(Fråga) Värför sätts fotbroms arm såhär?

jmannen

Medlem
Hej, första inlägg här, har jobbat lite med cyklar.
bromsarm.jpg

Jag bara undrade nu värför man har bromsarmen under chassit med bara skruven som håller den där, istället för över chassit så den har ingen chans att komma loss ifall det gjorde det?

Jobbar på att sätta en ny westwood bakhjul med fotbroms på min militärcykel, och tänkte bara medans jag jobbade på den.

Senast ändrad:
Hej, första inlägg här, har jobbat lite med cyklar.
Visa bilaga 599237
Jag bara undrade nu värför man har bromsarmen under chassit med bara skruven som håller den där, istället för över chassit så den har ingen chans att komma loss ifall det gjorde det?

Jobbar på att sätta en ny westwood bakhjul med fotbroms på min militärcykel, och tänkte bara medans jag jobbade på den.
Jag skulle gissa (med betong på gissa) att det finns mer plats där än ovanför kedjestaget. En högre placering skulle kräva en arm som svänger runt rören. Det är inga jättekrafter som armen utsätts för på en rätt justerad broms.

Jag skulle gissa (med betong på gissa) att det finns mer plats där än ovanför kedjestaget. En högre placering skulle kräva en arm som svänger runt rören. Det är inga jättekrafter som armen utsätts för på en rätt justerad broms.
ja sant faktiskt, det verkade som det skulle gå flytta in hjulet på ett sätt så armen finns "över" chassiröret men den är lite för hög med bara några mm. Men tack för att ni svarade på min dumma fråga :D

Trycker inte armen in hjulet i dropouten så att inte hjulet riskerar att hoppa ur?
Kanske men tror inte det skulle på min militärcykel iallafall. Men den skulle lägga press på den "nedra" delen av droupouten i bilden (cykeln är uppochned).
IMG_0298[1].jpg

så kanske att använda det som det var tänkt är den bästa idén trots allt :D

Tror att det ofta inte finns utrymme för att montera armen ovanpå.

Och ringen brukar inte vara särskilt stark. Om kraften kommer ovanpa skulle jag tänka att ringen kan böjas och armen kommer att trycka direkt på stagen som kan leda till skadorna på stagen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp