jag har flera gånger sagt att jag tycker att man skall kunna använda sin investering så länge det är rimligt även om det är bensin eller diesel. Frågorna där är vad man gör sen, och om man betalar dyra pengar länge för att hävda sin rätt helt i onödan. Jag har själv en laddhybrid jag inte kommer göra mig av med. Plus en gammal Saab jag nästan aldrig kör, men en brorson lånade den för att ta körkort för manuell bil. Man får göra skillnad på långa mål, egna önskningar och behov. Fossilbilens tid är ute, det är bara en fråga om när i tiden det sker. Inte ens biltillverkarna tror annat.
Lycka till med att producera tillräckligt hvo globalt eller ens lokalt. Iofs gäller till viss del detsamma för batterier ?Jag tror att bästa för miljön är att alla dieselbilar går på hvo. Mycket bättre än att elbilar subventioneras. Sänk skatten på HVO helt enkelt
Alla LCA:er jag har sett fr elbilslobbyn har bara tittat på GHG. En komplett LCA omfattar mycket mer som resource depletion och skulle även kunna omfatta hälsoaspekter som det ni lyfter här. Om partikelutsläpp tailpipe är viktigt bör ju även hälsoaspekter för de som arbetar i gruvorna där jordartsmetaller och annat till batterierna utvinns. Sedan finns ju mätningar i Sverige som visar att av vägtrafikens partikelutsläpp så är ju bara 5% tailpipe, medan över 90% är vägslitage (där fordonens vikt är en viktig faktor).Fast frågan om livscykel har ju ältats tusen gånger. Står 100-0 till elbilens fördel trots att mycket utvecklingsarbete kan göras på elbil och batterisidan. Hur kan man bortse från hälsoaspekter för tredje man vid drift? Stockholms tunnlar stängs ju pga avgaser.
Ditt perspektiv är 10 kanske 15 år. Tänk vad mycket som kommer hända på elsidan. Är man någon som köper bränslebil, vårdar, och kör den till skroten med en tår i ögat efter 20 år är det nog bäst att rappa på och skaffa sig en nu. Jag bedömer det som en dålig affär. Men ibland är man mer känslostyrd än rationell. Att mala ur det sista ur en äldre diesel kan däremot vara privatekonomiskt rationellt.Jag tror att bästa för miljön är att alla dieselbilar går på hvo. Mycket bättre än att elbilar subventioneras. Sänk skatten på HVO helt enkelt
Finns ju flera miljoner dieslar mot 2 % elbilar.Ditt perspektiv är 10 kanske 15 år. Tänk vad mycket som kommer hända på elsidan. Är man någon som köper bränslebil, vårdar, och kör den till skroten med en tår i ögat efter 20 år är det nog bäst att rappa på och skaffa sig en nu. Jag bedömer det som en dålig affär. Men ibland är man mer känslostyrd än rationell. Att mala ur det sista ur en äldre diesel kan däremot vara privatekonomiskt rationellt.
Oljeborrning, raffinering och transporter kommer nog inte heller framstå i god dager avseende arbetsmiljö, övrig miljö och nyttjande av resurser från gruvor. Du vet vad jag tycker om tunga bilar med stort luftmotstånd.Alla LCA:er jag har sett fr elbilslobbyn har bara tittat på GHG. En komplett LCA omfattar mycket mer som resource depletion och skulle även kunna omfatta hälsoaspekter som det ni lyfter här. Om partikelutsläpp tailpipe är viktigt bör ju även hälsoaspekter för de som arbetar i gruvorna där jordartsmetaller och annat till batterierna utvinns. Sedan finns ju mätningar i Sverige som visar att av vägtrafikens partikelutsläpp så är ju bara 5% tailpipe, medan över 90% är vägslitage (där fordonens vikt är en viktig faktor).
Vilket har minst miljöpåverkan: Behåll elbilen eller köpa en dieselbil? Du måste ju jämföra äpplen med äpplen. Är det nybilsköp är elbilar utan tvekan att föredra. Särskilt i Sverige med vår relativt miljövänliga elproduktion.Vilket tror du har minst miljöpåverkan: behålla dieselbilen o köra på HVO eller köpa en elbil?
Ja, exakt. Så vad är det du egentligen yrar om? Varför ställer du två icke jämförbara alternativ mot varandra? Nybilsförsäljningen av elbilar behöver öka drastiskt, samtidigt som man hanterar och minimerar utsläppen från de bilar som redan rullar på våra gator.Finns ju flera miljoner dieslar mot 2 % elbilar.
Hoppas ni är många då som kämpar för att hålla den jämförelsen vid liv. Braskaminer utan verkningsgrad.Finns ju flera miljoner dieslar mot 2 % elbilar.
Att köra en diesel på hvo biter bättre. Speciellt om många gör detVilket har minst miljöpåverkan: Behåll elbilen eller köpa en dieselbil? Du måste ju jämföra äpplen med äpplen. Är det nybilsköp är elbilar utan tvekan att föredra. Särskilt i Sverige med vår relativt miljövänliga elproduktion.
Ja, exakt. Så vad är det du egentligen yrar om? Varför ställer du två icke jämförbara alternativ mot varandra? Nybilsförsäljningen av elbilar behöver öka drastiskt, samtidigt som man hanterar och minimerar utsläppen från de bilar som redan rullar på våra gator.
Ja, jag lär nog inte köpa nån mer diesel, hade funderingar för ett par år sedan men hittade ingen som var nämnvärt bättre än den jag har. Dessutom verkar ju politikerna nu bestämt sig för att prisa ut dieseln. Bättre att köra den några år till och sedan se hur läget är då.Ditt perspektiv är 10 kanske 15 år. Tänk vad mycket som kommer hända på elsidan. Är man någon som köper bränslebil, vårdar, och kör den till skroten med en tår i ögat efter 20 år är det nog bäst att rappa på och skaffa sig en nu. Jag bedömer det som en dålig affär. Men ibland är man mer känslostyrd än rationell. Att mala ur det sista ur en äldre diesel kan däremot vara privatekonomiskt rationellt.
Nu har jag inte tagit med energins framställning i diskussionen, eftersom den gäller för båda fordonstyperna.Oljeborrning, raffinering och transporter kommer nog inte heller framstå i god dager avseende arbetsmiljö, övrig miljö och nyttjande av resurser från gruvor. Du vet vad jag tycker om tunga bilar med stort luftmotstånd.
Jag tror vi har samma synsätt på det mesta, men jag vill korrigera Nybilsförsäljningen av elbilar behöver öka drastiskt till Försäljningen av fossilbilar behöver minska drastiskt. Det första är tyvärr nära kopplat till det andra, men de är inte identiska.Vilket har minst miljöpåverkan: Behåll elbilen eller köpa en dieselbil? Du måste ju jämföra äpplen med äpplen. Är det nybilsköp är elbilar utan tvekan att föredra. Särskilt i Sverige med vår relativt miljövänliga elproduktion.
Ja, exakt. Så vad är det du egentligen yrar om? Varför ställer du två icke jämförbara alternativ mot varandra? Nybilsförsäljningen av elbilar behöver öka drastiskt, samtidigt som man hanterar och minimerar utsläppen från de bilar som redan rullar på våra gator.
Du har min fulla förståelse på den punkten.Ja, jag lär nog inte köpa nån mer diesel, hade funderingar för ett par år sedan men hittade ingen som var nämnvärt bättre än den jag har. Dessutom verkar ju politikerna nu bestämt sig för att prisa ut dieseln. Bättre att köra den några år till och sedan se hur läget är då.
Med lite tur finns det nån vettig bättre beg BMW i4 framåt 2026-2027, om bilmarknaden hinner normalisera sig till dess.Du har min fulla förståelse på den punkten.
Omvärldsläget har försvårat helheten sen första tråden stängdes.Med lite tur finns det nån vettig bättre beg BMW i4 framåt 2026-2027, om bilmarknaden hinner normalisera sig till dess.
Point taken. ?Jag tror vi har samma synsätt på det mesta, men jag vill korrigera Nybilsförsäljningen av elbilar behöver öka drastiskt till Försäljningen av fossilbilar behöver minska drastiskt. Det första är tyvärr nära kopplat till det andra, men de är inte identiska.