Clearance för ram?! För tight?

Andrbryn

Medlem
Ny på detta.. håller på att bygga en landsvägscykel. Vitus Vitesse 2020..

Ska egentligen ta upp till 25 mm däck. Men läst lite att det eventuellt skulle gå med 28.. så med det så köpte jag 28mm GP5000 :)
Mina fälgar är 21mm invändigt och 28mm utvändigt.

Hur ska jag tänka? Tror ni detta fungerar?

Skulle uppskatta mellan 3-4mm clearance till gaffeln.
20221210_155103.jpg
20221210_154557.jpg
20221210_155056.jpg

Alltid svårt att fota / ge råd utifrån bilder men jag tycker det ser ut att lira. Om du har sätt lite skyddstejp på ramen i höjd med där däcket går så testar du med minskad risk att slipa på lacken.

Det där blir nog bra så länge det inte blir "spel" i framhjuls lagren eller för lösa ekrar, då det leder till att hjulet "vickar" och börjar bränna bort färg och material i gaffeln. Regelbundet ska hjulen servas med ekerspänning och navservice.

Snygg cykel måste jag säga!

Det där blir nog bra så länge det inte blir "spel" i framhjuls lagren eller för lösa ekrar, då det leder till att hjulet "vickar" och börjar bränna bort färg och material i gaffeln. Regelbundet ska hjulen servas med ekerspänning och navservice.

Underbart! Tack!!
Ja men jag håller börjar bli nöjd! Ska på en dura ace 9070 grupp med ?

Det där blir nog bra så länge det inte blir "spel" i framhjuls lagren eller för lösa ekrar, då det leder till att hjulet "vickar"
Nja, om inte ekrarna är så lösa att de helt tappar spänningen när hjulet belastas, det brukar höras som knäppningar, kommer det inte att bli (lateralt) styvare om du spänner dem hårdare eftersom en ekers spänning inte påverkar hjulets laterala styvhet (inom rimliga gränser). Däremot blir ett hjul med hårdare spända ekrar starkare (hjulstyrka = vertikal belastningsförmåga)
Att ekrarnas spänning inte påverkar hjulets laterala styvhet beror på att en metalls styvhet(e-modul) inte påverkas av hur hårt spänd metallen är

Det finns även mätningar, av den erfarne och välkände(?) ingenjören Damon Rinard, på hjul som visar precis detta
tension.gif

"Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer. It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.
"
Från: http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

+1

Nja, om inte ekrarna är så lösa att de helt tappar spänningen när hjulet belastas, det brukar höras som knäppningar, kommer det inte att bli (lateralt) styvare om du spänner dem hårdare eftersom en ekers spänning inte påverkar hjulets laterala styvhet (inom rimliga gränser). Däremot blir ett hjul med hårdare spända ekrar starkare (hjulstyrka = vertikal belastningsförmåga)
Att ekrarnas spänning inte påverkar hjulets laterala styvhet beror på att en metalls styvhet(e-modul) inte påverkas av hur hårt spänd metallen är

Det finns även mätningar, av den erfarne och välkände(?) ingenjören Damon Rinard, på hjul som visar precis detta
tension.gif

"Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer. It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.
"
Från: http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

+1
Spännande! Men vad tror du ang. min cykel? Bör det fungera med de däcken?

Spännande! Men vad tror du ang. min cykel? Bör det fungera med de däcken?
Det törs jag inte svara på!
Men däck kan "svälla" en del (1-2 eller fler mm) så att ha uppemot 4-5 mm fritt runtom med nymonterade däck kan inte vara ngn nackdel.
Inte mkt till svar men det är det enda du kan få från mig.

... att en metalls styvhet(e-modul) inte påverkas av hur hårt
"e-modul" finns det inget som heter, elasticitetsmodulen har beteckning E och skrivs i text förkortat som E-modul och alltid med stor bokstav. Kanske låter petigt men det är inte ens säkert att man skulle förstå vad du menade med "e-modul", ungefär som du skulle använda ett litet c eller k för att skriva temperatur i Celcius eller Kelvin. Det är noga att här följa den standard som används.

"e-modul" finns det inget som heter, elasticitetsmodulen har beteckning E och skrivs i text förkortat som E-modul och alltid med stor bokstav. Kanske låter petigt men det är inte ens säkert att man skulle förstå vad du menade med "e-modul", ungefär som du skulle använda ett litet c eller k för att skriva temperatur i Celcius eller Kelvin. Det är noga att här följa den standard som används.
celcius. Hoppas du förstår ?

Från en som skadat en kolfiberram pga för breda hjul i ram… -testa försiktigt och var uppmärksam. Friktionen nöter bort kolfiberlager rätt kvickt ??

Finns bara ett sätt att veta vad som gäller…

celcius. Hoppas du förstår ?
Jag förstår att det kan tyckas petigt men det är faktiskt väldigt viktigt att använda rätt beteckningar och särskilt här eftersom både stora och lilla e (epsilon) används i formeln för hur ett material töjer sig vid belastning. Utan Wiki-länken hade jag själv varit osäker på vad @HåkanC egentligen menade för "e-modul" har jag aldrig stött på tidigare.

Även att som @HåkanC gör skriva "materialets styvhet", ingen skriver så utan man säger elasticiteten hos materialet. Styvhet betyder inom hållfasthetslära något annat än det jag gissar han menar.

Senast ändrad:
Jag förstår att det kan tyckas petigt men det är faktiskt väldigt viktigt att använda rätt beteckningar och särskilt här eftersom både stora och lilla e (epsilon) används i formeln för hur ett material töjer sig vid belastning. Utan Wiki-länken hade jag själv varit osäker på vad @HåkanC egentligen menade för "e-modul" har jag aldrig stött på tidigare.
Vilken tur inte endast jag utan hela(?) internet har då, att du slipper vara osäker på om det skulle ha varit en versal istf en gemen bokstav.
Inte endast Happy utan även hela internet, eller varför vara så småaktig denna nobelkväll.
Hela Mänskligheten(avsiktlig versal) drar en lättnandes suck: @aben är inte osäker längre!
Halleluja!!

Vilken tur inte endast jag utan hela(?) internet har då, att du slipper vara osäker på om det skulle ha varit en versal istf en gemen bokstav.
Inte endast Happy utan även hela internet, eller varför vara så småaktig denna nobelkväll.
Hela Mänskligheten(avsiktlig versal) drar en lättnandes suck: @aben är inte osäker längre!
Halleluja!!
Du skriver ganska ofta inom det här ämnet, är det inte bättre att det du skriver också blir rätt? För min del har det ju ingen egentlig betydelse utan det var menat som en hjälp till dig i all välmening.

dock en något lärorik diskussion tycker jag. man lär sig alltid något intressant när man är på happy.

och ett inslag av personligt gnabb tyvärr. åtminstone var det konstruktivt, och gick dessutom i omvänd riktning mot en från andra hållet oförmåga diskutera olika uppfattning i sakfrågor, utan att närmast ständigt inkludera nedlåtande insinuanta personliga påhopp. vuxenmobbing är det du står för HåkanC.

tyvärr är det sant, och vore jag moderator vore du inte kvar här. en reservationslös avbön från dig vore oavsett klädsam.

sedan fick vi för all del en förklaring till håkans deklarerade svårförståeliga utsagor att ekrarnas styvhet står för hjulets styrka. eller formuleringar i den änden, minns inte riktigt. när han antagligen menar elasticitetsmodul?

även månen har sina fläckar:)

för övrigt accepterar jag att ha det tajt mellan däck och ram, men hade inte gärna cyklat runt med upplägget tråden handlar om utan medhavda reservekrar och kunskap liksom verktyg att kunna rikta hjulet när behov uppstår. på höjden är det tryggt, men i sidled kommer problem uppstå förr eller senare, t ex om en eker råkar sticka. är det lika tajt bak kan man förutse konflikt vid igångdrag redan nu.

On topic och angående tight clearance: på våren brukar både det ena och det andra fastna i däcket och åka med runt. Det kan bli rätt fula revor i gaffeln vet jag av egen erfarenhet. För solskensturer är det nog lugnt.

@aben och @HåkanC ska ni trätas i varje tråd eller? Ignorera funktionen är att rekommendera
Förklara gärna varför det är att "trätas" att rätta ett så stort fel som att skriva "e-modul" istället för "E-modul"? Jag är väl medveten om att de allra flesta här inne inte vet vad E-modul är för något men i andra sammanhang där termen används kan man inte skriva "e-modul" utan att göra bort sig helt.

Sen vet du mycket väl att jag inte "träter" med HåkanC, det har du och jag gått igenom ordentligt.

Förklara gärna varför det är att "trätas" att rätta ett så stort fel som att skriva "e-modul" istället för "E-modul"? Jag är väl medveten om att de allra flesta här inne inte vet vad E-modul är för något men i andra sammanhang där termen används kan man inte skriva "e-modul" utan att göra bort sig helt.

Sen vet du mycket väl att jag inte "träter" med HåkanC, det har du och jag gått igenom ordentligt.
För att tråden handlar om hur stora däck som får plats i en ram......

Sen att du sitter och anmäler inlägg så fort någon inte håller med dig. Det är rätt jobbigt att behöva hantera. Anmäl inlägg som bryter mot reglerna om du ska anmäla något.

Tror det beror på hur styv ram och bakhjul du har, för mig tar det i på sidorna i bak med så där lite marginal.

Ställ cykeln på marken, luta den 45 grader bort från dig och sätt foten på vevlagret och tryck till och se om det flexar för mycket.

Tror det beror på hur styv ram och bakhjul du har, för mig tar det i på sidorna i bak med så där lite marginal.

Ställ cykeln på marken, luta den 45 grader bort från dig och sätt foten på vevlagret och tryck till och se om det flexar för mycket.

Ah, så e-modul av gaffeln spelar också in!

Hade inte tänkt på det, även om bakdäcket av min MTB tar i kedjestaget när jag har nästan en centimeter marginal när allt är obelastad.

En fin vårdag som man verkligen vill cykla, men med aningen fuktigt underlag… Då får man upp extra mycket av en blandning av vägsand, halvkomposterade löv/barr och nån gång ibland nåt litet gruskorn via däcken. Jag tror det finns stor risk att du kommer skada gaffel/ram med 28mm däcken.

Ser fram emot att se cykeln färdig och höra hur den funkar på vägen!

jag försökte med 28mm däck på min Crescent stålracer, men däcket tog i sadelstolpsröret och det gick inte ens att med våld rotera hjulet. Sådana parametrar är väldigt mycket lättare att förstå :)

För att tråden handlar om hur stora däck som får plats i en ram......
Du menar att alltså att alla inlägg som är OT är att "träta"? Ger ingen mening alls.
Sen att du sitter och anmäler inlägg så fort någon inte håller med dig. Det är rätt jobbigt att behöva hantera. Anmäl inlägg som bryter mot reglerna om du ska anmäla något.
Det du skriver här en ren lögn, vilket du mycket väl vet. Jag har aldrig anmält ett inlägg för att någon inte håller med och bara någon enstaka gång när det handlat om direkta personangrepp. Du borde faktiskt själv läsa igenom reglerna och följa dem, de gäller för alla som skriver här även moderatorer.

Jag som funderade på att återvända, men stämmningen verkar ju verkligen vara i topp här med yxkastning, tjafs och gnäll....

Till TS, en 4mm insexnyckel som går få in så är det lugnt. Mindre KAN gå, men småstenar, mjuka hjul, ekerbrott kan snabbt isf förstöra dagen.

Utgå ifrån 4mm frigång och känner du dig tvingad, modig och tänker lite YOLO så lite inte lite mindre marginal stoppa dig.

Tillbaka
Topp