[1/2OT] Slöa dubbar icebugs?

Foss

Aktiv medlem
Mina trotjänare icebugskängorna som även knäcker extra som cykelskor (därav 1/2OT) har börjat slira. Enligt icebugs hemsida kan man inte byta dubbar då det förstör sulorna men man kan montera nya om dom gamla ramlat bort. Är det någon som trots att det ”inte går” ändå bytt till nya dubbar eller kanske vässat dom gamla till bättre grepp?

Hej, jag har sålt ”några” icebugs. Vilken modell är det vi pratar om?
”Pace” stod det i den. Såg det var gen3 som gällde nu så dom har några år på nacken. Är inte jätteförtjust i dom då jag tycker man blir blöt men det har varit fint med greppet. Är inte beredd att slaska upp 1500-2000 för ett pr nya så söker något sätt att skärpa greppet.

”Pace” stod det i den. Såg det var gen3 som gällde nu så dom har några år på nacken. Är inte jätteförtjust i dom då jag tycker man blir blöt men det har varit fint med greppet. Är inte beredd att slaska upp 1500-2000 för ett pr nya så söker något sätt att skärpa greppet.
Stadium Outlet säljer en Icebugs för halva priset just nu, 600:-, sambon köpte ett par där för några dar sedan..

Är ju karbidstål i icebugs, så dessa ska ju hålla så länge skon håller.
Finns ju skruvdobb man kan dra in i några gummidubbar som har nog mycket material. Dock är inte de från icebug utan ett annat märke jag inte har i huvudet.

Hur många metaldobbar har skorna tappat?

Är ju karbidstål i icebugs, så dessa ska ju hålla så länge skon håller.
Finns ju skruvdobb man kan dra in i några gummidubbar som har nog mycket material. Dock är inte de från icebug utan ett annat märke jag inte har i huvudet.

Hur många metaldobbar har skorna tappat?
Problemet är inte att den tappat dubbar utan att dom är slöa å sneda. Har för övrigt tappat en eller ett par per sko. Jag tog fram diamantfilen å drog några drag på varje. Dom kändes vassare efter behandlingen. Ska prova imorgon.

Även karbidstål slits. Dubben blir lite rund i kanten längst fram vilket gör att de inte greppar lika bra. Diamantfil är rätt medicin, tror jag.

Problemet är inte att den tappat dubbar utan att dom är slöa å sneda. Har för övrigt tappat en eller ett par per sko. Jag tog fram diamantfilen å drog några drag på varje. Dom kändes vassare efter behandlingen. Ska prova imorgon.
Testa slipa.
Testa best grip

Annars låter det bara som att du gått rätt mycket på hårt underlag (asfalt/ betong). Jo visst ska skor hålla, men metallen funkar ju bäst när det är is och snö ute.

Mina Bestgrip-dubbade Altraskor (med dubbel uppsättning dubb!) greppar inte alls lika bra som min frus Ice Bugs. Märks mest när det är riktig glansis.

det är långt utstick på icebugs dubbar, jag tycker för övrigt det är i längsta laget. så det bör finnas marginal för att vässa med diamantverktyg. hade valt vinkelslipen med diamantklinga.

använde den inför årets säsong för att återställa spetsen på dubbarna på mina ice spiker pro. det tog ett par timmar att slipa typ 800 dubb. men det var det värt; greppet blev åter hysteriskt bra.

vissa dubbar kan hamna snett i infästningen, eller den kan bli sprucken så dubben inte sitter kvar. då kan man fästa om med polyuretangucka sikaflex 221 eller biltema vindrutetätning.

det är för övrigt en utmärkt produkt att förbättra vintergreppet på skor som har för hårt gummi i sulan. typexempel skidpjäxor, spd-skor eller (helt oförståeligt) meindl vandrarkängor.

det är långt utstick på icebugs dubbar, jag tycker för övrigt det är i längsta laget. så det bör finnas marginal för att vässa med diamantverktyg. hade valt vinkelslipen med diamantklinga.

använde den inför årets säsong för att återställa spetsen på dubbarna på mina ice spiker pro. det tog ett par timmar att slipa typ 800 dubb. men det var det värt; greppet blev åter hysteriskt bra.

vissa dubbar kan hamna snett i infästningen, eller den kan bli sprucken så dubben inte sitter kvar. då kan man fästa om med polyuretangucka sikaflex 221 eller biltema vindrutetätning.

det är för övrigt en utmärkt produkt att förbättra vintergreppet på skor som har för hårt gummi i sulan. typexempel skidpjäxor, spd-skor eller (helt oförståeligt) meindl vandrarkängor.
Berätta gärna mer om vindrutehacket!

Testa slipa.
Testa best grip

Annars låter det bara som att du gått rätt mycket på hårt underlag (asfalt/ betong). Jo visst ska skor hålla, men metallen funkar ju bäst när det är is och snö ute.
Jo dom har ju gått några mil men skon i sig är det inget fel på. Slipade med filen igår och impregnerade dom. Det var bättre grepp idag men det kan ha varit förbättrade yttre omständigheter.

här är en nylimmad dubb som jag satte fast så sent som igår, gummit hade spruckit åt sidan så det blev nödvändigt med gucka för att få den nya dubben att sitta.
47EC8B10-46B2-4308-9362-9AFC208131C3.jpeg

här är ett par kanske 15 år gamla flitigt använda superstar. sulan är som synes lagad med samma gucka sedan gammalt, men rätt nyligen bättrade jag på pronationsstödet något i samband med att jag skulle laga en bortsprucken bit av tåhättan.
.
34E76ECE-B600-4122-82C7-055B3C16F85E.jpeg
BDF8ECE8-F11E-460E-A84D-0976B34B1531.jpeg

Kommer inte att hålla dubb limas med dubblim från loctite.
däcken är från 2016 och tidigare liknande lagningar har funkat bra. även använt det till skärskador i klossarna till bildäck.

cyanoakrylatbaserat lim fäster ju bra, men fyller inte, och är inte greppigt. men är säkert som du säger överlägset få dubb att fästa i ett intakt hål. dock i det här fallet inte hundratals hästkrafter som skall överföras.

Tillbaka
Topp