E
Elhojtok
Guest
[OT] AI, ChatGPT och konsekvenser
Jag har lekt lite med ChatGPT, vilket många av er säkert också gjort. Lärare ojar sig över att nu kan alla elever skriva uppsatser. Själv ojar jag mig över annat.
”Berätta om Carl III Johan” gav följande:
Ett nytt försök ger följande:
Båda texterna är rent bullshit med ett korn av sanning.
Med lite tur kan man även få reda på att Adolf Hitler avrättades av amerikanska soldater 1945. ?
Man får sig förstås ett gott skratt, men om folk börjar lita på dessa svar, eller om de letar sig in i t.ex. wikipediaartiklar, var hamnar vi då?
Oroar jag mig i onödan eller kommer morgondagens happyiter stupa på näsan efter att ha ekrat nya superframhjul efter instruktioner av hin håle?
”Berätta om Carl III Johan” gav följande:
Carl III Johan, också känd som Karl Johan, var kung av Sverige och Norge från 1818 till sin död 1844. Han var den yngste sonen till kung Gustav III och hans hustru Sophia Magdalena, och han trädde i regeringen efter sin far, som mördades 1792. Carl III Johan var en kontroversiell figur och hans regeringstid präglades av strider om makt och inflytande. Han var en av de mest inflytelserika monarkerna i Sveriges historia och hans regeringstid sågs som en tid av stabilitet och en stark ekonomisk expansion. Han var också känd för att ha lett Sverige och Norge till enförening under sin regeringstid, vilket skapade ett gemensamt rike känt som Sverige-Norge.
Ett nytt försök ger följande:
Carl III Johan, också känd som Karl Johan, var kung av Sverige och Norge från 1818 till sin död 1844. Han var den förste medlemmen av huset Bernadotte som regerade över Sverige och Norge och var även kung av Württemberg 1816-1864.
Karl Johan föddes i Frankrike 1763 som son till en fransk officer och en holländsk friherrinna. Han växte upp i Frankrike och blev officer i franska armén, men efter den franska revolutionen 1789 flydde han till Sverige, där han tjänstgjorde i svenska armén under kung Gustav III.
Efter Gustav III:s död 1809 valde den svenska riksdagen Karl Johan som kung, och han valdes också som kung av Norge 1814 efter den så kallade kongresskriget. Under Karl Johans regeringstid genomförde han många reformer, inklusive en ny grundlag och en ny riksdagsordning. Han ville också göra Sverige och Norge till en enad stat, men detta möttes av stark motstånd och aldrig genomfördes.
Karl Johan var också en betydande militär ledare och ledde svenska och norska trupperna under den så kallade Finlandskriget 1808-1809 mot Ryssland. Han var också en viktig figur under Napoleonskrigen och tjänstgjorde som befälhavare över den svenska armén under slaget vid Leipzig 1813.
Karl Johan avled 1844 och efterträddes som kung av sin son Oscar I.
Båda texterna är rent bullshit med ett korn av sanning.
Med lite tur kan man även få reda på att Adolf Hitler avrättades av amerikanska soldater 1945. ?
Man får sig förstås ett gott skratt, men om folk börjar lita på dessa svar, eller om de letar sig in i t.ex. wikipediaartiklar, var hamnar vi då?
Oroar jag mig i onödan eller kommer morgondagens happyiter stupa på näsan efter att ha ekrat nya superframhjul efter instruktioner av hin håle?