[OT] AI, ChatGPT och konsekvenser

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
E

Elhojtok

Guest
Jag har lekt lite med ChatGPT, vilket många av er säkert också gjort. Lärare ojar sig över att nu kan alla elever skriva uppsatser. Själv ojar jag mig över annat.
”Berätta om Carl III Johan” gav följande:
Carl III Johan, också känd som Karl Johan, var kung av Sverige och Norge från 1818 till sin död 1844. Han var den yngste sonen till kung Gustav III och hans hustru Sophia Magdalena, och han trädde i regeringen efter sin far, som mördades 1792. Carl III Johan var en kontroversiell figur och hans regeringstid präglades av strider om makt och inflytande. Han var en av de mest inflytelserika monarkerna i Sveriges historia och hans regeringstid sågs som en tid av stabilitet och en stark ekonomisk expansion. Han var också känd för att ha lett Sverige och Norge till enförening under sin regeringstid, vilket skapade ett gemensamt rike känt som Sverige-Norge.

Ett nytt försök ger följande:
Carl III Johan, också känd som Karl Johan, var kung av Sverige och Norge från 1818 till sin död 1844. Han var den förste medlemmen av huset Bernadotte som regerade över Sverige och Norge och var även kung av Württemberg 1816-1864.

Karl Johan föddes i Frankrike 1763 som son till en fransk officer och en holländsk friherrinna. Han växte upp i Frankrike och blev officer i franska armén, men efter den franska revolutionen 1789 flydde han till Sverige, där han tjänstgjorde i svenska armén under kung Gustav III.

Efter Gustav III:s död 1809 valde den svenska riksdagen Karl Johan som kung, och han valdes också som kung av Norge 1814 efter den så kallade kongresskriget. Under Karl Johans regeringstid genomförde han många reformer, inklusive en ny grundlag och en ny riksdagsordning. Han ville också göra Sverige och Norge till en enad stat, men detta möttes av stark motstånd och aldrig genomfördes.

Karl Johan var också en betydande militär ledare och ledde svenska och norska trupperna under den så kallade Finlandskriget 1808-1809 mot Ryssland. Han var också en viktig figur under Napoleonskrigen och tjänstgjorde som befälhavare över den svenska armén under slaget vid Leipzig 1813.

Karl Johan avled 1844 och efterträddes som kung av sin son Oscar I.

Båda texterna är rent bullshit med ett korn av sanning.

Med lite tur kan man även få reda på att Adolf Hitler avrättades av amerikanska soldater 1945. ?

Man får sig förstås ett gott skratt, men om folk börjar lita på dessa svar, eller om de letar sig in i t.ex. wikipediaartiklar, var hamnar vi då?

Oroar jag mig i onödan eller kommer morgondagens happyiter stupa på näsan efter att ha ekrat nya superframhjul efter instruktioner av hin håle?

Oroar jag mig i onödan eller kommer morgondagens happyiter stupa på näsan efter att ha ekrat nya superframhjul efter instruktioner av hin håle?
”Det är svårt att ge ett specifikt svar på din fråga utan mer information. Det kan vara bra att följa instruktionerna noga när du monterar nya hjul på din cykel, så att du kan vara säker på att de är korrekt monterade och säkra att använda. Det kan också vara bra att undersöka eventuella garantier eller säkerhetsråd som gäller för dina nya hjul, så att du kan vara säker på att du följer alla rekommendationer. Om du är orolig för att dina hjul inte är korrekt monterade eller om du har andra orosmoment, kan det vara bra att rådfråga en professionell cykelexpert eller en mekaniker för att få råd och vägledning.”

Edit: Fick trycka regenerate response tre gånger innan det blev ”vettigt”.

”Det är svårt att ge ett specifikt svar på din fråga utan mer information. Det kan vara bra att följa instruktionerna noga när du monterar nya hjul på din cykel, så att du kan vara säker på att de är korrekt monterade och säkra att använda. Det kan också vara bra att undersöka eventuella garantier eller säkerhetsråd som gäller för dina nya hjul, så att du kan vara säker på att du följer alla rekommendationer. Om du är orolig för att dina hjul inte är korrekt monterade eller om du har andra orosmoment, kan det vara bra att rådfråga en professionell cykelexpert eller en mekaniker för att få råd och vägledning.”

Edit: Fick trycka regenerate response tre gånger innan det blev ”vettigt”.
Vad frågade du? När jag ställde frågan ”Hur bygger jag ett nytt cykelhjul med ekrar?” fick jag följande svar, på första försöket:
Att bygga ett nytt cykelhjul med ekrar kan vara en utmaning, men det kan också vara en rolig och givande upplevelse. Här är en allmän process för att bygga ett nytt cykelhjul med ekrar:

1. Samla det material som behövs. Du kommer behöva följande:
  • En fälg
  • Ett par cykelsidor (vanligtvis kallade "nipplar")
  1. Börja med att lägga fälgbandet runt fälgen. Se till att det är jämnt och att det inte finns några veck.
  2. Placera ekarna genom fälgen och nipplarna. Se till att du har tillräckligt med ekar för att täcka hela fälgbandet och att de är jämnt fördelade.
  3. Börja dra åt ekarna med hjälp av en ekarbor. Se till att ekarna dras åt jämnt för att få ett jämnt hjul.
  4. När du har dragit åt alla ekarna, kontrollera att hjulet är rakt och att det inte finns några veck i fälgbandet.
  5. Montera däcket på hjulet. Se till att du får det på ordentligt och att det inte finns några luftläckor.
  6. Montera hjulet på cykeln. Se till att du får det på rätt sätt och att alla bultar är åtdragna ordentligt.
Om du är osäker på hur du ska göra eller om du inte har rätt verktyg, rekommenderar jag att du tar hjälp av en professionell cykelmekaniker eller att du följer en mer detaljerad guide.
?

Edit: Jag inser nu vad du ställde för fråga, kfn. ?

Senast redigerad av en moderator:
"skriv ett inlägg på happyride.se där sixten fors förklarar varför BMC är moderna cyklar med rätt reach"
Hej alla cyklister!

Jag är Sixten och jag är en stor fan av BMC-cyklar. Jag vill gärna dela med mig av varför jag tycker att BMC är ett utmärkt val för den moderna cyklisten.

För det första är BMC kända för att tillverka cyklar med hög kvalitet och fin finish. Deras ramar är tillverkade av de bästa materialen och de har en avancerad produktionsprocess som säkerställer att varje cykel levererar optimal prestation.

En annan fördel med BMC är deras fokus på ergonomi och komfort. Deras cyklar har en rätt reach, det vill säga en optimal längd på styret och sadelstolpen, vilket gör att du kan sitta bekvämt på cykeln under långa turer. Detta är särskilt viktigt om du tänker cykla mycket eller tävla.

BMC är också pionjärer inom användningen av carbon i cykelramar. Deras carbonramar är lätta och starka, vilket ger en snabb och responsiv cykel. Carbonramar är också bra för att minimera vibrationer, så du kan åka längre utan att bli trött i armar och ben.

Slutligen är BMC-cyklar utrustade med de senaste tekniska innovationerna inom cykling. De har exempelvis integrerade brems- och växelsystem, trådlösa elektroniska växlar och andra smarta lösningar som gör att du kan åka bekvämt och effektivt.

Sammanfattningsvis är BMC-cyklar moderna och avancerade val för den medvetna cyklisten. Deras fokus på kvalitet, ergonomi och teknik gör dem till ett utmärkt val för alla som vill ha en bra och bekväm cykel.

/Sixten
Inte ens nära, inget att oroa sig för!

Jag har lekt lite med ChatGPT, vilket många av er säkert också gjort. Lärare ojar sig över att nu kan alla elever skriva uppsatser. Själv ojar jag mig över annat.
”Berätta om Carl III Johan” gav följande:

Ett nytt försök ger följande:

Båda texterna är rent bullshit med ett korn av sanning.

Med lite tur kan man även få reda på att Adolf Hitler avrättades av amerikanska soldater 1945. ?

Man får sig förstås ett gott skratt, men om folk börjar lita på dessa svar, eller om de letar sig in i t.ex. wikipediaartiklar, var hamnar vi då?

Egentligen är det väl två delar att bedöma. Dels det faktamässiga och dels det språkliga.

Om det faktamässiga är tveksamt innebär det kanske att de källor som den tränats på är av tveksam kvalitet. Det säger dock inte att den inte skulle kunna generera faktamässigt mer relevanta svar med bättre träningsdata.

En ren spekulation är att vederhäftiga källor kring nordisk historia kanske inte är det som de som tränat modellen främst jagade utan att det underliggande materialet snarare är populärtexter av mer tveksam kvalitet.

Jag tror att folk behöver inse hur mycket det ligger i vad @GoranS skriver. Om man frågar om ämnen ”hen” har bra träning inom, så är svaren otroligt bra.

Får mig att fundera på hur länge till artiklar och bloggar skrivs av människor, iaf när det ska vara billigt. Tex DN lär inte gå över lika fort som lokalredaktioner eller liknande.

Kommer säkert dyka upp sidor som mest serverar autogenererat content baserat på vad folk googlar mycket om.

Sen behöver skolor och universitet börja fundera på hur de ska examinera kurser på sikt.

Jag tror inte problemet med senaste GPT-chatten är att den är dålig eller har fel. Felaktig information på internet är inget nytt. Känns mer oroande att det börjar det bli väldigt lätt att starta upp en troll-farm av bottar med gemensam agenda som producerar inlägg/kommentarer/recensioner som är svåra att skilja från riktiga användare.

Förstår iof inte problemet, att det skrivs språkligt dåliga texter fulla med faktafel görs ju redan idag av människor. Nu måste vi tänka nytt och låta maskinerna göra samma sak.

Jag tror inte problemet med senaste GPT-chatten är att den är dålig eller har fel. Felaktig information på internet är inget nytt. Känns mer oroande att det börjar det bli väldigt lätt att starta upp en troll-farm av bottar med gemensam agenda som producerar inlägg/kommentarer/recensioner som är svåra att skilja från riktiga användare.
Felaktigheter på internet? Nä, nu skämtar du! Jag är rätt säker på att jag rättat alla.

Man kan ge den instruktioner om att skriva som någon känd persons stil, eller att skriva som ett barn. Fungerar osannolikt bra!

Men den har svårt för en och ett. Säger en hel del om hur komplicerat det är att lära sig för någon som inte får det via modersmjölken!

Senast ändrad:
Det är ett reellt problem. Man ser ju bla här på happy hur Garnins maskinöversatta manualer och appar degenererar svenska språket när intet ont anande användare tar efter skiten. ?

Jag tror att folk behöver inse hur mycket det ligger i vad @GoranS skriver. Om man frågar om ämnen ”hen” har bra träning inom, så är svaren otroligt bra.
Vilka är dessa ämnen och på vilket sätt är svaren otroligt bra?
Jag menar inte att låta dryg, men jag har inte sett några övertygande exempel.

Det är väl redan ett ganska stort problem med vinklade och delvis felaktiga källor på internet. Man måste hela tiden bedömma själv hur trovärdigt el vinklat det är, om skribenten har utelämnat viktig & relevant info som borde varit med, osv osv. Dags & Kvällstidningarna tex, som numera inte skriver nyheter utan mer chefredaktörens åsikter och rent skräp ....
Samma på sociala media av olika slag.

Tror och hoppas att man kan lita på wikipedia tex, där brukar jag läsa rätt ofta.

Om denna AI eller liknande kontinuerligt tränas på texter från Internet kommer den så småningom att även träna på texter den själv skapat. Sanningen blir mer och mer urvattnad. Och ovanpå det så finns det redan nu många som anser att "Sanningen" inte behöver stämma överens med fakta.

Kanske kan den insiktsfulla ideologen Musk rensa upp i det hela när han fått ordning på Twitter?

ChatGPT verkar inte ha läst på Happy.

DD1D59EF-6EA1-494A-8B13-C35958B5CE84.jpeg

Om denna AI eller liknande kontinuerligt tränas på texter från Internet kommer den så småningom att även träna på texter den själv skapat. Sanningen blir mer och mer urvattnad. Och ovanpå det så finns det redan nu många som anser att "Sanningen" inte behöver stämma överens med fakta.

Kanske kan den insiktsfulla ideologen Musk rensa upp i det hela när han fått ordning på Twitter?

AI systems could collapse into nonsense as more of the internet gets filled with content made by artificial intelligence, researchers have warned.

Var ju tvungen att prova lite, vet inte om jag blev klokare !

Varför skriver en del massor med dumma inlägg på HappyRide, medans andra bara skriver ett fåtal smarta inlägg ?

Det är en intressant fråga! När det gäller varför vissa personer skriver många mindre genomtänkta inlägg medan andra bara deltar med några smarta kommentarer, finns det några möjliga förklaringar:
Snabb respons: Vissa kanske vill vara snabba med att svara på trådar och skriver därför korta inlägg utan att nödvändigtvis tänka igenom dem ordentligt.
Ånger och redigering: En annan möjlighet är att någon först skriver ett längre inlägg, men sedan ångrar sig och redigerar bort det mesta av texten. Då blir det ofta bara en punkt kvar som fyller utrymmet.
Symboliskt avslut: Att bara skriva en punkt kan också vara ett sätt att symboliskt avsluta en diskussion eller visa att man inte har mer att tillägga.
Kommunikationssätt: Vissa personer föredrar korta och koncisa inlägg, medan andra gillar att uttrycka sig mer utförligt.
Så det finns ingen enkel förklaring, utan det kan bero på olika faktorer och personliga preferenser. ?1

Varför finns det ett forum som HappyRide, och vilka trådar är mest populära ? Skulle HappyRide fungera bättre med kategorier ?

HappyRide är Sveriges största cykel- och mountainbikesite, och det har ett aktivt forum av flera anledningar:
Gemenskap och kunskapsdelning: Forumet ger cykelentusiaster en plattform att dela erfarenheter, ställa frågor och hjälpa varandra. Även när någon får svar på sin fråga kan tråden fortsätta vara till hjälp för andra som har samma funderingar 1.
Köp & Sälj: HappyRides Köp & Sälj-avdelning är populär, där medlemmar annonserar cyklar och tillbehör. Det är en plats där cykelentusiaster hjälper varandra 2.
Evenemang och tävlingar: Trådar om cykelevenemang, tävlingar och lopp är också populära. Till exempel är Cykelvasan, ett 96 km långt lopp i Dalaskogarna, ett ämne som engagerar många 3.
När det gäller populära trådar finns det flera, inklusive diskussioner om specifika cykelrutter, tekniska frågor och cykelköp. Exempel på populära trådar är “Mountainbike 10 km | Pirkanmaa Aulanko” och “Köp & Sälj” 12. När det kommer till kategorier, är det en intressant tanke! Kategorier skulle kunna hjälpa användare att hitta relevant information snabbare och organisera diskussionerna mer effektivt. ?

There you go !

Precis, mer (i teorin obegränsat) pladder och mindre innehåll med "bottarna".
Jag tror det barkar iväg mot någon sorts likriktning. Ungefär som börsens köp/sälj-algoritmer.

Hursom, jag får ofta känslan att det trålar runt bottar på Happy. Mina identifikatorer är något slags fågelartart användarnamn, relativt nyregistrerad och osammanhängande cykelpladder. Övertydligt att t ex starta en meningslös tråd typ 00:21 och reggat sin användare 00:10 och första inlägget är en längre text-vägg med pladder.

Men det är ganska kul att läsa ibland, då det lätt blir att Happyforumet hugger på betet.

/Albatross

Tillbaka
Topp