D
Deleted member 77490
Guest
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det behöver inte vara pundarbilar - finns många fina bilar för mellan 10 000 och 25 000 kronor som går utmärkt att serva billigt (eller fixa själv).Just elbilar har ju varit lite konstigt med extremt höga andrahandsvärden som treårsbilarna har inte riktigt varit värda att köpa. Tröttnade på att vänta på att de skulle gå ner i pris.
Har faktiskt finansieringen lagd med 0 kr i restvärde över lite fler år än fem. Dels slipper man hamna i en situation där man måste sälja eller förlänga (till markant sämre ränta) och dels har man ett förmånligt lån som går att överlåta till en ev köpare.
Vår Audi A6 från 2006 som vi köpte med 6000 mil under bältet 2013 och hade till 2018 lade vi undan 3000 kr / mån för skatt/försäkring/reparationer/service. Bytte till nya sommardäck och skivor/belägg när vi köpte den, kostade ca 15k. Drog 0.96 liter / mil. Vi hade 40k kvar på servicekontot när den såldes. Värdeminskningen var dock bara 45k över alla år! Nu när jag räknar på det så var den inte mycket billigare att äga än en Model Y LR (som dock blivit över 100k dyrare nu än när vi beställde inräknat miljöbonus).
Så jo, man måste räkna TCO. Att äga två halvgamla bilar där en rullar rätt lite kostar antagligen mer än vår i gemene mans bild "dyra" bil. Vi har den och en lastcykel istället.. :)
Billigast kommer alltid vara att köra gamla pundarbilar och meka själv. En 30-åring är ju från 1992 i år och de bilarna kan antagligen de flesta leva med till vardags.. En Saab 9000 CSE skulle jag gärna köra t.ex!
Att dels betala ränta och amortering för ett billån på hundratusentals kronor, dels betala övriga driftkostnader (el, försäkring etc.) är svårt för många människor med dagens inflation, skyhöga matpriser och så vidare.
Nu råkar min fru vara sjukskriven för cancerbehandling, så det är tajtare än vanligt, men också med två medellöner hade det varit oerhört svårt att få ihop. Det var därför jag undrade hur människor som köper dyra elbilar egentligen gör. Alla kan ju inte vara rika?
Ja ja, vi släpper det. Blir ingen Tesla för oss ändå, ?